تحقیق مکانیابی خدمات آموزشی و نظریه مکان مرکزی و رویکرد توزیع خدمات و مدل ها و تکنیک های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مکانیابی خدمات آموزشی و نظریه مکان مرکزی و رویکرد توزیع خدمات و مدل ها و تکنیک های آن دارای ۱۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۲ مبانی نظری    ۵
۲-۲-۱- نظریه مکان مرکزی    ۵
۲-۲-۲- تحلیل پیوند فضایی و سهولت دسترسی    ۶
۲-۲-۳- رویکرد توزیع خدمات    ۷
۲-۲-۴-رویکرد کارکردهای شهری در توسعه روستایی    ۸
۲-۲-۵-رفتار انسانی و معرفت فضایی    ۸
۲-۲-۶-حوزه نفوذ    ۹
۲-۲-۷-حوزه نفوذ شهر    ۹
۲-۳-مدلها وتکنیکها    ۱۰
۲-۳-۱-مدل بررسی اندازه مرکزیت(ثقل هندسی)    ۱۱
۲-۳-۲- مدلهای کارکردی    ۱۱
۲-۳-۳- روش درجه بندی روستاها    ۱۱
۲-۳-۴- روش ساده ی جمعیت    ۱۲
۲-۴- پیشینه تحقیق    ۱۳
منابع    ۱۵

منابع

شکوئی، حسین، ۱۳۷۳، دیدگاههای نو در جغرا فیای شهری، ج۱، انتشارات سمت.

شکوئی، حسین، ۱۳۸۳ ، اندیشه های نو درفلسفه جغرا فیا، جلد۲، انتشارات گیتا شناسی.

شکوئی، حسین، ۱۳۸۳، دیدگاههای نو درجغرا فیای شهری، جلد۱، انتشارات سمت.

خراط زبردست، اسفندیار،۱۳۷۷،عملکردهای شهری در توسعه روستایی، رویکردی با نگرش فضایی.

رکن الدین افتخاری، عبدالرضا وایزدی خرامه، حسن،۱۳۸۰، تحلیلی بر رویکردهای مکان یابی وتوزیع خدمات در مناطق روستایی ، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره۶۲ .

رهنمایی، محمد تقی،۱۳۶۹، مجموعه مباحث و روشهای شهرسازی، جلد اول، هران، وزارت مسکن وشهرسازی.

سازمان آموزش و پرورش استان کردستان، ۱۳۷۸، مکان یابی فضاهای آموزشی دوره های تحصیلی مختلف در استان گیلان.

آسایش، حسین، ۱۳۷۵، برنامه ریزی روستایی در ایران، انتشارات دانشگاه پیام نور.

آسایش، حسین،۱۳۷۵ ، برنامه ریزی روستایی در ایران انتشارات دانشگاه پیام نور.

آسایش، حسین،۱۳۸۰،کارگاه برنامه ریزی روستایی، انتشارات دانشگاه پیام نور.

سازمان آموزش و پرورش، واحد طرح و برنامه.

مقدمه

محیط خدمات آموزشی به منظور انتخاب مناسب ترین و کم خطر ترین مکان  جهت ارائه خدمات آموزشی مخصوصاَ در سکونتگاههای روستایی از دیدگاه جغرافیایی و برنامه ریزان آموزش و پرورش مورد توجه می باشد. در سالهای اخیر با افزایش رشد شتابان شهرنشینی، تبدیل به سکونتگاههای روستایی بزرگ به نقاط شهری‏، مهاجرت روستاییان به نقاط روستایی بزرگتر، کاهش جمعیت روستایی، وجود سکونتگاههای کوچک و ضرورت ارائه خدمات آموزشی، راهبردهای جامعی را طلب کرده تا بتوان به توسعه ی متعادل سکونتگاههای انسانی از جهت آموزش و دسترسی به خدمات آموزشی دست یافت .

در این فرایند مراکز روستایی کشور از اولویت ویژه ای برخوردار هستند. شناسایی محیط مناسب مدرسه در سطح روستا و در سطح یک بخش و انتخاب کالبدی هماهنگ با اهداف تعلیم و تربیت به نوبه خود می تواند هم زمینه ی مناسبی برای خلاقیت رشد ذهنی دانش آموزان فراهم آورد و همچنین از مهاجرت های اجباری خانواده های روستایی برای استفاده از امکانات آموزشی شهرها جلوگیری شده و در نتیجه از تراکم دانش آموز داخل شهرها بکاهد. از این رو مطالعات مستمر و جامع در این زمینه در جهت کارآیی بیشتر آموزش و پرورش امری مهم ‏محسوب می گردد. تاریخچه ی دسترسی به خدمات آموزشی و سیر تاریخی آن حاکی از تغییر و دگرگونی در دوره های مختلف دارد و البته مسأله ای که واضح  و روشن می نماید، تلاش انسان برای جستجوی مکان کم خطر مناسب برای امر آموزش می باشد.

محیط جغرافیایی خدمات آموزشی یعنی در دسترس قرار دادن امکان آموزش مناسب و با آرامش  در مقاطع تحصیلی  مختلف همراه با در اختیار نهادن ابزارهای لازم برای آموزش در دورترین نقاط که همان  روستاها هستند، از اهداف مهمی است که دولتها برای دست یافتن به آن تلاش مضاعف می نمایند.

در گذشته گزینش وتعیین مکانها جهت احداث فضاهای آموزشی معمولا بر اساس تجارب روزانه اشخاص، اعمال نظر غیر تخصصی افراد یا گروههای بود که اعتبارات عمرانی جهت احداث آموزشگاه در راستای امکانات موجود از جمله وجود زمین صورت می گرفت که گاه هدر رفتن منابع را به دنبال داشت و وجود تعدادی فضاهای آموزشی بدون استفاده در استانهای مختلف کشور گواه این مدعاست. اجرای طرح مکانیابی و انجام مطالعات بنیادی در نقاط روستایی می تواند منابع و امکانات را به سمت نیازهای واقعی سوق دهد و ارزیابی این مکانهای آموزشی می تواند در بر نامه ریزیهای جدید خدمات و مکانهای آموزشی و رفع معضلات مربوط به تراکم دانش آموزان در نقاط خاص موثر واقع گردد. کمبود نیروی انسانی متخصص وماهر وعدم وجود اعتبارات عمرانی دولت در روستاهای کوچک( زیر ۲۰ خانوار) زمینه را برای ارائه خدمات به روستاهای کوچک محدود می سازد بنابراین خدمات رسانی خاصه خدمات آموزشی به روستاهای کوچک بر اساس نقاط مر کزی و الویت بندی صورت می پذیرد. بررسی های سازمان یونسکو از طرح مکانیابی فضاهای آموزشی که در سال ۱۹۸۵ در کشور مالزی به انجام رسیده است نشان می دهد، این اقدام بسیار مفید بوده است ومعادل ۳۰% کل بودجه عمرانی آموزش و پرورش  برای کشور مالزی صرفه جویی داشته است (قربانی ،۱۳۷۷، ص۴).

۲-۲ مبانی نظری

۲-۲-۱- نظریه مکان مرکزی

نظریه مکان مرکزی  والتر کریستالر که در سال ۱۹۳۳ در کتاب خود منتشر ساخت تا سال ۱۹۵۰ مورد توجه قرار نگرفت اما از سال ۱۹۶۶ پس از ترجمه وانتشار به زبان انگلیسی، اساس مطالعات شهری – ناحیه ای قرار گرفت .

در نظریه والتر کریستالر دو عامل مهم به نظر می رسد :

الف ) آستانه کالا وخدمات .

ب) محدوده ی بازار فروش  کالا وخدمات.

مراکز مختلف نظام سکونتگاهی  تنها از طریق نوع وتعداد کارکردها وخدمات و میزان اشتغال وجمعیت و فروش کالا وخدمات شناخته وتبیین می شوند. در نظریه کریستالر عامل هزینه حمل و نقل وآمد و شد برای دریافت خدمات از موارد تعیین کننده می باشد بنابراین مصرف کنندگان برای در یافت خدمات حداقل مسافت را برای دریافت آن در نظر می گیرند بنا بر آنچه واضح است علاوه بر هزینه حمل ونقل مدت زمان صرف شده نیز از عوامل اصلی در عدم مراجعه به مکان مرکزی دورتر خواهد بود. در یک جامعه روستایی، یا شهر کوچک تقاضا محدود است، در حالی که در جامعه بزرگ شهری، تقاضا بیشتر و در نتیجه نیازهای تخصصی نیز مطلوب تر عرضه می گردد تکنولوژی حمل ونقل نیز به نحوی شکل گیری نظام سلسله مراتبی را تحت تاثیر قرار می دهد به گونه ای که حمل ونقل سریع وارزان ممکن است مصرف کنندگان خدمات را از مراجعه به مراکز کوچک تر منصرف سازد تا به خدمات بهتر وتخصصی تر دست یابند (شکوئی،۱۳۸۳، صص۳۸۱-۳۷۹). واین همان نکته ای است که در مواجهه با دستیابی به امکانات وخدمات آموزشی بهتر وبیشتر در روستاهای پیرامونی شهر رشت با آن مواجه هستیم.

مفهوم آستانه در مکان های مرکزی عبارت است از حداقل سطح تقاضا نسبت به حمایت از یک فعالیت و به عبارتی بخشی از یک مکان است که دارای حداقل میزان نفوذ است بنابراین آستانه خدمات همواره با میزان جمعیت در ارتباط خواهد بود بنابراین جمعیت به عنوان یک عامل عمده در عرضه خدمات در مکان مرکزی موثر است ( شکوئی،۱۳۸۳، صص۳۸۴-۳۸۳).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مسئله مکان‌یابی رقابتی و طبقه‌بندی‌های آن
  • تحقیق مکانیابی تسهیلات و مسائل پوشش و مسائل بهینه سازی چندهدفه و روش‌های اندازه گیری عملکرد الگوریتم‌های چندهدفه
  • تحقیق مسائل مکانیابی- تخصیص و دسته بندی کلی مسائل مکانیابی با نگرش سنتی و نوین و مسائل با تقاضای احتمالی برنولی
  • تحقیق مسایل برنامه ریزی تسهیلات و مسائل مکانیابی با نگرش سنتی و نوین
  • تحقیق مسایل برنامه ریزی تسهیلات و مسایل مکانیابی با نگرشی سنتی و نوین
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.