تحقیق مکانیسم عمل آسیب تیبیا استرس فراکچر نحوه ایجاد فشار و بروز آسیب

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مکانیسم عمل آسیب تیبیا استرس فراکچر نحوه ایجاد فشار و بروز آسیب دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱)مبانی کلی آناتومیکی ناحیه ساق    ۴
۱-۱) درشت‌نی    ۵
۱-۲) نازک‌نی    ۸
۲ ( بیومکانیک دویدن    ۹
۲-۱ ( مراحل دویدن    ۹
۲-۲)الگوی دویدن    ۱۲
۳) استرس فراکچر    ۱۵
۴)پیشینه پژوهش    ۲۸
منابع :    ۳۱

منابع :

Bischof, J., Abbey, A., Chuckpaiwong, B., Nunley, J., Mac Queen, R. 2010. Three-dimensional ankle kinematics and kinetics during running in women. Gait & Posture. 31, 502–۵۰۵٫

Bishop, M., Fiolkowski,P., Conrad, B., Brunt., M. 2006. Athletic footwear; leg stiffness, and running kinematics. Journal of athletic Training. 41(4) , 387–۳۹۲٫

Edvards, W., Derrik, T.2010.Effects of running speed on a probablistic stress fracture modle. Clinical biomechanics.

Edvards, W., Gillete, J., Thomas, J., Derrick, T.2008. Internal femoral force and moments during running: mplications for stress fracture development. Clinical biomechanics.

Everett, B., Sackiriyas, K., Wesley, R. 2011. A comparison of the spatiotemporal parameters, kinematics, and biomechanics between shod, unshod, and minimally supported running as compared to walking.12: 151- 163.

Zifchock, R, A., Davis, S., Hamill, J.2005. Kinetic Asymmetry in female runners with and without retrospective Tibia stress fracture. Journal of biomechanics.

 Milner CE, Ferber R, Pollard D, et al. 2006. Biomechanical factors associatedwith tibial stress fracture in female runners. Med Sci Sports Exerc; 38(2):323–۸٫

Milner, C., Davis, s., Hamill, J. 2005. Free moment is a predictor of Tibia stress fracture in distance runners. Journal of biomechanics.

Milner, C., Davis, S., Hamill, J.2004. Is free moment realated to Tibia stress fracture? Medicin and science in sport.

Milner, C., Ferber, Hamill, pollard, Davis. 2007. Biomechanical factors issociated with Tibial stress fracture in femule runners. Medicin and science in sport and exercise.

Milner, C., Hamill, J., Davis, S.2007. Are Knee mechanics during early stance realated to Tibia stress fracture in runnrers? Clinical biomechanics.

Chuckpaiwong, B., Cook, C., Pietrobon, R., Nunley, J. 2007. Second metatarsal stress fracture in sport: comparative risk factors between proximal and non-proximal locations. British Journal of Sports Medicine; 41, 510–۴٫

Chuter, V., xanne A.K. Jange, De.2012. Proximal and distal contribu tions to lower exter mity injury: A review of literature. Gait and posture. 32,425–۵٫

مقدمه

در این مقاله سعی شده است مکانیسم عمل آسیب تیبیا استرس فراکچر نحوه ایجاد فشار و بروز آسیب، علل بروز و نقش کفش‌ها بر کاهش اثر ریسک فاکتورها و پیشینه پژوهش موردبررسی قرار گیرد.

۱)مبانی کلی آناتومیکی ناحیه ساق

شکستگی ناشی از فشار[۱]یک آسیب چندعاملی به‌حساب می‌آید که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عوامل فیزیولوژیک، ساختاری و تغذیه اشاره نمود (امیرعباس زاد پور و علی اسدی نیکویان ۲۰۱۲)[۲].

ناحیه تحتانی پا شامل ۲ استخوان بلند به نام‌های درشت‌نی[۳] و نازک‌نی[۴] می‌باشد که تنه‌های آن‌ها تقریباً موازی با یکدیگرند. استخوان درشت‌نی نسبت به استخوان نازک‌نی درشت‌تر و بزرگ‌تر است و در بخش داخلی ناحیه ساق قرار دارد. انتهای فوقانی استخوان درشت‌نی از ۲ لقمه بزرگ موسوم به لقمه‌های داخلی و خارجی که به هم جوش‌خورده‌، ساخته‌شده است.

لقمه‌های استخوان درشت‌نی با لقمه‌های استخوان ران مفصل شده و مفصل درشت‌نی رانی یا همان مفصل زانو را به وجود می‌آورد. همان‌طور که گفته شد استخوان درشت‌نی به‌مراتب از نازک‌نی بزرگ‌تر و درشت‌تر است، این امر سبب می‌شود که تقریباً به‌طور کامل وظیفه انتقال فشارهای مختلف بین بخش فوقانی پا (استخوان ران) و ناحیه پا باشد. استخوان نازک‌نی به تشکیل مفصل مچ پا کمک کرده و سطوح اضافی را برای اتصال عضلات فراهم می‌کند. استخوان‌های درشت‌نی و نازک‌نی در انتهای فوقانی و تحتانی باهم متصل می‌شوند، ولی حرکت خفیفی بین آن‌ها وجود دارد یا اصلاً نسبت به هم حرکتی انجام نمی‌دهند. بافت لیفی همبند بین این ۲ استخوان هم در تمام طول داخلی هر دو استخوان کشیده شده و این امر حرکت‌های احتمالی را شدیداً محدود می‌کند (آناتومی گری)[۵].

۱-۱) درشت‌نی

تیبیا (شکل شماره ۱_۲)  استخوانی محکم‌ و در قسمت داخلی ساق پا قرار داشته، که بعد از استخوان ران(فمور) طویل‌ترین استخوان بدن می‌باشد . این استخوان در قسمت تنه ، شبیه منشور بوده و دارای دو انتهای حجیم می‌باشد . انتهای تحتانی کوچک‌تر از فوقانی بوده و بر روی سطح داخلی آن زائده محکمی است بنام قوزک داخلی کنار انتهای تحتانی به‌طرف پایین پیش می‌رود انتهای فوقانی تیبیا حجیم بوده ، بخصوص در طول محور عرضی وسعت یافته و سطح کافی برای تحمل وزن بدن که از انتهای تحتانی فمور به آن منتقل می‌شود فراهم می‌کند . انتهای فوقانی دارای دو توده‌ی برجسته به نام کندیل داخلی[۶] و خارجی[۷] و یک برآمدگی کوچک‌تر بنام برجستگی تیبیا می‌باشد .

کندیل داخلی بزرگ‌تر از کندیل خارجی است ولی به‌اندازه آن برجسته نیست . رویه‌ی مفصلی فوقانی آن (شکل شماره ۲_۲) بیضی‌شکل و در تمام جهات مقعر بوده کنار خارجی آن به‌طرف بالابر آمده و ضمن افزایش تقعر رویه‌ی مفصلی ، یک برجستگی بنام تکمه‌ی بین لقمه‌ای داخلی  را دربرمی گیرد . در سطح خلفی کندیل ، بلافاصله در زبر لبه‌ی مفصلی ، یک شیار زبر و افقی مشخص می‌باشد . سطوح داخلی و قدامی کندیل به‌صورت باریکه‌ی زبری است که توسط یک ستیغ نامشخص از سطح داخلی تنه جدا می‌شود .

کندیل خارجی درشت‌نی از تنه‌ی استخوان به‌طرف خارج برآمده بخصوص در قسمت خلفی خارجی که سطح تحتانی آن دارای یک‌رویه‌ی مفصلی گرد کوچک برای انتهای فوقانی نازک‌نی(فیبولا) می‌باشد . سطح فوقانی  را به یک‌رویه‌ی مفصلی می‌پوشاند که مخصوص کندیل خارجی ران می‌باشد .

سطوح قدامی دو کندیل در جلو به یک ناحیه سه‌گوش می‌پیوندند ، رأس این ناحیه به‌طرف پایین بوده و برجستگی تیبیا را به وجود می‌آورد . لبه‌ی خارجی این ناحیه ستیغ تیزی می‌سازد که کندیل خارجی را از سطح خارجی تنه استخوان جدا می‌کند .

برجستگی تیبیا در انتهای فوقانی کار قدامی تنه واقع‌شده و رأس ناحیه‌ی سه‌گوش را که در جلوی استخوان و در محل پیوستن سطوح قدامی کندیلها به هم قرارگرفته قطع می‌کند . این برجستگی به‌صورت یک برآمدگی کوچک می‌باشد که به یک ناحیه زبر تحتانی و یک ناحیه صاف فوقانی تقسیم می‌شود .

تنه‌ی تیبیا  دربرش عرضی سه‌گوش و دارای سطوح داخلی و خارجی و خلفی است که توسط سه کنار قدامی ، بین استخوانی و داخلی از هم جدا می‌شوند . تنه در محل اتصال قسمت میانی به ۳/۱ تحتانی نازک‌ترین قطر خود را داراست ولی از این نقطه به‌طرف دو انتهای فوقانی و تحتانی به میزان قابل‌توجهی بر ضخامت استخوان افزوده می‌شود .

کنار قدامی از برجستگی تیبیا شروع‌شده تا قوزک داخلی به‌طرف پایین می‌رود . این کنار در سرتاسر طولش زیر جلدی است و به‌جز ربع تحتانی که گرد و نامشخص شده در بقیه قسمت‌ها ستیغ تیزی ایجاد می‌کند (ساق پا).

انتهای تحتانی تیبیا نسبتاً حجیم بوده ، به‌طرف داخل و پایین برجسته شده و قوزک داخلی را می‌سازد . انتهای فوق دارای سطوح قدامی ، داخلی ، خلفی ، خارجی و تحتانی است .

سطح قدامی صاف و کمی بالاتر از لبه‌ی سطح تحتانی به‌طرف جلو برآمده است . در حدفاصل سطوح قدامی و تحتانی یک شیار باریک قرار می‌گیرد . سطح قدامی از بالا به سطح خارجی تنه پیوسته است . سطح داخلی نیز صاف و از بالا به سطح داخلی تنه ، و از پایین به سطح داخلی قوزک پا پیوسته است . سطح داخلی قوزک زیر جلدی بوده و می‌توان آن را از روی پوست مشاهده و لمس نمود . سطح افقی انتهای تحتانی استخوان در انتهای داخلی دارای شیاری که معمولاً مشخص بوده و تا روی سطح خلفی قوزک داخلی پایین می‌آید . سطح تحتانی انتهای تحتانی تیبیا برای مفصل شدن با تنه‌ی استخوان قاپ صاف می‌باشد این سطح در جلو پهن‌تر از عقب ، از عرض کمی محدب و از جلو به عقب مقعر می‌باشد این سطح از طرف داخل به رویه‌ی مفصلی قوزک داخلی پوسته است (رفرنس) .

۱-۲) نازک‌نی

نازک‌نی، استخوان خارجی ساق پا ، خیلی نازک‌تر از تیبیا است ازاین‌رو نقشی در انتقال وزن بدن ندارد این استخوان دارای یک انتهای فوقانی یا سر یک‌تنه و یک انتهای تحتانی یا قوزک خارجی است قسمتی از تنه را که در مجاورت سرکمی فشرده است گاهی به نام گردن نازک‌نی می‌خواند.

سر نازک‌نی نسبتاً در تمام جهت حجیم بوده و در طرف جلو و عقب و خارج برجسته‌تر از تنه استخوان می‌باشد بر روی سطح فوقانی آن‌یک رویه‌ی مفصلی تقریباً گردد وجود دارد که با سطح تحتانی کندیل خارجی تیبیا مفصل می‌شود این رویه  مفصلی رو به بالا و کمی جلو و داخل می‌باشد . یک برجستگی نسبتاً درشت بنام قله‌ی سر یا (زائده نیزه‌ای ) از قسمت خارج سطح خلفی سر به‌طرف بالابر آمده است سر استخوان ران را می‌توان در قسمت خلفی زانو تقریباً ۲ سانتیمتر پایین‌تر از سطح مفصلی از روی پوست لمس کرد بلافاصله در زیر سر عصب فیبولار مشترک از روی سطح خلفی خارج گردن عبور می‌کند و در فرد زنده می‌توان آن را روی استخوان لغزاند .

۱ –stress fracture

۲ – amirabass zadpour&ali asadi nikooyan 2012

۳ -tibia

۴ -fibula

۱- gray’s anatomy

۲–medial condyle

۳–lateral condyle

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.