665 views
پیشینه تحقیق مکتب رئالیسم و تاریخچه روابط ایران و روسیه و سیاست خارجی روسیه در مورد مسأله هستهای ایران دارای ۸۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول: ۵
مکتب رئالیسم و تاریخچه روابط ایران و روسیه ۵
۲-۱- بخش اول: مباحث تئوریک ۶
۲-۱-۱- مکتب رئالیسم ۶
۲-۱-۲- مبانی و سیر تحول تئوریهای رئالیستی ۸
۲-۲-۱- رئالیسم کلاسیک ۱۱
۲-۲-۲- رئالیسم ساختارگرا ۱۳
۲-۲-۲-۱- رئالیسم ساختارگرای تدافعی ۱۳
۲-۲-۲-۲- رئالیسم ساختارگرای تـهاجمی ۱۵
۲-۲-۳- رئالیسم نوکلاسیک ۱۸
۲-۳- بخش دوم: تاریخچه روابط ایران و روسیه ۲۲
۲-۳-۱- مقدمه ۲۲
۲-۳-۲- زمینه روابط ایران و روسیه ۲۳
۲-۳-۳- پیشینه روابط ایران و روسیه ۲۴
۲-۳-۴- جنگهای اول ایران و روس و معاهده گلستان ۲۵
۲-۳-۵- جنگ دوم ایران و روس ۲۶
۲-۳-۶- روابط ایران و روسیه تا آغاز انقلاب مشروطیت ۲۸
۲-۳-۷- روابط خارجی ایران و شوروی در زمان جنگ تحمیلی (بین سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷) ۳۲
۲-۳-۷-۱- مقطع اول: بیطرفی شوروی در جنگ (سه سال اول جنگ تحمیلی) ۳۲
۲-۳-۷-۲- مقطع دوم: حمایت شوروی از عراق ۳۴
۲-۳-۷-۳- مقطع سوم: حمایت شوروی از عراق ( از زمان گورباچف تا پایان جنگ تحمیلی) ۳۶
۲-۳-۸- روابط ایران و روسیه پس از فروپاشی شوروی ۳۹
۲-۳-۹- روابط ایران و روسیه از سال ۲۰۰۰ تا کنون ۴۱
۲-۳-۹-۱- روابط منطقهای ایران و روسیه ۴۱
۲-۳-۹-۲- رابطه ایران و روسیه در سطح بین الملل ۴۹
۲-۳-۹-۳- موانع و چالشهای روابط دو کشور در سطوح منطقهای و بین المللی ۵۲
۲-۳-۹-۴- پیشنهادها برای تسهیل و گسترش روابط ایران و روسیه ۵۳
۲-۳-۱۰- افزایش روابط راهبردی (تثبیت روابط کنونی ایران و روسیه) ۵۵
۲-۳-۱۱- وضعیت کنونی روابط ایران و روسیه در حوزه امنیتی، دفاعی، ژئو پلیتیک و در واقع اقتصادی و غیره ۵۶
۲-۳-۱۲- حوضه ژئوپلیتیک و جهان چند قطبی و حرکت کردن به سمت جهان تک قطبی ۵۶
۲-۳-۱۳- نگاه سیاستگذاران کرملین یا هستهی اصلی سیاست خارجی روسیه به روابط با ایران ۵۷
۲-۳-۱۴- آیندهی روابط و نقش متغیرهای دخیل ۵۷
۲-۴- نتیجهگیری ۵۸
فصل دوم: ۵۹
سیاست خارجی روسیه در مورد مسأله هستهای ایران ۵۹
۳-۱- مقدمه ۶۰
۳-۲- عامل ایران در روابط روسیه با آمریکا ۶۱
۳-۳- دو راهی انتخاب ثبات استراتژیک یا رقابت استراتژیک؟ ۶۲
۳-۴- جایگاه ایران در سیاست خارجی روسیه ۶۵
۳-۵- تأثیر تحولات داخلی روسیه بر پرونده هستهای ایران ۶۵
۳-۶- نگرانیهای مشترک آمریکا و روسیه ۶۷
۳-۷- نتیجه گیری ۶۹
پیشینه ۷۰
منابع ۷۵
شعارینژاد، علی اکبر. (۱۳۷۵). فرهنگ علوم رفتاری، تهران: امیرکبیر.
دیمیان، گرانت. (۱۳۷۶). رئالیسم، حسن افشار، تهران: نشرمرکز.
عضدانلو، حمید. (۱۳۸۴). آشنایی با مفاهیم اساسی جامعهشناسی، تهران: نی.
شایانمهر، علیرضا. (۱۳۷۷). دایرهالمعارف تطبیقی علوم اجتماعی، ج۲، تهران، کیهان.
مشیرزاده، حمیرا. (۱۳۸۵). در طرح جامع پژوهشی سیاست خارجی ایران؛ نگاهی به سیاست خارجی جمهور اسلامی ایران، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل.
مشیرزاده، حمیرا. (۱۳۸۳). «گفتگو تمدنها از منظر سازه انگاری»، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ش ۶۳٫
مشیرزاده، حمیرا. (۱۳۸۴). تحول در نظریههای روابط بین الملل، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کـتب عـلوم انـسانی دانشگاهها (سمت).
صدری، محمد. (۱۳۷۹). مفهوم واقعیت در هنر و سینما، تهران: حوزه هنری.
قوام، عبدالعلی. (۱۳۸۳). اصول سیاست خارجی و سیاست بینالملل، تهران: سمت.
لالاند، آندره. (۱۳۷۷). فرهنگ علمی و انتقادی فلسفه، غلامرضا وثیق، تهران: فردوسی ایران.
ماکس، رافائل. (۱۳۵۷). نگاهی به تاریخ ادبیات جهان (تاریخ رئالیسم)، م.فرهادی، تهران: شباهنگ.
ریتزر، جورج. (۱۳۷۴). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر، محسن ثلاثی، تهران: علمی.
گرومف، بوریس. (۱۳۷۵). ارتش سرخ در افغانستان، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه، ترجمه عزیز آیانفر.
دوئرتی، جیمز و رابرت فالتزگراف. (۱۳۸۸). نظریههای متعارض در روابط بینالملل، ترجمهی وحید بزرگی و علیرضا طیب، تهران: نشر قومس.
مطهری، مرتضی. (۱۳۵۷). جهانبینی توحیدی، قم: صدرا.
مورگنتا، هانس جی. (۱۳۷۹). سیاست میان ملتها، تلاش در راه قدرت و صلح، ترجمه حـمیرا مشیرزاده، تهران: وزارت امور خارجه، مرکز چاپ و انتشارات.
عظیمزاده، جعفر. (۱۳۹۳). واکاوی ماهیت روابط ایران و روسیه. خبرگزاری فارس. شماره: ۱۳۹۳۰۷۰۶۰۰۱۴۷۴
شاردن، جان. (۱۳۷۲). سفر به ایران. ترجمه ى یغمایى. تهران: توس، جلد ۲٫
انتخاب نظریه خاص برای تبیین روابط بین روسیه و ایران، انتخابی دشواری است، چرا که در بررسی تاریخ روابط دو دولت، رفتارها و عملکردهای آنها به قدری پیچیده است که قرار دادن این مناسبات در قالب هر یک از نظریههای روابط بینالملل، باعث برخورد به نقاط ضعف و قوت آن نظریه خاص خواهد شد. پایههای بنیادین استراتژی کلان دولت روسیه با ایران در سلسله حاکمان مختلف، توجه به «منافع ملی» و «امنیت ملی» در اولویتها بوده است.
واقعگرایی یا مکتب اصالت واقع، در فلسفه جدید، عقیدهای است، قائل به اینکه واقعیّت موضوعی، یا جهان مادّی، مستقل از آگاهی ذهن وجود دارد و خصایص و طبیعت آن از اینکه دانسته شود، متاثّر نمیشود. در فلسفه قدیم و قرون وسطی نیز نظریهای است، که حقیقت جهان مادی را از ادراک بشری، مستقل میکند. یعنی اشیاء، وجود مستقل دارند و وجودشان، به ادراککننده بستگی ندارد (شعارینژاد ۱۳۷۵، ۳۳۶).
رئالیسم در مقابل تصوّرگرایی – که بهوجود کلیات در خارج از ذهن اعتقاد نداشت- و نامگرایی- که یکسره منکر کلیات بود و هیچ نحو وجودی نه در خارج و نه در ذهن برای آن قائل نبود و کلّی را فقط لفظ خالی میدانست- اقامه شد (دیمیان ۱۳۷۶، ۱۴).
پیروان مکتب اصالت اسمی (نامگرایی)، معتقد به جدایی تدریجی جهان اندیشه از واقعیات عینی هستند و معتقدند که جهان درونی آگاهی، بهتدریج از جهان خارجی (یا بیرونی حسها) جدا میشود و قانونی جهانشمول وجود ندارد؛ که ذاتا در اشیاء مشابه موجود باشد. جهانشمولها صرفاً نامهایی غیرواقعی و اعتباری هستند، که بر سر آنها به توافق رسیدهایم. امّا واقعگرایی، معتقد است که مفاهیم انتزاعی، به مثابه وجودی جوهری و هستی واقعی دارند. برخلاف ایدهآلیسم، رئالیسم جهان خارجی را مستقل از درک و ذهنیّت ما تلقّی و براین نکته تاکید میکند، که این جهان خارجی، با دقّتی معنادار، در تجربیّات حسی ما منعکس میشود (عضدانلو ۱۳۸۴، ۳۲۴).
واقعگرایی بهعنوان یک شیوه خلّاق، پدیدهای است، تاریخی که در مرحله معیّنی از تکامل فکری بشر، زمانیکه انسانها، نیاز مبرمی به شناخت ماهیّت و جهت تکامل اجتماعی پیدا کردند، زمانیکه مردم، نخست، بهطور مبهم و سپس آگاهانه، به این حقیقت پی بردند؛ که اعمال و افکار انسان از هیجانهای سرکش یا نقشه الهی ناشی نشده؛ بلکه از علّتهای واقعی، یا اگر دقیقتر گفته باشیم، از علتهای مادی سرچشمه میگیرد، به ظهور رسید (ماکس ۱۳۵۷، ۱۲).
میتوان تاریخچه تصوّر واقعیّت را با نظر پارمنیدس آغاز کرد، که صریحا قلمرو واقعیت را مقابل عرضگاه ظاهر و نمود دانسته است (صدری ۱۳۷۹، ۲۶). در نظریه مثل افلاطون نیز بر اینکه مُثُل (ایدهها)، واقعیترند تا موجودات فردی و محسوس؛ که چیزی جز انعکاس و تصویر آن مُثُل نیستند (لالاند ۱۳۷۷، ۶۲۷)، ریشههای واقعگرایی به چشم میخورد. دکارت نیز در نظریه تفکیکناپذیر بودن زندگی و تفکّر و فرانسیس بیکن که در حصول شناخت جهان، توجه خود را به اهمیّت تجربه معطوف میکرد، اندیشه علمی را دستخوش تحوّل کیفی نموده و راه را برای نفوذ در طبیعت اشیاء وامور جهان باز کردند (لالاند ۱۳۷۷، ۱۳).
رئالیسم در غرب به اقتضای غلبهاش بر طبقه پیشین (طبقه جدید) و برخورداری از وحدت و رفاه اجتماعی، در آغاز، با خوشبینی، امید، اعتماد و جسارت، به هستی نگاه میکرد و با واقعیّت اجتماعی که درست بهساز آن طبقه میرقصید، بر سر مهر بود و واقعگرایی، نتیجه ضروری چنین روحیهای بوده است (شاین مهر ۱۳۷۷، ۷۹).
نظریههای رئالیستی که گاه از آنها به صورت مکتب اندیشهی سیاست قدرت یاد میشود (قوام ۱۳۸۴، ۷۹)، از آغاز شکلگیری رشتهی روابط بینالملل نظریهی غالب سیاست جهانی بودهاند (بیلیس و اسمیت ۱۳۸۸، ۳۳۰). در قرن بیستم پس از ناکامی نظریههای لیبرالیستی در تبیین و تحلیل رویدادها و تحولات نظام بینالملل تئوریهای رئالیستی حضور چشمگیری در عرصهی تئوریک روابط بینالملل یافتند. اگرچه میتوان خط مشی این نظریهها را تا دوران باستان نیز مشاهده نمود اما استفاده از این رویکرد به صورت یک رویکردِ نظری برای تجزیه و تحلیل سیاست بینالملل از اواخر دههی ۱۹۳۰م و اوایل دههی ۱۹۴۰م وارد عرصهی روابط بینالملل شد (قوام ۱۳۸۴، ۷۹).
در قرن بیستم شاهد پویایی خاصی در این نظریه بودهایم. تئوریپردازنی همچونای اچ کار[۱]، رینولد نیبور[۲]، ریمون آرون[۳] و آرنولد ولفورز[۴] در تحولات آن سهم بسزایی داشتهاند. با این وجود مهمترین نظریهپردازی که توانست نظریه نسبتا جامع رئالیستی در باب روابط بینالملل ارائه دهد هانس جی مورگنتا[۵] بود که نظریهی رئالیسم را بهطور جدی وارد عرصهی تئوریک روابط بینالملل نمود. او با نگارش کتاب “سیاست میان ملتها” سعی نمود تا تبیینی منطقی از رفتار دولتها ارائه دهد (مشیرزاده ۱۳۸۶، ۷۴).
طبق نظریه رئالیسم آنچه انسان را از نظر فردی و اجتماعی تقسیم میکند و عامل اصلی تفرقه و تکثیر انسان است، تعلق انسان به اشیاست؛ نه تعلق اشیا به انسان. ازاینرو برای عامل اندیشه، ایدئولوژی، انقلاب، تعلیم و تربیت نقش اول را قائل است؛ ولی معتقد است که انسان همچنانکه ماده محض نیست، روح محض هم نیست (مطهری ۱۳۵۷، ۶۵).
واقعگرایی بهعنوان یک شیوه مشخص، که تحلیل محیط اجتماعی و روابط علّت ومعلولی را امکانپذیر کرد و واقعیت را بهطور عینی ترسیم نمود. هر نویسنده و دانشمند واقعگرایی که از جهانبینی خاص خود برخوردار بود، نظریه او نسبت به رویدادها و درک آواز زندگی، تابع طرز فکر او نسبت به مبارزه اجتماعی معاصر او بود (ماکس ۱۳۵۷، ۲۶). ازاینرو گاه، واقعیتهای اجتماعی را دارای همبستگی میدانند؛ مانند نظریهپردازان ساختاری-کارکردی و گاه، آنرا دچار تضاد و کشمکش میدانستند؛ مانند نظریهپردازان تضاد (ریترز ۱۳۷۴، ۶۳۵).
مهمترین مبانی تئوریهای رئالیستی روابط بینالملل بهطور خلاصه عبارتند از: دولت بازیگر اصلی در نظام بینالملل (دولتگرایی)؛ و هدف اصلی در سیاست بینالملل بقا است (مشیرزاده ۱۳۸۶، ۷۶) و از آنجایی که برخلاف ساختار داخلی، ساختار بینالملل آنارشیک است لذا در این ساختار هرج و مرجآمیز خودیاری الزاما قاعدهی عمل است؛ و اصولا، برخلاف آرمانگرایی، انقلاب و تحولِ بارز و بنیادین در نظام و سیاست بینالملل بیمعناست، زیرا به علت آنارشیک بودنِ ساختارِِ نظام بینالملل، کشورهای انقلابی نیز همانند بازیگران عادی به جستجوی تامین منافع، افزایش قدرت و تامین امنیت برای خویش برخواهند آمد (دئورتی و فالتزگراف ۱۳۸۸، ۱۴۴). تئوریهای رئالیستی روابط بینالملل در قرن بیستم سیر تکامل خود را ادامه دادند و از درون آنها نظریههای «رئالیسم ساختاریِ» والتز[۶] و «رئالیسم نئوکلاسیک» گیدئون رز[۷] متولد شدند که توانستند تحلیل متفاوتتری از تحولات و ابعاد نظام بینالملل ارائه نمایند (مشیرزاده ۱۳۸۶، ۸۰).
حول دیگر در تئوریهای واقعگرایانه، ظهور رئالیسم تهاجمی است که با کتابِ “تراژدی سیاستهای قدرتهای بزرگ” جان میرشایمر[۸] به عرصهی تئوریک روابط بینالملل وارد شد، که ثمرهی تحولات درونی نظریهی رئالیسم بود که برداشتی امنیتی و توسعه داده شده از نظریهی رئالیسم ساختاری والتز ارائه داد. این تئوری برخلاف رئالیسم کلاسیک مهمترین مسأله را برای دولتها امنیتسازی میداند و نگاه متفاوتی به علل و ریشههای پویشهای رفتاری بازیگران در نظام آنارشیک بینالملل دارد. از مهمترین نظریهپردازان این نظریه میتوان از جان میرشایمر، رابرت جرویس[۹]، جک اسنایدر[۱۰]، فرید زکریا[۱۱]، ویلیام وولفورت[۱۲] و تامس کریستیانسن[۱۳] نام برد (مشیرزاده ۱۳۸۶، ۱۳۰).
باوجود تکامل و تنوع جدی مکتب نظری رئالیسم و پیدایش نظریههای رئالیستی مختلف، مفروضهها و مبانی نظری مشترکی در میان آنها وجود دارد که این نظریهها را با هم پیوند میدهد. در این خصوص میتوان به مبانی هستی شناختی، روش شناختی و مفاهیم مختلف مشترک مورد تأکید اشاره کرد.
ویلیام ولفرز معتقد است که مکتب فکری رئالیسم بر اساس سه مفروض اصلی در مورد کارکرد جهان قرار دارد: گروهگرایی، خودپرستی و قدرت محوری. امروزه مهمترین گروههای انسانی دولت- ملتها هستند و مهمترین منبع انسجام درون گروهی ناسیونالیسم است. خودپرستی نیز بدین معناست که در نهایت رفتار سیاسی را منافع فردی به پیش میبرد ریشه خودپرستی نیز در ماهیت انسان است. قدرت نیز مشخصه بنیادین و اصلی سیاست محسوب میشود (ولفرز ۲۰۰۸، ۳۲).
سه مفروض هستی شناختی فوق از منظر رئالیستها در روابط بین الملل در قالب گزارههای زیر بازتاب دارد:
دولتها کنشگران اصلی روابط بین الملل هستند؛
اصول اخلاقی جهان شمول در مورد دولتها کاربردی ندارند؛
دولتها منافع را بر اساس قدرت محاسبه میکنند؛
حقوق و نهادهای بین المللی در روابط بین الملل نقش چندانی ندارند؛
سیاست توازن قدرت در روابط بین الملل برتری دارد؛
دولتها به همدیگر اعتماد و اطمینان کافی ندارند و زور عنصر مفید و کاربردی در روابط بینالملل است؛
اصلی ترین منفعت دولت بقای آن است (ولفرز ۲۰۰۸، ۳۳).
جان مرشایمر معتقد است که دیدگاه بدبینانه رئالیستها در مورد روابط بینالملل براساس سه باور اصلی قرار دارد. اول اینکه رئالیستها دولتها را کنشگران اصلی سیاست جهانی تلقی میکنند و تمرکز رئالیسم بر قدرتهای بزرگ به دلیل تعیین کنندگی آنها در شکل دهی به سیاست بینالملل است. دوم اینکه رئالیستها معتقدند که رفتار قدرتهای بزرگ عمدتاً تحت تأثیر محیط بیرونی و نه ویژگیهای داخلی است و ساختار نظام بینالملل عمدتاً سیاست خارجی آنها را شکل میدهد. رئالیستها مایل نیستند تمایز دقیقی میان دولتهای خوب و بد قائل شوند. زیرا همه قدرتهای بزرگ فارغ از چگونگی فرهنگ، نظام سیاسی یا اینکه چه کسی حکومت را در دست دارد، براساس منطق یکسانی رفتار میکنند. بنابراین، بسیار دشوار است که تفاوتی میان آنها قائل شویم، مگر در مورد میزان قدرت نسبی آنها. سوم اینکه رئالیستها بر این باورند که محاسبات قدرت بر تفکرات دولتها تسلط دارد و دولتها در میان خود برای قدرت رقابت میکنند. این رقابتها گاهیاوقات جنگ را که یکی از ابزارهای پذیرفتهشده کشورداری است ایجاب میکند (مارشیمر ۲۰۰۱، ۱۷).
[۱]. E. H. Carr
[۲]. Reinhold Niebuhr
[۳]. Raymond Aron
[۴]. Wolfers Arnold
[۵]. Hans. J. Morgenthau
[۶]. Kenneth waltz
[۷]. Gideon Rose
[۸]. John mearsheimer
[۹]. Robert jervis
[۱۰]. Jack snyder
[۱۱]. Fareed zakaria
[۱۲]. William wohlforth
[۱۳]. Thomas Christensen
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر