تحقیق نارساخوانی و شکل گیری سبک اسناد و سبک اسناد در کودکان نارساخوان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نارساخوانی و شکل گیری سبک اسناد و سبک اسناد در کودکان نارساخوان  دارای ۶۴ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
نارساخوانی    ۵
شیوع نارساخوانی    ۶
ویژگی ها    ۷
سیر و پیش‌آگهی    ۸
علائم بالینی نارساخوانی    ۸
تشخیص افتراقی    ۹
جنسیت و نارساخوانی    ۱۰
مشکلات هیجانی- رفتاری کودکان نارساخوان    ۱۰
دیدگاه ها و سبب شناسی نارساخوانی    ۱۲
طبقه بندی نارساخوانی    ۱۸
مفهوم اسناد    ۲۱
شکل گیری سبک اسناد    ۲۱
نظریه های اسناد    ۲۳
درماندگی آموخته شده    ۲۵
تلفیق نظریه های اسنادی با درماندگی آموخته شده    ۲۶
خوش‏بینی، نظریه ها، همبسته ها و عوامل  سبب ساز    ۲۷
مؤلفه‏های خوش‏بینی از دیدگاه سلیگمن    ۳۰
بدبینی،نظریه ها و عوامل سبب ساز    ۳۳
سبک اسناد و سلامتی    ۳۸
سبک اسناد در کودکان نارساخوان    ۴۱
روانشناسی مثبت نگر    ۴۳
شیوههای تغییر سبک اسناد و ایمن سازی روانی    ۴۴
رویکرد شناختی- رفتاری    ۴۵
پیشینه پژوهش    ۴۷
پژوهش های خارجی    ۴۷
پژوهش های داخلی    ۵۱
منابع    ۵۴

منابع

 باعزت، فرشته. (۱۳۸۷).  تعیین عوامل اختلال های هیجانی مؤثر بر نارساخوانی دانش آموزان مقطع ابتدایی . مجله ی پژوهش درحیطه ی کودکان استثنایی،(۴) ۸ ،.۳۰-۳۵

دادستان، پریرخ . ( ۱۳۸۹ ) . اختلال های زبان، روش های تشخیص وبازپروری .روانشناسی مرضی تحولی .  .۳ تهران؛ انتشارات سمت.

سلیگمن، مارتین. (۱۳۸۳). کودک خوش بین: برنامه ای آزموده شده برای ایمن ساختن همواره کودکان در برابر افسردگی. داورپناه، فروزنده. تهران: انتشارات رشد.

سیف، علی اکبر. (۱۳۸۸). تغییر رفتار و رفتاردرمانی نظریه ها و روش ها. تهران: نشر دوران.

امیدوار، احمد. (۱۳۸۵). روشهای تغییر رفتار، رفتار درمانی و شناخت- درمانی. مشهد: انتشارات فرا انگیزش

سیف نراقی، مریم .، نادری، عزت الله. (۱۳۸۸). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران: نشر ارسباران.

شکری، امید. (۱۳۸۸). آزمون الگوی اثرات برنامه مداخله ای بازآموزی اسنادی بر تنیدگی تحصیلی ادراک شد، تجارب هیجانی مثبت و منفی، افسردگی و خوش بینی دانشجویان  دانشگاه شهید بهشتی. گزارش نهایی طرح پژوهشی، تهران.

شکوهی یکتا، محسن.، پرند، اکرم. (۱۳۸۵). ناتوانی های یادگیری. تهران: موسسه انتشاراتی تیمورزاده. نشر طیب.

درویزه، زهرا، خسروی، زهره.، جاهدی.، سهیلا. . ( ۱۳۷۷ ) تاثیر بازآموزی اسناد و راهبرد های شناختی یادگیری در پیشرفت ریاضی دانش آموزان پایه پنجم لبتدایی شهر شیراز، نشریه علوم انسان (۱)،.۳۵-۴۵

رجبی، غلامرضا. .( ۱۳۸۷) هنجاریابی آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون رنگی کودکان دردانش آموزان شهر اهواز. روانشناسی معاصر، ( (۱٫۲۳-۳۲ .

احدیان، محمد و آقازاده، محرم. (۱۳۷۸). راهنمای کاربردی روش های نوین تدریس. تهران: انتشارات آئیژ.

نصفت.، مرتضی . نظری، مجتبی. (۱۳۸۰). آزمون تشخیصی اختلال خواندن. گزارش نهایی طرح پژوهشی، تهران.

نیک نشان، شکوفه.، نوری، ابوالقاسم.،  احمدی، سید احمد. (۱۳۸۸). تاثیر آموزش سبک اسناد بر بهبود سلامت عمومی گروهی از دانش آموزان ناتوانی یادگیری. مجله مطالعات آموزش و یادگیری دانشگاه شیراز، ۱(۲): ۱۳۰-۱۱۷٫

واضحی آشتیانی، علی. (۱۳۸۲). بررسی تاثیر بازآموزی اسنادی بر سبک اسنادی، عملکرد و پشتکار در درس ریاضیات دانش آموزان. فصلنامه ی اندیشه و رفتار، ۹ (۳): ۸۷٫

یعقوبی، ابوالقاسم. (۱۳۸۳). تاثیر آموزش راهبرد های فرا شناختی بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان پسر پایه چهارم و پنجم ابتدایی شهر همدان. رساله دکتری. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.

اصلانی ،جلیل.، علیزاده، حمید،، قوام آبادی ، صغری.، فرخی، نورعلی. (۱۳۹۱). اثربخشی برنامه ی تلفیقی روانی –آموزشی برسبک تبیین بدبینانه دانش­آموزان با ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری. (۲)،۲۴-۶

رحمانی، جهانبخش.، عابدی، محمدرضا. (۱۳۸۲). هنجاریابی آزمون هوشی ریون رنگی کودکان ۵ تا ۱۰ سال در استان اصفهان.شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان . جلد ۵٫ صص: ۵۰-۴۵٫

مقدمه

ناتوانی های یادگیری یکی از پیچیده ترین ناتوانی هایی است که در حیطه کودکان استثنایی مطرح می باشد و این پیچیدگی در تعریف، طبقه بندی، ارزیابی و آموزش افراد با ناتوانی های یادگیری نیز انعکاس یافته است. بخشی از این پیچیدگی به ماهیت این ناتوانی و حیطه های گوناگونی چون پزشکی، عصب شناسی، روان­شناسی و علوم تربیتی مربوط است و بخش دیگر مربوط به ویژگی های افراد دارای ناتوانی های یادگیری است. در این فصل ابتدا به تعریف و طبقه بندی نارساخوانی به عنوان یکی از مهمترین و شایع ترین انواع ناتوانی های یادگیری در بین کودکان همراه با ذکر ویژگی ها و شیوع آن پرداخته می شود. همچنین مطالبی در خصوص سبک اسناد، و برنامه ایمن سازی روانی ارائه می گردد و در پایان به پژوهش های خارجی و داخلی انجام شده در این حیطه اشاره می شود.

نارساخوانی

در میان ناتوانی های یادگیری، نارساخوانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا یکی از اساسی ترین مهارت ها در مدرسه، تشخیص کلمات است و مهارت خواندن نه تنها در امر خواندن بلکه در یادگیری سایر علوم نیز مداخله می کند. ضعف در خواندن در مهارت های دیگر خواندن مانند ادراک نیز تاثیر می گذارد و لذا نقص در خواندن چالشی بزرگ در مدارس است. اصطلاح  نارساخوانی «دیسلکسیا» از ترکیب دو کلمه یونانی «dys» و «lexicos» تشکیل شده است. «dys» به معنای مشکل، دردناک یا نابهنجار است و «lexicos» به معنای «کلمه» می‌باشد. بنابراین، اصطلاح دیسلکسیا به طور دقیق، وجود مشکلات در مورد کلمه‌ها را نشان می‌دهد (آدامز[۱]،۲۰۰۸). بر مبنای تعریف انجمن نارساخوانی انگلستان[۲]«نارساخوانی ترکیبی از تواناییها و مشکلاتی است که فرآیند یادگیری را در یک یا چند زمینه از جمله خواندن، نوشتن و هجی کردن تحت تأثیر قرار می‌دهد. این اختلال ممکن است با مشکلاتی در زمینه‌های سرعت پردازش، حافظه کوتاه‌مدت، توالی ادراک دیداری- شنیداری، زبان گفتاری و مهارتهای حرکتی همراه باشد (رید[۳]، ۲۰۰۳). اختلال خواندن برمبنای چهارمین نسخه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی[۴] DSM-IV-TR چنین تعریف شده است: حالتی که در آن پیشرفت خواندن پایین‌تر از حدی باشد که می توان بر حسب سن، آموزش و هوش کودک از او انتظار داشت. این اختلال به میزان زیادی مانع موفقیت تحصیلی یا فعالیت‌ های روزانه مستلزم خواندن می‌شود و در صورت وجود یک اختلال عصبی یا حسی، میزان ناتوانی خواندن بیش از آن حدی است که معمولاً با اختلالات دیگر دیده می‌شود. قانون بهبود آموزش افراد ناتوان ((IDEA[5] بیان می کند که کودکان نارساخوان ممکن است در ۱- مهارت خواندن، ۲- روان خواندن و ۳- درک خواندن دارای مشکلاتی باشند که همه با نام نارساخوانی طبقه بندی می شوند. بنابراین، تعاریف فوق از نارساخوانی براساس دیدگاههای عصب‌شناختی، شناختی، زبان‌شناختی و ادراکی صورت گرفته‌اند.

شیوع نارساخوانی

نارساخوانی شایع‌ترین نوع ناتوانی یادگیری می باشد که مورد شناسایی قرار گرفته است به طوری که ۸۰ درصد کودکان دارای ناتوانی های یادگیری، نارساخوان می‌باشند (فلوری[۶]، ۲۰۰۹). پاره‌ای از محققان براین باورند که میزان شیوع نارساخوانی به تعریف و ملاکهای تشخیصی بستگی دارد (مک کامیک[۷]، ۲۰۱۰). محققان مختلف به دلیل وجود تعاریف و تبیین‌های متفاوت از نارساخوانی، ارقام متفاوتی را درباره فراوانی این اختلال ارائه داده‌اند. اغلب محققان رقم ۴% را پذیرفته‌اند. در آمریکا نیز حدود ۴درصد از کودکان سنین مدرسه نارساخوان هستند که میزان شیوع آن بین ۲ تا ۸ درصد است (پورافکاری، ۱۳۸۶/۲۰۰۷). براساس نتایج تحقیقات سیف نراقی و نادری (۱۳۸۸)، میزان شیوع ناتوانی های یادگیری در ایران ۱۱ درصد اعلام شده است که حداقل ۹ درصد آن را کودکان نارساخوان تشکیل می دهند

ویژگی ها

سیف نراقی و نادری۱۳۸۸) ) هشت ویژگی مهم یادگیری دانش آموزان نارساخوان را مطرح کرده اند که عبارتند از:

۱- وابستگی مفرط[۸] در یادگیری: دانش آموزان نارساخوان به هدایت و یادگیری دیگران در یادگیری بسیار وابسته هستند. آن ها به ویژه در انجام تکالیف خود، این وابستگی به دیگران را نیز نشان می دهند.

۲- وجود مشکل در نظارت بر عملکرد: دانش آموزان نارساخوان بر فرایند خواندن خود نظارت نداشته و اغلب آن ها درک درستی از مواد خواندنی ندارند.

۳- شکست در انتخاب راهبردهای مناسب: دانش آموزان نارساخوان راهبردهایی را که برای موفقیت در انجام هر تکلیف به کار می برند یکسان است.

۴- مشکلات حافظه: این دانش آموزان در به خاطر سپردن مواد درسی به ویژه متون خواندنی مشکلات بسیاری دارند و آن ها را بسیار سریع فراموش می کنند.

۵- وجود مشکل در یادگیری صدای حروف: اغلب دانش آموزان نارساخوان در یادگیری  صدای حروف و ترکیب آن ها دارای مشکلات اساسی هستند.

۶- محدود بودن دامنه واژگان: این دانش آموزان دارای واژگان محدودی هستند که این امر در گفتار و نوشته های آن ها به وضوح مشخص است.

۷- مشکل در تعمیم: دانش آموزان نارساخوان نمی توانند مفاهیمی را که یاد می گیرند به سایر موقعیت ها تعمیم دهند.

۸- نگرش منفی نسبت به تکلیف: اکثر دانش آموزان نارساخوان تمایلی به انجام تکالیف چالش برانگیز ندارند. معمولا این دانش آموزان تکالیفی را دوست دارند که انجام آن مستلزم طی مراحل ساده است. این امر ممکن است به تجارب شکست آن ها در طی سال های اولیه مدرسه مربوط باشد.

سیر و پیش‌آگهی

حتی بدون کمک های اصلاحی، بسیاری از کودکان نارساخوان طی دو سال اول ابتدایی، اطلاعاتی درخصوص زبان نوشتاری به ­دست می‌آورند. تا پایان سال اول تحصیلی ممکن است برخی از آن ها خواندن چند کلمه را یاد گرفته باشند ولی اگر تا پایه سوم هیچ گونه مداخله آموزشی کمکی اعمال نشود، این کودکان از نظر خواندن واجد ناتوانی خواهند شد. در بهترین شرایط کودکی که در معرض خطر نارساخوانی قرار دارد در طول دوره کودکستان یا اوایل پایه اول دبستان شناسایی می‌شود. اگر آموزش های کمکی به موقع شروع شده باشد در موارد خفیف می‌توان آن را از اواخر پایه اول یا دوم دبستان قطع کرد. در موارد شدیدتر و بسته به الگو و شدت نقایص، آموزش کمکی ممکن است تا اواسط و یا اواخر دبیرستان نیز ادامه یابد (سیف نراقی و نادری، ۱۳۸۸).

علائم بالینی نارساخوانی

اکثر کودکان نارساخوان معمولاً تا سن هشت سالگی (پایه دوم ابتدایی) مورد شناسایی قرار می‌گیرند. مشکلات خواندن در دانش‌آموزان ممکن است در پایه اول نیز خود را نشان دهند. کودکان در پایه های پایین تر مقطع ابتدایی، گاهی با استفاده از حافظه خود، بخصوص اگر هوش بالایی داشته باشند، می توانند نارساخوانی را جبران کنند. در چنین مواردی ناتوانی ممکن است تا سن ۹ سالگی (پایه چهارم) یا بیشتر خود را نشان ندهد. کودکان نارساخوان، در هنگام خواندن مرتکب اشتباهات متعددی می‌گردند. اشتباهات کودکان نارساخوان برمبنای DSM-IV-R معمولاً با نشانه‌هایی از جمله حذف، افزودن، یا وارونه کردن کلمات مشخص می‌شود. این کودکان در تفکیک بین حروف از نظر شکل و اندازه دچار اشکال هستند، به­خصوص حروفی که فقط از نظر جهت‌یابی فضایی و طول خطوط با هم تفاوت دارند. سرعت خواندن آنها کم و غالباً با حداقل درک همراه است. اکثر کودکان نارساخوان، توانایی رونویسی از متن چاپی را دارند، اما تقریباً همه آنها در هجی کردن ضعیف هستند. این کودکان ممکن است از وسط یا آخر کلمه‌ای چاپی یا نوشته شده شروع به خواندن نمایند، گاهی این کودکان حروفی را که باید خوانده شوند پس و پیش می‌خوانند که علت آن عدم تثبیت کامل حرکات تعقیبی چشم به سمت راست است. نارسایی در به خاطر آوردن و عدم استمرار فراخوانی موجب می‌شود که فرد اسم و صدای حروف را بخوبی بخاطر نیاورد. اکثر کودکان نارساخوان از نوشتن و خواندن متنفرند و از آن پرهیز می‌کنند. اضطراب آنها در مقابل تقاضاهایی که زبان نوشتاری را ایجاب می‌کند، افزایش می‌یابد. اکثر کودکان نارساخوانی که آموزشهای کمکی دریافت نمی‌کنند ممکن است از شکست مستمر و یأس ناشی از آن دچار احساس شرم و تحقیر شوند. با گذشت زمان این احساسها عمیق‌تر می‌گردند، کودکان ممکن است احساس افسردگی را تجربه کنند و حرمت خود پایین تری را نشان دهند (پورافکاری، ۱۳۸۶/۲۰۰۷).

[۱]-Adams, M.J.

[۲]-British Dyslexia Association

[۳] -Reid.G.

[۴] -The diagnostic and statistical manual of mental disorders- IV-text revised

[۵] -Individuals with disabilities education  improvement  act

[۶]– Flory, S.

[۷]– McCormick, M.

[۸]-Overdependency

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.