تحقیق نانو فناوری و نانو در معماری و کاربردهای فناوری نانو در صنعت شیشه و نانو پوشش های هوشمند  

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نانو فناوری و نانو در معماری و  کاربردهای فناوری نانو در صنعت شیشه و نانو پوشش های هوشمند  دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
فصل اول :مفاهیم نانو فناوری    ۶
۲-۱- تعریف نانو    ۷
۲-۲- مقیاس نانو    ۷
۲-۳- تعریف فناوری نانو    ۷
۲-۴- ماهیت و ساختار فناوری نانو    ۸
۲-۵- اهمیت و ضرورت فناوری نانو    ۹
۲-۵-۱- ضرورت اولویت دادن به توسعه فناوری نانو در ایران    ۱۰
فصل دوم :نانو در معماری    ۱۲
۳-۱- نانو ذرات    ۱۳
۳-۱-۱- منابع نانو ذرات    ۱۳
۳-۲- فولرین های کربنی (باکی بال ها و نانولوله ها)    ۱۴
۳-۲-۱- باکی بال (باک مینستر فولرین)    ۱۴
۳-۲-۲- نانو لوله های کربنی    ۱۴
۳-۲-۲-۱- انواع نانو لوله    ۱۵
۳-۳- نانو معماری    ۱۶
۳-۳-۱- فن آوری نانو در معماری    ۱۶
۳-۴- تاثیرات مواد و مصالح بر معماری    ۱۷
۳-۵- تولید بتن هایی با کارایی بالاتر    ۱۸
۳-۵-۱- نانو سیلیکا استحکام بتن را افزایش می دهد    ۱۹
۳-۵-۲- بتن خود ترمیم کننده ترک    ۲۰
۳-۵-۳- بتن های خود تمیز شونده و آلاینده زدا    ۲۰
۳-۶- خواص و کاربرد نانو ذرات آهن    ۲۰
۳-۶-۱- مزایا و ویژگی های نانوذرات آهن    ۲۱
۳-۶-۲- روش های تولید نانو پودر آهن    ۲۲
۳-۶-۳- افزایش استحکام فولاد با استفاده از فناوری نانو    ۲۲
۳-۶-۴- افزایش مقاومت به خوردگی فولاد با استفاده از نانو فناوری    ۲۳
۳-۶-۵- افزایش مقاومت در برابر خوردگی با نانو لوله های کربنی    ۲۳
۳-۷- کچ ، آجر و سیمان متاثر از فناوری نانو    ۲۴
۳-۸- کاشی و سرامیک خود تمیز شونده    ۲۵
۳-۸-۱- سرامیک خودترمیم گر    ۲۵
۳-۹- افزایش ماندگاری چوب با استفاده از فناوری نانو    ۲۶
۳-۱۰ – کاربردهای فناوری نانو در صنعت شیشه    ۲۷
۳-۱۰-۱- شیشه های خود تمیز شونده    ۲۷
۳-۱۰-۲- برخی مزایا و ویژگی های شیشه های خود تمیز شونده    ۲۸
۳-۱۰-۳- شیشه های رنگی حاوی نانو ذرات    ۲۹
۳-۱۰-۴- شیشه های نانو متخلخل    ۲۹
۳-۱۰-۵- شیشه های ذخیره کننده انرژی    ۳۰
۳-۱۱- نانو پوشش های هوشمند    ۳۱
۳-۱۱-۱-  نانو پوشش های هوشمند تمیز شونده    ۳۲
۳-۱۱-۲- نانو پوشش های هوشمند تصفیه کننده هوا    ۳۳
۳-۱۱-۳- تولید پوششهای ضد مه با استفاده از نانو ذرات    ۳۳
۳-۱۱-۴- پوشش های ضد نقش و ضد نوشتار ( ضد دیوار نویسی )    ۳۴
۳-۱۲- دستگاه تصفیه کننده ی هوای اتاق    ۳۶
۳-۱۳- آئروژل ها    ۳۷
۳-۱۴- نانوژل (Nanogel)    ۳۸
۳-۱۵- ساخت سلولهای خورشیدی سه بعدی با استفاده از نانو لوله های کربنی    ۳۸
منابع    ۴۱

 منابع

سلطان دهقان م.، ۱۳۸۹، آئروژل ها و کاربرد آن در حوزه های مختلف، فناوری نانو، شماره ۱۵۲، صص۲۵-۲۹٫

سلطانی م.، ۱۳۸۶، مروری بر کاربردهای فناوری نانو در صنعت ساخت و ساز، فناوری نانو، شماره ۱۲۲، صص۵۳۵-۵۴۴٫

علیزاده ع.، ۱۳۸۴، فناوری نانو چیست؟، فضای نانو، پیش شماره دوم، صص۳-۱۰٫

فرقانی ع.؛ انصاری ر.، ۱۳۸۶، بررسی ضرورت توسعه فناوری نانو و چالش های مدیریتی آن در ایران، رشد فناوری، شماره یازدهم، صص۲۹-۳۶٫

مهدوی ف.، ۱۳۸۷، نانو پوشش های هوشمند، فضای نانو، شماره ۱۸، صص۱۳-۲۱٫

نوری م و دیگران ، ۱۳۸۴، برخی از تأثیرات فناوری نانو بر فولاد و محصولات فولادی ، فضای نانو، شماره ۳، صص ۸-۱۳ .

نیوی س.، ۱۳۸۷، طراحی مرکز تحقیقات نانو تکنولوژی دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

سنماری ح.، ۱۳۸۷، مرکز ترویج نانو تکنولوژی دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین.

طباطبایی س.، ۱۳۹۱، معرفی استانداردهای فناوری نانو استانداردهای بین المللی و ملی، فناوری نانو، شماره ۱۷۷، صص۴۲-۴۵٫

عباسی ع.، ۱۳۸۴، تولید پوشش های ضد مه با استفاده از نانو ذرات، فناوری نانو، شماره ۹۴، ص۲۹٫

مقدمه

بالا بودن شدت انرژی ، امروزه تبدیل به یکی از اساسی ترین معضلات اقتصادی اجتماعی کشور ما شده است و به علت گره خوردن با سایر مسائل فرهنگی و سیاسی ، حل آن از طریق اصلاح سیستم قیمت گذاری تا به حال ممکن نشده است . ابتدا باید توجه داشت که اصلاح قیمت ها به تنهایی برای بهینه سازی مصرف انرژی کافی نیست و نیاز به فناوری های جدید در این زمینه قطعی می باشد . لذا کشور ما بایستی در این زمینه فعالیت نموده و با ایجاد و توسعه و حتی انتقال فناوریهای نو ، کاهش مصرف انرژی را محقق می سازد . یکی از جدیدترین فناوری هایی که در این زمینه وجود دارد نانو تکنولوژی است .

اولین جرقه دانش نانو در سال ۱۹۵۹ توسط ریچارد فاینمن زده شد و متخصصانی چون پیتر ایدون این فن آوری برتر را در معماری مطرح کردند . ایده هایی که بر پایه فرضیه فاینمن ، در اوایل دهه ۹۰ میلادی توسط درکسلر مطرح شد ، باعث گردید تا در سال ۱۹۹۷  پایه های فناوری نانو پی ریزی شود .

نانو فناوری یعنی ساخت مواد ، ابزار و سیستم های کاربردی و هوشمند در ابعاد ۱۰۰-۱ نانومتر ( یک نانو متر : یک ده میلیونیم سانتی متر ) و به کار گرفتن خواص فیزیکی ، شیمیایی ، زیستی ، مکانیکی و الکتریکی و کنترل رفتار و خواص مواد و کالاهایی که با آنها ساخته می شود تا سطح میکروسکوپی .

نانو تکنولوژی یا دانش ذرات بنیادین گامیست در راستای توسعه ابزارهایی قوی در معماری و شهرسازی که می توانند به ما در حفظ اکوسیستم غالب ، استفاده از انرژی پاک ، ساختن کلان شهرها ، ایجاد فضاهای مجازی ، سالن های ضد جاذبه ، عینیت بخشیدن به تله پارتیشن ها و تئوری های مختلف کمک کند ، با کمک این فناوری نوین به سمت مصالح ساده ای خواهیم رفت که در مقیاس بسیار کوچک نانو طراحی شده اند . ساختمان های آینده بی نیاز از انرژی ، ساختمان هایی خواهند بود که از شبکه های خارجی استفاده نمی کنند .

در بخش ساختمان ، فناوری نانو را می توان نوعی « فناوری توانا کننده » نامید که بشر را قادر می کند تا با بهره گیری از چنین فناوری جالبی ، عرصه های جدیدی از توسعه و پیشرفت را فراروی خود تصور کند .

در واقع نانو معماری ، تلفیق فناوری نانو با معماری است که با استفاده از محصولات نانو ، نانو مواد ، نانو ارتباطات و حتی اشکال و فرم های نانو میسر می شود . نانو معماری به معنای ایجاد تحول در معماری با توجه به انقلاب فناوری نانو در قرن بیست و یکم است .کاربرد فناوری نانو در معماری ، گستره وسیعی از مصالح و تجهیزات را در برمی گیرد که هدف از آن ، عینیت بخشیدن و عملی کردن نظریه هاست .

مسلما با قابلیت های فناوری نانو ، معماران دیگر محدود نخواهند بود و فکر اجرای طرح ، ایده آنها را محدود نخواهد کرد . رفتار سازه ها و ساختمانها کاملا عملکرد گرا و زمینه گرا می شوند ، آنها قادر خواهند بود که با انواع دماها ، جریان های هوا ، مصرف انرژی و دیگر شرایط اقلیمی ، زمین شناسی و….. هوشمندانه وفق داده شوند . تمام این شرایط نیز توسط برنامه ریزان طراحی به صورت داده های خام به ساختمان و سازه های آن داده می شود تا در صورت مواجهه با تغییر هر عامل مؤثر بر شرایط زندگی انسان ، در جهت رسیدن به محدوده آسایش او ،در محیط سازگار شوند .

 فصل اول :مفاهیم نانو فناوری

۲-۱- تعریف نانو

کلمه نانو در زبان یونانی به معنای کوتوله است و معنی آن حاصل تقسیم یک بر هزار میلیون است! واحد اندازه گیری در این مقیاس را نانومتر (nm) می گویند که برابر با یک میلیونیوم متر است. برای ملموس تر شدن مفهوم آن بد نیست یادآور شویم که ضخامت تار موی انسان تقریباً ۷۵۰۰۰ نانومتر است. نکته ظریف اینجا است که طول ۱۰ اتم هیدروژن در کنار هم معادل یک نانومتر می شود.

۲-۲- مقیاس نانو

 عبارت نانو از نانومتر مشتق شده است . مقیاس طولی به این کوچکی برای مواد و مصالح ، به دلایل گوناگون بسیار مهم است ، چرا که تاثیرات زیادی بر ویژگی ها و رفتار مکانیکی ، حرارتی ، الکتریکی ، مغاطیسی ، اپتیکی و زیبایی شناسی آنها دارد .

بدون شک اگر این پرسش را مطرح کنیم که « کوچکترین ذره ی ماده چیست ؟ » ، بیشتر مردم پاسخ خواهند داد : « اتم » اتم ها ، قطری ، در حدود یک دهم نانومتر دارند . خود اتم ها از ذرات ریزتری ساخته می شوند که با آنها آشناییم ، یعنی الکترونها ، پروتن ها و نوترون ها . این ذرات به مراتب کوچکترند ، یعنی دارای قطری حدود یک فمتومترهستند . اگر بخواهیم از این ریزتر شویم ، باید به ابعاد و اندازه ها ، از منظر مکانیک کوانتومی نگاه کرده و فازی شدن  ابعاد و اندازه ها  ، تعریف را سخت خواهد کرد . از این رو، باید کار شکستن ذرات را در همین جا متوقف کنیم .

۲-۳- تعریف فناوری نانو

 تعریف فناوی نانو با توجه به ماهیت و زمینه های گسترده فعالیت آن ، در عین سادگی ، بسیار دشوار است . شاید بتوان گفت هنوز تعریف کاملی که تمام خصوصیات این پدیده را بیان کند ، وجود ندارد . با وجود این در اینجا به چند تعریف مفید و کاربردی اشاره می کنیم .

فناوری نانو یعنی بررسی مواد در ابعاد اتمی یا مولکولی و یا بررسی مواد در مقیاس یک میلیاردیوم آن . این ساده ترین و عامیانه ترین تعریفی است که می توان از فناوری نانو ارائه داد . می دانیم که یک نانومتر ده به توان منفی نه یا یک میلیاردیوم متر است . این عدد یک هشتاد هزارم قطر موی انسان و یا ده برابر قطر یک اتم هیدروزن است .

آلبرت فرانکس یکی از پیشگامان توسعه ی کاربردهای صنعتی فناوری نانو معتقد است : فناوری نانو بخشی از علم و فناوری است که از ابعاد کوچکترین ارقام با معنی در محدوده ی ۰٫۱ تا ۱۰۰ نانومتر در آن نقش اساسی ایفا می کنند .

با توجه به این تعریف فناوری نانو توصیف همه جانبه ی فعالیتها و تلاشهایی است که با دست بردن به اساسی ترین جزء ماده ( اتم ها ) ، باعث می شود تا به خواص خارق العاده ای از آن دست یابیم ؛ چرا که اگر مواد به کوچکترین ابعادشان ( اتم ها یا ملکول ها ) شکسته شوند ، می توانیم خصوصیات بنیادیشان را تغییر دهیم و آنها را به ماده ای تبدیل کنیم که در حالت عادی تهیه و تولید آنها به هیچ عنوان امکان پذیر نیست .

حال با این توضیح ، مفهوم تعریف اول نیز مشخص تر می شود ؛ به این معنی که هر فعالیتی در مقیاس نانو را نمی توان نان  فناوری نامید ؛ بلکه فناوری نانو به آن دسته از فعالیتهایی اطلاق می شود که با دست بردن در نحوه چینش اتم های مقیاس نانو مرتبط هستند .

با این توضیحات فناوری نانو دانشی است که به دنبال دست یابی به روشها ، فنون ، مواد و ابزارهای مورد نیازی است تا بتواند چنین تحولاتی را در موارد مختلف ایجاد کند ، به عبارت بهتر فناوری نانو نگرش جدید به انواع رشته های علمی است و تمام عرصه های مختلف علم و فناوری را دربر می گیرد .

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نانو فناوری و کاربرد های آن و روش های محاسبه خواص ترمودینامیکی یک سیستم
  • تحقیق نانو فناوری و سیمان چاه های نفتی و فناوری سیالات فوق بحرانی و کاربرد فرآیندهای فوق بحرانی در تولید ریز ذرات
  • تحقیق نانو فناوری و تصفیه آب و روش های مختلف تصفیه پساب
  • تحقیق تاریخچه نانو فناوری و ایمیدازول و خواص فیزیکی و شیمیایی آنها و روش های شیمی محاسباتی
  • تحقیق نانو فناوری و تحلیل انتشار موج و معادلات حاکمه حرکت نانو تیر پیچیده شده
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.