تحقیق نخبگان سیاسی و تعاریف و نظریه ها ی آن و نحوه تاثیرگذاری آن در حکومت های مختلف و حکومت، هویت ملی و نظریه های حکومت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نخبگان سیاسی و تعاریف و نظریه ها ی  آن و نحوه تاثیرگذاری آن در حکومت های مختلف و حکومت،  هویت ملی و نظریه های حکومت دارای ۶۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱) مقدمه    ۱
۲-۲) تعاریف نخبه    ۱
۲-۳) تعریف نخبه از نظر پاره تو    ۲
۲-۴) نظریات نخبه گرایی    ۲
۲-۵) مفهوم نخبه پروری سیاسی    ۳
۲-۵-۱) نخبگان سنتی    ۴
۲-۵-۲) نخبگان تکنوکرات    ۴
۲-۵-۳) نخبگان مالکیت    ۴
۲-۵-۴) نخبگان خارق العاده یا کاریزمایی    ۵
۲-۵-۵) نخبگان ایدئولوژیکی    ۵
۲-۵-۶) نخبگان سمبلیک    ۵
۲-۶) نخبه سیاسی از نظر دیدگاه های مختلف    ۵
۲-۷) نخبه در تعریف عام و خاص    ۸
۲-۸) نخبه گرایی؛ رو در رو با دموکراسی    ۱۱
۲-۹) نخبگان سیاسی از نگاه مفهومی    ۱۲
۲-۱۰) نظریه نخبگان سیاسی    ۱۲
۲-۱۰-۱) نظریه پردازان نخبه سیاسی گائتانا موسکا    ۱۳
۲-۱۰-۲) ویلفردوپاره تو    ۱۳
۲-۱۰-۳) روبرت میشلز    ۱۴
۲-۱۱) نقد حکومت نخبگان    ۱۶
۲-۱۲) حکومت کنندگان و حکومت شوندگان    ۱۶
۲-۱۲-۱) تاملی بر دیدگاه های تئوری نخبگان    ۱۶
۲-۱۲-۲) ایتالیا; مهد تئوری نخبگان    ۱۷
۲-۱۲-۳) نخبه گرایان کلاسیک    ۱۷
۲-۱۲-۴) تئوری جدید نخبگان    ۱۹
۲-۱۳) حکومت    ۲۱
۲-۱۴) انواع حکومت    ۲۲
۲-۱۵) حکومت و دولت    ۲۲
۲-۱۶) حکومت و حکومت-ملت    ۲۳
۲-۱۷) حکومت و جامعه مدنی    ۲۳
۲-۱۸) انسان علیه حکومت    ۲۳
۲-۱۹) نظریه های کارکرد حکومت    ۲۴
۲-۲۰) آنارشیسم یا هرج و مرج گرایی    ۲۵
۲-۲۱) مارکسیسم    ۲۵
۲-۲۲) پلورالیسم یا کثرت گرایی    ۲۶
۲-۲۳) پست مدرنیسم    ۲۷
۲-۲۴) استقلال حکومت (نهادگرایی)    ۲۷
۲-۲۵) نظریات مشروعیت حکومت    ۲۸
۲-۲۶) مشروعیت الهی    ۲۸
۲-۲۷) قدرت منطقی-قانونی    ۲۸
۲-۲۸) واژه شناسی    ۲۹
۲-۲۹) تاریخچه    ۲۹
۲-۳۰) جوامع پیشا تاریخی فاقد حکومت    ۳۰
۲-۳۱) دوره نو سنگی    ۳۱
۲-۳۲) حکومت در اوراسیای باستان    ۳۲
۲-۳۳) حکومت در یونان باستان    ۳۲
۲-۳۴) حکومت فئودال    ۳۲
۲-۳۵) حکومت مدرن    ۳۳
۲-۳۶) » حکومت « مفهوم اولیه    ۳۵
۲-۳۷) هویت ملی و تاریخ نگارى    ۳۶
۲-۳۸) ایران پس از اسلام    ۳۶
۲-۳۹) خیزش فضایی جغرافیایی ایران    ۳۷
۲-۴۰) مفهوم هویت    ۳۷
۲-۴۱) هویت ایران در دنیاى مدرن    ۳۸
۲-۴۲) بایدها و نبایدهای نخبگان سیاسی از منظر مقام معظم رهبری    ۴۱
۲-۴۳) پیشینه پژوهش    ۴۸
منابع وماخذ    ۵۳

منابع

۱-سریع القلم، محمود (۱۳۸۴)، عقلانیت و آینده توسعه یافتگی ایران، تهران؛مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه،

۲-ازغندی، علیرضا (۱۳۷۷) درباره توسعه رشته علوم سیاسی در زمان پهلوی بنگرید به: ، علم سیاست در ایران، تهران، مرکز

۳-ازغندی، علی‌رضا (۱۳۸۱)، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تهران: قومس، چ اول،

۴-ازغندی، علیرضا (۱۳۸۶)، نخبه پروری سیاسی، ، تهران

۵-انصاری، محمد مهدی (۱۳۸۶)، نخبه پروری سیاسی، نشر دادگستر

۶-انصاری، محمد مهدی (۱۳۸۷) نخبه پروری سیاسی، تهران

۷-صلاحی، ملک یحیی. (۱۳۸۳) اندیشه های سیاسی در قرن بیستم. نشر قومس. چاپ دوم.

۸-صلاحی، ملک یحیی، (۱۳۸۱٫) اندیشه‌های سیاسی غرب در قرن بیستم، تهران: نشر قومس،

۹-ابتهاج، ابوالحسن، (۱۳۷۱) خاطرات، تهران، انتشارات علمی، ج ۱

۱۰-ابوالحمد، عبدالمجید (۱۳۷۷)، مبانی سیاست، تهران: طوس.

۱۱-احتشامی، انوشیروان، (۱۳۸۷)، سیاست خارجی ایران در دوران سازندگی، ترجمه ابراهیم متقی وزهره پوستین چی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی

۱۲-احمدوند، شجاع، (۱۳۷۴)، “فرآیند بسیج سیاسی در انقلاب اسلامی”، انقلاب اسلامی وریشه های آن (مجموعه مقالات)، معاونت امور اساتید ودروس معارف اسلامی، ج۱٫

۲-۱) مقدمه

در طول تاریخ و در عرصه های مختلف جهانی در بحث ژئوپلتیک نخبگان سیاسی وعلمی ودانشگاهی از جمله راتزل نقش بسزائی درپیشبردوتحول در جغرافیای سیاسی داشته اند.

گفتمان باید بینش سیاسی، فرهنگی وبویژه دینی را در مخاطبان ارتقا‌ داده و نتیجه آن نیز آنان را به حقایق نزدیک کرده و پیوند دوستی و تفاهم را ‌بین گروه‌های مختلف در چارچوب نظام اسلامی تقویت کند و وحدت میان امت‌ها را مستحکم‌تر نماید

نظریه ها در پی کشف حقیقت وقراردادن آن در حیطه عمل وتجربه است تا بتوان صحت وسقم آن را مشخص نمود، چرا که نظروعمل مکمل یکدیگرند. هرچند برخی تعاریف بر نظری یا عملی بودن صرف آن تاکید دارند، امروزه چه درعلوم ریاضی وچه در علوم انسانی ثابت شده که بین نظریه وعمل کردن تحت تاثیر فعالیت ذهن پیوستگی وجوددارد، وسازماندهی آن به صورت فکر وفعالیت صورت یک امرنظری را پیدا می کند، واین خود ضرورت ارتباط با آن عمل مواجه سازد. نظریه همیشه کمی ناراست و انطباق آنبا واقعیت حتمی نیست. (پاپلی یزدی وابراهیمی، ۱۳۸۷، ۱۲) در این مقاله ابتداءتعریف نخبگان سیاسی وانواع تعاریف مختلف آورده می شود. سپس بحث هایی در ارتباط با حکومت، ملت، هویت ملی، نخبگان سیاسی در انواع حکومت هاونحوه تاثیرگذاری در حکومت های مختلف و. . مطرح خواهد شد. در ادامه با رویکردی به جغرافیای سیاسی وموضوعات ودیدگاه های موجود بحث خواهدشد.

 ۲-۲) تعاریف نخبه

می توان نخبه سیاسی را چنین تعریف کرد: «نخبه سیاسی» به شخصی اطلاق می شود که پدیده های سیاسی را در دو سطح داخلی و بین المللی بررسی کند با نگاه آینده نگرانه، حوادث سیاسی را پیش بینی و در بالاترین سطح مورد نظر، راهکاری جهت مدیریت هوشمندانه وقایع به منظور ارتقای زندگی بشری ارائه دهد.
در چنین راهبردی، نخبه سیاسی باید المان های تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی، زبانی و اجتماعی ایران رابشناسدوبدانیددولت- ملتی مانندایران چه مشخصات داخلی، منطقه ای و جهانی دارند.
اینکه توانایی و امکانات ایران برای توسعه داخلی و نقش آفرینی درسطح منطقه و جهان تا چه حد است با شناخت دقیق از موجودیت ملت ایران؛ نخبه، علم سیاست می تواند برنامه و چشم اندازی واقع گرایانه جهت پایداری همراه با قوت و قدرت ایران ارائه دهد.

براین اساس در حوزه حکومت بررسی نظام سیاسی ایران و شناخت دقیق حاکمیت موردنظر است. فهمیدن ارتباط دینی، تاریخی و اجتماعی حاکمیت با ملت ایران و شناختن منابع واقعی قدرت ما را به تحلیل مناسبتری هدایت می کند. آنچه در مورد قدرت مدنظر است درک درست مولفه های قدرت در دنیای جدید براساس منابع طبیعی و انسانی آن است. درنظر داشتن قدرت سخت و گذر از آن به سوی قدرت نرم، توجه به علم، فناوری، آگاهی علمی و قدرت ابزار سازی کلیدی ترین موضوعات مورد طرح برای دانش پژوهان سیاست در حوزه قدرت هستند و پرواضح است تعلیم نخبگان سیاسی منطبق بر ویژگیهای فوق باید توسط نخبگان متعهد صورت پذیرد. (محمود عباس‌زاده مشکینی۱۳۸۸، ۳۰)

۲-۳) تعریف نخبه از نظر پاره تو

پاره تو: نخبه کسی است که در جامعه دارای شهرت است:

-نخبه کسی است که در جامعه از نظر موقعیت اجتماعی اقتصادی سیاسی و فرهنگی بهترین محسوب شود.

به باور پاره تو ما در بین مردم دو قشر میبینیم:

۱-قشر پایین یعنی طبقه خارج از برگزیدگان

۲-قشر بالا یا قشر برگزیدگان که خود به دو دسته تقسیم می شوند

الف: برگزیدگان حکومتیب: برگذیدگان غیر حکومتی

نخبگان سیاسی همان صاحبان قدرت در یک جامعه سیاسی هستند. این قدرتمندان شامل رهبری و آن ترکیب بندی های اجتماعی می باشند که طی یک دوره مشخص رهبران نوعا از دل آنها بر می خیزند و در برابر آنها جوابگو هستند.

در یک تعریف ساده نخبگان سیاسی کسانی هستند که بیشترین دسترسی و کنترل را بر ارزش های سیاسی دارند.

۲-۴) نظریات نخبه گرایی

 ۲-۵) مفهوم نخبه پروری سیاسی

ویلفردوپارتو، از صاحب نظران علوم سیاسی غرب طبقه نخبه را به دو دسته تقسیم می کند: اول نخبگان سیاسی یا حکومتی مرکب از افرادی که مستقیم یا غیرمستقیم سهم قابل ملاحظه ای در امور حکومت دارند. دوم نخبگان غیرحکومتی که بقیه افراد را دربرمی گیرد.

واژه elite (نخبه) در قرن هفدهم برای توصیف کالاهایی با مرغوبیت خاص به کار می رفت و بعدها کاربرد آن برای اشاره به گروه های اجتماعی برتر، مانند واحدهای ضربت نظامی یا مراتب عالی تر اشرافیت هم تعمیم یافت. اما برای اولین بار در قرن ۱۹ بود که نخبه گرایی به عنوان یک مکتب فکری در علم سیاست و جامعه شناسی سیاسی با اندیشه های اشخاصی چون: پاره تو و موسکا مطرح شد و به تدریج رواج پیدا کرد و امروزه نخبه گرایی یکی از الگوهای رایج در جامعه شناسی سیاسی و از شاخصه های تاثیرگذار بر فرآیند تصمیم سازی و راهبردی در حکومت ها به شمار می آید.

در ایران طیف نخبگان معمولا به دایره ای از خواص اطلاق می شده که الزاما از تخصص های علمی نیز برخوردار نبوده اند. اما این مفهوم با پیروزی انقلاب اسلامی و اصلاح ساختار حکومت و مشی سیاسی در معنای واقعی خود تفسیر شد و بکارگیری نخبگان مورد توجه واقع شد.

آنچه مبرهن است تحقق مشارکت واقعی نخبگان در فرآیندهای تصمیم سازی سیاسی بدون «نخبه پروری سیاسی» میسر نمی شود و لذا این مهم همواره در بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله) مورد تاکید فراوان بوده و هست

می توان نخبه سیاسی را چنین تعریف کرد: «نخبه سیاسی» به شخصی اطلاق می شود که پدیده های سیاسی را در دو سطح داخلی و بین المللی بررسی کند با نگاه آینده نگرانه، حوادث سیاسی را پیش بینی و در بالاترین سطح مورد نظر، راهکاری جهت مدیریت هوشمندانه وقایع به منظور ارتقای زندگی بشری ارائه دهد.

در تعاریف جدید، اصطلاح نخبه و عملکرد آن، به صورت بی طرفانه و بدون توجه به بار سیاسی و ایدئولوژیک آن مورد ارزیابی قرار می گیرد. و بالاخره در حالی که امروزه در جوامع صنعتی غربی، نخبگان سیاسی به مثابه گروهی رسمی که قانوناً برگزیده شده اند، تعریف و تبیین می شوند، گروه نخبه در کشورهای در حال توسعه از جمله در ایران، هنوز با تعاریف پاره تو و موسکا همسویی بیشتری دارند. به عبارت دیگر باید پذیرفت که در تعریف گروه نخبه شرایط اقتصادی و اجتماعی خاص جوامع تاثیر تعیین کننده ای دارند. مفهوم نخبه مورد نظر جامعه شناسی غربی تطابقی با کارگزاران و دولتمردان کشورهای حهان سوم از جمله ایران ندارد.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق هویّت و هویّت فرهنگی و نظریه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.