تحقیق نشانه ها و ملاک های تشخیصی اختلال اعتیاد به اینترنت و نظریه های مربوط به اعتیاد به اینترنت، رویکردها و نظریه های مربوط به شخصیت، نشانه های رشد اجتماعی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نشانه ها و ملاک های تشخیصی اختلال اعتیاد به اینترنت و نظریه های مربوط به اعتیاد به اینترنت، رویکردها و نظریه های مربوط به شخصیت، نشانه های رشد اجتماعی  دارای ۸۷ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

تعریف اینترنت    ۶
اختلال اعتیاد به اینترنت    ۷
تعریف    ۷
الف- نظریههای فردی    ۱۰
ب- نظریههای ساختار اجتماعی    ۱۰
ج- نظریههای فرآیند اجتماعی    ۱۰
د- نظریههای واکنش اجتماعی    ۱۱
ه- نظریه پویایی روانی و شخصیت    ۱۱
و- نظریه کنترل اجتماعی    ۱۱
ز- تبیین رفتاری    ۱۲
ح- تبیین بیوپزشکی    ۱۲
ط- نظریه شناختی    ۱۲
ی- نظریه شناختی- رفتاری    ۱۳
نشانهها و علائم بالینی    ۱۳
ملاکهای تشخیصی اعتیاد به اینترنت    ۱۷
طبقهبندی اعتیاد به اینترنت    ۱۹
ویژگیهای روانی اعتیاد به اینترنت    ۲۰
بیماریهای اینترنتی    ۲۲
روشهای پیشگیری از مبتلا شدن به اعتیاد به اینترنت    ۲۲
تعریف شخصیت    ۲۶
تعریف ویژگیهای شخصیتی    ۲۸
بررسی نظریهها بر اساس ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی و اعتیاد به اینترنت    ۲۹
الگوی استفاده مرضی از اینترنت گروهول (۱۹۹۹)    ۳۰
نظریه رفتاری    ۳۲
نظریه شناختی    ۳۳
نظریه شناختی- رفتاری    ۳۴
نظریههای اجتماعی- فرهنگی    ۳۹
۱-    نظریه بومشناختی یوری بران فن برونر    ۳۹
۲- نظریه کنترل اجتماعی هیرشی    ۴۱
رشد اجتماعی    ۴۳
نشانه های رشد  اجتماعی    ۴۸
ابعاد رشد اجتماعی    ۴۹
پیشینه پژوهش    ۵۴
تحقیقات داخلی    ۵۴
تحقیقات خارجی    ۶۱
منابع فارسی    ۷۲
منابع انگلیسی    ۸۲

 منابع

پاشاشریفی، حسن (۱۳۹۲). رابطه رشد اجتماعی و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دبیرستان های تهران، فصلنامه نوآوری های آموزشی،شماره ۷، سال سوم، بهار.

هاشمیان، سیدمحمدحسین (۱۳۸۵). استعاره راه؛ پرسش از هستی سازمان. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).

کریمی، یوسف (۱۳۹۳). روانشناسی شخصیت. موسسه نشر ویرایش.

گروسی فرشی ، محمد تقی (۱۳۷۷). هنجاریابی آزمون شخصیتی NEO و بررسی تحلیل ویژگی ها و ساختار عامل آن در بین دانش آموزان شهرستان تفت ، رساله دکتری ، دانشگاه تربیت مدرس.

گروسی فرشی، میرتقی (۱۳۸۰). رویکردهای نوین در ارزیابی شخصیت. تبریز: نشر دانیال.

حسن­زاده، رمضان؛ صالحی، محمد؛ رضایی کیاسری، علیرضا (۱۳۹۳). رابطه بین استفاده افراطی از تکنولوژی (اعتیاد به اینترنت و SMS) و وضعیت آموزشی و روانی دانش­آموزان. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن سال اول، شماره ۳، پاییز ۱۳۹۳، صص ۸۱-۶۹٫

حسین زاده ، سحر (۱۳۸۵). مقایسه خصوصیات شخصیتی ، سبک های مقابله و آزاردیدگی در دختران فراری و عادی شهر تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.

شاملو ، سعید (۱۳۹۳). مکتب ها و نظریه ها در روانشناسی شخصیت. تهران: رشد.

شریفی، حسن پاشا (۱۳۸۳). رابطه خلاقیت و ویژگی­های شخصیتی دانش­آموزان مقطع ابتدایی شهرستان تهران ، فصل نامه نوآوری­های آموزشی، شماره ۷، سال سوم، بهار ۱۳۸۳٫

شعاری­نژاد، علی­اکبر (۱۳۸۸). نظریه­های رشد در روان­شناسی رشد و تکامل انسان. تهران: انتشارات به­نشر.

شفیع­آبادی، عبدالله (۱۳۸۷). مبانی روان­شناسی رشد. تهران: انتشارات چهر.

شولتز، دوان  (۱۳۸۴). نظریه های شخصیت (ترجمه کریمی)، تهران: ارسباران، ص ۱۴۴ (تاریخ انتشار به زبان اصلی ۱۹۹۸).

شولتز، دوان  (۱۳۸۸). روانشناسی کمال (ترجمه گیتی خوشدل). تهران: نشر نو (تاریخ انتشار به زبان اصلی ۱۹۹۶).

شولتز، دوان­پیو شولتز، سیدنی الن (۱۳۹۱). نظریه­های شخصیت. ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: انتشارات رشد (تاریخ انتشار به زبان اصلی ۲۰۰۵).

عزیزی، محمد (۱۳۸۶). مهارت­های ارتباطی. فصلنامه روان­شناسان ایرانی، ۳٫

عطایی ، جهان بخش (۱۳۹۲). مقایسه ابعاد تعاملات اجتماعی توصیفی شهرستان خلخال ، پایان نامه‌ کارشناسی ارشد، پژوهشکده‌ علوم اجتماعی دانشگاه آزاد واحد خلخال.

علاسوند، مریم؛ خواجه موگهی، خدیجه (۱۳۹۳). بررسی متغیرهای پیش­بینی کننده اعتیاد به اینترنت. مجله علمی پزشکی، دوره ۹، شماره ۴، صص، ۲۵-۲۰٫

ابراهیمی­زاده، علی­محمد (۱۳۸۷). رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت با سلامت روانی. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.

مقدمه

اینترنت به خودی خود ابزاری بی­طرف و خنثی است که در ابتدا برای تسهیل تحقیقات در بین نهادهای علمی و نظامی به وجود آمد، اما این که اکنون مردم چگونه از آن استفاده می­کنند، مشکل عمده­ای را بین جامعه و بهداشت روانی ایجاد کرده است. بدون شک روش زندگی افراد و رفتارهایی که در گستره عمر از خود نشان می­دهند به طور مستقیم یا غیرمستقیم، سلامت آنان را تحت تأثیر قرار می­دهد. متخصصین حوزه سلامت با ارائه شواهد تجربی محکم ثابت کرده­اند که رفتارهای آسیب­زا از جمله استفاده بیش از حد از اینترنت و رایانه می­تواند سلامت افراد را در معرض خطر قرار دهد.

در این مقاله ابتدا به مطالبی درباره تعریف اینترنت پرداخته، سپس اختلال اعتیاد به اینترنت ، نشانه­ها و علائم بالینی، ملاک­های تشخیصی، طبقه­بندی، ویژگی­های روانی و نظریه­های مربوط به اعتیاد به اینترنت، بیماری های اینترنتی و روش­های پیشگیری از مبتلا شدن به اعتیاد به اینترنت مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه به مقوله شخصیت، رویکردها و نظریه­های مربوط به شخصیت، مدل پنج­عاملی شخصیت و پیشینه تاریخی آن و ابعاد شخصیت در این مدل پرداخته و در  ادامه رشد اجتماعی، نشانه­های رشد اجتماعی، مراحل رشد اجتماعی مطرح می­شود. درنهایت تحقیقات انجام گرفته در داخل و خارج مطرح می­شود.

تعریف اینترنت

ارائه تعریفی از اینترنت، دشوار است. در حقیقت، همچنان­که رامانایاه[۱]، دت ویلر[۲] و بیروان[۳] (۲۰۱۳)، اشاره می­کند کارکردهای پیچیده اینترنت است که تعریف آن­را دشوار کرده است. در یک تعریف بسیار کلی می­توان اینترنت را بسان مخزنی از اطلاعات خوب و بد، زشت و زیبا، اخلاقی و غیر اخلاقی دانست.

استفاده از فن آوری و تکنولوژی­­های نوین یکی از جلوه­های آشکار دنیای پیش روست، اینترنت نیز به­عنوان یکی از ابعاد نوپای این فن آوری­های جدید جهان معاصر، نقش به سزایی در تغییر و تحول زندگی افراد جامعه دارد. اینترنت توانسته است با ورود خود به سرعت به یکی از ابزار لازم زندگی تبدیل شود تا جایی­که حذف آن از امور روزمره زندگی امری اجتناب ناپذیر است. امروزه با گسترش شبکه جهانی اینترنت تبادل اطلاعات و روز آمد بودن آن ها ابعاد گسترده­تری یافته است. به­طوری که همه افراد با هر شغل و تخصصی و هر میزان تحصیلات می­توانند در حرفه خود، در هرجای دنیا، با مراجعه به این منبع نامحدود اطلاعات، پله­های ترقی را سریع­تر پیموده و در شغل و کسب خود موفق­تر باشند. فناوری­های اینترنت و شبکه­های پیشرفته تازه وارده­های تطبیقی کلاس درس هستند، توسعه مخابرات و شبکه­های اینترنت موجب سهولت ارتباط و تماس بین مدارس جهان گردیده است. عصر جدید را عصر انقلاب در ارتباطات نیز نامیده­اند و روشن­ترین نشانه­ی این قرن، انفجار اطلاعات است. اینترنت به­عنوان یک پدیده جهان شمول، امکان و فرصتی برای کاربران فراهم می­کند که بتوانند تمام اطلاعات و خدمات مورد نیاز خود را هر زمان، هر کجا و به هر میزان که بخواهند، دریافت کنند. امروزه در خانه­ها، خیابان­ها، مدارس، محیط­های دانشجویی، اماکن عمومی، مغازه­ها، ادارات و همه جا افرادی را می­بینیم که گوشی تلفن همراه در دست، مدت­های طولانی را با آن مشغول­اند (حسن­زاده، صالحی، و رضایی، ۱۳۹۳).

برای آنکه برداشت دقیق­تری از اینترنت داشته باشیم، نخست بررسی روند کلی شکل­گیری و تکامل اینترنت ضروری می­نماید.

اختلال اعتیاد به اینترنت

تعریف

اعتیاد عبارت است از: یک حالت روانی و گاهگاهی جسمی ناشی از تأثیر دارو بر روی یک موجود زنده که لزوماً رفتار و واکنش های خاص و شخصی را در ارگانیسم ظاهر می­سازد و همیشه همراه با یک کشش مفرط برای مصرف دائمی یا دوره­ای آن داروی به­خصوص بوده به­طوری که شخص بتواند اثرات درمانی آماده را تجربه کند و نتواند ناراحتی­های ناشی از عدم مصرف آن­را در خود از بین ببرد (امیری و رحیمی، ۱۳۹۳).

اعتیاد به اینترنت، به عنوان استفاده ناسازگارانه از اینترنت تعریف شده است (هونگ­کو[۴] و همکاران، ۲۰۱۰).

از دیدگاه روانشناسی اعتیاد به اینترنت دارای سه فاکتور می­باشد: ۱٫ میل و احتیاج ۲٫ وابستگی ۳٫ گرایش به مصرف بیشتر. با توجه به مسائل و مشکلاتی که پدیده اعتیاد به اینترنت برای افراد در جوامع مختلف به­وجود آورده است، (مسائلی چون اضطراب و افسردگی، پناه بردن به الکل و….) کوشش اصلی جامعه شناسان و روانشناسان در طی سالیان اخیر پیدا کردن علت­های این پدیده و راه هایی برای کنترل و دفع آن بوده است (امیری و رحیمی، ۱۳۹۳).

امروزه شاهدیم که بسیاری از افراد در قالب جستجوهای اینترنتی سعی دارند مشکلات، مسایل و نیازهای ارضاء نشده خود را حل نمایند و نیازهای روانی و اجتماعی خود را این گونه پاسخگو باشند که باید به بررسی علل ایجادکننده آن پرداخت. اعتیاد به اینترنت یا وابستگی رفتاری به اینترنت صرف­نظر از این که آن را یک بیماری یا آسیب روانی یا معضل اجتماعی بدانیم پدیده­ای است مزمن و فراگیر که با صدمات جدی جسمانی، مالی، خانوادگی، اجتماعی و روانی همراه است. به طور کلی این اختلال را می­توان به عنوان «نوعی استفاده از اینترنت که می­تواند مشکلات روان­شناختی، اجتماعی، درسی و یا شغلی در زندگی فرد ایجاد کند تعریف کرد. رایج­ترین اصطلاح «اعتیاد به اینترنت» است که نوعی وابستگی رفتاری به اینترنت ایجاد می­کند و با ویژگی­های زیر تعیین می­شود: هزینه روزافزون برای اینترنت و موضوعات مربوط به آن، احساس هیجانی ناخوشایند (مانند اضطراب، افسردگی و مانند آن) در زمانی که فرد در تماس با اینترنت نیست، قابلیت تحمل و عادت کردن به اثرات در اینترنت بودن، انکار رفتارهای مشکل­زا، از این دیدگاه، اختلال به عنوان اختلال تنشی یا کنترل تکانه مانند قماربازی بیمارگونه درنظر گرفته می­شود و کسانی که به این معیار می­رسند مشکلات روان­شناختی، اجتماعی و شغلی پیدا می­کنند (گنزالز، ۲۰۰۸).

اعتیاد به اینترنت یک پدیده بین رشته­ای است و علوم مختلف پزشکی، رایانه­ای، حقوق، جامعه شناسی، روان­شناسی، هر یک از زوایای مختلف این پدیده را بررسی نموده­اند. در هر کدام از این علوم نظریه­هایی مطرح شده است که چارچوب یک علم خارج می­شود و ترکیبی از مفاهیم چندین علم را در بر می­گیرد. وجود دیدگاه­ها، نظرات، تبیین­ها، اختلاف نظر در مورد نحوه پدید آمدن طبقه بندی، تشخیص، تداوم و استمرار این اعتیاد به پیچیدگی و معماگونه بودن آسیب اشاره دارد. به­همین دلیل است که هنوز هیچ­کس، نظریه و دیدگاهی که قادر به تبیین تمامی رفتارهای اعتیاد باشد، مطرح نکرده است. (معیدفر و همکاران، ۱۳۹۳).

اورزاک[۵] (۱۹۹۹) اعتیاد به اینترنت را به عنوان اختلال درنظر می­گیرد. نوعی اختلال که مردم در آن صفحه رایانه را جذاب­تر از واقعیت زندگی روزمره می­بینند. به نظر او هر کسی که رایانه دارد در معرض وابستگی است اما افرادی که خجالتی، افسرده، تنها و بی­حوصله هستند یا آن­هایی که از یک اعتیاد دیگر بهبود می­یابند، به خصوص آسیب­پذیری بیشتری دارند. وابستگی تکنولوژیکی به طور عملیاتی می­تواند به عنوان وابستگی غیرشیمیایی (رفتاری) که شامل تعامل انسان و دستگاه است تعریف شود. این اعتیاد ممکن است انفعالی (مثلاً تلویزیون) یا فعال (بازی­های رایانه­ای) باشد و معمولاً جنبه­های القاء­کننده و تقویت­کننده­ای دارد که ممکن است به افزایش تمایل وابستگی کمک نماید (آرتز[۶] و همکاران، ۲۰۰۲).

بر اساس دیدگاه گریفیتز جزء اصلی وابستگی رفتاری است که دارای اجزای زیر است:

برجستگی: منظور از برجستگی این است که فعالیت معینی مهم­ترین فعالیت شخص شود و بر تفکر (اشتغال فکر یا تحریف شناختی)، احساس (ولع داشتن) و رفتار (خراب شدن رفتار اجتماعی) فرد تسلط دارد.

تغییر خلق: شامل تجربیاتی است که افراد بر اثر مشغولیت به فعالیت معینی گزارش می­کنند یعنی فرد در یک حالت آرام­بخش یا تخدیرکننده قرار می­گیرد.

 تحمل: این مورد شامل فرآیندی است که در آن نیاز به فعالیت گسترده و روزافزونی برای رسیدن به همان اثرات قبلی است. مثلاً یک قمارباز ممکن است به طور روزافزونی میزان شرط­بندی خود را افزایش دهد تا به همان رضایتمندی که در روز اول با شرط­بندی کمتری به دست می­آورد، حاصل نماید.

نشانه­های کناره­گیری: این­ها شامل حالت­ها یا اثرات فیزیکی ناخوشایندی از قبیل زودرنجی، حساسیت و … هستند که وقتی فعالیت خاصی ادامه نمی­یابد، یا ناگهان کاهش می­یابد در فرد دیده می­شود.

 تعارض: این حالت شامل به وجود آمدن تعارض بین معتاد و افرادی است که با او سروکار دارند (تعارض بین شخصی) یا در درون خود فرد (تعارض درون­فردی) است که در ارتباط با یک فعالیت معین وجود دارد.

بازگشت (عود): شامل تمایل برای تکرار حالت­های قبلی فعالیت معین است که در موارد شدید سال­ها بعد از کنترل رفتار نیز دوباره عود می­کند (ویکتور[۷]، ۲۰۰۳).

سیگل و سنا در بررسی نظریه­های مربوط به اعتیاد اینترنتی به نظریه­های کلان انحراف و کج رفتاری اجتماعی استناد کرده است و این نظریه­ها را به ۴ دسته کلی تقسیم کرده­اند که هر کدام از این دسته­های کلی خود نظریه مختلفی را در بر می­گیرد که عبارتند از:

الف- نظریه­ های فردی

در این نظریه­ها ریشه اختلال در خود فرد جستجو می­شود یعنی ساخت زیست شناختی و ویژگی­های روان شناختی شخص است که سازنده رفتار اوست. براساس این دیدگاه شخصیت شامل تمامی جنبه­های رفتاری، هیجانی، شناختی، اخلاقی و حتی جنبه جسمانی، عصبی، هورمونی و بیوشیمیایی می­شود که به­وجود آورنده رفتار بهنجار و نابهنجار است (امیدوار و صارمی، ۱۳۹۳).

[۱] . Ramanaiah

[۲] . Detwlier

[۳] . Byrvan

[۴] – Hung ko

[۵] – Orzak

[۶] – Artz

[۷] – Victor

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق شناخت نقش و مفهوم شخصیت مرتکب و تشکیل پرونده شخصیت
  • تحقیق اعتیاد و علل و روش های درمان و پیشگیری آن
  • تحقیق نظریات شخصیتی و ارزش‌های شخصی و قضاوت اخلاقی
  • تحقیق رویکردهای روانشناسی رشد شخصیت و اختلالات رفتاری و علل و عوامل آن
  • تحقیق گونه های شخصیت و تکنیک‌های شخصیت پردازی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.