تحقیق نظریه‌های مرتبط با رفتارهای وندالیستی دانش آموزان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه‌های مرتبط با رفتارهای وندالیستی دانش آموزان دارای ۳۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-۱نظریه‌های روانشناختی    ۴
۲-۱-۲نظریات جامعه شناختی    ۴
۲-۱-۲-۱نظریات جامعه پذیری    ۴
۲-۱-۲-۲نظریه فشار اجتماعی    ۶
۲-۱-۲-۳نظریه کنترل اجتماعی    ۷
۲-۱-۲-۴نظریه تالکوت پارسونز    ۱۰
۲-۱-۲-۵نظریه آنومی مرتون    ۱۲
۲-۱-۲-۶نظریه‌ عمومی کژرفتاری اجتماعی    ۱۵
۲-۱-۲-۷نظریه پاره گروه بزهکار آلبرت کوهن    ۱۸
۲-۱-۲-۸نظریه درون فهمی کج‌رفتاری یا خنثی سازی دیوید ماتزا    ۲۰
۲-۱-۳نظریه‌های بین رشته‌ای و تلفیقی    ۲۳
۲-۱-۳-۱نظریه برآیند کلارک    ۲۳
۲-۱-۳-۲رویکـرد فـــرد ـ محیطی گلدشتاین    ۲۵
۲-۲پیشینه تحقیق    ۳۲
۲-۲-۱تحقیقات داخلی    ۳۲
۲-۲-۲تحقیقات خارجی    ۳۶
منابع   ۳۷

 منابع

محسنی تبریزی، ع (۱۳۸۳). وندالیسم. تهران: انتشارات آن.

محسنی تبریزی، ع،(۱۳۸۳)، وندالیسم، تهران، انتشارات آن.

ممتاز، فریده(۱۳۸۱)، انحرافات اجتماعی(نظریه‌ها و دیدگاهها)، تهران، شرکت سهامی انتشار.

شهر آرای، م،(۱۳۸۳)، روانشناسـی رشد نوجوان، تهران، نشر علم

چلبی، م (۱۳۸۵) تحلیل اجتماعی در فضای کنش، تهران: نشر نی

صدیق سروستانی، ر، ( ۱۳۸۶ )، آسیبشناسی اجتماعی، انتشارات سمت، تهران.

سلیمی، ع و داوری، م، ( ۱۳۸۰ )، جامعه شناسی کجروی، انتشارات پژوهشکده حوزه و دانشگاه.

احمدی، ح (۱۳۷۷). نظریه های انحرافات اجتماعی، شیراز: انتشارات زر.

نوربها، ر (۱۳۷۷). جرم شناسی. تهران: نشر احمدی.

صفوی، ا (۱۳۶۴). پدیده های جنایی در غرب. تهران: نشر کاوش.

کی نیا، م (۱۳۷۳). مبانی جرم شناسی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

عبدالهی، م(۱۳۸۳). آسیب های اجتماعی و روند تحول آن در ایران، مجموعه مقالات اولین همایش ملی آسیب های اجتماعی در ایران، جلد اول، تهران: موسسه انتشارات آگاه، چاپ دوم.

محبی، ح(۱۳۸۲). بررسی عوامل اجتماعی-اقتصادی موثر بر خرابکاری به عنوان مقدمه رفتار بزهکارانه در بین دانش آموزان دبیرستان های شهرستان زرین دشت، رساله کارشناسی ارشد دانشگاه شهید باهنر کرمان.

محسنی تبریزی ع (۱۳۷۹) مبانی نظری و تجربی وندالیسم: مروری بر یافته های یک تحقیق، نامه علوم اجتماعی پاییز و زمستان ۱۳۷۹; ۸(پیاپی ۱۶):۱۹۳-۲۲۷٫

محسنی تبریزی ع (۱۳۷۹). مبانی نظری و تجربی وندالیسم: مروری بر یافته های یک تحقیق. جامعه شناسی کاربردی. ۸(۱۶):۱۹۳-۲۲۷٫

۲-۱-۱نظریه‌های روانشناختی

در مورد این نظریه‌ها باید گفت به طور قطعی نمی‌توان قضاوت کرد افرادی که رفتار انحرافی دارند به لحاظ ویژگی‌های ژنتیکی و شخصیتی با سایرین تفاوت دارند چون افراد علاوه بر محیط خانواده که به عنوان اولین نهاد تربیت و پرورش کودک است جهت ادامه حیات، به محیط‌های اجتماعی دیگر نیاز دارند. محیط‌های دیگری که فرد آن را انتخاب می‌کند در حقیقت تحت تأثیر ساختار هر جامعه شکل می‌گیرد و به مرور زمان، نهادینه می‌گردد. پس در شکل‌گیری محیط‌های اجتماعی، جامعه نقش بسزایی دارد، هر چه ساختار یک جامعه از نظم و پویایی بیشتری برخوردار باشد، گروههای انسانی که در آن شکل می‌گیرند ضمن پویایی مداوم، از نظم بیشتری برخوردار است و به همان نسبت کارکرد جامعه‌پذیری تأثیر بیشتری بر نوجوان و جوانان دارد. بنابراین نظریه روانشناختی و تأثیر قوی آن در بوجود آوردن فرد منحرف رد می‌شود و تأثیر آن متعادل می‌گردد(محسنی تبریزی، ۱۳۸۴).

۲-۱-۲نظریات جامعه شناختی

۲-۱-۲-۱نظریات جامعه پذیری

نظریات یادگیری اجتماعی باندورا[۱] و  اکرز[۲]، نظریه همنشینی افتراقی[۳] ساترلند [۴] و آنومی دورکیم در این قسمت قرار می گیرند. این نظریات در مقابل نظریات روانشناسی در تبیین تخلفات قرار می گیرند.

فرض اساسی این دیدگاه آن است که، رفتار افراد از طریق تجربه های آنها کسب می‌شود. ارتباط بین موقعیت‌ها، شرایط(محرک ها) و رفتارها، بازخوردها و ارزشها (پاسخ‌ها) از ابتدای زندگی به طور تدریجی شکل می‌گیرد. این ارتباطات از طریق تقویت، تنبیه و مشاهده رفتار دیگران تدریجاً به وجود آمده و تقویت می‌شوند. (شهرآرای،۱۳۸۳: ۲۲) در این تئوری پرخاشگری و خشونت به مثابه رفتارهایی در نظر گرفته می‌شود که براساس پاداشها و تنبیه‌ها شناخته و آموخته می­شوند. در این میان پاداش­ها و تنبیه­هایی که الگوهای نقش ـ یعنی افرادی که رفتارشان به عنوان راهنمای عمل مورد توجه قرار می‌گیرد ـ به سبب رفتار پرخاشگرایانه‌شان دریافت می‌دارند، نیز مورد توجه قرار می‌گیرند(محسنی تبریزی،۱۳۸۳: ۱۸۸). همچنین در نظریه همنشینی، یادگیری در محیط اجتماعی آلوده به فساد مطرح می‌شود و موضوع خرده فرهنگ‌های گوناگون در شهر مورد توجه قرار می‌‌گیرد (ممتاز،۱۳۸۱: ۹۰).

ساترلند و کرسی با ارائه نه قضیه کوشش می‌کنند علل وقوع رفتار انحرافی و تداوم آن را تبیین کنند.

رفتار مجرمانه آموخته می‌شود و این بدان معنی است که رفتار مجرمانه ارثی نیست. همچنین شخصی که قبلاً در زمینه جرم آموزشی ندیده، مبدع رفتار مجرمانه نمی‌شود.

۲- رفتار مجرمانه در جریان کنش متقابل با دیگران در یک فرآیند ارتباطی آموخته می‌شود.

۳- بخش اصلی یادگیری رفتار مجرمانه در درون گروه های شخصی صمیمی‌‌اتفاق می‌افتد.

۴- زمانی که رفتار مجرمانه آموخته می‌شود این آموزش شامل: الف) تکنیک های ارتکاب جرمی که در برخی اوقات خیلی پیچیده و در برخی اوقات بسیار ساده است و ب) گرایش‌های ویژه، انگیزه، تمایل‌ها، عقلانی شدن و گرایش ها، می­باشد.

۵- جهت ویژه انگیزه­ها و تمایلات به وسیله تعاریف موافق یا مخالف قواعد جهانی آموخته می‌شود.

۶- یک نفر بزهکار می‌شود، زیرا تعاریف موافق قانون‌شکنی بر تعاریف مخالف قانون‌شکنی، بیشتر است. این اصل، فراوانی معاشرت است.

۷- فراوانی معاشرت ممکن است در فراوانی، استمرار، مدت و شدت متنوع باشد.

۸- فرآیند یادگیری رفتار مجرمانه به وسیله معاشرت با نمونه‌های مجرمانه یا غیرمجرمانه شامل همه مکانیسم‌هایی است که آن ها شامل هر گونه یادگیری‌اند.

۹- در حالی که رفتار مجرمانه بیان احتیاجات عمومی‌‌و ارزش ها است، نمی‌تواند به وسیله این احتیاجات عمومی‌‌و ارزش ها تبیین شوند. زیرا رفتار غیر مجرمانه هم بیان برخی نیازها و ارزشها است( :  Sutherland , Cressey & luckenbill ,). این نوع کجروی، تیپ کجرو منحرف[۵] دورکیم را بیان میکند. فردی است که به طور نامناسب جامعه‌پذیر شده است. در جامعه‌ای که تقسیم‌کار اجباری باشد دو منبع برای این امر وجود دارد، «آنومی» که مربوط به ضعف روح جمعی می‌شود و «خودگرایی» که مربوط به نهادی شدن فردگرایی، که هر دو باعث حرکت آزاد امیال فردی می‌گردد. در چنین شرایطی افراد کوشش خواهند کرد تا خواسته‌های خود را به شکلی که با نظم اجتماعی در تناقض است و یا با تواناییهای ذاتی آنها مطابقت ندارد به دست آورند. او جامعه مدرن را دارای تقسیم کار اجباری در نظر می‌گیرد(ممتاز،۱۳۸۱: ۶۰).

به عبارت دیگر، در یک گزاره کلی، هر چه روند جامعه‌پذیری کامل‌تر صورت پذیرد میزان انحراف از هنجارهای عام کمتر می‌شود. این عبارت صحیح است اما تا جایی که تبعیت از هنجارهای عام، خود نوعی انحراف نباشد. به طور مثال زمانی که هنجارها و ارزشهای سازمانی با قوانین جامعه در تناقض قرار گیرد. و یا در محیط سازمانی که ناهنجاری خود به هنجار تبدیل شده است و در بین گروه های کاری رواج یافته است. نظریات فرهنگ سازمانی به این موضوع به طور مفصل پرداخته اند و مکمل نظریات جامعه شناسی در این زمینه هستند.

۲-۱-۲-۲نظریه فشار اجتماعی

سؤال اصلی در نظریه فشار این است که چرا مردم کج رفتاری می کنند و پاسخ کلی این نظریه به این سؤال این است که عواملی در جامعه برخی مردم را تحت فشار قرار می دهند و آنان را مجبور به کج رفتاری می کنند. رابرت مرتن این فشار را ناشی از عدم توانایی شخص در دستیابی به اهداف مقبول اجتماعی میداند، آلبرت کوهن ناکامی در رسیدن به جایگاه بالا در جامعه را عامل فشار میشمارد و کلوارد والین عدم برخورداری اشخاص از فرصت های نامشروع برای نیل به هدف را واردکننده فشار بر افراد و راندن آنان به سوی کج رفتاری می داند (صدیق سروستانی، ۱۳۸۶: ۴۴)

۲-۱-۲-۳نظریه کنترل اجتماعی

نظریه کنترل اجتماعی نیز در تحلیل و تبیین کج رفتاری های اجتماعی از نظریه های با نفوذ حوزه جامعه شناسی انحرافات اجتماعی و جرم بوده است. این نظریه علت اصلی کج رفتاری را نبود کنترل اجتماعی می داند. فرض اصلی این است که همچنان که فروید گفته افراد به طور طبیعی تمایل به کج رفتاری دارند و اگر تحت کنترل قرار نگیرند چنین رفتار می کنند  و کج رفتاری اشخاص، بیش از آنکه ناشی از نیروهای محرک به سوی نابهنجاری باشد این درست نقطه مقابل فرض نظریه های فشار و محصول عدم ممانعت است؛ یادگیری است که کجرفتاری را ناشی از شرایط اجتماعی خاص (شکاف اهداف و ابزار مقبول اجتماعی و تجربه یادگیری از دیگران) میدانند. نظریه های یادگیری و فشار مستقیماً می پرسند که علت کجرفتاری چیست، اما نظریه کنترل اجتماعی مستقیماً می پرسد که علت همنوایی چیست، زیرا آنچه موجب کج رفتاری است فقدان همان چیزی است که باعث همنوایی میشود. پاسخی که به این سؤال مهم داده شده است این است که آنچه موجب همنوایی میشود اعمال کنترل اجتماعی بر افراد است که جلوی کج رفتاری را میگیرد بنابراین فقدان یا ضعف کنترل اجتماعی علت اصلی کج رفتاری است(صدیق سروستانی، ۱۳۸۶: ۵۱)

در میان صاحبنظران تبیین های کنترل، میتوان از تراویس هیرشی نام برد که پیدایش کجروی را معلول ضعف همبستگی در گروهها و نهادهای اجتماعی و نیز تضعیف اعتقادات و باورهای موجود در جامعه میشمارد. هیرشی به جای آنکه مانند دورکیم افراد را به عنوان منحرف یا منطبق ببیند، بر این باور بود که رفتار، بازتاب دهنده درجات مختلف اخلاقیات است. او چنین استدلال میکرد که قدرت هنجارهای درونی شده، آگاهی و تمایل برای تأیید، رفتار رایج را تشویق میکنند . او افراد را به عنوان افرادی دارای منافع شخصی و لذا آماده برای عمل به شکلی که بیشترین میزان سود را عاید سازد نگاه میکند جامعه به عنوان نوعی مانع درمورد آن رفتار عمل میکند و اگر این موانع سست شوند، رفتار خود- منفعتی ظاهر میگردد(ویلیامز، ۲۰۸:۱۳۸۳)

جامعه یا گروهی که در میان اعضای آن وابستگیهای متقابل و قوی، وجود داشته باشد، بیش از جامعه یا گروهی قادر به اعمال کنترل بر اعضای خود خواهد بود که اعضای آن بستگی محکمی که هر چه همبستگی میان جوانان، والدین، بزرگسالان » با هم نداشته باشند. برای مثال او بر آن است و همسالان بیشتر باشد، جوانان بیشتر علاقه مند و درگیر مدرسه و دیگر فعالیتهای مقبول اجتماعی میشوند و هر چه بیشتر اعتقادات و جهان بینی مرسوم و مطلوب محیط اجتماعی را قبول کنند و هیرشی معتقد است که چهار عنصر اصلی باعث پیوند فرد و جامعه می شوند و فقدان آنها نقش اساسی در درگیرشدن و گرفتاری نوجوانان به بزهکاری دارند:

۱٫پیوستگی: کسانی که به دیگران وابستگی دارند، رفاه و احساسات این گونه مردمان را در نظر میگیرند و لذا مایلند با مسؤولیت عمل کنند.

۲٫تعهد: افراد پایبند و متعهد به جامعه اند نه تنها به خاطر آنچه که دارند (و یا ممکن است از دست بدهند) بلکه به خاطر آنچه که امیدوارند به عنوان پاداش های احتمالی در آینده به دست آورند. بنابراین میتوان گفت که آرزوها و بلندپروازیها، نقش مهمی را در ایجاد همنوایی دارند.(Marshall, 2010:81)

۳-مشغولیت: معمولاً کسانی که گرفتار کار، زندگی خانوادگی، سرگرمی، و غیره هستند. کمتر فرصت پیدا می کنند که در رفتارهای انحرافی شرکت جویند.

۴-باور و ایمان: عنصر باور نیز بیانگر میزان اعتقاد فرد به اعتبار قواعد اخلاقی و اجتماعی، باور او نسبت به ارزشها و هنجارهای اخلاقی جامعه و وفاداری وی به آنهاست. از نظر هیرشی گروهی که اعضایش با هم همبستگی قوی داشته باشند، بهتر قادر به اعمال کنترل اجتماعی روی اعضایش خواهد بود تا گروهی که بین آنها همبستگی استواری وجود نداشته آنان به امور متداول و «تعهد» ، افراد به جامعه «پیوستگی» بنابراین بین ، باشد (ستوده، ۱۳۷۸: ۱۳۹)آنها در فعالیتهای مختلف «درگیرشدن و مشغولیت» ، زندگی روزمره همنوا با هنجارهای اجتماعی به نظام هنجاری جامعه از یک سو و همنوایی آنان با هنجارهای اجتماعی « اعتقاد و باور » زندگی و از سوی دیگر رابطه ای مستقیم و با احتمال کجرفتاری آنان رابطه معکوس وجود دارد (صدیق سروستانی ، ۱۳۸۶: ۵۲)با توجه به مطالب فوق میتوان این فرضیه را مطرح کرد که به نظر میرسد: هر چه میزان انسجام و همبستگی اجتماعی کمتر باشد، گرایش به رفتارهای وندالیستی بیشتر است.

[۱] . Bandura

[۲] . Akers

[۳].  diffenctial association

[۴].  Edwin Sutherland

[۵] .  Skewed  Deviant

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.