تحقیق نظریه‌های پیرامون کیفیت زندگی کاری و ارزش افزوده اقتصادی و سرمایه فکری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه‌های پیرامون کیفیت زندگی کاری و ارزش افزوده اقتصادی و سرمایه فکری دارای ۶۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-: مقدمه    ۵
۲-۱- بررسی نظریه‌های پیرامون کیفیت زندگی کاری    ۵
۲-۱-۱- مفهوم و تعاریف کیفیت زندگی کاری    ۵
۲-۱-۲- تاریخچه کیفیت زندگی کاری    ۹
۲-۱-۳- رویکردهای کیفیت زندگی کاری    ۱۱
۲-۱-۴- اهداف کیفیت زندگی کاری    ۲۲
۲-۱-۵- نسل‌های سه گانه برنامه‌های کیفیت زندگی کاری    ۲۳
۲-۱-۶- تعابیر نوین کیفیت زندگی کاری    ۲۵
۲-۱-۶-۱- مدیریت کیفیت فراگیر    ۲۶
۲-۱-۶-۲- توانمندسازی کارکنان    ۲۷
۲-۱-۶-۳- مهندسی مجدد (بازمهندسی) سازمان    ۲۸
۲-۱-۷- شاخص‌های کیفیت زندگی کاری    ۲۸
۲-۱-۸- مؤلفه‌های کیفیت زندگی زندگی کاری والتون    ۳۰
۲-۱-۸-۱- پرداخت منصفانه و کافی    ۳۰
۲-۱-۸-۲- محیط کار ایمن و بهداشتی    ۳۳
۲-۱-۸-۳- تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم    ۳۴
۲-۱-۸-۴- وابستگی اجتماعی زندگی کاری    ۳۴
۲-۱-۸-۵- فضای کلی زندگی    ۳۵
۲-۱-۸-۶- یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان    ۳۵
۲-۱-۸-۷- قانون‌گرایی در سازمان    ۳۶
۲-۱-۸-۸- توسعه قابلیت‌های انسانی    ۳۶
۲-۱-۹- راهبردهای بهبود کیفیت زندگی کاری    ۳۷
۲-۱-۹-۱- انسانی‌تر کردن کار    ۳۷
۲-۱-۹-۲- طراحی شغل    ۳۸
ارزش افزوده اقتصادی:    ۴۴
– مزایای ارزش افزوده اقتصادی:    ۵۰
– انتقادهای وارد شده بر ارزش افزوده اقتصادی:    ۵۲
۲-۱-  مقدمه:    ۵۳
۲-۲- مبانی نظری سرمایه فکری    ۵۳
۲-۲-۱- مفهوم سرمایه فکری:    ۵۴
روش‌های اندازه‌گیری سرمایه فکری:    ۶۲
پشینه تحقیق    ۶۳
۲-۴-۱- پیشینه داخلی:    ۶۳
پیشینه خارجی:    ۶۴
منابع    ۶۶

منابع

یاسر عبدی ، ۱۳۸۹،پایان نامه کارشناسی ارشد بررسی رابطه بین عناصر سرمایه فکری و عملکرد سازمان

میثم ارتقایی ، ۱۳۸۸، پایان نامه کارشناسی ارشد بررسی تأثیر اجزای سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی شعب بانک سپه در سطح استان تهران

۲-: مقدمه

این مقاله به به مطالعه نظریه های در رابطه با کیفیت زندگی کاری و ارزش افزوده اقتصادی و سرمایه فکری می پردازد.

۲-۱- بررسی نظریه‌های پیرامون کیفیت زندگی کاری

۲-۱-۱- مفهوم و تعاریف کیفیت زندگی کاری

کیفیت زندگی کاری را از دو منظر می‌توان مورد بررسی قرار داد. از یک منظر، کیفیت زندگی کاری به مجموعه شرایط عینی و واقعی در سازمان نظیر خط‌مشی‌های ارتقا از درون، رهبری آزادمنش، مشارکت کارکنان و اقدامات و شرایط کاری امن و مطلوب و یکسان تلقی می‌شود و از منظر دیگر کیفیت زندگی کاری با نگرش کارکنان و طرز تلقی آن‌ها در مورد احساس امنیت، رضایت و توان رشد و توسعه و به عنوان یک انسان، مساوی فرض شده است. (کاسیو، ۲:۱۳۸۰). این دیدگاه، کیفیت زندگی کاری را به حد و میزانی که تمامی نیازهای انسان را تأمین می نماید مرتبط می‌داند. از این رو کیفیت زندگی کاری را می‌توان از لحاظ عینی (سخت‌افزای) و ذهنی (نرم‌افزاری) مورد توجه قرار داد. از سوی دیگر کیفیت زندگی کاری مفهوم یا سازه‌ای چند بعدی است و تعریف واحد، مورد اتفاق نظر و جهان شمولی از آن نمی‌توان ارایه نمود (پرداختچی، ۲۴:۱۳۸۴). از ابتدای نهضت کیفیت زندگی کاری در دهه ۱۹۷۰ میلادی تا کنون، تعاریف متعدد و متنوعی از آن ارایه شده است که در اینجا به تعدادی از این تعاریف اشاره می‌شود.

در این بخش تعدادی از تعاریف کیفیت زندگی کاری که در سه دهه اخیر ارائه شده نقل شود. در انتخاب تعاریف سعی بر آن بوده است که حتی‌المقدور از ذکر تعاریف کاملاً مشابه خودداری شود تا دیدگاه‌های مختلف نسبت به این مفهوم که در قالب تعاریف مطرح شده، نشان داده شود. گرچه به اعتقاد دولان وشولر، کیفیت زندگی کاری به سختی تعریف و سنجیده می‌شود ولی با این وجود تعاریف متعدد وجود دارد. آرنولد وفلدمن (۱۹۸۶) کیفیت زندگی کاری را در کیفیت روابط کارکنان و تمامی محیط کاری خلاصه می‌کند و یادآور می‌شود که در قالب محیط کار برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که در جهت بهبود کیفیت زندگی کاری انجام می‌شودف در کنار و به موازات توجه به ابعاد فنی و اقتصادی، که بیشتر مورد توجه سازمان‌ها می‌باشد، ابعاد انسانی نیز مورد توجه و تأکید قرار می‌گیرد.

ورتر و دیویس کیفیت زندگی کاری مناسب را برخورداری از حقوق و مزایای مکفی و سرپرستی خوب، شرایط کاری شغل چالش‌انگیز، جالب و سودمند تعریف کرده‌ند. دوبرین، ایرلند ویلیامز کیفیت زندگی کاری را فرآیندی می‌دانند که به وسیله آن تمامی کارکنان سازمان از طریق کانال‌های ارتباطی که بدین‌منظور تعبیه شده است، در طراحی شغل خود و محیط کار خود دروندادی خواهند داشت. کیفیت زندگی کاری فرصت‌هایی را برای کارکنان فراهم می‌کند که طی آن طیف وسیعی از نیازهای آن‌ها در شغل و محیط کارشان ارضا شود. به نظر آن‌ها کیفیت زندگی کاری شکل‌های گوناگونی دارد و فصل مشترک همه آنها این است که اختیار کار و محیط کار به کارکنان واگذار شود و از آن طریق تعهد، رضایت و بهره‌وری آن‌ها افزایش یابد.

براساس تعریف ارائه شده در فرهنگ جامع مدیریت، کیفیت زندگی کاری یا کیفیت شغلی شرایطی است که در آن یک کارمند از مزایایی چون سرپرستی خوب، محیط کار مطلوب، حقوق و مزایای مکفی و عادلانه، و شغلی چالش‌انگیز و رضایت بخش بهره‌مند باشد (زاهدی ۳۱۲:۱۳۷۶).

پرداختچی به نقل از مورهد و گریفین کیفیت زندگی کاری را چنین تعریف می‌کند: میزانی که کارکنان می‌توانند مهمترین نیازهای خود را از طریق تجربیاتشان در سازمان و محیط کارشان ارضا کنند (پرداختچی، ۲۶:۱۳۸۴). بلجر کیفیت زندگی کاری را بر حسب ویژگی‌های زیر تعریف می‌کند:

۱- نقش کارکنان در تصمیم‌گیری‌ها

۲- مشارکت کارکنان در حل مشکلات

۳- سیم شدن در اطلاعات

۴- بازخورد سازنده

۵- کار گروهی و تشریک مساعی

۶- مفهوم داشتن و چالش‌انگیز بودن

۷- امنیت شغلی

میر کمالی کیفیت زندگی کاری را به معنای دادن فرصت به کارکنان برای تصمیم‌گیری درباره محصولات یا خدمات دشغل و یا مکان شغلشان که می‌خواهند با اثربخش‌ترین وضعیت ارائه دهند تعریف می‌کند (میرکمالی، ۴۶:۱۳۸۳).

وی همچنین اشاره می‌کند که که چنانچه کار در شرایط روانشناختی سالم و کشش‌ها و همکاری‌های متعادل انجام گیرد. منجر به بالا رفتن کیفیت زندگی و رشد نوع احساس مثبت نسبت به کار و محیط آن به نام رضایت شغلی می‌گردد این احساس علاوه بر تأیید تأمین نیازها و تحقق اهداف فردی و سازمانی سبب سلامتی جسمی و روانی، وفاداری و بالاخره بالا رفتن اثربخشی و کارایی سازمانی می‌شود.

وزارت کار ایالات متحده آمریکا کیفیت زندگی کاری را عبارت از حفظ بهداشت حرفه‌ای، زمان کاری مناسب، پرداخت کافی تعریف می‌کند. همچنین بر محیط کار ایمن تأکید دارد و بیان می‌دارد که ایمنی محیط کار، پایه و اساس را برای کار لذت‌بخش فراهم می‌سازد. کار نباید ایمنی شخصی (فرد) را به خطر بیندازد (محمدی، ۳۶:۱۳۸۸).

بهبود کیفیت زندگی کاری یعنی هر فعالیتی که در هر یک از سطوح سازمان در جهت افزایش اثربخشی سازمان از طریق رشد کارکنان و ارتقا شأن و منزلت انسانی آن‌ها صورت می‌گیرد. فرآیندی که از طریق آن طرف‌های ذینفع سازمان، یعنی مدیریت اتحادیه‌های کارگری و خود کارکنان، یاد می‌گیرند که چگونه با یکدیگر کار کنند و مشخص می‌سازند که چه اقدامات، تغییرات و پیشرفت‌هایی مطلوب و اثربخش است و بایستی صورت گیرد تا هم اهداف سازمان تحقق یابد و هم کیفیت زندگی کاری برای تمامی اعضای سازمان بهبود یابد.

در جمع‌بندی تعاریف ارائه شده می‌توان گفت که بهبود کیفیت زندگی کاری یعنی هم‌سویی و هم‌خوانی بین اهداف و نیازهای کارکنان و سازمان. (خود فرد) یعنی تقریباً همان چیزی که تیلور در ۱۹۱۶ در کتاب اصول مدیریت علمی خویش بدین صورت مطرح کرد که منافع کارکنان هیچگونه مغایرتی با مقاصد مدیران دستگاه ندارد (تیلور، ۷:۱۳۶۹ تا ۱۱) این موضوع در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی و اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی، که مبحث رفتار سازمانی به تدریج جایگزین بحث روابط انسانی شد. در کتاب‌های رفتار سازمانی نیز مطرح گردید. به عنوان مثال دوبرین[۱] (۱۹۷۴) در توضیح ماهیت رفتار سازمانی مطرح می‌کند که نیازها و خواسته‌های کارکنان و هدف‌های سازمان مانع الجمع نیستند.

۲-۱-۲- تاریخچه کیفیت زندگی کاری

توجهی که امروزه به کیفیت زندگی کاری می‌شود، بازتابی از تکامل اجتماعی و کاری در سازمان و جامعه می‌باشد.

(هرتزبرگ[۲]، ۱۹۵۹، به نقل از نجفی، ۱۳۸۵)، مطرح می‌کند که، تعدادی از تحقیقات انجام شده در آمریکا و بریتانیا نشان می‌دهند که توسعه مدل طراحی مجدد شغل که هدف آن بهبود بهره‌وری کارکنان و کاهش نارضایتی شغلی است، یک راه برای مقابله با عدم انعطاف تیلوریسم[۳] می‌باشد. همچنین کیفیت زندگی کاری با تغییر سازمانی به معنی افزایش انعطاف در سطح افقی (توسعه شغلی) و در سطح عمومی (غنی‌سازی شغلی)، مرتبط است که شامل سطوح بالایی از مشارکت و انگیزش برای بهبود و جذاب کردن خودکار به جای شرایط کاری است.

ریان[۴] (۱۹۹۵)، هم مطرح کرده است بیشتر تحقیقات انجام شده در مورد کیفیت زندگی کاری در دهه ۶۰ بر روانشناسی فرد و ادراک آن از محیط صنعتی مبتنی بود. وی اشاره می کند اصطلاح کیفیت زندگی کاری برای اولین بار در کنفرانس بین‌المللی در نیویورک در سال ۱۹۷۲ مطرح شد که بر سهم دانش و شروع یک تئوری منسجم در چگونگی ایجاد شرایط بهتر برای زندگی کاری تأکید داشت.

در دهه ۷۰ بیشتر سازمان‌هایی که از طریق تیلوریسم سنتی طراحی شغل کرده بودند، برای آنکه در مقابل سازمان‌های ژاپنی رقابت کنند، به دنبال بهبود شرایط محیط کاری شدند. بنابراین مفهوم کیفیت زندگی کاری عمدتاً متأثر از مدیریت منابع انسانی در کشور ژاپن می‌باشد، که تأکید آن بر جنبه‌های روانی دو پدیده، مشارکت کارکنان در تصمیم‌گیری‌های سازمان و مجهز کردن کارکنان به توانایی‌های علمی، اخلاقی و مشارکتی (میرسپاسی، ۶۴:۱۳۸۲).

اخیراً شیوه‌های بهره‌وری و کیفیت زندگی کاری به قدری اهمیت و محبوبیت یافته‌اند که آن را می‌توان جنبش فکری نامید. همچنین نگرش‌های کیفیت زندگی کاری امکانات بیشتری را برای توسعه که از طریق پیوستن نیروهایی از نهضت کنترل کیفیت جامع به دست آورده است، ایجاد می‌کند. کنترل کیفیت جامع سازمان به عنوان مجموعه‌ای از فرآیندهایی تلقی می‌شود که می‌توان آن‌ها را با کیفیت محصولات و خدمات مرتبط ساخت و به وسیله تکنیک‌های آماری و بهبود مستمر مدل‌بندی کرد. (معدنی‌پور، ۱۳۸۱).

۳- رویکردهای کیفیت زندگی کاری

الف) کیفیت زندگی کاری بعنوان رویکردی جهت ایجاد انگیزه کار در کارکنان

توجه به این واقعیت که رفتار واحد از دو نفر ممکن است ناشی از نیازهای مختلف باشدو به همین ترتیب نیاز واحد در دو نفر ممکن است به رفتار و عملکرد متفاوت منجر شود لذا سوال همیشگی اکثر مدیران این بوده و هست که به چه ترتیب و با چه فنونی می‌توان انگیزه کار را در کارکنان می‌توان تقویت کرد. انگیزش آنچنان پیچیده و انفرادی است که راه حل و پاسخ واحدی برای این سوال اساسی مدیران نمی‌توان ارائه کرد.

پرداختچی به نقل از کونتزو وبهریچ سه تکنیک عمده انگیزشی را در سازمان بهاین شرح مطرح کرده است (پرداختچی، ۵۳:۱۳۸۴).

پول

مشارکت

کفیت زندگی کاری

آنها برنامه‌های زندگی کاری را یکی از جالبترین رویکردها در انگیزش و رویکرد سیستمی در طراحی شغل می‌دانند. کیفیت زندگی کاری پیشرفت امیدوارکننده‌ای در غنی‌سازی شغل داشته است. و اساس و مبنای آن رویکرد سیستم اجتماعی فنی در مدیریت است.

[۱]. dubrin

[۲]. Hertzberg

[۳]– نهضت مدیریت علمی که به وسیله فردریک وینسلور تیلور ایجاد شد.

[۴]. Ryan

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کیفیت زندگی و استرس و تأثیر استرس در عملکرد کارکنان در محیط کار و استرس شغلی و راه های پیشگیری از آن
  • تحقیق فعالیت های ورزشی و رابطه ورزش با انواع مولفه های روان شناختی و شخصیتی و بررسی کیفیت زندگی، عزت نفس و شادکامی و نظریه های مربوط به ان
  • تحقیق هموارسازی سود و ارزش افزوده اقتصادی و مفاهیم آن
  • تحقیق آناتومی و فیزیولوژی دستگاه قلب وعروق و برنامه توانبخشی قلبی و کیفیت زندگی و توابخشی قلبی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.