تحقیق نظریه سرمایه اجتماعی و تاثیر سرمایه اجتماعی بر کیفیت زندگی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه سرمایه اجتماعی و تاثیر سرمایه اجتماعی بر کیفیت زندگی  دارای  ۳۵ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۲- تعاریف و مفاهیم    ۶
۲-۱- پیشینه:    ۸
۲-۱-۱- تحقیقات داخلی    ۸
۲-۱-۲- تحقیقات خارجی    ۹
۲-۲- نظریه ها :    ۱۰
۲-۲-۱- نظریه سرمایه اجتماعی:    ۱۴
۲-۲-۳- تاثیر سرمایه اجتماعی بر کیفیت زندگی :    ۱۸
۲-۲-۴- نظریه ویژگیهای پایگاهی (منزلت نقشی)    ۲۱
۲-۲-۵- نظریه احساس محرومیت نسبی :    ۲۲
۲-۳- الگوی تحلیلی :    ۲۲
منابع فارسی:    ۲۵
منابع لاتین    ۲۷

منابع :

وظیفه­دوست، حسین و امینی، مهدی ۱۳۸۸، “بررسی میزان اهمیت شاخص­های کیفیت زندگی شهری از دیدگاه مدیران و متخصصان مدیریت شهری”، فصل­نامه مطالعات مدیریت شهری، شماره ۳، ۱۸-۱٫

لطفی، صدیقه ۱۳۸۸، “مفهوم کیفیت زندگی شهری: تعاریف، ابعاد و سنجش آن در برنامه‌ریزی شهری”،  فصل­نامه جغرافیای انسانی، سال اول، شماره چهارم، ۸۰-۶۵٫

خوارزمی، شهیندخت ۱۳۸۴، “کیفیت زندگی و الزامات عصر دیجیتال در ایران”، پایگاه اطلاع رسانی علوم ارتباطات در ایران.

دوب، شیاما چاران ۱۳۷۷، نوسازی و توسعه، ترجمه قره باغیان، مرتضی و ضرغامى، مصطفی، تهران، انتشارات موسسه خدمات فرهنگی رسا.

سیف الدینی، فرانک ۱۳۸۱، فرهنگ واژگان برنامه­ریزی شهری و منطقه­ای، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه شیراز.

فاضلی، محمد ۱۳۸۹، ارزیابی تاثیرات اجتماعی، چاپ اول، تهران، انتشارات جامعه­شناسان.

امیدی، رضا، (۱۳۸۷)، “کیفیت زندگی در برنامه‌های توسعه در ایران ” رساله کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی تهران.

باری، نورمن ۱۳۸۰، رفاه اجتماعی، ترجمه سید اکبر میرحسینی و سید مرتضی نوربخش، چاپ اول، انتشارات سمت.

غفاری، غلام­رضا و امیدی، رضا ۱۳۸۸، کیفیت زندگی؛ شاخص توسعه توسعه اجتماعی، تهران: نشر شیرازه.

غفاری، غلام رضا و انق، ناز محمد (۱۳۸۵): سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی، تهران، مجله مطالعات اجتماعی ایران، شماره ۱، صص ۱۵۹-۱۹۹٫

ماجدی، سید مسعود و لهسای زاد، عبدالعلی (۱۳۸۵): بررسی رابطه بین متغیرهای زمینه ای، سرمایه اجتماعی و رضایت از کیفیت زندگی، تهران، فصل نامه

مقدمه

برای اولین بار در تاریخ زندگی بشر، کمتر از نیمی جمعیت دنیا در مکان های روستایی زندگی می‌کنند. علاوه بر تعداد ساکنین روستاها در قرن حاضر، سطح روستا نشینی نیز در جهان کاهش یافته است. چنان که بر اساس پیش بینی ها انتظار می رود در سال ۲۰۲۵، حدود ۳۵ درصد از جمعیت جهان در نواحی روستایی زندگی کنند (اشل و الیجاسک[۱] ۱۹۹۹). طی سالیان اخیر و بعد از تحولات کمی (افزایش جمعیت شهرها و نرخ شهرنشینی و کاهش جمعیت روستا) در دهه­های گذشته ابعاد کیفی زندگی روستایی مورد توجه قرار گرفت. لذا امروزه کیفیت زندگی روستایی یکی از مسائل مورد توجه محققان دانشگاهی، سیاست­گذاران و دست­اندرکاران و تصمیم­گیران مختلف است.

بحث کیفیت زندگی در ادبیات توسعه پایدار و برنامه ریزی توسعه اجتماعی و مباحث اقتصاد نوین مطرح شده و جایگاه ویژه ای یافته است و دولت ها در سطح ملی و محلی و نیز موسسات متعددی بر روی سنجش و شاخص‌سازی آن کار می کنند (خوارزمی ۱۳۸۴). در طول بیست سال گذشته محققان بسیاری با توجه به روابط بین علوم اجتماعی و برنامه ریزی محیطی، سنجه­های عینی محیطی و   پاسخ­های ذهنی مردم به آن ها (سنجه های ذهنی) را برای سنجش کیفیت محیطی پیشنهاد کرده­اند (کمپ[۲] و همکاران ۲۰۰۳)، از طرفی این محققان مدعی هستند که این قبیل مطالعات در چهارچوب تحقیقات کیفیت زندگی انجام می گیرد.

محققان گرایش­های مختلف علمی، کیفیت زندگی را از دهه ۱۹۳۰ مورد مطالعه قرار داده­اند. هر یک از این محققان درصدد بوده­اند که نواحی مختلف جغرافیایی مانند روستاها و شهرها را بر اساس شاخص­های کیفیت زندگی که خود طراحی کرده اند، مورد مطالعه قرار دهند. در کنار این دسته از محققان، سازمان­های بین‌المللی مانند سازمان جهانی بهداشت[۳]، سازمان ملل[۴] و برنامه توسعه سازمان ملل[۵] هر یک سنجه­های مورد نظر خود را در رابطه با کیفیت زندگی ارائه داده­اند. اما تا به حال علوم رایج موفق به طراحی یک رویکرد ترکیبی که بتواند ابعاد متعدد شاخص­های فیزیکی، فضایی و اجتماعی را بیان کند، نشده اند (کمپ و همکاران ۲۰۰۳). مفهوم کیفیت محیطی و مفاهیم مرتبط چون کیفیت زندگی روستایی، پایداری و سایر مفاهیم، مورد توجه بسیاری از برنامه­های تحقیقاتی، سیاست گذاران و تصمیم گیران می باشد. کیفیت زندگی می تواند در دو بعد عینی و ذهنی با شاخص­های مربوط به هر یک از دو دسته از شاخص ها اندازه‌گیری شود. شاخص های عینی در سطوح روستا، محله، شهر و ناحیه کاربرد بیش تری دارد. از طرفی دیگر، شاخص های ذهنی بیش تر در سطح افراد جامعه شهری و روستایی استفاده می شود و در آن رضایت مندی شخص از زندگی و تجارب حاصل شده مورد بررسی قرار می­گیرد (سیک[۶] ۲۰۰۰).

۲-۲- تعاریف و مفاهیم

به طور کلی می­توان گفت که مفهوم «کیفیت محیط زندگی» و یا «کیفیت زندگی روستایی» با هدف اصلاح و تکامل مفهوم توسعه از توسعه صرف کمی و اقتصادی به توسعه پایدار روستایی مطرح و مورد توجه قرار گرفت. در واقع این مفهوم پاسخی به توسعه صرف اقتصادی در مقیاس ملی و توسعه صرف کالبدی در مقیاس روستایی بود و به نوعی موید توجه به شاخص ها و معیارهای اجتماعی، کیفی و اقتصادی پایدار در عرصه برنامه­ریزی روستایی و در تعامل با شاخص های کالبدی کارکردی است (مهدی­زاده ۱۳۸۲: ۲۹۴).

مفهوم کیفیت در مقابل مفهوم کمیت قرار می گیرد.کمیت را یک مفهوم فیزیکی و قابل برآورد دانسته و کیفیت را مفهومی انتزاعی می دانند. به طوری کلی کیفیت و کمیت دو روی یک سکه­اند که از یک طرف با هم در تضاد هستند و از طرف دیگر نمی توان یکی را بدون دیگری تصور کرد. اندازه، میزان و جنسیت پدیده و یا سامانه و. .. که قابل اندازه گیری است و با اعداد بیان می­شود را کمیت گویند. به عبارت دیگر کمیت هر پدیده، تظاهر بیرونی و خنثای آن می­باشد. اما کیفیت چگونگی یک پدیده است که تأثیر عاطفی و عقلانی خاصی بر انسان می­گذارد و خاصیت­ها و ویژگی‌های اصلی یک چیز را بیان می­کند (کوکبی و همکاران ۱۳۸۴)

واژه کیفیت زندگی سرچشمه روشنی ندارد. کیفیت زندگی اگر چه جذابیت و معنی عام دارد، یک تعریف پذیرفته عام ندارد. هر عبارتی که در تعریف کیفیت زندگی به کار رود، کیفیت زندگی یک فرد به حقایق عینی و خارجی زندگی­اش و دریافت ها و ادراکات درونی و ذهنی او از این عوامل و نیز از خودش وابسته است (لطفی ۱۳۸۸).

مفهوم کیفیت زندگی چند مشخصه جالب توجه دارد: الف: تنها به زندگی انسانی ارجاع دارد. ب: به ندرت در (صیغه) جمع به کار رفته (یعنی به صورت کیفیات زندگی) است. ج: به عنوان یک عبارت عام و غیر قابل تقسیم می باشد که معنایش می تواند ناب و خالص باشد. د: مشکل است که آن را به هر رده مجزا از علوم مرتبط با جامعه شناسی طبقه بندی نمود (لطفی ۱۳۸۸).

اصولا، کیفیت زندگی، واژه­ای پیچیده، چندبعدی و کیفی در رابطه با شرایط و وضعیت جمعیت، در یک مقیاس جغرافیایی خاص (روستا ،شهر، منطقه، محله، بخش و…) است که هم متکی به شاخص­های ذهنی یا کیفی و هم متکی به شاخص های عینی یا کمی است (وظیفه­دوست و امینی ۱۳۸۸). کیفیت زندگی از دیدگاه های متفاوتی تعریف شده است و اگرچه اجماع بسیار کمی درباره تعریف کیفیت زندگی وجود دارد اما بعضی از مهم ترین این تعاریف به شرح زیر هستند:

– کیفیت زندگی یک مفهوم پهناور است که در بردارنده برداشت­هایی از یک زندگی خوب و دارای رضایت­مندی و شادمانی است. اغلب مفهوم زندگی رضایت­مند و زندگی شاد، در مفهوم رفاه یا خوشی که در بردارنده رضایت از زندگی و احساسات مثبت و منفی است، ترکیب می­شود.

– برخی این واژه را مترادف با رفاه می دانند. دیگران آن را بیانی از رفاه می­دانند که به وسیله مقدار کالاهای عمومی و پراکنش آن ها مشخص می­شوند (مک کریا[۷] و همکاران ۲۰۰۴)

– مقوله کیفیت زندگی به شکل وسیعی با مفهوم رفاه ارتباط پیدا می کند. رفاه مفهومی است که توصیف­کننده بهزیستی، تأمین زندگی و فقر زدایی است و لذا در ارتباط تنگاتنگی با مفاهیمی هم‌چون عدالت اجتماعی قرار می گیرد (باری ۱۳۸۰: ۶).

– کیفیت زندگی، واژه­ای پیچیده در ارتباط با شرایط و وضعیت جمعیت، در یک ناحیه است. در برگیرنده‌ی ابعاد روانی است که شاخص هایی هم چون رضایت، شادمانی و امنیت را در بر می­گیرد (شاخص­های ذهنی). در برخی موارد، رضایت های اجتماعی نیز نامیده می­شود. هم­چنین در برگیرنده ابعادی محیطی که در برگیرنده سنجه هایی هم چون مسکن، دسترسی به خدمات و امنیت محیطی است (شاخص­های عینی). در برگیرنده جنبه­های دیگری چون توجه به فرصت­های اجتماعی، امیدهای اشتغال، ثروت و اوقات فراغت است. برخی آن را مترادف با رفاه می‌دانند (سیف الدینی ۱۳۸۱: ۳۷۵).

– کیفیت زندگی، یک مفهوم کلی است که تمام جنبه های زیستی را، شامل رضایت مادی، نیازهای حیاتی، به علاوه جنبه­های انتقالی زندگی نظیر توسعه فردی، خودشناسی و بهداشت اکوسیستم را پوشش می­دهد (دوب[۸] ۱۳۷۷: ۹۲).

– یک تعریف ساده و عملی از کیفیت زندگی این است که افراد به طور کلی از زندگی­شان رضایت داشته باشند، به عبارت دیگر کیفیت زندگی معادل احساس رضایت کلی از زندگی گرفته شده است (کوکبی و همکاران ۱۳۸۴).

این مفهوم می تواند در بردارنده قابلیت های شخصی، و توانایی پیش بردن یک زندگی معمولی و حتی همه مسایل مربوط به زندگی (مثل مسکن، فعالیت های فراغت، محیط، کار و درآمد) را شامل شود. برخی نیازهای انسانی را مبنای این مفهوم دانسته و کیفیت زندگی را میزان ارضا شدن این نیازها می­دانند (فاضلی ۴۵:۱۳۸۹).

با توجه به تعاریف بالا و هم چنین اذعان به عدم وجود اجماع نظر در مورد تعریف کیفیت زندگی، می‌توان گفت که مفهوم کیفیت زندگی بسیار تفسیرپذیر و ابهام آور است و بنا به حوزه کاربرد و نوع مطالعه بسیار فرق می کند. به گونه­ای که از تعاریف بالا بر می آید کیفیت زندگی یک مفهوم عینی و ذهنی به صورت توأم است.

۲-۱- پیشینه:

«امروزه گسترش روز افزون فرآیند صنعتی شدن که خود را با تولید انبوه کالا‌ها و خدمات متنوع در بعد کمی نشان می‌دهد،مشکلات بسیاری را برای بشر مدرن به همراه آورده است » با چنین شرایطی در ممالکی که توسعه کمیت‌ها هدف بوده مساله کیفیت مطرح شده است (مختاری و نظری، ۱۳:۱۳۸۹). بر این مبنا از دهه‌های پایانی قرن بیستم، در پی بروز پیامدهای منفی حاصل از رویکرد توسعه ای متمرکز بر رشد اقتصادی و همچنین برجسته شدن جنبه‌های اجتماعی توسعه در قالب مباحث توسعه و سیاست اجتماعی،سازه کیفیت زندگی به عنوان شاخصی برای ارزیابی و جهت دادن به برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه در سطوح مختلف و هم چنین اصلاح و تقویت رویکردهای جدید توسعه با محوریت توسعه اجتماعی مورد توجه قرار گرفت ( غفاری و امیدی، ۱:۱۳۸۸). زیرا توجه به عناوینی چون فقر، بهداشت، گرسنگی، آلودگی محیط زیست و. .. سهم هر یک در کیفیت عمومی زندگی مردم تا آن زمان مورد غفلت واقع شده بود (جاجرمی، ۱۳۸۵: ۸). از این روی در دهه‌های اخیر، یکی از حوزه‌ها و علایق مهم پژوهشی محققان کیفیت زندگی بوده است. وهر کدام سعی کرده‌اند تا از زاویه‌ای خاص این موضوع را بررسی کنند. در این راستا، به برخی از این تحقیقات و نتایج آن‌ها در داخل و خارج، پیرامون ارتباط بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی و ابعاد عینی و ذهنی آن انجام گرفته می‌پردازیم.

[۱] scheell and ulijaszek

[۲] -kamp

[۳] WHO

[۴] UN

۴ UNDP

[۶]-sik

[۷] McCrea

[۸] -dob

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.