2,818 views
پیشینه تحقیق نظریه های یادگیری و انواع و سطوح یادگیری سازمانی و مفهوم و راهبرد های بهرهوری دارای ۷۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱-۱٫ مقدمه ۵
۱-۲٫ بخش اول یادگیری سازمانی ۵
۱-۲-۱٫ مفهوم یادگیری ۵
۱-۲-۲٫ نظریههای یادگیری ۷
۱-۲-۲-۱٫ نظریه رفتاری ۷
۱-۲-۲-۲٫ نظریه شناختی ۷
۱-۲-۲-۳٫ نظریه شرطیکردن عامل ۸
۱-۲-۲-۴٫ نظریه یادگیری اجتماعی ۹
۱-۲-۳٫ یادگیری در سازمانها ۱۰
۱-۲-۴٫ فرآیندها و ساختارهای یادگیری در سازمان ها ۱۲
۱-۲-۴-۱٫ کسب دانش ۱۳
۱-۲-۴-۲٫ توزیع اطلاعات ۱۳
۱-۲-۴-۳٫ تفسیر اطلاعات ۱۵
۱-۲-۴-۴٫ حافظه سازمانی ۱۷
۱-۲-۵٫ انواع یادگیری سازمانی ۱۹
۱-۲-۵-۱٫ یادگیری انطباقی ۲۱
۱-۲-۵-۲٫ یادگیری پیشبینیکننده ۲۳
۱-۲-۵-۳٫ یادگیری ثانویه ۲۴
۱-۲-۵-۴٫ یادگیری عملی ۲۴
۱-۲-۶٫ سطوح یادگیری سازمانی ۲۶
۱-۲-۶-۱٫ یادگیری فردی ۲۶
۱-۲-۶-۲٫ یادگیری تیمی و گروهی ۲۷
۱-۲-۶-۳٫ یادگیری فرابخشی ۲۷
۱-۲-۶-۴٫ یادگیری سازمانی ۲۷
۱-۲-۷٫ مدلهای سازمانی به عنوان یک سیستم یادگیری ۲۸
۱-۲-۸٫ برنامههای یادگیری در سازمانها ۲۹
۱-۲-۹٫ سازمان یادگیرنده ۳۱
۱-۲-۱۰٫ مدل های سازمانی تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده ۳۴
۱-۲-۱۱٫ مدل چرخه یادگیری در سازمان یادگیرنده ۴۰
۱-۲-۱۲٫ یادگیری سازمانی در مقابل سازمان یادگیرنده ۴۲
۱-۲-۱۳٫ ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده ۴۳
۱-۳٫ بخش دوم: بهرهوری نیروی انسانی ۴۶
۱-۳-۱٫ تاریخچه بهرهوری ۴۶
۱-۳-۱-۱٫ بهرهوری در ایران ۴۹
۱-۳-۱-۲٫ لزوم توجه به بهرهوری در ایران ۵۰
۱-۳-۲٫ مفهوم بهرهوری ۵۲
۱-۳-۳٫ مؤلفههای بهرهوری ۵۳
۱-۳-۴٫ راهبردهای بهرهوری ۵۵
۱-۳-۴-۱٫ راهبرد تحول و نوآوری ۵۶
۱-۳-۴-۲٫ راهبرد بهبود ۵۶
۱-۳-۵٫ عوامل مؤثر بر بهرهوری ۵۷
۱-۳-۵-۱٫ عوامل مطرح شده توسط سومانس ۵۸
۱-۳-۵-۲٫ عوامل مطرح شده توسط پروکپنکو ۵۸
۱-۳-۶٫ اندازهگیری بهرهوری ۵۹
۱-۳-۶-۱٫ اندازهگیری بهرهوری کل ۶۲
۱-۳-۶-۲٫ اندازهگیری بهرهوری عامل سرمایه ۶۳
۱-۵٫ بخش چهارم پیشینه تحقیق ۶۸
۱-۵-۱٫ پیشینه تحقیقات داخلی ۶۸
۱-۵-۲٫ پیشینه تحقیقات خارجی ۷۱
۲٫ منابع ۷۳
رابینز، استیفن و سنزو، دیوید، مبانی مدیریت، ترجمه محمد اعرابی، حمید رفیعی و بهروز اسراری، تهران، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ سوم.
سنگه ، پیتر(۱۳۸۴) ، پنجمین فرمان، ترجمه حافظ کمال هدایت و محمد روشن ، تهران، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، چاپ پنجم.
جمالزاده و همکاران(۱۳۹۰). بررسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز از لحاظ سازمان یادگیرنده. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. سال دوم، شماره پنجم.
پیرن ، مایکل و مالرونی، گر یس(۱۳۸۱)، سازمان های یادگیرنده در عمل، ترجمه ابوالفتح لامعی، ارومیه، انتشارات موسسه فرهنگی انتشاراتی شاهد و ایثارگران، چاپ دوم.
قهرمانی، محمد(۱۳۸۳)، سازمان یادگیرنده، ثمره بی مانند قرن مدیریت، ماهنامه مدیریت دانش سازمانی ، شماره اول.
مامفورد، آلن(۱۳۸۱)، راه کارهای مدیران در توسعه مدیران، ترجمه غلامرضا طالقانی و اسماعیل اصغرپور، تهران، انتشارات علم و ادب.
عبادی آذر محمدتقی(۱۳۸۴) ، بررسی عوامل مؤثر انگیزشی بر ارتقا بهره وری در مدیریت امور اداری دانشگاه تبریز؛ پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، مؤسس ه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
فاراب کیوان(۱۳۸۴)، شناسایی عو امل بازدارنده فرهنگی بر بهره وری در شرکت پست جمهوری اسلامی ایران ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، مؤسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
غلامرضا خاکی(۱۳۷۶) – مدیریت بهرهوری- انتشارات سمیه نما- سال ۱۳۷۶- ص ۱۶٫
جوزف، پروکولپکو- مدیریت بهرهوری- ترجمه محمدرضا ابراهیم مهر- انتشارات مؤسسه کار و تأمین اجتماعی، ۱۳۷۲٫
ابویی اردکان، محمد(۱۳۷۹)، نظریه سازمانهای یادگیرنده ،.
اسدی ، اصغر و همکاران(۱۳۷۹)، سازمان یادگیرنده ، طرح تحقیق برای پروژه تدوین لایحه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری.
الوانی ، مهدی(۱۳۷۸)، سازمان های کامیاب امروز: سازمان های یادگیرنده و دانش آفرین، تهران، انتشارات مدیریت دولتی.
هندی ، چارلز(۱۳۷۸)، مدیریت در سازمانهای یادگیرنده، ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی ، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت و توسعه ، شماره
نژادایرانی و همکاران(۱۳۹۰). بررسی میزان متعالی بودن جو سازمانی و رابطه آن با یادگیری سازمانی در سازمان های دولتی استان آذربایجان غربی. فراسوی مدیریت. سال پنجم. شماره ۱۹٫
ایران نژاد ، سلیمان(۱۳۷۸)، مدیریت در آینده – قرن ۲۱ ، چاپ اول.
زاهدی، شمس السادات و دیگران ، فرهنگ جامع مدیریت ، تهران : انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول.
در دنیای کنونی امروز شاهد هستیم که خدمات و محصولات درحال فزونی است، بازارها در حال جهانیشدن و فنآوری در حال تغییرات اساسی میباشد. با توجه به این تحولات، یادگیری یکی از دورههای رقابتی برای سازمانهای امروزی محسوب میشود. به علت سطح عملکرد و پیشرفت سریع در دنیای امروز، یادگیری مورد نیاز سازمانها میباشد. هر چند که در بیشتر سازمانها هیچ مسیری برای آن مشخص نشده است. بیشک اینکه کارکنان چه یاد میگیرند درآینده سازمانها تأثیرگذار خواهد بود .یادگیری در سازمانها میتواند از طریق انتشار دیدگاهها، دانش و مدلهای ذهنی اعضای سازمان و بر اساس دانش و تجربه گذشته باشد که این مهم بستگی به ساختار هر سازمان دارد. هر چند یادگیری سازمانها از طریق افراد و گروهها شکل میگیرد، فرآیند یادگیری تحت تأثیر مجموعه گستردهتری از متغیرها نیز میباشد.
یادگیری در حقیقت مفهوم بسیار گستردهای دارد که در قالبهایی چون نگرشهای نو، حل مسأله، کاربرد معلومات در استدلال، تفکّر و ….. به وجود میآید. به عبارت دیگر یادگیری فرآیندی است که در آن رفتارها و پندارهای افراد تغییر مییابد و به گونهای دیگر میاندیشند و عمل میکنند. یادگیری را میتوان این گونه تعریف کرد: “هر گونه تغییرات نسبتاً دائم در رفتار که در ا ثر یک تجربه مستقیم یا غیرمستقیم ایجاد میشود”. بسیاری از محققان معتقدند یادگیری تغییری است که بر اثر تجربه یا آموزش در رفتار موجود زنده پدید میآید. ممکن است این رفتار در کوتاهمدت یا بلند مدت قابل مشاهده باشد. به هر حال، این آموختهها در طول زندگی موجب تغییر در رفتار و بینش یادگیرندگان میشوند.
گرانتهام[۱] اظهار میدارد که یادگیری باعث توانایی پاسخگویی سریعتر و مؤثرتر به محیط پیچیده و پویا میشود. یادگیری همچنین انتشاراطلاعات، برقراری ارتباط، آگاهی و کیفیت تصمیمگیری در سازمانها را افزایش میدهد( گرانتهام، ۲۰۰۲).
از طرفی تغییر در ادراکات، نحوه تفکّر، بهخاطرسپردن و تشخیص افراد در دایره آثار یادگیری قرار میگیرد. سازمان یادگیرنده نیز در فراگیری از همین تعریف تبعیت میکند، بدین معنی که چنین سازمانی در طول زمان میآموزد، تغییر میکند و عملکردهایش متحول میشود. میزان موفّقیت هر جامعه، وابسته به توان یادگیرندگانی دارد که درگیر فرآیند یادگیری همیشگی و دائمی هستند.
پس از درک مفهوم یادگیری، موضوعاتی که اساس رویکرد یادگیری را به وجود میآورند باید مورد توجه قرارگیرند:
افراد به روشهای مختلف یاد میگیرند؛
آگاهانه یا آشکاربودن فرآیند یادگیری به فراگیران کمک میکند تا کنترل بیشتری بر روی یادگیری خود اعمال کنند؛
افراد و گروهها میتوانند یاد بگیرند که مؤثرتر یاد گیرند؛
مدیران برای تغییر رفتار خود در جهت حمایت از یادگیری و ترغیب به آن، نیازمند کمک میباشند؛
لازم است نقش آموزش و آموزشدهندگان در قالب سازمان یادگیرنده بازنگری شود(کری[۲]، ۱۹۹۲).
بحث نظریههای یادگیری از میراث غنی و متنوعی برخوردار است. قریب صد سال پیش مبحث یادگیری زیر سلطه نظریههای فلسفی قرار داشت، از جمله فلسفه ارسطو و افلاطون. با نخستین بررسیهای آزمایشی که توسط ابینگهاوس و پاولف[۳] به عمل آمد، روشهای تحقیق در علوم طبیعی در مسائل یادگیری نیز مورد استفاده قرار گرفت. بر مبنای انبوه مدارک علمی که حاصل کار آزمایشگاههای روانشناسی در نقاط مختلف جهان بود، نظریههای جامعتر و اصول دقیقتری در مبحث یادگیری ارائه گردید. در طول تحول و رشد مباحث مربوط به یادگیری، دو مکتب مهم شکل گرفت: نظریه رفتاری و نظریه شناختی .
بنیانگذار این مکتب واتسون[۴] در سال ۱۹۱۳ بود. این مکتب بر مبنای جهانبینی تجربهگرایی، معتقد است که تجربه تنها منبع اصلی دانش و یادگیری است و یادگیری از راه کسب تجربه صورت میگیرد. برای روانشناسان رفتاری موضوع مهم علم روانشناسی، رفتار آشکار است و کسب رفتار را غالباً با فرآیندهای شرطیسازی توضیح میدهند. این روانشناسان به اهمیت تمرین، تقویت و مجاورت در یادگیری تأکید دارند .
در حدود همان زمانی که رفتارگرایان نظریه خود را در ایالت متحده مطرح نمودهاند، گروه کوچکی از روانشناسان به اهمیت ادراک یا بینش و تشخیص فرد و به طور کلی عوامل درونی در یادگیری تأکید داشتند. نظریات گشتالت[۵] ، پیاژه[۶] و لوین[۷] از جمله نظریات شناختی یادگیری هستند.
در سالهای اخیر گروهی از روانشناسان با تأکید بر هر دو عامل درونی و بیرونی، مکتب دیگری تحت عنوان مکتب رفتاری – شناختی پایهریزی کردند. از نظریات دیگری که بعد از این مکاتب شکل گرفت، میتوان به نظریه عصبی فیزیولوژیک یادگیری و نظریه خبرپردازی اشاره کرد.
به طور عام ، نظریه یادگیری شامل مجموعهای از اصول و قوانین در زمینه فرآیند یادگیری است . نظریههای یادگیری به بررسی فرآیند یادگیری میپردازند و تلاش میکنند چگونگی یادگیری و عوامل مؤثر بر آن را مورد بررسی قرار دهند. برای رسیدن به این هدف هر یک از صاحبنظران، این مسأله را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دادهاند که موجب به وجود آمدن نظریههای مختلف در زمینه یادگیری شده است.
امروزه دو نظریه معروف در تبیین فرآیند یادگیری عرضه شده است. این دو نظریه شرطیکردن عامل و نظریه یادگیری اجتماعی میباشند:
شرطیکردن عامل[۸] چنین استدلال میکند که رفتار تابع نتایج آن است. افراد یاد میگیرند که با در پیشگرفتن یک رفتار چیزی را که مایلند یاد بگیرند یا از چیزی که نمیخواهند دوری گزینند. رفتار عامل به معنای رفتار داوطلبانه فراگرفته شده است که در مقابل رفتار واکنشی یا رفتار فراگرفته نشده قرار میگیرد. گرایش به تکرار چنین رفتاری تحت تأثیر تقویت یا عدم تقویت منتج از عواقب آن رفتار است، بنابراین تقویت رفتار را استحکام بخشیده و احتمال تکرار آن را افزایش میدهد. بر مبنای کارهای اولیه انجام شده در این زمینه، پژوهشهای روانشناس دانشگاه هاوارد، بی . اف. اسکینر، دانش ما راجع به شرطیشدن عامل را گسترش داده است. حتی منتقدان او نیز که نماینده گروه بزرگی هستند، نظر او را در این باره قبول دارند. به نظر میرسد که رفتار را عوامل بیرونی – یعنی آموختهها- تعیین میکنند نه عوامل درونی یعنی بازتابها یا نیاموختهها. اسکینر نشان میدهد که نتیجه مطلوب یک رفتار باعث تکرار آن میشود. به علاوه رفتاری که پاداش به آن تعلق نگیرد یا با تنبیه توأم باشد کمتر احتمال تکرار دارد.
افراد با مشاهده آنچه برای دیگران اتفاق میافتد و نیز با شنیدن تجارب دیگران مثل آنکه خود تجربه کرده باشند آموزش میبینند. از اینرو، بسیاری چیزها را از الگوهایشان – اولیاء، معلّمان، دوستان، برنامههای تلویزیون، هنرمندان سینما و غیره – میآموزند. این نظر را که ما میتوانیم هم از طریق مشاهده و هم از طریق تجربه مستقیم بیاموزیم، نظریه یادگیری اجتماعی[۹] مینامند. نظریه یادگیری اجتماعی یک نوع بسط شرطیکردن عامل است – یعنی نظریهای که میگوید رفتار تابع نتایج است -اما وجود فراگیری از طریق مشاهده و اهمیت نقش ادراک در فراگیری را نیز قبول دارد. مردم نسبت به برداشت و تعریفی که از عواقب چیزی دارند واکنش نشان میدهند نه نسبت به خود عواقب عینی .
تأثیر الگوها از نقطهنظر فراگیری اجتماعی، اساسی است. چهار فرآیند از تعیین تأثیرگذاری یک الگو به روی افراد شناخته شده است :
فرآیندهای قابل توجه. مردم تنها وقتی از الگویی میآموزند که پیامد آن را مهم تشخیص دهند. افراد تمایل دارند از الگوهایی که فکر میکنند جذاب، مهم و یا شبیه خودشان هستند، بیشترین تأثیر را بپذیرند.
فرآیندهای یادآوری. تأثیر یک الگو بستگی به این دارد که فرد تا چه حد عمل آن الگو را به خوبی به خاطر آورد، حتی بعد از این که آن الگو به آسانی در دسترس نباشد.
فرآیندهای الگوبرداری. پس از آنکه شخص رفتاری جدید را از الگو دید، شبیه آن را انجام خواهد داد. بنابراین این فرآیند ثابت میکند که فرد توانایی انجام فعالیتهای الگوبرداری را دارد.
فرآیندهای تقویتی. هر گاه که انگیزههای مثبت یا پاداش وجود داشته باشد، افراد به اجرای رفتار الگو تشویق میشوند. رفتارهایی که تقویت شدهاند مورد توجه بیشتر، فراگیری بهتر و تکرار قرار میگیرند تا رفتارهایی که تقویت نشدهاند (رابینز ، ۱۳۸۴، ۲۸۴).
یادگیری و کسب دانش یکی از دورههای رقابتی برای سازمانهای امروزی محسوب میشود. به عبارتی دیگر، یادگیری سازمانی فعالیت بلند مدتی است که شرایط را به شرایط سودمند رقابتی تبدیل میسازد. اینکه کارکنان ما چه یاد میگیرند در آینده سازمان ما تأثیر میگذارد.
به گفته گانز[۱۰]:«عملکرد امروز، حاصل یادگیری دیروز است و عملکرد فردا، حاصل یادگیری امروز میباشد» (ویندسور[۱۱]،۲۰۰۱،۳). یادگیری سازمانی در میان سازمانهای علاقهمند به رقابت، نوآوری، و تأثیرگذار رایج شده است. آرجریس و شون[۱۲](۱۹۷۸)، اولین محققان در این زمینه، یادگیری سازمانی را به عنوان کشف و تصحیح اشتباهات تعریف کردند. فایول و لایلز[۱۳] (۱۹۸۵) یادگیری سازمانی را به عنوان فرآیند بهبود فعالیتها به سوی شناخت و درک بهتر تعریف میکنند. داجسون[۱۴](۱۹۹۳) نیز یادگیری سازمانی را این گونه توصیف میکند: «راه تثبیت سازمان، تکمیل و سازماندهی دانش و موارد رایج پیرامون فعالیتها و فرهنگ سازمان». از طرفی هابر[۱۵](۱۹۹۱) میگوید یادگیری در یک سازمان زمانی به وجود میآید که از طریق پردازش اطلاعات، میزان رفتار بالقوه سازمانها تفسیر شود.
یادگیری سازمانی بیشتر شامل بخشهای آموزش فردی است. یک سازمان وقتی که اعضاء سازمان آن را ترک میکنند تواناییهای یادگیری خود را از دست نمیدهد. یادگیری سازمانی در حافظه سازمانی مشارکت دارد. به همین ترتیب سیستم یادگیری نه تنها افراد معدود بلکه افراد زیادی را در نتیجه جمعآوری تجارب، هنجارها و داستانها تحت تأثیر قرار میدهد ( هابر،۱۹۹۱).
یادگیری در سازمانها می تواند :
۱) از طریق انتشار و تسهیم دیدگاهها، دانش و مدلهای ذهنی از اعضای سازمان روی دهد ؛
۲) براساس دانش و تجربه گذشته باشد که بستگی به مکانیسمهای سازمانی (سیاستها، استراتژیها، مدلهای واضح و …) دارد. هر چند یادگیری سازمانها از طریق افراد و گروهها شکل میگیرد، فرآیند یادگیری تحت تأثیر مجموعه گستردهتری از متغیرها نیز میباشد( مارکورات[۱۶]،۱۹۹۶، ۳).
امروزه بسیاری از مدیران ارشد به بهبود و پیشرفت یادگیری در سازمانهای خود متقاعد شدهاند .این آگاهی در مورد بهبود یادگیری از چند سئوال نشأت گرفته است: ویژگیهای یک سازمان یادگیرنده خوب چگونه تعیین میشود؟ سازمانها چگونه یادگیری خود را بهبود میبخشند؟ تحقیق ادوین و همکارانش بر این مبنا بود تا به سازمانها برای ایجاد سیستمهای یادگیری بهتر کمک کنند.
وی یادگیری سازمانی را ظرفیت سازمان برای ایجاد و بهبود عملکرد بر اساس تجربه تعریف میکند . یادگیری یک پدیده سطح- سیستمی[۱۷] است زیر ا یادگیری، سازمان را حتی اگر افراد آن تغییر کنند پابرجا نگه میدارد.
[۱] Grantham
[۲] Carre
[۳] Ebinghouse & Pauloff
[۴] Watson
[۵] Geshtalt
[۶] Piaget
[۷] Levin
[۸] Operant Conditioning
[۹] Social Learning
[۱۰] Guns
[۱۱] Windsor
[۱۲] Argris & Schon
[۱۳] Foil & Lyles
[۱۴] Dodgson
[۱۵] Huber
[۱۶] Marquaradt
[۱۷] System –Level
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر