تحقیق نظریات اعتماد در آرای جامعه شناسان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریات اعتماد در آرای جامعه شناسان دارای ۲۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱٫۱تحقیقات انجام شده۵
۱٫۱٫۱تحقیقات داخلی۵
۱٫۱٫۲تحقیقات خارجی۸
۱٫۲نظریه ها۹
۱٫۲٫۱اعتماد در آرای جامعه شناسان۹
۱٫۲٫۲توکوویل۱۰
۱٫۲٫۳وبر۱۰
۱٫وبر۱۰
۱٫۲٫۴زیمل۱۱
۱٫۲٫۵پارسونز۱۱
۱٫۲٫۶لاهمن۱۱
۱٫۲٫۷مورتن دویچ۱۲
۱٫۲٫۸اریکسون۱۲
۱٫۲٫۹جانسون۱۲
۱٫۲٫۱۰چلبی۱۲
۱٫۳نظریه اعتماد در سه سطح خرد، میانه و کلان۱۴
۱٫۳٫۱جیمز کلمن  (سطح خرد)۱۴
۱٫۳٫۲آنتونی گیدنز  (سطح میانه)۱۶
۱٫۳٫۳فرانسیس فوکویاما  (سطح کلان)۲۳
ii.جمع بندی۲۴
۲فهرست منابع۲۶

منابع

گیدنز، آنتونی، پیامدهای مدر نیت، ترجمه محسن ثلاثی، تهران : نشرمر کز، ۱۳۷۷

گیدنز، آنتونی، تجدد و تشخص، ترجمه ناصر موفقیان، تهران : نشر نی، ۱۳۷۸

اخلاقی پور منصور، ۱۳۸۸بررسى جامعه شناختى فاصله اجتماعى بین شهروندان بومى  با اقلیتهاى غیربومى  درشهربندرعباس، پژوهش نامه فرهنگی هرمزگان، سال هشتم، شماره ۵ و ۶

اخلاقی پور منصور،۱۳۷۹، بررسى نگرش شهروندان بومى بندرعباس نسبت به غیربومیها وتاثیر آن بر میزان مشارکت اجتماعى، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان

ریتزر، جرج، نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی تهران انتشارات علمی،۱۳۷۳

اسلوین،جیمز( ۱۳۸۰ ).اینترنت و جامعه.ترجمه عباس گیلوردی و رادباوه.تهران: نشر کتابدار،

فوکویاما، فرانسیس، پایان نظم؛ سرمایه اجتماعی و حفظ آن، ترجمه غلامعباس توسلی، تهران: جامعه ایرانیان، ۱۳۷۹

امیر کافی، مهدی( ۱۳۸۰ ).اعتماد اجتماعی و عوامل موثر بر آن. نمایه پژوهش شماره ۱۸

امیری، مجتبی(۱۳۷۴)، پایان تار یخ و بحران اجتماعی، بازشناسی اند یشه های فوکویاما، اطلاعات سیاسی اقتصادی، شماره ۹۷

حاج زمانی، محمد ، فرآیند سرمایه اجتماعی در چشم انداز توسعه پایدار جامعه ، مجموعه مقالات همایش منطقه ای سرمایه اجتماعی چالش ها و راهکارها، معاونت پژوهشی . دانشگاه آزاد دهاقان،( ۱۳۸۶)

کاوسی، اسماعیل ۱۳۸۵، طراحی و ارایه الگوی اندازه گیری سرمایه اجتماعی. پایان نامه دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

کلمن، جیمز، بنیاد نظریه­های اجتماعی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران :نشر نی، ۱۳۷۷

کمالی، افسانه، مطالعه تط بیق ی اعتماد اجتماعی در دو حوزه فرهنگ و سیاست با تا کید بر سازمان های تخصصی، پایان نامه دکترای جامعه­شناسی،. دانشگاه تهران، ۱۳۸۲

آراسته حمید رضا، ۱۳۸۸، ارزیابی سطح اعتماد اجتماعی در میان دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاههای کشور (نمونه موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران) پژوهش نامه علوم اجتماعی ، سال سوم/شماره دوم/ تابستان۸۸

۱٫۱    تحقیقات انجام شده

۱٫۱٫۱   تحقیقات داخلی

بررسى جامعه شناختى فاصله اجتماعى بین شهروندان بومى با اقلیت‌هاى غیربومى در شهر بندرعباس

این مطالعه براساس طیف بوگاردوس با حجم نمونه هاى ۱۴۹ نفرى در بین شهروندان بومى بندرعباس به انجام رسیده است. دراین پژوهش که به روش نمونه گیرى خوشه اى به انجام رسیده است طیفى با  ۷ گویه نگرش شهروندان را نسبت به ۵ گروه اقلیتى ساکن درشهر مورد بررسى قرار داده است.نتایج نشان داد که شهروندان بومى نسبت به شیرازی‌هاى مقیم بندرعباس به نسبت سایراقلیت‌ها تمایل مثبت بیشترى داشته اندو کمترین میزان تمایل نسبت به کرمانی‌هاى مقیم بندرعباس بوده است، ضمن آنکه نتایج تفصیلى تر نشان می دهد که ۹۲٫۶ درصد از بومی‌ها تمایل دارند با غیربومی‌ها”رابطه دوستى ” داشته باشند تا رابطه خونى و همسایگى و در این رابطه بیشترین تمایل به دوستى با شیرازی‌ها وآبادانی‌ها وجود دارد(منصور اخلاقی پور،۱۳۸۸).

نگرش مسلمانان وزردتشتیهاى ساکن درشهر یزد

در این پژوهش با استفاده از طیف بوگاردوس نگرش مسلمانان و زردتشتیهاى ساکن در شهر یزد مورد سنجش و بررسى قرارگرفت. لذا جامعه آمارى از دو بخش زدتشتی‌ها و مسلمانان تشکیل می شود که تعداد نمونه آمارى زردتشتی‌ها از  بین سه روستاى زردتشتى نشین با ۹۹ نفر و مسلمانها نیز از بین تعدادى از بازاریان سنتى(بزازها)یزد انتخاب شدند که تعداد آنها۵۱ نفر بوده است.

معرف‌هاى استفاده شده در طیف بوگاردوس براساس ارزشهاى اجتماعى موجود در براى دو جامعه طراحى و  مورد استفاده قرارگرفته اند ضمن آنکه محقق براى حصول اطمینان از میزان روایى سنجه ها اقدام به استفاده هم زمان از تصاویر معرف هر گویه براى  اطمینان از درک سنجه ها توسط پاسخگویان نموده است. نتایج نشان داد که ۸۰ درصد از مسلمانان با هم محل بودن با زردتشتی‌ها موافقند، ۵۶ درصدشان دوستى با آنان را تائید می‌کنند، ۴۰ درصد خرید مسلمانان از زردتشتی‌ها را بدون اشکال دانسته، و تنها ۲ درصد ازدواج دختر مسلمان با یک زردتشتى را تائید نموده اند(فرامرز رفیع پور، ۱۳۵۶).

بررسى نگرش شهروندان بومى بندرعباس نسبت به غیربومیها وتاثیر آن بر میزان مشارکت اجتماعى

در این پژوهش که با روش پیمایشى با بهره گیرى ازطیف لیکرت به انجام رسیده نگرش بومی هاى ساکن درشهربندرعباس نسبت به غیر بومیها مورد بررسى قرار گرفته است. جامعه آمارى این پژوهش شامل جمعیت بومى ساکن در شهر بندرعباس است که طبق برآوردهاى دقیق ۶۰ درصد جمعیت شهر را در تاریخ اجراى پروژه در بر می گیرد.

حجم نمونه با بهره گیرى ازفرمول کوکران برآوردگردیده و تعداد ۳۸۰ نفر به روش نمونه گیرى خوشه اى از مناطق منتخب در شهر مورد مصاحبه قرار گرفتند. این پژوهش براساس بهره گیرى از نظریه “کنش بخردانه” فیش باین- آیزن و نظریه ” میدان اجتماعى” کورت لوین درتبیین نگرش‌ها کوشیده است، محقق همچنین با استناد به نظریه زیمل به بازتعریف مفهوم غیر بومى  پرداخته است. طبق یافته هاى این پژوهش ۶۴ درصد از شهروندان بومى نسبت به شهروندان غیر بومى نگرش مثبت داشته اند همچنین هرچه شهروندان برون‌گراتر باشند نگرش آنها نسبت به غیر بومی ها مثبت تر خواهد بود در همین راستا فرضیه دیگرى نیز مورد آزمون قرارگرفته که نشان می دهد هرچه شبکه اجتماعى افراد گسترده تر باشد نگرش آنها به غیر بومی‌ها مثبت تر خواهد بود که نشان از تاثیر تعاملات اجتماعى بر نگرش افراد دارد. (S=-0.21 Sig=0.59 )در این پژوهش همچنین بین متغیرهایى همچون سطح تحصیلات، طبقه اجتماعى شهروندان، و میزان رضایت از زندگى با نگرش آنها نسبت به غیربومی‌ها آزمونهاى آمارى بعمل آمده است(منصور اخلاقی پور،۱۳۷۹)

رابطه تصور باز بودن ساختاری با گرایش به گروه های مرجع غیر بومی: مقایسه ای بین محیط های واقعی و مجازی

گرایش به گروه های مرجع غیربومی، از موضوعات مهمی است که همواره مورد توجه جامعه شناسان و روان شناسان قرار داشته است. این مقاله بر مبنای پژوهشی است که طی آن تلاش شده است بر اساس نظریه گروه مرجع مرتن، رابطه متغیر «تصور باز بودن ساختاری» با گرایش به گروه های مرجع غیربومی، بررسی شود. این پژوهش با راهبرد پیمایش مقایسه ای مجازی واقعی در دو جامعه آماری واقعی (دانشجویان) و مجازی (اعضای گروه های ایرانی یاهو) و با استفاده از پرسشنامه چاپی و الکترونیکی برا جمع آوری اطلاعات، اجرا شده است. نتایج نشان می دهد که گرایش به گروه های مرجع غیر بومی در محیط مجازی، به نحو قابل توجه و معناداری بیشتر از محیط واقعی است. تصور باز بودن ساختاری با گرایش به گروه های مرجع غیر بومی در هر دو محیط واقعی و مجازی، رابطه معکوس دارد. کاربری اینترنت فارسی در محیط واقعی با گرایش به گروه های مرجع غیربومی، رابطه معکوس، ولی در محیط مجازی، رابطه مستقیم ضعیفی دارد(انتظاری اردشیر و محمدحسین پناهی ،۱۳۸۶).

بررسی اجتماعی و جمعیت شناختی مناسبات هویت و مهاجرت

این مقاله در نظر دارد تاثیر مهاجرت بین المللی را بر هویت مورد بررسی قرار دهد. مهاجرت معمولا فرصت ها و زمینه های قابل توجهی را برای ایجاد تغییر فراهم می آورد. بدین ترتیب، پرسش کلیدی این است که آیا مهاجرت به ایجاد تغییر در هویت منجر می شود؟ پدیده مهاجرت چه نقشی در زندگی آن دسته از مهاجرینی ایفا می کند که الگوهای کاملا متفاوتی از هویت را در کشورهای مبدا و مقصد مهاجرت تجربه می کنند؟ به علاوه، چه عوامل دیگری در فرایند انتقال هویت پس از مهاجرت نقش تعیین کننده‌ای دارند؟ در این مطالعه، با استفاده از الگوی پیشنهادی جمعیت شناس برجسته معاصر، کینگیسلی دیویس، هویت جنسیتی بر پایه مشارکت زنان در بازار کار مورد توجه می باشد. به عقیده دیویس، بخش قابل ملاحظه ای از تغییرات در هویت و نقش های جنسیتی را باید در رشد فزاینده مشارکت زنان در بازار کار طی دهه های اخیر جستجو کرد.

روش پژوهش مورد استفاده در این مقاله، ترکیبی از بررسی اسنادی و روش تجزیه و تحلیل های آماری و تجربی است. تجزیه و تحلیل های این پژوهش بر دو نکته اساسی تاکید دارند: نخست آنکه، مناسبات بین مهاجرت و هویت را می توان تا حد زیادی در چارچوب مدل نظری «فاصله فرهنگی اجتماعی» بین مبدا و مقصد مهاجرت تبیین کرد. در واقع، نتایج این پژوهش نشان می دهد که بین این فاصله فرهنگی اجتماعی و شدت تاثیر مهاجرت در ایجاد تغییر در هویت رابطه‌ای معکوس وجود دارد. دوم آنکه، عواملی همچون مهارت زبانی و طول اقامت در جامعه جدید، نقش مثبتی در وضعیت تمامی مهاجرین (متعلق به کلیه گروه های قومی و نژادی) دارند؛ با این همه، شدت تاثیر این دو عامل حیاتی نیز ارتباط مستقیم با فاصله فرهنگی اجتماعی بین مبدا و مقصد مهاجرت در زمینه هویت دارد. در واقع، این امر نشان دهنده نقش تعیین کننده این دو عامل در کاهش دادن شکاف فرهنگی اجتماعی بین مبدا و مقصد مهاجرت در جریان زندگی مهاجرین و افزایش موفقیت آنان در جامعه جدید می باشد(فروتن یعقوب، ۱۳۹۱).

۱٫۱٫۲  تحقیقات خارجی

کاستل فرانچی و فالکونه[۱](۲۰۰۳) در پژوهشی با عنوان اعتماد اجتماعی، یک نظریه شناختی به بررسی رابطه اعتماد اجتماعی و زمینه روانی وکالت در رم پرداخته اند. از نظر آنها اعتماد اجتماعی هم  یک موضوع روانی و هم یک موضوع اجتماعی است آنها پس از بررسی ابعاد اعتماد اجتماعی(اخلاق، شهرت و اقتدار) شرح می دهند که چرا قول ها، پیمان ها و مشروعیت ها می توانند اعتماد مان را به وسیله اصلاح کردن بازنمایی روانی افزایش دهند. آنها همچنین تعریفی اساس مند از اعتماد را بر اساس عوامل شناختی ارائه می دهند و این درجه از اعتماد را به عنوان پایه هایی برای تصمیم عاقلانه به منظور بر عهده گیری وکالت یا عدم آن برای موسسه دیگر استفاده می کنند. انها شرح می دهند که چه زمانی اعتماد عاقلانه است و چه زمانی نیست.

رایزر[۲] و همکاران(۲۰۰۱)  در تحقیقی که درباره اعتماد اجتماعی انجام داده اند به بررسی متغیرهای اعتماد تعمیم یافته، اعتماد به افرادی غیر از دوستان و خویشاوندان و دوستان نزدیک، اعتماد به نهادهای عمومی و مشارکت در نهادهای مدنی و انجمن های مشارکتی پرداخته اند و نشان داده اند که بین متغیرهای بررسی شده با اعتماد اجتماعی رابطه مستقیمی وجود دارد.

آلسیناو لافرارا( ۲۰۰۰ )  به بررسی نابرابریهای اجتماعی، عدم سنخیت نژادی و قومی بر اعتماد اجتماعی پرداخته است.

[۱]. Castelfranchi & falcon

[۲] . raiser

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.