تحقیق نظریات جنبش های اجتماعی و دید گاههای نظری تکنولوژی ارتباطی ( اینترنت و تاثیر اجتماعی آن)

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریات جنبش های اجتماعی و دید گاههای نظری تکنولوژی ارتباطی ( اینترنت و تاثیر اجتماعی آن) دارای ۷۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه :    ۴
۲-۱- مروری بر نظریات جنبش های اجتماعی    ۵
۱-۲-۱- نیل اسملسر     ۷
۲-۲-۱- آلن تورن     ۸
۳-۲-۱- تدا اسکاکپول ،    ۹
۴-۲-۱- هانا آرنت،    ۱۰
۵-۲-۱- ملوچی،    ۱۰
۶-۲-۱- ماریو دیانی ،    ۱۱
۷-۲-۱- گی‌ روشه‌ ،    ۱۱
۸-۲-۱-  دوناتلا دلاپورتا و ماریو دیانی     ۱۲
۹-۲-۱- چارلز تیلی :    ۱۳
۱۰-۲-۱ویژگیهای جنبش اجتماعی:    ۱۹
۱۱-۲-۱- انواع جنبشهای اجتماعی:    ۲۱
۱۲-۲-۱- مراحل جنبش‌های اجتماعی:    ۲۳
۱۳-۲-۱- کارکردهای جنبش اجتماعی :    ۲۴
۱۴-۲-۱- استراتژیهای جنبش اجتماعی:    ۲۵
۲-۲-  مروری بردید گاههای نظری تکنولوژی ارتباطی ( اینترنت و تاثیر اجتماعی آن)    ۲۶
۱-۲-۲- نقش اینترنت در جنبش های اجتماعی    ۳۰
۲-۲-  ۲- تاریخچه شکل گیری اینترنت و شبکه های اجتماعی:    ۳۶
۳-۲-۲- ساختار شبکه های اجتماعی:    ۳۹
۴-۲-۲- پیشرفت های مهم در  شبکه های اجتماعی:    ۴۰
۵-۲-۲-کارکرد های شبکه های اجتماعی:    ۴۱
۶-۲-۲- شبکه های اجتماعی و دیپلماسی دیجیتال:    ۴۲
۷-۲-۲- اهمیت شبکه های اجتماعی در شکل گیری جنبش ها در جهان امروز:    ۴۳
۲-۳-  پیشینه تحقیق    ۴۴
۱-۲-۳-مقالات داخلی    ۴۴
۲-۲-۳-مقالات خارجی    ۵۵
منابع و ماخذ    ۶۸

منابع

گیدنز ، آنتونی،( ۱۳۷۶) ، جامعه شناسی ، منوچهر صبوری، تهران : نی، چاپ سیزدهم.

مشیرزاده، حمیرا ، (۱۳۸۱ ) ، درآمدی نظری بر جنبش‌های اجتماعی، تهران: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.

ریتزر ، جرج ، (۱۳۸۰ ) ، نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر ، ترجمه محسن ثلاثی ، تهران: نشر علمی ،چاپ پنجم .

تیلی، چارلز، (۱۳۸۵) ، از بسیج تا انقلاب ، ترجمه علی مرشدی زاد، تهران: پژوهشکده امام خمینی.

کاستلز ، مانوئل ،(۱۳۸۰ ) ، عصراطلاعات : اقتصاد، جامعه وفرهنگ ظهور جامعه ای شبکه ای ، مترجم ؛ احد علیقلیان ، افشین خاکباز ، تهران :طرح نو ، جلد ۱٫

اسلوین ، جیمز، (۱۳۸۰ ) ، اینترنت و جامعه ، ترجمه : عباس گیلوری ، علی راد باوه ، تهران: نشر کتاب دار .

دلاپورتا دوناتلا ، دیانی ماریو ، (۱۳۸۳ ) ، مقدمه‌ای بر جنبشهای اجتماعی ، ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران: کویر، چاپ اول.

واگو، استفان، (۱۳۷۳ ) ، درآمدی بر تئوری­ها و مدل‌های تغییرات اجتماعی ،ترجمه احمدرضا غروی­زاد، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول.

روشه، گی، (۱۳۶۶) ، تغییرات اجتماعی ، منصور وثوقی، تهران: نشر نی، چاپ اول .

آوینی ، سید مرتضی، (۱۳۸۶) ، آغازی بر یک پایان ، تهران : نشر ساقی ، چاپ چهارم.

کوئن ، بروس، (۱۳۷۶) ،درآمدی به جامعه شناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران : توتیا، چاپ سوم.

رنجبران داود ،(۱۳۸۸) ، جنگ نرم ، تهران : ساحل اندیشه.

کوئن، بروس،(۱۳۷۸) ، مبانی جامعه­شناسی  ، غلامعباس توسلی و رضا فاضل، تهران: سمت، چاپ دهم.

کوهن ،آلوین استانفورد ، ( ۱۳۸۰) ، تئوری های انقلاب ، ترجمه علیرضا طیب ، تهران : قومس ، چاپ اول .

مجدفر، فاطمه ،( ۱۳۸۲) ، جامعه‌شناسی عمومی، تهران:شعاع،چاپ اول.

بایزیدی ، ابراهیم و اولادی ، ابراهیم و عباسی ، نرگس (۱۳۸۸) ، تحلیل داده های پرسشنامه ای به کمک نرم افزار spss ، تهران : انتشارات عابد.

مقدمه :

انسان به عنوان عضو اصلی جامعه دارای رفتارهایی گوناگون است که آنها را در زمینه های مختلف اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و دینی در سطوح خرد و کلان جامعه به کار می برد و برای رسیدن به نتیجه از ابزار ها و امکاناتی که جامعه در اختیارش قرار می دهد استفاده می کند . جنبش های اجتماعی به عنوان یک رفتار جمعی و پدیده ای اجتماعی می تواند برای میلیون ها انسان زندگی نوین و بهتری را به بار آورد . عدالت را برای بسیاری ازگروهها ی جامعه که در معرض تبعیض قرار داشته اند تامین کند . انسان که دراین پدیده ایفاء کننده نقش اصلی می باشد به دنبال فرصت هایی است که بتواند با استفاده از ابزار هایی گوناگون جنب و جوشی بی سابقه و مردمی را شکل دهد و نظام های سلطه و استعمار گر را از صحنه سیاسی کشور ها پاک نماید .

با توجه به این مقدمه کوتاه می توان به نظریات گوناگونی اشاره کرد که موجب به وجود آمدن چنین جنبش هایی برای براندازی حکومت های دیکتاتوری درجوامع گوناگون می گردد از جمله این اندیشمندان گئورک لوکاچ می باشد که می گوید: نبرد طبقاتی  باید ازسطح ضرورت اقتصادی به سطح هدف آگاهانه و آگاهی طبقاتی کار آمد بالا کشیده شود . ( ریتزر ، ۱۳۸۰ ؛ ۱۹۷)

هرگاه نبرد به چنین نقطه ای برسد پرولتاریا توانایی دست یازیدن به عملی را خواهد داشت که می تواند نظام سرمایه داری را سرنگون کند.همچنین گرامشی نیز مانند لوکاچ بر افکار جمعی بیشتر تاکید دارد تا ساختار های اجتماعی او می گفت که توده ها برای تحقق یک انقلاب اجتماعی باید دست به عمل بزنند و توده ها به یک ایدئولوژی انقلابی نیاز دارند و نمی توانند سر خود عمل کنند . (ریتزر ، ۱۳۸۰؛ ۱۹۸)

به عبارت دیگر آنچه این متفکرین مطرح می سازند از تئوری انقلابی استخراج شده مارکس است که مدلی مبتنی بر اندیشه تضادها در جامعه است در این مدل تضاد ها به مبارزه طبقاتی می انجامد و طبقه استثمارشده و محکوم دچار از خود بیگانگی می شود و آگاهی طبقاتی خود را توسعه می دهد؛ آگاهی یی که نهایتا وی را به اقدام برای سرنگون سازی طبقه مسلط یا حاکم رهنمون می سازد . ( استانفور کوهن ،۱۳۸۰ ؛ ۱۰۹ )

امادر عصر حاضر نقش تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی نو به ویژه اینترنت بر فرآیند کلی شفاف شدن سیاست و انقلاب ها بسیار موثر بوده است. این نقش را بالاخص می توان در فروپاشی نظام های غیردموکراتیک و وادار کردن آنها به گذار به جوامع دموکراتیک مشاهده کرد. نظام های غیردموکراتیک همواره سعی داشته اند بر حیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی سلطه داشته باشند. حکومت های غیردموکراتیک تلاش داشته و دارند که امکان حضور شهروندان در همه میدان های جمعی و فردی را که از کنترل دید قدرت مدارشان به دور است، مانع شوند. اما با گسترده شدن و عمومیت یافتن فضای اینترنت که کنترل بر اطلاعات و اخبار را از اختیار حاکمیت ها و دستگاه های سانسور خارج می کند و به قول توماس فریدمن فضایی را ایجاد می کند که همه به هم وصل هستند، اما هیچ کس تحت کنترل نیست، تلاش در جهت محدود کردن فضای آزاد اینترنت برای حاکمیت های غیردموکراتیک گریزناپذیر می نماید.

اینترنت به دلایل گوناگون در تقابل با ذهنیت و رفتار نظام های ضددموکراسی قرارگرفته است و همچنین فرصت هایی را در اختیار جوامع برای نیل به فضای باز و دموکراتیک قرار می دهد که بدون تردید اینها همه در ویژگی های خاص اینترنت یافت می شوند.(هنری ، ۱۳۸۶ )

بیداری اسلامی که در جهان اسلام و کشور های خاور میانه رخ داده است پدیده ای اجتماعی می باشد تا به ملت های مسلمان این خود باوری را دهد که به دین و استقلال سیاسی ، اقتصادی و کرامت فکری و اجتماعی خود مباهات کرده و در راستای ایفائ نقش طبیعی خود به عنوان بهترین امت تلاش کنند.

این مقاله  ابتدا مروری بر نظریات جنبش های اجتماعی داشته و دید گاههای نظریه پردازانی که برنقش اینترنت و تاثیر اجتماعی آن مطالبی ارائه کرده اند را مطرح می نماییم و سپس پیشینه تحقیق و تحقیقاتی که در داخل وخارج کشور انجام شده را بررسی می کنیم.

 ۲-۱- مروری بر نظریات جنبش های اجتماعی

با توجه به اینکه سده نوزدهم شاهد جنبش‌های اجتماعی و سیاسی متعددی از جمله جنبش‌های دهقانی و کارگری بود، طبعاً توجه بنیانگذاران جامعه­شناسی نیز به تحلیل تنش‌های اجتماعی جلب شد. البته هیچ­یک از جامعه­شناسان کلاسیک نظریه­ای خاص در مورد جنبش‌های اجتماعی ساخته و پرداخته نکرده­اند و در واقع فقط می­توان برداشت‌هایی را در این­باره از آثار آن‌ها استخراج کرد. (مشیرزاده، ۱۳۸۱، ۲۳)

برای مثال می توان گفت توجه مارکس آشکارا به جنبش‌‌های طبقاتی است، دورکیم جنبش‌‌های آنومیک خردگرایانه را مورد توجه قرار می­دهد، گوستاو لوبون از تکرار پدیده­ای همچون انقلاب فرانسه در هراس است و وبر فقط به جنبش‌هایی با رهبری کاریزماتیک توجه دارد. تنها استثنا در این دوره پارتو است که همه جنبش‌ها را در همه اشکال آن‌ها نمودی از رفتار غیرمنطقی تلقی می­کند. جملگی متفکران کلاسیک به جز مارکس و وبر با بدبینی به جنبش‌های اجتماعی نگاه می­کنند. اما جامعه­شناسان و نظریات جامعه­شناختی در دوره­های بعدی تحت تأثیر افکار موجود در دوره کلاسیک قرار داشت.( مشیرزاده، ۱۳۸۱، ۴۹و۵۰)

همچنین دکتر زاهدانی ،  معتقداست از دهه ۱۹۷۰ به بعد نظریات تازه‌ای وارد می‌شود که یکی از آن ها نظریه تجهیز یا بسیج است. این نظریه بیشتر روی سازمانی که جنبش اجتماعی را به وجود می‌آورد تاکید می کند و اعتقاد دارد که سازمانی بایستی وجود داشته باشد تا بتواند افراد مختلفی را که از یک التهاب اجتماعی رنج می‌برند دور خود بسیج کند. از دهه ۱۹۸۰ به بعد با توجه به کمرنگ شدن مباحث مارکسیستی، نظیر مقاومت کارگران در مقابل سرمایه داری و… مسائل و جنبش های جدیدی، مثل جنبش زنان، جنبش محیط زیست- شکل می‌گیرد. این جنبش ها اصطلاحاً، جنبش های اجتماعی نو نامگذاری می‌شوند. این جنبش ها اعتقاد دارند که اگر چه تغییر نظام کنونی ممکن نیست، اما حداقل بایستی اصلاح شود و از آلودگی های محیطی، نظیر کارخانه ها،جلوگیری شود و یا به طور مثال حقوق زنان ایفا شود. رویکرد دیگری نیز که مطرح می‌شود نظریه کنش هویتی است که توسط افرادی نظیر هابرماس، ملوچی، آف، اسکال، تورن و کسل عرضه می‌شود. (زاهدانی ،۲۰۱۰ )

اما در دوره های بعدی دیدگاههای نظری بسیاری در ارتباط با جنبش های اجتماعی مطرح شده است که در اینجا می توان به نظریات اندیشمندانی چون چالز تیلی و تاکیدش بر بسیج منابع ، نیل اسملسر و نظریه ضعف ساختاری ، آلن تورن و نظریه تاریخیت ، کورن هاوزر و نظریه جامعه توده ای ، دو توکویل با تئوری توقعات فزاینده ، تد رابرت گر با تئوری محرومیت نسبی  وهربرت بلومر با طرح تئوری مکانیزم تغییر و جنبش اجتماعی و …. اشاره نمود .

جنبش های اجتماعی یکی از و یژگی های آشکار دنیای مدرن و یکی از مو ضو عات مهمی است که مورد توجه اندیشمندان مختلف حوزه علوم اجتماعی است . حداقل از قرن نوزدهم به این طرف ، تاریخ دولت های مدرن با تاثیرات جنبش های اجتماعی با هم تنیده شده است . در خصوص این که به چه کنش اجتماعی ، جنبش اجتماعی می گوییم و یک کنش جمعی چه و یژگی هایی دارد تا بتوان آن را در زمره ی جنبش های اجتماعی قرار داد ، دید گا ههای متفاوتی و جود دارد . ( نصرتی نژاد ،۱۳۸۳، ۱۴۷ )

بنابرآنچه گفته شد این دیدگاهها را می توان به چند بخش ذیل طبقه بندی کرد .

۱. رویکرد رفتارگرایی: شامل نظریه‌های نظریه پردازانی همچون گوستاو لوبون، نیل اسملسر، جیمز دیویس، رابرت تد گر، کورن هازر، هربرت بلومر، رالف ترنر و لوئیس کیلیان.

۲. رویکرد نهادی: شامل نظریه‌های نظریه پردازانی همچون مانکور السون، آنتونی اوبرشال، زالد و مک کارتی، چالرز تیلی، سیدنی تارو، جو فریمن، دیوید اسنو.

۳.رویکرد جامعه مدنی: شامل نظریه‌های نظریه پردازانی همچون آلن تورن، یورگن هابرماس، مانوئل کاستلز، و آلبرتو ملوچی.( ویکیپدیا ،۲۰۱۱)

نظریات انقلاب معمولاً به­گونه­ای با نظریات جنبش اجتماعی تداخل پیدا می­کنند. برای مثال تأکید تیلی بر بسیج منابع و نظریه دیویس در مورد بالا رفتن انتظارات و اعتراض در تحلیل جنبش‌های اجتماعی نفوذ زیادی داشته است. اما دیدگاه هایی هستندکه در زمینه جنبش‌های اجتماعی دارای اهمیت بیشتری هستندو در زیر به بررسی نظریات آنها می پردازیم :

۱-۲-۱- نیل اسملسر [i]

اسملسر  شش شرط برای جنبش‌های اجتماعی تشخیص می­دهد:

۱-زمینه ساختاری؛ شرایط کلی که مشوق یا مانع تشکیل انواع مختلف جنبش‌های اجتماعی است. چنین شرطی زمینه مساعدی را برای توسعه برخی از انواع جنبش اجتماعی فراهم می­کند اما به‌تنهایی جنبش را به وجود نمی­آورد.

۲-فشار ساختاری؛ تنش­هایی از نوع نگرانی درباره آینده، اضطراب، ابهام و یا برخورد مستقیم هدف­ها که باعث ایجاد منافع متعارض در درون جامعه می­گردد.

۳٫گسترش باورهای تعمیم­یافته؛ جنبش‌ها تحت تأثیر ایدئولوژی­های معینی که نارضایتی­ها را متبلور ساخته و راه­های عملی رفع آن‌ها را نشان می­دهد شکل می­گیرند.

.  Neil J oseph Smelser: 1963. [i]

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفاهیم اینترنت، نگرش فرهنگی و نظریه‌های ارتباطاتی و نگرش
  • تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری و نقش اینترنت و مراحل پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی و کیفیت ارتباط با مشتریان و اجزای آن
  • تحقیق نظریه های جنبش های اجتماعی و جایگاه احزاب و گروههای سیاسی در جنبش ها
  • تحقیق مفاهیم و کارکرد های سازمان‌های غیر دولتی و سازمان‌های غیر دولتی جوان و تاریخچه اینترنت و فضای مجازی و پیامد های آن
  • تحقیق مفهوم دین و اینترنت و شبکه اجتماعی و ارتباط میان دین و شبکه های اجتماعی و نظریات حوزه علوم ارتباطات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.