تحقیق نظریات مربوط به توسعه شهری و متغیرهای موثر در مکانیابی توسعه ی فیزیکی شهرها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریات مربوط به توسعه شهری و متغیرهای موثر در مکانیابی توسعه ی فیزیکی شهرها دارای ۲۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱). مقدمه:    ۴
۲-۲) مباحث مربوط به توسعه شهری    ۴
شهر     ۴
برنامه ریزی    ۵
برنامه ریزی شهری    ۶
کاربری اراضی    ۷
رشد و توسعه شهری    ۷
مفهوم توسعه فیزیکی    ۸
فضای شهری    ۸
بافت شهری    ۹
نظریات مورفولوژیکی و توسعه فیزیکی شهر    ۱۰
توسعه فیزیکی شهر از دیدگاه اکولوژیک    ۱۱
نظریههای هستههای متعدد شهر یا شهر چند هستهای    ۱۱
نظریه ساخت دوایر متحدالمرکز    ۱۲
نظریه ساخت ستارهای شکل    ۱۲
نظریه محوری یا توسعه قطاعی شهر    ۱۳
نظریه شهر خطی    ۱۳
۲-۳) متغیرهای موثر در مکانیابی توسعهی فیزیکی شهرها    ۱۳
۲-۳-۱) مقدمه    ۱۳
۲-۳-۲) ژئومورفولوژی    ۱۴
۲-۳-۴) جنس خاک    ۱۵
۲-۳-۵) قابلیت خاک    ۱۵
۲-۳-۶) شیب    ۱۵
۲-۳-۷) باد    ۱۶
۲-۳-۸) آبهای زیرزمینی    ۱۶
۲-۳-۹) ارتفاع    ۱۶
۲-۳-۱۰) رعایت حریم گسل    ۱۷
۲-۳-۱۱) جهتهای جغرافیایی    ۱۷
۲-۳-۱۲ )حریم رودخانهها    ۱۷
منابع و مآخذ:    ۲۱

منابع:

– فرید، یدالله ( ۱۳۸۲ ) جغرافیا و شهر شناسی، انتشارات دانشگاه تبریز.

-شیعه، اسماعیل(۱۳۷۹) کارگاه برنامه ریزی شهری(رشته جغرافیا)، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.

– شیعه، اسماعیل(۱۳۷۶) مقدمه­ای بر برنامه­­ریزی شهری، انتشارات دانشگاه علم و صنعت تهران.

– شیعه، اسماعیل (۱۳۸۱) مقدمه­ای بر مبانی برنامه­ریزی شهری، چ دوازدهم، تهران: دانشگاه علم وصنعت.

– زیاری، کرامت الله(۱۳۸۳) اصول و روش­های برنامه­ریزی منطقه­ای، انتشارات دانشگاه یزد.

– زیاری، کرامت الله(۱۳۸۱) برنامه­ریزی کاربری اراضی شهری، انتشارات دانشگاه یزد.

– هدمن، ریچارد و یازوسکی، آندرو(۱۳۸۱) مبانی طراحی شهری ، ترجمه راضیه رضازاده و مصطفی عباس زادگان­، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران.

– همپانژاد، الناز(۱۳۸۱) تحلیلی بر گسترش کالبدی شهر ارومیه، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد نجف آباد.

– هیراسکار، جی، کی(۱۳۷۶) درآمدی بر مبانی برنامه ریزی شهری، ترجمه محمد سلیمانی و احمد رضا یکانی، انتشارات جهاد دانشگاهی تربیت معلم تهران.

– وبر، ماکس(۱۳۶۹)شهر در گذر زمان، ترجمه شیوا کاویانی، انتشارات دانشگاه تهران.

– ثروتی، محمد رضا، سعید خضری و توفیق رحمانی (۱۳۸۸). بررسی تنگناهای طبیعی توسعه فیزیکی شهر سنندج، پژوهش های جغرافیایی طبیعی، شماره ۶۷٫

– ابراهیم­زاده، عیسی و قاسم رفیعی، (۱۳۸۷). مکان­یابی بهینه­ی جهات گسترش شهری با بهره گیری از سیستم اطلاعات جغرافیایی، مجله جغرافیا و توسعه، شماره ۱۵٫

– استعلاجی، علیرضا و عبدالرضا مسلمی(۱۳۸۰). آشنایی با برنامه ریزی محلی و منطقه ای، انتشارات وزارت جهاد کشاورزی تهران.

– حسین اف اف م(۱۳۸۲) برنامه­ریزی و ساخت شهرهای کوچک، ترجمه غلامرضا خسرویان،چاپ اول، تبریز، نشر فروزنش.

– حیدرزاده، نیما (۱۳۸۲) معیارهای مکانیابی محل دفن مواد زاید جامد شهری، انتسارات سازمان شهرداری­های کشور تهران.

– حیدری، مهناز (۱۳۸۵) تحلیل برنامه­ریزی توسعه فیزیکی شهر کوهدشت، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه اصفهان.

– خالدی، شهریار و جمال ایرانی(۱۳۸۰) بررسی کمی و کیفی آبخیز رودخانه زریوار، دانشگاه شهید بهشتی. نشریه علوم زمین. شماره ۴و۵٫ بهار و تابستان. تهران، ۱۳۸۰٫

 ۲-۱). مقدمه:

این مقاله، ابتدا مفاهیم اساسی و پایه مربوط به توسعه شهری و سپس مفاهیمی را که، در توسعه فیزیکی شهر نقش دارند مورد بررسی قرار گرفته­اند.

 ۲-۲) مباحث مربوط به توسعه شهری

 شهر [۱]

شهر و شهرنشینی روند اجتماعی برجسته‌ای است که بیشتر موجب دگرگونی در روابط متقابل انسان با محیط و با انسان­های دیگر شده است. در حقیقت تغییر در واکنش‌های انسان‌ها نسبت به هم و نسبت به محیط، به تحول اجتماعی و دگرگونی فضائی امکان داده که نمود عینی آن به صورت یک پدیده نو که اصطلاحاً (شهر نامیده می‌شود ) نمایان گردیده است. ویژگی­های شهر و مفهوم آن در دوره‌های مختلف تاریخی و مناطق مختلف یکسان نبوده و مفهوم آن در هر دوره و مناسب با هر سرزمینی در مسیر تاریخ تفاوت­هایی را نشان می‌دهد. امروزه تعریف جامعی از شهر که بتواند شامل کلیه شهرهای جهان باشد مشکل­ست، چرا که شهرها به سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی همسان وابسته نبوده و نکات مشترکی بین آنها وجود ندارد. بنابراین هر یک از جغرافیدانان بنا به ادراک و برداشت خود تعریفی از شهر کرده­اند ( فرید، ۱۳۸۲ : ۱ ). در واقع شهر زیستگاهی است انسان ساخت و در زیر یک قدرت سیاسی مشخص که تمرکز جمعیتی نسبتاً پایداری را در درون خود جای می‌دهد، فضاهای ویژه بر­اساس تخصص‌های حرفه‌ای به وجود می‌آورد تفکیکی کما بیش مشخص میان بافت‌های مسکونی و کاری ایجاد می‌کند و فرهنگی خاص را به مثابه حاصلی از روابط درونی خویش پدید می‌آورد که درون خود خرده فرهنگ‌های بیشماری را حمل می‌کند( فکوهی، ۱۳۸۳: ۲۸-۲۹ ). با این­ همه شهر اجتماعی است با تعداد و تراکم معین و متناسب جمعیت، با بافت و ساختار کالبدی یکپارچه و بهم پیوسته اعم از محلات، کوی‌ها، و یا مناطق مسکونی، فضاهای فرهنگی، بازرگانی، تولیدی، اداری، ارتباطی، کشاورزی و نظایر آنها که اکثریت ساکنان شاغل دائمی آن در مشاغل غیر کشاورزی بکار اشتغال داشته و بر اثر تمرکز تولید و خدمات فرامحلی، کانون سیاسی-اجتماعی، فرهنگی، اداری، مواصلاتی، و مرکز مبادلات اقتصادی و تأمین نیازهای حوزه جذب و نفوذ فضای پیرامون خود نیز می‌باشد ( نظریان،۱۳۸۳: ۴-۱ ). شهر به مثابه بخشی از سلسله مراتب سیستم فضایی و تقسیمات سیاسی– جغرافیایی هر کشور بر­اساس شاخص­های مختلفی مانند: نوع حکومت، مدیریت، سطح آگاهی، علاقه­مندی اجتماعی و مشارکت مردم در نظام تصمیم­گیری شکل می­گیرد( زاهدی­فر، ۱۳۷۳ : ۱۰ ).

برنامه ریزی

بطور کلی از زمانی که بشر برای شناسایی محیط اطراف و تسهیل در امر زندگی و رفع مشکلات و نیازهای خود به تکاپو پرداخت، در حقیقت، دست به یک نوع برنامه‌ریزی زد. در صورتی که بخواهیم تعریفی کلی از برنامه‌ریزی داشته باشیم، می‌بایستی برنامه‌ریزی را عبارت از کوششی در جهت انتخاب بهترین برنامه‌ها در جهت رسیدن به هدف­های مشخص بدانیم که ممکن است این کوشش‌ها و برنامه‌ها، تا مرحله نهایی هدف نیز پیش نرود، بلکه گامهایی در جهت رسیدن به آن باشد (شیعه، ۱۳۸۱: ۸۵-۸۶ ). برنامه‌ریزی به معنای اندیشیدن و تنظیم پیشاپیش امور، قبل از بروز وقایع و رویدادها است تا در اموری همچون بهداشت، سلامت، رفاه، آسایش، خوشبختی افراد جامعه، نتایج مطلوبی بدست آید، بدیهی است برای برنامه‌ریزی دقیق می‌توانیم اشتباهات گذشته را جبران نموده و نسبت به آینده هوشیار‌تر عمل کنیم ( هیراسکار، ۱۳۷۶: ۱۴).

برنامه‌ریزی فعالیتی است که بشر از آغاز به آن مشغول بوده است. هیچ اقدامی برای رسیدن به هدف هرچه باشد به نتیجه نمی­رسد، مگر آنکه شامل برنامه­ریزی باشد. اقدامات لازم برای نیل به هدف به طور اصولی از مراحل زیر می­گذرد:

مشخص کردن هدف‌ها

انتخاب وسایلی که برای رسیدن به هدف‌ها به کار می‌رود

به کار بردن این وسایل

این سه مرحله روی هم فرایند برنامه‌ریزی را تشکیل می‌دهند. با توجه به این توضیحات ارائه شده، برنامه‌ریزی را چنین می‌توان تعریف نمود: “تصمیم آگاهانه جهت یافتن راههای مناسب برای رسیدن به مطلوب‌های انسانی و تأمین منابع لازم، برنامه‌ریزی محسوب می­گردد” ( استعلاجی و عبدالرضا مسلمی، ۱۳۸۰: ۱۰ ). برنامه‌ریزی دارای تعاریف زیادی می‌باشد، برای درک بهتر مفهوم برنامه‌ریزی و آشنایی با دیدگاههای دیگر در مورد آن در زیر چند نمونه از آنها ذکر می‌شود:

برنامه­ریزی فرآیندی است آینده­نگر که به شدت تحت تأثیر گذشته و حال است. برنامه‌ریزی دانش علمی و تکنولوژیک را با فعالیت­های ساخت اجتماعی مرتبط می­سازد (Fridman,1987, 38).

“پیتر هال” برنامه‌ریزی را چنین تعریف می‌نماید: «برنامه­ریزی، به عنوان فعالیتی همگانی، فراهم آوردن سلسله‌ای از کارهای منظم است که به دسترسی به هدف کلی و یا هدف‌های کلی بیان شده می‌انجامد» (سیف‌الدینی، ۱۳۸۳: ۳۲). “واترسون” برنامه‌ریزی را چنین تعریف می‌کند: برنامه‌ریزی، فعالیتی سازمان­یافته و تلاشی هوشیارانه، به منظور گزینش بهترین راه‌حل‌های پیشنهادی موجود، برای دسترسی به هدف­های کلی ویژه است. برنامه­ریزی، نشان دهنده بکارگیری بخردانه دانش انسان برای فرایند دستیابی به تصمیم‌هایی است که همچون بنیانی برای فعالیت انسان، عمل می‌­کنند. هسته مرکزی این فعالیت، ایجاد رابطه بین هدف‌های نهایی و ابزار دستیابی به آنها، با هدف دسترسی به هدف‌های نهایی، با استفاده از باکفایت‌ترین و کارآمدترین استراتژی‌ها است» (همان کتاب، ص ۳۰).”فریدمن” برنامه­ریزی را نوعی تفکر درباره مسائل اجتماعی، اقتصادی تعریف نموده که جهت‌گیری و آینده‌نگری به صورت علمی، در روابط، اهداف و تصمیمات همه جانبه دارا بوده و بشدت در زمینه خط­ مشی و برنامه از جامعیت برخوردار باشد (زیاری، ۱۳۸۳: ۱۹) و از لحاظ سیستمی به منظور بهبود زندگی انسانها سیستم­ها را تحت کنترل خود درآورد ( Fridman & Alonso, 1964,61).

برنامه ­ریزی شهری[۲]

همانطور که در تعریف برنامه­ ریزی بیان گردید٬ برنامه ریزی کلا عبارت است از یک فعالیت علمی و منطقی٬ در جهت رسیدن به هدف­های مورد توجه جامعه. اگر این مبنا مورد قبول واقع شود برنامه­ریزی شهری عبارت است از تامین رفاه شهرنشینان٬ از طریق ایجاد محیط بهتر٬ مساعدتر٬ آسان تر٬ سالمتر٬ ودلپذیرتر (شیعه، ۱۳۸۳ : ۱۰۱). برنامه ­ریزی شهری٬ در واقع در جهت تامین نیازهای خدمات شهری٬ و در نظر گرفتن عوامل مختلف اقتصادی و اجتماعی در یک سیستم برنامه­ ریزی شهری جامع و پویا٬ مشخص کردن سیاست­ها و برنامه ­های توسعه شهری٬ هماهنگ کردن آنها با سایر برنامه­های عمرانی در سطح منطقه­ای و کشوری و تنظیم برنامه ها و طرح­ها در دوره زمانی معین است(زیاری،۱۳۸۳ : ۵۵-۵۴ ). برنامه­ریزی شهری پویا­ست و علت پویایی آن این است که شهر مانند یک موجود زنده است که مقداری مکانیسم این ارگانیسم را متاثر می­کند. بنابراین، جهت تامین نیازهای خدمات شهری و در نظر گرفتن عوامل مختلف اقتصادی و اجتماعی در یک سیستم برنامه­ریزی شهری جامع و پویا٬ مشخص کردن سیاست­ها و برنامه ­های توسعه شهری٬ هماهنگ کردن آن­ها با سایر برنامه­های عمرانی در سطح منطقه­ای و کشوری، و تنظیم برنامه­ها و طرح­ها در دوره زمانی معین از اولویت ویژه­ای برخوردار است(شیعه، ۱۳۸۳ : ۱۰۲ ).

[۱] – City

[۲] – Urban Planning

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق عدالت فضایی و برنامه ریزی شهری و مکاتب شهری، جغرافیایی و عدالت اجتماعی و تسهیلات شهری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.