تحقیق نظریات و مدل های سازگاری و الگوها و مولفه ها و عوامل موثر در هوش هیجانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریات و مدل های سازگاری و الگوها و مولفه ها و عوامل موثر در هوش هیجانی دارای ۵۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲ مقدمه    ۵
۲-۲ تعریف سازگاری    ۹
۳-۲ نظریات سازگاری    ۱۱
۱-۳-۲ نظریهی روان پویشی    ۱۳
۲-۳-۲ نظریهی یادگیری    ۱۵
۳-۳-۲ نظریهی اجتماعی- شناختی    ۱۵
۴-۳-۲ نظریهی پدیدار شناختی    ۱۶
۴-۲ ابزارهای مورد استفاده برای سنجش سازگاری    ۱۹
۵-۲ انواع سازگاری    ۲۰
۶-۲ مدل های سازگاری    ۲۱
۷-۲ خصوصیات سازگاری    ۲۲
۸-۲ ویژگی های افراد سازگار    ۲۳
۹-۲ عوامل موثر بر ناسازگاری    ۲۴
۱۰-۲ هوش هیجانی    ۲۵
۱۱-۲ تعریف هوش هیجانی    ۲۵
۱۲-۲ اهمیت هوش هیجانی    ۲۷
۱۳-۲ تفاوت هوش هیجانی و هوش شناختی    ۲۸
۱۴-۲ الگوها و مولفه های هوش هیجانی    ۲۹
۱-۱۴-۲ الگوی ترکیبی هوش هیجانی گلمن و مولفه های آن    ۲۹
۲-۱۴-۲ الگوی ترکیبی بار- آن    ۳۰
۳-۱۴-۲ الگوی توانایی مایر و سالووی    ۳۱
۱۵-۲ ابزارهای مورد استفاده برای سنجش هوش هیجانی    ۳۶
۱۶-۲ عوامل مؤثر در هوش هیجانی    ۳۷
۱۷-۲ ویژگی افرادی که هوش هیجانی بالا دارند    ۳۸
۱۸-۲ حیطه های اصلی هوش هیجانی    ۳۹
۱۹-۲ رابطه سازگاری و هوش هیجانی    ۴۱
۲۰-۲ پیشینه ی تحقیق    ۴۲
۱-۲۰-۲ مطالعات صورت گرفته در داخل کشور    ۴۲
۲-۲۰-۲ مطالعات صورت گرفته در خارج از کشور    ۴۵
فهرست منابع    ۵۰

منابع

حجاری ، س (۱۳۹۰). «بررسی اثربخشی آموزش گروهی حل مساله بر میزان سازگاری اجتماعی زنان مبتلا به اختلال دوقطبی شهرستان اصفهان». پایان نامه ی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه اصفهان.

موسوی، علی(۱۳۸۸)، «بررسی رابطه هوش هیجانی با سازگاری تحصیلی – شغلی و سازگاری در خانه دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی کرمانشاه». پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز.

موسوی، محمود (۱۳۹۰). «بررسی نقش عوامل آموزشگاهی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان متوسطه شهرستان فریدون شهر». جامعه شناسی کاربردی، سال ۲۴ شماره ۴۱٫

موسوی، مریم(۱۳۹۰). «رابطه هوش هیجانی و سازگاری آموزشی در دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر تهران». مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان. سال پنجم. شماره ۱۲٫ ص ۵-۱٫

برادران، فرهاد (۱۳۹۰). تأثیر آموزش مهارت اجتماعی بر پایگاه اجتماعی و سازگاری اجتماعی و عاطفی دانش آموزان ابتدایی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد روانسنجی، دانشگاه آزاد تهران مرکز.

دهخدا، علی اکبر(۱۳۳۷). فرهنگ دهخدا؛ ج ۱، تهران: چاپ سیروس.

براهنی ، محمد تقی (۱۳۸۹). واژه نامه روانشناسی. تهران، چاپ هفدهم، انتشارات فرهنگ معاصر.

اسلامی نسب، علی(۱۳۹۰). روانشناسی سازگاری. تهران: انتشارات رشد.

ماسن (۲۰۱۳)، رشد و شخصیت کودک. ترجمه مهشید یاسایی(۱۳۹۱). تهران : نشر مرکز.

محمدپور، ناهید (۱۳۹۲). سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی.

یارمحمدیان، محمدحسین(۱۳۹۰). تحلیل رابطه ی بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی در نوجوانان، جامعه‌شناسی کاربردی، سال بیست و دوم، شماره ۴۴، صص ۵۰-۳۵٫

محمدی، محمد (۱۳۸۷). هوش هیجانی شات. تهران: موسسه آزمون یار پویا.

مظاهری، اکرم ؛ باغبان، ایران و فاتحی زاده، مریم (۱۳۸۹). «تاثیر آموزش گروهی عزت نفس بر میزان سازگاری اجتماعی دانشجویان». مجله دانشور ، سال ۱۳، اردیبهشت، شماره۱۶٫

 ۱-۲ مقدمه

سازگاری از مسائل مهمی است که از همان ابتدای خلقت بشر مورد توجه بوده اما از نظر علمی سابقه چندانی ندارد. شروع کار علمی در مورد سازگاری از سال ۱۹۸۴ آغاز شد که راتوس و نوید[۱] مدلی را برای سازگاری ارائه کردند. در سال ۱۹۹۲ لازاروس و فولک من[۲]، کار آنها را ادامه دادند و مدل جدیدی برای سازگاری ارائه دادند. در سال های بعد رابطه بین سازگاری و متغیرهای دیگر توسط محققان انجام شد. ازجمله فلورشلم[۳]، به نقل از مظاهری(۱۳۸۹) بیان می کند پژوهشگرانی همچون اسپیرمن[۴] ۱۹۹۰، مندونکا [۵]۱۹۸۱، کان[۶] ۱۹۸۹ و بالارد[۷] در سال ۱۹۹۲ به بررسی شیوه های افزایش سازگاری از راه‌های رفتاری و رفتاری شناختی و به شیوه‌های گروهی و کوتاه مدت پرداخته اند.

سازگاری و هماهنگ شدن با خود و محیط پیرامون خود برای هر موجود زنده ضروری است و تلاش روزمره همه آدمیان بر محور همین سازگاری دور می زند. هر انسانی آگاهانه یا ناآگاهانه می کوشد تا نیازهای متنوع و گاه متعارض خود را در محیط زندگی خود برآورده کند؛ و از آنجا که باید نیازهای خود را در قالب ساخت اجتماعی برآورده کند، سازگاری او لاجرم سازگاری اجتماعی است (مظاهری، ۱۳۸۹).

وینزمن[۸] به نقل از علی پور (۱۳۸۱) سازگاری انسان را در دو جنبه می داند: سازگاری انسان با خویش و درون و سازگاری انسان با دیگران و پیرامون. این دو محیط درونی و بیرونی در حقیقت دو روی یک سکه اند و با هم روابطی بسیار پیچیده و نزدیک دارند. متاسفانه بسیاری از حوائج و خواسته های آدمی به آسانی برآورده نمی‌شود و گاه ارضاء آن در برابر موانع و مشکلات گوناگون، مستلزم تلاش و فعالیت بسیار است که همیشه هم مثمر ثمر واقع نمی شود و چه بسا ناکامی را بدنبال می آورد.

روانشناسان همچنین سازگاری فرد را در برابر محیط مورد توجه قرار داده اند و خصوصیاتی از شخصیت را بهنجار[۹] می دانند که موجب سازگاری فرد با محیط خود می گردد؛ یعنی با دیگران در صلح و صفا زندگی کند و جایگاهی در جامعه برای خود به دست آورد، ولی بسیاری از روان شناسان دیگر معتقدند که اگر اصطلاح سازگاری در معنای همنوایی با اعمال و اندیشه های دیگران اعمال شود، دیگر نمی توان توصیفی از شخصیت سالم به عمل آورد، آنها بیشتر بر ویژگی های مثبتی مانند فردیت، آفرینندگی[۱۰] و شکوفایی استعدادهای بالقوه تاکید دارند. همچنین از سازگاری تعریفی دیگر ارائه شده که عبارت است از ثبات عاطفی و جسارت در روابط اجتماعی و نیز علاقه به تحصیل که در فرد می باشد و به صورت عاطفی، اجتماعی و آموزشی دیده می‌شود. در هر حال، سازگاری، یعنی تطبیق یا وفق دادن شخص نسبت به محیط. راجرز[۱۱] در تعریف سازگاری می‌گوید: «منظور از سازگاری انطباق متوالی با تغییرات و ایجاد ارتباط میان خود و محیط است به نحوی که حداکثر خویشتن سازی را همراه با رفاه اجتماعی ضمن رعایت حقایق خارجی امکان پذیر می سازد». به این ترتیب، سازگاری، یعنی شناخت این حقیقت که فرد باید هدف های خود را با توجه به چارچوب های اجتماعی – فرهنگی تعقیب کند (آهنی، ۱۳۸۹).

آلبرت الیس[۱۲] معتقد است رفتارهای هر فرد بستگی به نظام باور وی و تعبیر و تفسیر موقعیت ها دارد نه وضعیت عینی آن موقعیت. بنابراین بسیاری از رفتارهای ناسازگارانه و نادرست نتیجه باورهای غلط و تفسیر نادرست از اوضاع و احوال هستند اما بر اساس نظر مازلو[۱۳] زمانی که انسان نتواند نیازهای اساسی خود را برآورده کند و در راه تحقق اهداف خود مانع ببیند، رفتار ناسازگارانه خواهد داشت (به نقل از حجاری، ۱۳۹۰).

موسوی (۱۳۹۰) سازگاری و در رأس آن سازگاری اجتماعی را، یک مفهوم نسبی می‌داند که تحت تأثیر فرهنگ‌ها و اعتقادات از جامعه ای با جامعه دیگر فرق می کند. به عنوان مثال، شاید رفتاری خاص در کشوری مسلمان سازگار تلقی شود ولی در کشوری دیگر و برحسب اعتقادات آنان ناسازگارانه باشد. از طرفی رفتار آدمی تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله خانواده، مدرسه، گروه همسالان و سایر عوامل اجتماعی قرار دارد و شخصیت انسان در صورتی به کمال می رسد که بین او و محیط پیرامونش تعادل نسبی صورت پذیرد. فشارهای اجتماعی بوضوح تاثیر فراوان بر رفتار فرد دارد. از طرف دیگر، انسان موجودی انعطاف‎‏‏‎‌‌پذیر است، او نه تنها با محیط سازگار می شود، بلکه محیط را نیز مطابق خواسته های خود دگرگون می کند.

موسوی (۱۳۹۰) می نویسد جریان سازگاری اجتماعی فرد اینگونه است که هرکسی احتیاجات روانی دارد که باید برطرف نماید تا به تعادل روانی دست یابد. روانشناسان، سازگاری خود را در برابر محیط، مورد توجه قرار داده اند و خصوصیاتی از شخصیت را بهنجار تلقی کرده اند که به خود کمک می‌کند تا خود را با جهان پیرامون خود سازگار کند. طبق نظریه های اجتماعی، آدمیان و موقعیت ها به صورت دو مولفه بر هم تأثیر می گذارند.

پارسونز[۱۴](۲۰۱۰) به نقل از موسوی (۱۳۹۰) مدعی است که کنش اجتماعی دارای دو جنبه است: یکی آنچه فرد خود علاقمند به انجام آن است و دیگری آنچه دیگران از او توقع دارند. پارسونز(۲۰۱۰) معتقد است که افراد برای اینکه به توافق برسند، باید مطابق با انتظارات دیگران عمل کنند. در این صورت نه تنها، رضایت فردی مورد نظر بدست می آید، بلکه رضایت یکدیگر را نیز فراهم کرده اند.

تایلور[۱۵] به نقل از برادران (۱۳۹۰) یک سازگاری مطلوب و ایده آل را نتیجه عوامل زیر می داند:

عملکرد مطلوب در همه ابعاد

رشد و نمو طبیعی

واکنش مناسب به فشارهای روحی جسمی و روانی

توانایی تحمل در برابر موقعیت های قابل تغییر

بنابر نظر تایلور سازگاری را طیف وسیعی از پاسخ های غیر موثر و پاسخ های کاملاً موثر در برخورد با مشکلات زندگی روزمره می داند. بر این اساس در نقطه شروع طیف، ناسازگاری و در وسط سازگاری و در انتها نیز حداکثر سازگاری قرار دارد که می توان از آن به عنوان «شایستگی[۱۶]» نام برد. ناسازگاری موقعیت ناخوشایندی است که در آن فرد از مهارت ها و توانایی های مناسب برخوردار نبوده در رفتارهای خود بی‌کفایت به نظر می رسد و باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای خود و دیگران می شود. سازگاری موقعیت رضایت بخشی است که فرد از مهارت های مناسب و کافی به هنگام رویارویی با موانع موجود برخوردار بوده و در آمادگی کامل بسر می برد و «شایستگی» موقعیت ایده آل و عالی است که در آن فرد تمام مهارت ها و توانایی های خود را به طور خلاق و مبتکرانه به کار می برد تا با مقتضیات و موانع زندگی به خوبی کنار آید. این امر باعث بهبود در کیفیت زندگی و ساختار محیطی فرد شده و او را در دستیابی به اهداف مورد نظر خود کمک می کند و در نهایت به رضایت خاطر از زندگی و زنده ماندن می انجامد.

۲-۲ تعریف سازگاری

در لغتنامه دهخدا(۱۳۳۷)، سازگاری ؛ «موافقت در کار، حسن سلوک و در مقابل ناسازگاری، بدسلوکی، بدرفتاری و سازگاری نکردن معنی شده است». مک دونالد[۲۰] می‌گوید: «وقتی می‌گوییم فردی سازگار است که پاسخ‌هایی که او را به تعامل با محیطش قادر می‌کند آموخته باشد و به طریقی قابل قبول اعضای جامعه خود رفتار کند تا نیازهایی در او ارضا شود. یک فرد در یک موقعیت اجتماعی خاص می‌تواند خود را به طریق زیادی با آن موقعیت تطبیق و سازگاری دهد».

روان شناسان، سازگاری فرد را در برابر محیط مورد توجه قرار داده اند و ویژگی هایی از شخصیت را بهنجار تلقی کرده اند که به فرد کمک می کند تا خود را با جهان پیرامون خویش سازگار سازد؛ یعنی با دیگران در صلح و صفا زندگی کند و جایگاهی برای خود به دست آورد (اتکینسون و همکاران، ۲۰۰۹؛ ترجمه ی گنجی، ۱۳۹۳). در این میان سازگاری، انعکاسی از تعامل فرد با دیگران ، رضایت از نقش های خود و نحوه‌ی عملکرد در نقش هاست که به احتمال زیاد تحت تأثیر شخصیت قبلی، فرهنگ و انتظارات خانواده قرار دارد (علی پور، ۱۳۸۱).

گاه واژه های اجتماعی شدن ، جامعه پذیری و رفتار جامعه پسند را مترادف با سازگاری می دانند(مک کوبی و مارتین[۲۱]، ۱۹۸۳). اجتماعی شدن فرآیندی است که فرد از طریق آن قالب ها، ارزش ها و رفتارهای مورد نظر فرهنگ و جامعه خود را می آموزد (ماسن[۲۲] ، ۲۰۱۳؛ ترجمه ی یاسایی، ۱۳۹۱). به گفته ی جری آرنت[۲۳] (۱۹۹۵) سه هدف عمده ی اجتماعی شدن عبارتند از: الف) کنترل تکانه ها که شامل گسترش وجدان است، ب) آمادگی نقش و عملکرد در برگیرنده نقش های شغلی، نقش های جنسی و نقش هایی که در مراسمی نظیر ازدواج و پدر و مادر شدن است، ج) پرورش منابع معناداری است که چه چیزی با اهمیت است، چه چیز دارای ارزش است و زندگی برای چه چیزی است .

در واقع، جامعه پذیری عبارت است از گرایش به ترجیح دادن به این که بیشتر با سایر افراد باشیم تا تنها. جامعه‌پذیری شامل تمایل به جلب توجه دیگران، تمایل به سهیم شدن در انجام فعالیت ها به همراه آنان و تمایل به پاسخ‌دهی که جزیی از تعامل اجتماعی است، نیز می شود. جامعه پذیر بودن عبارت است از ارج نهادن به فرایند تعامل با سایر افراد (کارور و شی یر[۱]،۲۰۰۵؛ ترجمه ی رضوانی، ۱۳۸۷).

رفتار جامعه پسند اصطلاحی است که روان شناسان به اعمال اخلاقی که از لحاظ فرهنگی تجویز می شود مانند مشارکت با دیگران، کمک به دیگران، همکاری با دیگران و ابراز همدردی اطلاق می کنند. چنین رفتاری غالباً باعث می شود که فرد بتواند خود را کنترل کند، زیرا مستلزم آن است که او به خاطر منافع دیگران از منافع شخصی چشم پوشی کند (ماسن،۲۰۱۳؛ ترجمه ی یاسایی ، ۱۳۹۱).

[۱] . Carver & Scheier

[۱] . Rattus & Nevid

[۲] . Lazarose& foolkman

[۳] . Fellorshelm

[۴] . Espierman

[۵] . Mendonka

[۶] . Kan

[۷] . Balard

[۸] . Vinsman

[۹] . normal

[۱۰] . creativity

[۱۱] . Rogers

[۱۲] . Ellis

[۱۳] .Maslow

[۱۴] . Parsons

[۱۵] . Taylor

[۱۶] . merit

[۱۷] . neurotic

[۱۸] . psychotic

[۱۹] . Schutte

[۲۰] . McDonald

[۲۱] . Maccoby & Martin

[۲۲] . Masen

[۲۳] . Arnett

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی و دیدگاه های آن
  • تحقیق هوش هیجانی و ارزیابی عملکرد و نظریه های آن
  • تحقیق هوش هیجانی و نظریه ها و مدل های آن
  • تحقیق مدل های هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانش آموزان
  • تحقیق هوش هیجانی ، رهبری تحول گرا و اثر بخشی تیمی و مفاهیم و ابعاد و مدل های آن و معیارهای ارزیابی اثربخشی سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.