تحقیق نظریات پیرامون کارکردگرایی ساختاری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریات پیرامون کارکردگرایی ساختاری دارای ۳۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-نظریات پیرامون کارکردگرایی ساختاری:    ۴
آبرل و همکارانش :    ۴
تالکوت پارسونز :    ۷
رابرت مرتن :    ۱۱
نظریه ی آیزنشتات:    ۱۲
۲-نظریات مختلف دیگر    ۱۴
نظریه تبادلی هومنز:    ۱۴
نظریه ی مازلو:    ۱۶
نظریه ی دیوید مک کله لند :    ۱۸
نظریه ی اورت راجرز :    ۲۰
۳-نظریات فرهنگ دانشگاهی    ۲۱
۴- مطالعات پیشین    ۲۹
مطالعات خارجی:    ۳۰
مطالعات داخلی :    ۳۱
منابع و ماخذ    ۳۴

منابع

-ریتزر،جورج،۱۳۸۲،نظریه ی جامعه شناسی دردوران معاصر،محسن ثلاثی،تهران ،انتشارات علمی

– سخاوت ،جعفر،۱۳۸۴،جامعه شناسی انحرافات اجتماعی،چاپ دوازدهم،تهران ، انتشارات دانشگاه پیام نور

-احمدی،حبیب،۱۳۸۴،جامعه شناسی انحرافات، چاپ اول ،تهران، سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)

-ازکیا،مصطفی وغلامرضاغفاری،۱۳۸۴،جامعه شناسی توسعه،چاپ پنجم،تهران،انتشارات کیهان

-شفرز،برنهارد،۱۳۸۹،مبانی جامعه شناسی جوانان ،ترجمه کرامت الله راسخ، چاپ ششم ، تهران  ، نشرنی

-فراستخواه ،مقصود،۱۳۸۹،دانشگاه وآموزش عالی «منظرهای جهانی ومسئله های ایرانی»،چاپ اول ،تهران ، نشرنی

-گنجی،حمزه،۱۳۸۸،روان شناسی کار،چاپ یازدهم ،تهران، نشر ساوالان

– بلیکی ،نورمن ،۱۳۸۴ ،طراحی پژوهشهای اجتماعی ،حسن چاوشیان ،تهران،نشر نی

-بیکر،ترز ال،۱۳۸۶،نحوه ی انجام تحقیقات اجتماعی،چاپ چهارم ،هوشنگ نایبی ، تهران،نشر نی

-توسلی ،غلامعباس،۱۳۸۳،نظریه های جامعه شناسی ،چاپ دهم،تهران، سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)

-توکل،محمد،۱۳۸۹،جامعه شناسی علم،چاپ دوم،تهران ،انتشارات جامعه شناسان

-حبیب پورگتابی ، کرم ورضاصفری،۱۳۹۰،راهنمای جامع spssدرتحقیقات پیمایشی،چاپ چهارم تهران،نشرلویه

-لهسایی زاده ،عبدالعلی،۱۳۸۳،جامعه شناسی توسعه، چاپ سوم،تهران ،انتشارات دانشگاه پیام نور

-مانهایم،کارل،۱۳۸۹،جامعه شناسی شناخت،فریبرزمجیدی، چاپ اول ،تهران، نشرثالث

-محسنی،منوچهر،۱۳۸۸،مبانی جامعه شناسی علم،تهران، چاپ سوم ،انتشارات طهوری

-منصورفرکریم،۱۳۸۹،روش های آماری،چاپ دهم،تهران ،انتشارات دانشگاه تهران

– حیاتی،زهیر،علیجانی رحیم،،۱۳۸۹نگارش مقاله وگزارش وسایرانتشارات علمی، چاپ دوم ،تهران،نشرچاپار

-دواس ،دی. ای د،۱۳۸۳،پیمایش درتحقیقات اجتماعی،چاپ چهارم،هوشنگ نایبی ،تهران ،نشرنی

-رفیع پور،فرامرز،۱۳۸۳،کندوکاوهاوپنداشته ها،مقدمه ای برروشهای شناخت جامعه وتحقیقات اجتماعی،تهران،شرکت سهامی انتشار

۱-نظریات پیرامون کارکردگرایی ساختاری:

آبرل و همکارانش :

آنهااز شرایطی بنیادی سخن می گویند که اگر وجود نداشته باشند ، جامعه ای نیز به جای نخواهد ماند. نخستین عامل به ویژگی های جمعیتی جامعه مربوط است ، اگر جمعیت هر جامعه ای نابود یا پراکنده شود وجود جامعه آشکارا در خطر خواهد افتاد. این امر زمانی رخ می دهد که جامعه چندان جمعیت خود را از دست دهد که ساختارهای گوناگونش از عملکرد بیفتند . دوم اینکه ، یک جمعیت بی تفاوت برای جامعه تهدیدی به شمار می آید . اگر چه در این جا درجه ی بی تفاوتی مطرح است ، زیرا برخی از بخش های جامعه همیشه دست کم قدری بی تفاوتی را نشان می دهند ، اما جمعیت جامعه در برخی موارد ممکن است چنان بی تفاوت گردد که اجزای گوناگون سازنده ی جامعه از عملکرد بیفتند و سرانجام سراسر جامعه فروریزد . سوم اینکه  ،جنگ همه علیه همه در داخل جمعیت یک جامعه ، تهدیدی برای ادامه ی حیات آن به شمار می آید . کشمکش های بسیار شدید داخلی در یک جامعه ، ایجاب می کند که عوامل گوناگون نظارت اجتماعی وارد صحنه شوند وبا کاربرد زورکشمکش ها را فرو نشانند . کارکردگرایان ساختارای معتقدند که هیچ جامعه ای نمی تواند بر پایه ی زور برای مدتی طولانی عملکرد داشته باشد .

سرانجام اینکه هر جامعه ای می تواند با جذب شدن در جامعه ای دیگر ، از طریق الحاق ، فتح و نظایر آن پایان گیرد . روی دیگر سکه ی این بحث در مورد پیش نیازهای کارکردی ، ویژگی هایی است که یک جامعه برای زنده ماندن باید آنها را داشته باشد . یکی آنکه ، هر جامعه ای باید برای برخورد با محیطش روش های مناسبی داشته باشد . یکی از جنبه هایی که می توان در این قضیه ی  بر خورد با محیط تشخیص داد بوم شناسی است . هر جامعه ایی باید بتواند نیازهای لازم برای بقایش (خوراک ، سوخت ، موادخام ونظایر آن ) را از محیط بیرون بکشد ، بدون آنکه منابعش را نابود سازد. جنبه ی دوم قضیۀ محیط زیست به نظام های اجتماعی دیگری بر می گردد که هر جامعه ای باید بتواند با آنها کنار بیاید. از جمله ای ابعاد این قضیه ، بازرگانی ، تبادل فرهنگی ، ارتباطات کافی و دفاع نظام شایسته در برابر دشمنی های بین جوامع است .

جامعه باید مطمئن باشد که به اندازه ی کافی آدم در اختیار دارد و آدم هایش علایق و مهارت  های گوناگون مورد نیاز برای عملکرد داشتن جامعه را داشته باشد. هر جامعه ای باید به اندازه ی کافی نقش های تفکیک شده در اختیار داشته باشد و نیز این را بداند که به چه شیوه ایی باید این نقش ها را به مردمش واگذار کند . در هر جامعه ای ، فعالیت های معینی باید انجام گیرد و نقش هایی باید ساخته شود تا این فعالیت ها در قالب این نقش ها ادامه یابند . یکی از بنیادی ترین اصول کارکرد گرایی ساختاری این است که هر جامعه ای برای زنده ماندن به قشر بندی نیاز دارد . قشر بندی از دیدگاه این نظریه ، کارکردهای گوناگونی را انجام می دهد ، مانند تضمین علاقه مندی مردم به قبول مسئولیت های سمت های بلند پایه ، تضمین استواری نظام اجتماعی ونظایر آن . همچنین یک نظام ارتباطی کار آمد ، پیش نیاز هر نوع نظام اجتماعی انگاشته شده است عناصر سازنده ی این نظام ، عبارتند از زبان و راههای ارتباطی .

آشکار است که اگر افراد نتوانند با یکدیگر ارتباط وکنش متقابل بر قرار کنند ، هیچ جامعه ایی امکان پذیر نخواهد بود. به هر روی ، زمانی که کارکرد گرایان ساختاری از ارتباطات سخن می گویند ، نظام های نمادین مشترکی را نیز در نظر دارند که افراد جامعه طی فراگرد اجتماعی شدن فرا می گیرند ،  از دیدگاه آنها، همین نظام های مشترک نمادین هستند که ارتباطات را امکان پذیر می سازند . نظام های نمادین مشترک یک نوع نظام فرهنگی ارزشی را امکان پذیر می سازند ، همین نظام فرهنگی و نحوه ی شکل گیری آن است که از دیدگاه کارکردی ـ ساختاری ، از همه مهمتر است الگوی ارزش مشترک ، به منزلۀ دیواری دفاعی است که نمی گذارد کشمکش های داخلی جامعه همچنان ادامه یابد . کارکردگرایان ساختاری نه تنها معتقدند که نظام فرهنگی مشترکی باید در جامعه وجود داشته باشد ، بلکه از نیاز به یک نظام مشترکی ارزش در سطح فردی نیز سخن می گویند . مردم جامعه باید جهان را اساساً به یک شیوه بنگرند . این امر به آنها اجازه می دهد ، که با درجۀ بالایی از صحت ، پیش بینی کنند که دیگران چگونه فکر و عمل خواهند کرد . این گونه جهت گیریهایی شناختی متقابل ، کارکردهای گوناگون را انجام می دهند . شاید مهم ترین کارکرد آن این باشد که موقعیت های اجتماعی را استوار  ،بامعنی و پیش بینی پذیر می سازد. کوتاه سخن آن که ، یک جامعۀ استوار که از همه بیشتر برای کارکردگرایان ساختاری اهمیت دارد ، تنها از این طریق امکان پذیر می شود که کنشگران با جهت گیرهای مشترک عمل کنند. یک چنین جهت گیری مشترک به آدم ها اجازه می دهد با آن چیزهایی که نمی توانند نظارت یا پیش بینی کنند ، نیز به شیوه های هم سان بر خورد کنند؛ همین جهت گیری ها است که آن ها را قادر می سازد همچنان حضور و پایند یشان را در موقعیت های اجتماعی حفظ کنند .

کارکردگرایان ساختاری همچنان استدلال می کنند که جامعه به یک رشته هدف های مشترک و روشن نیاز دارد اگر مردم هدف های گوناگون و جداگانه ای را در پیش گیرند هرج و مرج ناشی از آن هر گونه جامعه‌ای را امکان ناپذیر می سازد. نظام هنجار بخش در هر جامعه ایی برای تنظیم وسایل دستیابی به
هدف های مشترک است . بدون تنظیم هنجار بخش وسایل ، جامعه دچار هرج و مرج ، بی هنجاری و بی تفاوتی می شود. همچنین هر جامعه ایی باید تظاهرات عاطفی مردمش را تنظیم کند ، زیرا عواطف افسار گسیخته می تواند سرچشمه ی دیگر هرج و مرج باشد . برخی از عواطف ، آشکارا ضروری اند . هر چند تعیین مرز دقیق سطح ضروری و سطح خطرناک عاطفی ، برای هر کسی دشوار است ، اما این امر برای کارکرد گرایان ساختاری آشکار است که عاطفه گرایی اگر از حد خود خارج شود ، تهدیدی برای نظام اجتماعی به شمار می آید.

هر جامعه ایی برای بقای خود بر اجتماعی کردن اعضایش نیاز دارد مردم جامعه باید چیزهای زیادی یاد بگیرند ، از جمله ، تشخیص جایگاهشان در نظام قشر بندی ، نظام ارزش مشترک ، جهتگیریهای شناختی مشترک ، هدف های پذیرفتنی ، هنجارهای تعیین کنندۀ وسایل مناسب برای دستیابی به این هدفها و
تنظیم های مربوط به حالت های عاطفی به نظر کارکردگرایان ساختاری ، اگر کنشگران جامعه یک چنین چیزهای را یاد نگیرند و ملکه ذهن خود نسازند ، جامعه امکان پذیر نخواهد بود. (ریتزر، ۱۳۷۴: ۱۳۰ـ۱۲۷)

تالکوت پارسونز :

پاسونز به عنوان توانمند ترین چهره جامعه شناسی مکتب ساختاری ـ کارکردی اندیشه های خود را با بهره گیری از میراث کلاسیک هایی چون کنت ، دورکیم ، وبر و پارتودر جامعه شناسی ، مارشال در اقتصاد و فروید درروان شناسی ، به شکل مدون مطرح کرده است . (ازکیا وغفاری ،۱۳۸۴ :۱۷۹)

به نظر پارسونز متغیرهای الگویی واقعیت هایی هستند که جنبه ی عمومی و جهانی دارند و نشانگر تأثیر ویژگی های ساختی هر نظام اجتماعی بر رفتار فردهستند. پارسونز با الهام از طبقه بندی های دو وجهی کلاسیک ها به خصوص اندیشه تونیس به طرح این متغیرها می پردازد . به نظر «باری ترنر»پارسونز کار خود را تلاشی برای کشف ماهیت کنش اجتماعی برای فردی که این کنش را انجام می دهد  ، آغاز می کند. در شرایط اجتماعی انسان رفتار غریزی ندارد ، بلکه می آموزد که کدام انتخاب شایسته و مناسب اوست . بنابراین همیشه در حال ارزیابی است به نظر پارسونز ما می توانیم تمام انواع رفتار اجتماعی را بفهمیم و طبقه بندی کنیم ، به شرط اینکه بتوانیم طبقه بندی ارزش هایی که انسانها را در انتخاب کنش هایش هدایت می کنند ، به دست آوریم . بااستفاده از این طبقه بندی ، فهم ماهیت جوامع متفاوت امکان پذیر خواهد بود ،چون هر جامعه مجموعه ارزش های متفاوتی خواهد داشت .

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.