تحقیق نظریه صلح دموکراتیک و فرایند استقرار حکومت دموکراتیک درافغانستان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه صلح دموکراتیک و فرایند استقرار حکومت دموکراتیک درافغانستان دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:نظریه صلح دموکراتیک    ۴
مقدمه    ۴
۲-۱- لیبرالیسم    ۵
۲-۲- نظریه صلح دموکراتیک    ۶
۲-۳- امنیت    ۱۸
۲-۴ – ساختار امنیت    ۱۹
۲-۴-۱- امنیت ملی    ۱۹
۲-۴-۲- امنیت منطقه ای    ۲۱
۲-۴-۳- امنیت بین المللی و جهانی    ۲۱
– عوامل تهدید کنندۀ امنیت ملی:    ۲۱
الف) تهدید خارجی:    ۲۲
ب) تهدید داخلی:    ۲۳
نتیجه گیری:    ۲۳
فصل دوم:دولت جدید افغانستـان و امنیت ملی ایـران از ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳ میلادی    ۲۴
۴-۱- مقدمه    ۲۴
۴-۲- فرایند استقرار حکومت دموکراتیک درافغانستان    ۲۵
– فرصت های ناشی از  روند دولت سازی در افغانستان برای افغانستان:    ۲۸
– فرصت های ناشی از  روند دولت سازی در افغانستان برای افزایش امنیت ملی ایران:    ۲۹
-آثار منفی حضور نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران:    ۳۳
نتیجه گیری :    ۳۵
منابع و مآخذ    ۳۷

منابع

 مشیرزاده، حمیرا. (۱۳۸۱). تحول در نظریه های روابط بین الملل. تهران، سمت.

مشیرزاده، حمیرا. (۱۳۸۴). تحول در نظریه های روابط بین الملل. تهران، سمت.

شیهان، مایکل. (۱۳۸۸). امنیت بین الملل. مترجم، سیدجلال، دهقانی فیروز آبادی، تهران، پژوهشکدۀ مطالعات راهبردی.

طاهایی، جواد. (۱۳۸۸). روند نظریه های دموکراتیک در روابط بین الملل. تهران، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی.

محمودی، علی. (۱۳۸۳). فلسفۀ سیاسی کانت اندیشه های سیاسی در گسترۀ فلسفۀ نظری و فلسفۀ اخلاق. تهران. نگاه معاصر.

مزدارانی، هادی. (۱۳۹۰). بررسی تهدیدات امنیتی منطقه ای وبین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران با تاکید برجرایم سازمان یافته فراملی وراهکارهای مقابله باآنها. تهران، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، پلیس بین الملل.

مائوز، زیور.و بروس راست. (۱۳۸۵). چگونه لیبرالیسم موجب صلح میان مردم سالاریها میشود. در کتاب صلح لیبرالی لینکلیتر ترجمه علیرضا طیب. تهران ،وزارت امور خارجه.

اوئن، مرجان. (۱۳۸۵). کانت افسانۀ صلح مردم سالارانه.در کتاب صلح لیبرالی لینکلیتر، مترجم علیرضا، طیب،تهران ،وزارت امور خارجه.

دویل، مایکل. (۱۳۸۵). علل هنجاری و ساختاری صلح مردم سالارانه .(۱۹۸۶-۱۹۴۶). در کتاب صلح لیبرالی لینکلیتر ،مترجم علیرضا طیب،تهران ،وزارت امور خارجه.

هانتیگتون، ساموئل. (۱۳۷۳). موج سوم دموکراسی. مترجم، احمد، شمسا. روزنه.

هلد، دیوید. (۱۳۶۹). مدلهای دمکراسی. مترجم عباس، مخبر، تهران ،روشنگران

فرلین، کریستو. (۱۳۸۵). اتحادیه صلح جو .در کتاب صلح لیبرالی لینکلیتر ترجمه علیرضا طیب. تهران ،وزارت امور خارجه.

 فصل اول:نظریه صلح دموکراتیک

 مقدمه

برای تبیین تاثیرات برآمدن دولت جدید افغانستان بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از رویکردها و نظریه های متفاوتی می توان استفاده کرد. به نظر می رسد نظریه صلح دموکراتیک از توانایی لازم برای ریشه یابی و تحلیل و پیش بینی تحولات داخلی افغانستان برخوردار می باشد. در جوامع مبتنی بر دولتهای دموکراتیک اولأ: با یکدیگر نمی جنگند. ثانیأ: حکومتها از طریق انتخابات بر سر کار می آیند. ثالثأ: رضایت مردم برحق تعیین سرنوشت خود، و برقراری دموکراسی و صلح و ایجاد حکومتهای مبتنی بر قوانین اساسی جمهوری خواهانه که متضمن احترام به آزادی فردی و منشاء مشترک و واحد قانونگذاری و تفکیک میان اقتدار اجرایی و تقنینی و برابری سیاسی برای همۀ شهروندان می باشد (مشیرزاده، ۱۳۸۴: ۲۲).

با وقوع حادثۀ ۱۱ سپتامبر۲۰۰۱، و نیز حضور آمریکا در افغانستان ،این کشور را به مرز منازعه با آمریکا جهت مبارزه با تروریسم بین المللی و ایجاد حکومتی دموکراتیک مبتنی بر دموکراسی و حقوق بشر مبدل ساخت. اجرای سیاستهای لیبرالی آمریکا در افغانستان در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، و اقتصادی با تکیه بر ملاحظه های ارزشی اخلاقی پرداخته شده تا معماری یک جامعه دموکراتیک را پی ریزی نماید و دولت افغانستان را در مسیر دموکراسی، صلح، امنیت و قانونگذاری سوق داده است،و فصل جدیدی در فرایند شکل گیری یک دولت مدرن در افغانستان را به وجود آورده است.

نتایج سیاستهای لیبرالی در ثبات آفرینی در این کشور، از اصول بنیادین نظریه صلح دموکراتیک است. از جهت نظریه پردازی در روابط بین الملل، صلح دموکراتیک را باید یکی از کانونهای محوری نظریه لیبرالیسم به حساب آورد. لذا ابتدا به بررسی نظریه صلح دموکراتیک کانت پرداخته، سپس برای سنجش و تأثیر آن بر امنیت ملی به تعریف امنیت و مفهوم و ابعاد آن و عوامل تهدیدکنندۀ امنیت ملی از لحاظ نظری اشاره می گردد.

 ۲-۱- لیبرالیسم

لیبرالیسم به معنای آزادی خواهی و آزادی طلبی است. اصول بنیادی لیبرالیسم، آزادی فرد در زیر حاکمیت قانون و حکومت با رضایت و خواست حکومت شوندگان می باشد. آزادی عقیدتی و سیاسی و اقتصادی، تساهل و تسامح فردی و اجتماعی و اصالت فرد و اصالت عقل و عدالت از ارزشهای لیبرالیسم است. ریشه لیبرالیسم مدرن درآستانه جنگ جهانی دوم از سوی مورخ و عالم سیاسی بریتانیایی بنام ای. اچ. کار به عنوان آرمانشهر انگاری مورد حمله قرار گرفت.

با صلح ورسای و انتشار اعلامیه ویلسون، در۱۹۱۹ و درپایان جنگ جهانی اول امید به تغییری بنیادین درنظام بین الملل و روابط میان دولتها شکل گرفت. به نظر ویلسون منافع همۀ ملتها، بر ایجاد ساز و کارهای حفظ صلح، مانند سازمانهای بین المللی و جامعه ملل، حقوق بین الملل، امنیت دسته جمعی، جهانی امن برای دموکراسی، حق تعیین سرنوشت ملل، دیپلماسی علنی، آزادی کشتیرانی در دریاهای آزاد، حذف موانع اقتصادی، برابری شرایط تجاری برای همه کشورهای صلح دوست، کاهش تسلیحات ملی، تجارت آزاد و ایجاد صلح جهانی استوار می باشد.

البته از میان نکاتی که ویلسون برای ایجاد جهان صلح آمیز مطرح کرد دو نکته مورد توجه است: اول؛ پیشبرد دموکراسی و حق تعیین سرنوشت ، همان ایمان لیبرالها به این اصل که دولتهای دموکراتیک هرگز در برابر یکدیگر صف آرایی نکرده و نخواهند کرد. ویلسون امیدوار بود که رشد لیبرال دموکراسی در اروپا باعث پایان کار حکومتهای مستبد و جنگ طلب شده و دولتهای صلح طلبی جایگزین آنها سازد ،و درنتیجه لیبرال دموکراسی تقویت شود. دوم؛ ایجاد سازمانهای بین المللی تا روابط دولتها در قالب این نهادها شکل بگیرد و روابط بین الملل به واسطه مجموعه ای از مقررات حقوق بین الملل منظم شود (مشیرزاده، ۱۳۸۴: ۲۵).

عنصر اصلی لیبرالیسم یعنی اعتقاد به اینکه نهادهای بین المللی میتوانند همکاری صلح آمیز میان دولتها را پیش ببرند و دموکراسی و صلح از مهمترین مسائل روابط بین الملل است که با ایجاد آگاهانه سازمانهای بین المللی، امکان پایان جنگ و ایجاد صلح پایدار به وجود می آید. به واسطه سازمانها، نهادها، و حقوق بین الملل، دولتها و دولتمردان را می توان کنترل کرد. اعتقاد ویلسون به اینکه سازمانهای بین المللی میتوانند صلح پایدار را تضمین کنند، عملا یاد آور اندیشه های لیبرال کلاسیک امانوئل کانت با رساله مشهور صلح پایدار است.

مهمترین انگاره لیبرالیسم باور به امکان تحول درروابط بین الملل به شکل همکاری، کاهش تعارضات، و نیل به صلح جهانی است. به نظر استین وپتیفورد  لیبرالیسم مبتنی بر مفروضه هایی بشرح ذیل میباشد:

۱-همۀ انسانها موجوداتی عقلانی اند و عقلانیت اولأ؛ به شکل ابزاری به عنوان توانایی شکل دادن و تعقیب منافع ،و  ثانیأ؛ به مثابۀ توان فهم اصول اخلاقی و زندگی بر اساس قانون می باشد.

۲-لیبرالها به آزادی فردی بیش از هر چیز بهاء می دهند.

۳-لیبرالها با برداشتی مثبت و مترقی معتقدند می توان به تغییراتی در روابط بین الملل دست یافت.

۴-لیبرالها بر امکانات کارگزاری انسانی برای تاثیر بر تغییر تأکید میکنند.

۵-لیبرالها میان قلمرو داخلی و بین المللی تفکیک قائل می شوند، به گونه ای که اولأ؛ متعهد به اجتماع جهان شمول بشری فراتر از احساس یگانگی با اجتماع  دولت- ملت و عضویت در آن هستند و ثانیأ ؛ مفاهیم لیبرالی وابستگی متقابل و جامعه جهانی حاکی از آن است که در جهان معاصر مرزهای میان دولتها به شکلی فزاینده نفوذ پذیر می شوند(مشیرزاده، ۱۳۸۴: ۲۷) (Stean and Pettiford ).

دیدگاه های مکتب لیبرالیستی بر ضرورت استقرار صلح به واسطه تأسیس نهادهای بین المللی در عرصۀ مدیریت اقتصاد جهانی و امنیت بین المللی تأکید داشته و ملاحظاتی چون حق مساوات، حق تعیین سرنوشت و مشارکت عمومی و….. را برای همه کشورها قائل می شود (مزدارانی، ۱۳۹۰: ۶۱).

یکی از عناصر لیبرالیسم که شالوده اصلی تغییر و نیل به صلح جهانی در کاهش تعارضات و رسیدن به جهانی امن تر می باشد، همانا نظریه صلح دموکراتیک است. نظریه صلح دموکراتیک که گاه آنرا نظریۀ دموکراتیک صلح یا نظریه صلح لیبرالی نیز می خوانند عرصۀ پژوهشی درعلوم سیاسی و روابط بین الملل و فلسفه است که اعتقاد دارد دموکراسی های لیبرال تقریبأ هیچ گاه به جنگ علیه یکدیگر بر نمی خیزند (مشیرزاده، ۱۳۸۴: ۲۸).

 ۲-۲- نظریه صلح دموکراتیک

نظریه صلح دموکراتیک، از قدیمی ترین و در عین حال از مجادله برانگیزترین نظریه ها است که در چارچوب کلان دیدگاه لیبرالیستی روابط بین الملل ارائه شده است. شالوده این نظریه برمبنای جستجوی  فراگیر در جهت شکل گیری و تعمیق صلح و برقراری امنیت در عرصه جهانی قرار گرفته است. بر این اساس کشورهای دموکراتیک و لیبرال هرگز با هم نمی جنگند و تعارضهای احتمالی آنان نیز بطور مسالمت آمیز حل و فصل میشود. وقوع جنگ بین دموکراسی ها بسیار نادر و غیر محتمل است (شیهان، ۱۳۸۸: ۵۲-۵۱).

نظریه صلح دموکراتیک را  امانوئل کانت فیلسوف آلمانی در قرن هجدهم در کتاب صلح پایدار در سال ۱۷۹۵ مطرح نمود. به نظر او حکومتهای دموکراتیک چون حکومت مردم میباشند، بنابر این طرفدار صلح اند، و بدنبال کسب قدرت و جنگ طلبی نیستند، زیرا مردم جنگ طلب نبوده و از وقوع جنگ متضرر میشوند. کشورها باید حاکمیت خود را در چارچوب همکاری و همگرایی بیشتر حفظ کنند، و دموکراسی را برای ادارۀ امور کشور و وسیلۀ حل مسالمت آمیز اختلافات برای خودداری از وقوع جنگ میدانند.

کانت معتقد است دستیابی به صلح امری آسان نبوده و در سایه اتحاد کشورهای دموکراتیک می توان از قدرت طلبی حکمرانان مستبد جلوگیری نمود و به یک منطقه صلح در میان آنها شکل داد. فرض نظریۀ صلح دموکراتیک این است که صلح می تواند گسترش یابد، و در۲۰۰ سال گذشته دموکراسی ها با هم نجنگیده اند، زیرا فرهنگ سیاسی دموکراتیک مبتنی بر چانه زنی، مذاکره، و سازش در سیاست داخلی است ، و دموکراسی ها  روابط خارجی خود را خصوصأ با کشورهایی که با آنها هنجار سیاسی دارند گسترش میدهند. سرچشمه صلح دموکراتیک را باید درساختارهای دموکراتیک جستجو کرد، و محدودیتها در قانونگذاری و سیاست گذاری توانایی حکومتها را برای مبادرت به جنگ مهار مینماید. برابر این نظریه سه اصل برای برقراری صلح و فیصله در گیریها در سطح بین المللی وجود دارد،

اولا: قانون اساسی متضمن آزادی و مساوات اتباع و تفکیک قوا می باشد.

ثانیأ: شناسایی حقوق مشروع همۀ شهروندان و جمهوری های دیگر برای تشکیل اتحادیه صلح آمیز.

ثالثأ: تدوین قانون جهانی برای تجارت آزاد و بازرگانی برای روابط فرامرزی و ایجاد انگیزه های مادی برای تفاهم و نه درگیری ایجاد نماید (مشیرزاده، ۱۳۸۴: ۲۹).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.