965 views
پیشینه تحقیق نظریه های جامعه شناسی اختلال هویت جنسی، تغییر جنسیت دارای ۸۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱ مقدمه ۶
۲-۲-تعریف واژگان و مفاهیم کلیدی ۶
۲-۲-۱ جنس و جنسیت ۶
۲-۲-۲ هویت جنسی ۷
۲-۲-۳ هویت جنسیتی ۷
۲-۲-۴ اختلال هویت جنسیتی ۸
۲-۲-۵ تغییر جنسیت ۹
۲-۲-۶ تبدیلخواهان جنسی FtM ۱۰
۲-۲-۷ تبدیلخواهان جنسی MtF ۱۰
۲-۲-۸ مبدلپوشی ۱۰
۲-۲-۹ مرد زننما ۱۱
۲-۲-۱۰ زن مردنما ۱۱
۲-۲-۱۱ ویریلیسم ۱۱
۲-۳ مروری بر پیشینهی پژوهشها ۱۲
۲-۳-۱ پژوهشهای پیشین داخلی ۱۲
۲-۳-۲ پژوهشهای پیشین خارجی ۳۰
۲-۴ رهیافتهای نظری ۴۱
۲-۴-۱ ساخت اجتماعی واقعیت: پیتر برگر و توماس لاکمن ۴۱
۲-۴-۲ جامعه شناسی بدن ۴۳
۲-۴-۳ داغ ننگ: اروینگ گافمن ۴۸
۲-۴-۳-۱ چیستی استیگما ۴۸
۲-۴-۳-۲ کنش متقابل در مواجهه با استیگما ۵۰
۲-۴-۳-۳ استیگما و مسالهی وضعیت دوگانهی هویت ۵۱
۲-۴-۴ نظریه ی میدان: پیر بوردیو ۵۲
۲-۴-۵ میشل فوکو و جنسیت ۶۴
۲-۴-۵-۱ میشل فوکو؛ تکنولوژیهای انضباطی و مداخلات پزشکی ۶۸
فهرست منابع ۷۴
ابوت پاملا و کلر والاس(۱۳۸۰). جامعهشناسی زنان، ترجمهی منیژه نجمعراقی تهران: نشر نی
اوحدی، بهنام (۱۳۸۴). تمایلات و رفتارهای جنسی طبیعی و غیرطبیعی انسان. انتشارات صادق هدایت
اوحدی، بهنام، محمدرضا محمدی، الهام رحیمیان، فیروزه رئیسی، مهدی صابری، محمد اربابی، علیپاشا میثمی، مریم نوروزیان (۱۳۸۶). «ویژگیهای تصویربرداری مغز افراد دچار اختلال هویت جنسی در مقایسه با افراد سالم». تازههای علومشناختی، ۹ (۳)، ۲۵-۲۰
گرت، استفانی (۱۳۸۵). جامعه شناسی جنسیت، ترجمه کتایون بقایی، نشر دیگر
برگر، پیتر و توماس لاکمن (۱۳۸۷). ساخت اجتماعی واقعیت (رسالهای در جامعهشناسی شناخت)، ترجمهی فریبرز مجیدی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی
شعاع کاظمی، مهرانگیز، مهرآور مومنیجاوید (۱۳۹۰). «مقایسهی ویژگیهای شخصیتی افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی و افراد بهنجار». نشریه ی پژوهش اجتماعی، ۴(۱۳)، ۸۱-۹۴
جواهری، فاطمه، زینب کوچکیان (۱۳۸۵). «اختلال هویت جنسیتی و ابعاد اجتماعی آن: بررسی پدیده نارضایتی جنسی در ایران». فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، ۵ (۲۱)، ۲۹۲-۲۶۵
جواهری، فاطمه، مرتضی حسینزاده (۱۳۹۰). «پیامدهای اجتماعی اختلال هویت جنسی: سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی تغییرجنسخواهان در ایران». مجله مطالعات اجتماعی ایران، ۵ (۳)، ۲۲-۳
حسنیان، اکرم (۱۳۸۸). «بررسی علل و عوامل روانی-اجتماعی بین دختران و پسران ترانسکشوال (S) در میزان گرایش آنها به تغییر جنسیت (توسط عمل جراحی) در استان تهران». پایاننامه کارشناسی ارشد مطالعات زنان
مصطفوی، سعیدهسادات (۱۳۸۷). «هنگامههای قبل و بعد از تغییر جنسیت». فصلنامه تازههای رواندرمانی، ۱۳ (۵۰و۴۹)، ۱۳۵-۱۱۵
باریکلو، علیرضا (۱۳۸۳). «آثار حقوقی تغییر جنسیت». فصلنامهی مدرس علوم انسانی، ۸(۳)، ۱۲۹-۱۰۷
صابری، سیدمهدی، سعیدهسادات مصطفوی، مریم دلاوری (۱۳۸۹). «بررسی مقایسهای روند ارجاع متقضیان عمل جراحی تغییر جنسیت به کمیسیون پزشکی قانونی تهران با توجه به استانداردهای بینالمللی». مجله علمی پزشکی قانونی، ۱۶ (۳)، ۲۱۳-۲۰۵
عطار، حمیدرضا، مریم رسولیان (۱۳۸۲). «تشخیص اولیهی اختلال هویت جنسی: گزارش موردی». اندیشه و رفتار، ۹ (۳)، ۱۱-۶
ارونسون، الیوت (۱۳۶۹). روانشناسی اجتماعی، ترجمه حسن شکرکن، انتشارات رشد
اباذری، یوسف و نفیسه حمیدی (۱۳۸۷). «جامعهشناسی بدن و پارهای مناقشات». فصلنامه زنان، (۴)۶، ۱۶۰-۱۲۷
ابراهیمی، محمدرضا (۱۳۸۴). «پژوهش در اختلال هویت جنسی در فضای ارتباطات درونخانوادگی». فصلنامه تازههای رواندرمانی، ۱۰(۳۶ و۳۵)، ۱۳۰-۱۲۰
مقاله حاضر، با ارایهی تعریفی از مفاهیم کلیدی مورد استفاده آغاز میشود، سپس، پیشینهی پژوهشهای مرتبط مورد بررسی قرار گرفتهاند؛ تمرکز محقق در این بخش بر مقالات و پژوهشهایی است که در مورد اختلال هویت جنسی، تغییر جنسیت و آثار و تبعات آن، بیماریهای مقاربتی ناشی از رفتارهای پر خطر جنسی ترنسکشوالها، موقعیت تبدیلخواهان جنسی در جامعه، و مقایسهی وضعیت تبدیلخواهان جنسی در کشورهای مختلف، به رشتهی تحریر درآمدهاند. و سپس نظریه های مرتبط با موضوع بیان می شود.
نظریهپردازان، «میان جنس و جنسیت تمایز قائل میشوند، به این معنا که جنس فقط معنایی زیستشناختی دارد – یعنی شخص از نظر پیکرشناسی مرد است یا زن- اما جنسیت مجموعهیی از صفات و رفتارهاست که به زن یا مرد نسبت داده میشود و ساخته و پرداختهی جامعه است. تفاوتهای جنسی ممکن است «طبیعی» باشند اما تفاوتهای جنسیتی ریشه در فرهنگ دارند نه در طبیعت و از اینرو تغییرپذیرند. تمایزهای جنسیتی با تشکیل چارچوبی بیچونوچرا که جامعه از دریچهی آن به زن و مرد مینگرد به همهی جنبههای زندگی ما شکل میدهند و نظام سلطهی مردانه بر پایهی همین تمایزها استوار است»(آبوت و والاس،۱۳۸۰: ۳۱۵).
«فمنیستها معتقدند که جنسیت دستپروردهی اجتماع است؛ نقشهایی که مرد و زن در جامعه ایفا میکنند محصول جبری طبیعت آنها نیست. در اینکه جنس مبنای زیستشناختی دارد یعنی تفاوت در پیکر پسر و دختر تردیدی وجود ندارد، اما مهم شیوهی تعبیر این تفاوتهاست و شیوهی تربیت پسران و دختران که چه رفتاری را متناسب با جنسیت خود بدانند و چه رفتاری را بارزش تلقی کنند. یعنی برخورد والدین، آموزگاران و به طور کلی جامعه با پسران و دختران متفاوت است و از آنان رفتارهای متفاوتی انتظار دارند. این تفاوت رفتار مورد انتظار از دختر و پسر را بزرگسالانی که با آنها برخورد میکنند و نهادهایی که به آنها تعلق دارند حمایت و تشویق میکنند. بر همین مبنا، هم برنامههای تلویزیون و هم متنهای روخوانی در مدارس، هر دو، محل ارائهی الگوهای نقش مناسب است. پسران و دخترانی که از این الگوها پیروی نکنند با تمسخر و سرزنش بزرگسالان و حتی همسالان خود قرار میگیرند. پسرانی که از خود خصوصیاتی بروز دهند که رنگی از رفتار به اصطلاح زنانه داشته باشد «زنصفت» نام میگیرند، و دخترانی که رفتار به اصطلاح مردانه دارند «مردصفت» مینامند. شاید بعضی از دختران از اینکه «مردصفت» نامیده شوند در عمل استقبال کنند اما لفظ سوسول اشارهیی تمسخرآمیز به حساب میآید و برای پسران بسیار ناخوشایند است»(آبوت و والاس،۱۳۸۰: ۲۷).این تفاوت میان جنس و جنسیت، عموما با سیطره[۱] یا استیلای جنسیت، همراه میگردد. بدین معنا که برتری جنسیتیِ مردان نسبت به زنان، در ترجیحات ناشی از جنس/بدن مردانه، تجلی مییابد. این مسالهای است که در این پژوهش، به صورت مبسوط بدان پرداخته خواهد شد.
«هویت[۲] جنسی به احساس پایهی فرد از پسر یا مرد بودن، دختر یا زن بودن یا جنسیتهای دیگر (مثل ترنسجندرها) اشاره میکند»(نلسون، ۱۳۹۱: ۱۵۹). در واقع هویت جنسی«بیان کنندهی آن است که فرد بهطور معین و مشخص، خود را زن یا مرد بداند. هویت جنسی بر اساس زیست شناسی افراد بنا میشود، از تجارب اجتماعی متاثر است و برای اینکه ثبات و دوام پیدا کند، به گذشت زمان نیاز دارد»(اوحدی، ۱۳۸۴: ۴۷-۴۶).
«پس از تولد با وارسی اندامهای تناسلی نوزاد به او جنسیتی مذکر یا مونث نسبت میدهند و این بر تجارب آتی او تاثیری عمیق میگذارد. نوزاد هویتی جنسیتی پیدا میکند، این اصطلاح به احساس و آگاهی خودِ فرد دربارهی زن یا فرد، دختر یا پسر بودن اشاره دارد. او همچنین نقشِ جنسیتی را میآموزد، یعنی مجموعه ی انتظاراتی دربارهی رفتاری که برای افراد دارای آن جنسیت مناسب تلقی میشود. این انتظارات بسته به نحوهی تعریف مردانگی و زنانگی فرق دارد»(گرت، ۱۳۸۵: ۳۳).
«فمنیستها بر این باورند که «ذاتگراییِ بیولوژیک»، یا این نظر که بیولوژیک تعیین کنندهی ویژگیهای زن و مرد است، اثبات نشده و به عنوان یک نظر برای منافع زن و مرد در مقام فرد زیانبار است. فمنیستها با این ایده که زن و مرد دو مقولهی بیولوژیکِ متفاوت و مجزا هستند به مقابله برخاستهاند. اوکلی (۱۹۸۱ و ۱۹۷۲) شرح مفصلی از بررسی انجام شده در این زمینه ارایه میدهد. او میگوید زن و مرد را باید چون دو انتهای متضاد یک پیوستار در نظر گرفت که در میانه همپوشیِ چشمگیری با هم دارند. تنوع فراوانی در ویژگیهای بیولوژیک زن و مرد وجود دارد و ویژگیهایی چون قد بلند، وزن زیاد و قدرت جسمانی تنها منحصر به یک جنس نیست. برخی افراد، نظیر افراد مورد بررسی مانی وارهات (۱۹۷۲)، با ویژگیهای مردانه و زنانه به دنیا میآیند و اندامهای تناسلی زن و مرد هر دو را دارند. اینان معمولا مورد عمل جراحی و کورتون درمانی قرار میگیرند تا زن شوند. چنین افرادی را میتوان در میانهی پیوستار فوق دانست»(گرت، ۱۳۸۵: ۱۸).
در این پایاننامه، منظور از هویت جنسی یا جنسیتی، ابعادی از حمل مفاهیم هویتساز برای مشارکتکنندگان است که آنان را میان دو منظرِ هویت معطوف به جسم و هویت معطوف به ذهن، سردرگم میسازد و در نهایت، در صورت تغییر جنسیت و یا پافشاری بر تبدیلخواهی جنسی، سویهی هویت معطوف به ذهن، بر هویت معطوف به جسم بیولوژیک، غلبه میکند.
هویت جنسی بخش قابل ملاحظهای از هویت هر انسان را تشکیل می دهد و در بردارندهی تصویری است که هر فرد به عنوان مرد یا زن از خود دارد. فرد با آگاهی از آن حیث که مرد یا زن آفریده شده، میآموزد که باید به شیوهای خاص بیاندیشد، رفتار کند و احساس نماید (دادفر، ۱۳۸۸). افرادی که به اختلال هویت جنسی مبتلا هستند آن گروه از بیماران هستند که در شناخت هویت جنسی خود دچار اختلال شدهاند. آنها در ذهن و روان خویش، خود را از جنس دیگر می بینند و میگویند که مردان یا زنانی هستند که به اشتباه در قالب مرد یا زن متولد شده اند. آنها عاشق هویت نهان خود هستند (جواهری، ۱۳۸۵). این اختلالها موجب پریشانی یا اختلال اساسی در کارکرد اجتماعی، شغلی و سایر زمینههای مهم میشوند و میتوانند زمینهساز رفتارهای پرخطر جنسی باشند. برطبق طبقهبندی DSMIV اختلال هویت جنسی گروهی ناهمگون از اختلالاتی است که علامت مشترک آنها ترجیح قوی و دائمی برای بدست آوردن نقش و وضعیت جنسی مقابل است. این اختلالات ممکن است به صورت کلامی در تاکید شخص برای تعلق به جنس مخالف باشد و یا غیرکلامی بوده و در داشتن رفتار جنس مخالف تظاهر نماید. جزء خلقی اختلال هویت جنسی عمدتا افسرده حالی جنسی نامیده میشود که ممکن است در اثر عدم هماهنگی جنس بیولوژیکی فرد از یک سو و آرزوی بودن در جنس مخالف از سوی دیگر بوجود آمده باشد (جواهری، ۱۳۸۵).
DSM-IV-TR برای اختلال هویت جنسی ملاکهای ذیل را بر میشمرد: همانندسازی شدید و مداوم با جنس مخالف (البته نباید تنها نوعی تمایل برای استفاده از امتیازهای فرهنگی[۴] آن جنس باشد.) این اختلال در کودکان با دست کم ۴ مورد از موارد زیر مشخص میشود.
ابراز مکرر تمایل به عضو جنس مخالف بودن یا اصرار به این که به جنس مخالف تعلق دارد.
ترجیح دادن لباسهای جنس مخالف.
ترجیح نقشهای جنس مخالف در بازی یا خیالپردازیهای مداوم درباره تعلق داشتن به جنسِ مخالف.
ترجیح بازیهای کلیشهای جنسِ مخالف.
ترجیح همبازیهایی از جنسِ مخالف.
در نوجوانان و بزرگسالان، علائمی مانند تمایل به عضو جنس مخالف بودن، خود را عضو جنس مخالف وانمود کردن، تمایل به اینکه با او مانند عضوی از جنس مخالف رفتار شود، اعتقاد به اینکه هیجانها یا عواطفش مختص جنس مخالف است. این اختلال نباید با وضعیت جسمی بین جنسی همراه باشد. باعث رنج و ناراحتی یا اختلال چشمگیر در عملکرد می شود..
برای تشخیص گذاری اختلال هویت جنسی باید شواهدی از پریشانی یا اختلال عمده بالینی در کارکردهای اجتماعی، شغلی یا سایر زمینههای مهم وجود داشته باشد (دژکام،۱۳۸۰). در شدیدترین نوع اختلالات هویت جنسی که در DSM-III-R, DSM-III مجموعا ترنسکشوالیسم[۵] نامیده میشد، فرد احساس ناراحتی مقاوم در مورد جنس تشریحی خود داشته و مایل به زندگی مثل فردی از جنس مقابل است و شخص آرزو میکند که آلت جنسی جنس مخالف را داشته باشد.
«فردی که میل شدید برای زیستن در قالب عضوی از جنس مخالف خود را دارد، به حدی که در پی تغییردادن ظاهر و اندام تناسلی خود برمیآید تا هر چه بیشتر با جنس مقابل مطابقت پیدا کند. این افراد اعضای تناسلی خود را نفرتآور میدانند و این احساس منجر به تقاضاهای مصرانه برای عمل جراحی به منظور تغییر جنسیت میگردد. ترنسکشوالیسم را وارونگی جنسی[۶] هم نامیدهاند»(پورافکاری، ۱۳۷۳: ۵۳).
«تبدیلخواهان جنسی FtM افرادی هستند که با جسم و اندام کاملا زنانه متولد میشوند، وحتی اینان در کودکی دخترانی بودهاند با علایقی طبیعی و یا شیطنتهای پسرانه. اما به مرور در این افراد، مردانگیهای آشکار و فراگیری دیده میشود که این افراد به سمت کارهای کاملا مردانه سوق میدهد، از جمله پوشیدن لباسهای مردانه، داشتن فعالیتهایی که منحصر به مردان است، و پیدا کردن شریک جنسی از میان زنان و همین امر باعث میشود که این افراد را با همجنسگرایان در یک گروه جای بدهند. نکتهی شایان ذکر دربارهی تبدیلخواهان جنسی FtM این است که این افراد، نسبت به همجنسگرایان تفاوت چشمگیری را در ابتلا به مشکلات روانی دارند زیرا که این افراد از اندام زنانهی خود متنفرند و همواره به دنبال راههایی از جمله هورموندرمانی و انجام عمل تغییر جنسیت هستند، بلکه از این طریق بتوانند پا به دنیای مردانه بگذارند»(رولند و اینکروسی، ۲۰۰۸: ۴۵۸).
تبدیلخواهان جنسی MtF افرادی هستند که که از لحاظ فیزیکی کاملا مرد هستند اما در این افراد همواره خود را در اندام زنانه تصور میکنند. در دوران کودکی و بلوغ بهطور مداوم و شدید از پسر بودن خود ناراحت است و تمایل شدیدی دارد که دختر باشد و در موارد نادری هم اصرار دارد که دختر است. این افراد، تمایل به مبدلپوشی یا تقلید حالات دخترانه، میل شدید برای شرکت در بازیهای دخترانه و رد فعالیتها، اسباببازیها و بازیهای پسرانه را دارند. تاکید دارند که وقتی بزرگ شوند، حتما زن خواهند شد البته نه فقط در نقش یک زن، بلکه به صورت یک زن واقعی در خواهند آمد. تبدیلخواهان جنسی MtF تاکید دارد که بیضهها و آلت جنسیاش نفرتبرانگیز است و همواره به دنبال راهی است که اندام جنسی زنانه (سینه و واژن) را جایگزین اندام تناسلی مردانهی خود بکند. این افراد حتی قبل از عمل جراحی تغییر جنسیت در روابط جنسی خود نقش مفعول را داشته و همواره به دنبال داشتن جذابیتهای زنانهی خود هستند (اوحدی: ۱۳۸۴و رولند و اینکروسی: ۲۰۰۸).
«افرادی که لباس جنس مخالف را به صورت موقتی میپوشند و تمایل ندارند که به صورت کامل مانند جنس مخالف زندگی کنن. جنس بیولوژیک خود را قبول دارند. هیچگونه تضادی بین روح و جسم خود نمیبینند. این افراد را مبتلا به ترنسوستیت مینامند. این اصطلاح از کلمهی لاتین trans به معنای مقابل و vest به معنای پوشش گرفته شده است. مبدل پوشی برای فرد تحریک جنسی ایجاد میکند که گاهی هم با انحرافات جنسی همراه است»(الیس و اریکسون، ۲۰۰۲).
«غدههای تناسلی در این افراد بیضه است و باید در حقیقت مرد باشند ولی برعکس بعضی صفات زنان را داشته و حرکات و رفتارشان هم مانند زن است»(الیس و اریکسون، ۲۰۰۲).
«غدهی تناسلی این افراد تخمدان است. دستگاه تناسلی داخلی مثل رحم و لولههای رحمی کم و بیش طبیعی و همانند جنس زن در آنها وجود دارد ولی دستگاه تناسلی خارجی و بعضی صفات ظاهریشان همانند مردان میباشد»(الیس و اریکسون، ۲۰۰۲).
«عبارتست از پیدایش بعضی صفات جنس مرد در دختران یا زنانی که قبلا از هر حیث طبیعی بودهاند»(الیس و اریکسون، ۲۰۰۲).
مهرانگیز شعاع کاظمی(۱۳۹۲)، در مقالهای تحت عنوان «بررسی و مقایسهی ویژگیهای شخصیتی افراد مبتلا به اختلال هویت جنسیتی و افراد بهنجار» به بررسی پدیدهی تبدیلخواهی جنسی میپردازد. این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه ویژگیهای شخصیتی بیماران مبتلا به اختلال هویت جنسی و افراد سالم، انجام شده است.
در این مقاله از روش علی مقایسهای استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل مردان مبتلا به اختلال هویت جنسی می باشند که در مرکز مدیریت بحران شهید نواب صفوی واقع در میدان شهید محلاتی تهران حضور داشتند. از میان مراجعهکنندگان مذکور، ۲۰ نفر که از نظر روانشناسان و روانپزشکان مبتلا به اختلال هویت جنسی تشخیص داده شده بودند و با پاسخگویی به چک لیست ملاکهای تشخیص اختلال هویت جنسی مورد تایید قرار گرفتند، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین نمونه بیست نفری از مردان عادی جامعه به عنوان گروه مقایسه انتخاب شدند. هر دو گروه در دامنه سنی ۳۵-۲۰ سال قرار داشتند و حداقل تحصیلات آنها دیپلم بود. فرضیهی پژوهش بدینگونه است که بین ابعاد ویژگیهای شخصیتی افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی وافراد بهنجار تفاوت معناداری وجود دارد.
[۱] . این واژه از کتاب «سیطرهی جنس» اثر محبوبه پاکنیا و مرتضی مردیها اخذ شده است.
[۲] Identity
[۳] Gender Identity
[۴] Cultural advantages
[۵] Transsexualism
[۶] Sexual Inversion
[۷] Cross-dressing
[۸] Androgynoid
[۹] Gynandroids
[۱۰] virilization
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر