تحقیق نظریه های جنبش های اجتماعی و جایگاه احزاب و گروههای سیاسی در جنبش ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه های جنبش های اجتماعی و جایگاه احزاب و گروههای سیاسی در جنبش ها دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-۱ تعاریف مفاهیم    ۴
۲-۱-۱-۱جنبش اجتماعی    ۴
۲-۱-۱-۲ تقسیم بندی جنبش های اجتماعی    ۴
۲-۱-۱-۲-۱ جنبش نمایشی    ۴
۲-۱-۱-۲-۲ جنبش واپس گرا (ارتجاعی)    ۴
۲-۱-۱-۲-۳ جنبش های ترقی خواهانه    ۵
۲-۱-۱-۲-۴ جنبش محافظه کار    ۵
۲-۱-۱-۲-۵ جنبش اصلاح طلب    ۵
۲-۱-۱-۲-۶ جنبش انقلابی    ۵
۲-۱-۱-۲-۷ جنبش آرمان گرا    ۵
۲-۱-۱-۲-۸ جنبش کوچنده    ۶
۲-۱-۱-۳شرایط پیدایش جنبش های اجتماعی    ۶
۲-۱-۱-۴آلن تورن و جنبش های اجتماعی جدید    ۷
۲-۱-۱-۵جنبش های اجتماعی در عصر انقلاب اطلاعات    ۸
۲-۱-۱-۶ماهیت جنبش های جدید اجتماعی در خاورمیانه    ۸
۲-۱-۲تاریخچه مطالعات جنبش های اجتماعی    ۱۰
۲-۱-۳ویژگی جنبش ها در خاورمیانه    ۱۲
۲-۱-۳-۱مردمی بودن    ۱۲
۲-۱-۳-۲فقدان رهبری مشخص    ۱۳
۲-۱-۳-۳ پیشتازی جوانان    ۱۳
۲-۱-۳-۴نقش تسریع کننده رسانه ها    ۱۳
۲-۱-۳-۵هویت گرایی    ۱۴
۲-۱-۳-۶مشی مسالمت آمیز    ۱۴
۲-۱-۴ رابطه میان جامعه و حکومت    ۱۵
۲-۱-۵ جایگاه احزاب و گروههای سیاسی در جنبش ها    ۱۹
۲-۲ پیشینه نظری    ۲۵
۲-۲-۱ نظریه قیام علیه تحقیر    ۲۵
۲-۲-۲ نظریه ساقه های زیر زمینی    ۲۷
۲-۲-۳ نظریه ی پیشروی آرام    ۲۸
۲-۲-۴ نظریه زندگی به مثابه سیاست    ۲۹
۲-۲-۵  نظریه موج چهارم دموکراسی    ۳۰
۲-۲-۶ نظریه طبقه متوسط فقیر    ۳۲
۲-۳پیشینه تجربی    ۳۳
۲-۳-۱تحقیقات داخلی    ۳۴
۲-۳-۲ تحقیقات خارجی    ۳۶
منابع و مآخذ :    ۴۰

منابع:

ابراهیم، سعد الدین؛ ۱۳۹۰؛ کتاب بیداری اسلامی ۱ (دلایل و ریشه ها)؛ ترجمه کمال باغجری؛ تهران ؛ نشر موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر.

ابراهیم، محمد؛ ۱۳۸۵؛ جنبش اسلامی تونس؛ ترجمه جواد اصغری؛ تهران؛ انتشارات اندیشه سازان نور.

واعظی، محمود؛ ۱۳۹۰؛ بحرانهای سیاسی و جنبش های اجتماعی در خاورمیانه؛ تهران ؛ انتشارات وزارت امور خارجه .

هانتینگتن، ساموئل؛ ۱۳۷۳؛ موج سوم دموکراسی در پایان سده بیستم؛ ترجمه احمد شهسا؛ تهران ؛ انتشارات شهسا .

پور سعید، فرزاد؛ ۱۳۹۲؛ بیداری اسلامی در جهان عرب؛ تهران ؛ انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی .

تورن، آلن؛ مقدم ای بر مطالعه جنبش های اجتماعی؛ ترجمه علی حاجلی؛ تهران ؛ انتشارات جامعه و فرهنگ .

افتخاری، اصغر؛ ۱۳۹۱؛ بیداری اسلامی و تحولات منطقه ای؛ تهران ؛ انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) .

جمعی از نویسندگان؛ ۱۳۹۱؛ کتاب بیداری اسلامی ۲(ویژه مطالعات موردی)؛ تهران ؛ انتشارات مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر .

شاذلی، سعد الدین: ۱۳۸۵؛ جنگ اکتبر ۱۹۷۳؛ ترجمه بیژن افتخاری جهرمی؛ تهران ؛ انتشارات اطلاعات .

شرابی، هاشم؛ ۱۳۸۰؛ پدر سالاری جدید: نظریه ای درباره تغییرات تحریف شده در جامعه عرب؛ ترجمه احمد موثقی؛ تهران ؛انتشارات کویر .

عماره، محمد؛ ۱۳۹۱؛ بیداری اسلامی(انقلاب مصر)؛ تهران ؛ انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) .

امینی، آرمین؛ اکبری، مرتضی؛ نقش شبکه های اجتماعی مجازی در تحولات غرب آسیا(خاورمیانه) مطالعه موردی مصر و تونس؛ فصلنامه علمی- تخصصی عملیات روانی؛ سال نهم؛ تابستان ۱۳۹۱؛ شماره ۳۳٫

بیات، آصف؛ ۱۳۹۱؛ سیاست های خیابانی: جنبش تهی دستان در ایران؛ ترجمه سید اسدالله نبوی چاشمی؛تهران ؛ انتشارات پردیس دانش

جعفری ولدانی، اصغر؛ ۱۳۸۸؛ چالش ها و منازعات در خاورمیانه؛ تهران ؛ ناشر پژوهشکده مطالعات راهبردی .

۱-۱ تعاریف مفاهیم

۲-۱-۱-۱جنبش اجتماعی

جنبش اجتماعی در اصطلاح دانش جامعه شناسی، هرگونه کوشش جمعی برای پیشبرد منافع مشترک، یا تامین هدف اصلی از طریق عمل جمعی خارجاز حوزه ی نهاد های رسمی است. (aporta,2006:1، به نقل از اقارب پرست ) اندازه جنبش اجتماعی بستگی به تعداد اعضای آن جنبش دارد؛ جنبش های اجتماعی کوچک، جنبش هایی هستند که اعضای آن ها کمتر از ۱۰۰ نفر است. جنبش های اجتماعی بزرگ، جنبش هایی هستند که هزاران یا میلیون ها نفر را در برمیگیرند. بعضی از جنبش ها در چارچوب قوانین جوامعی فعالیت میکنند که در آن حضور دارند؛ درحالیکه جنبش های دیگر به صورت گروههای غیرقانونی یا زیرزمینی فعالیت میکنند. این جنبش ها، مبارزه ای کمتر سازمان یافته اما مداوم در حمایت از یک هدف اجتماعی است که نوعاً برای انجام یا برای بازداشتن از انجام تغییرات در ساختار یا نظام ارزش های جامعه پدید می آید. گرچه جنبش های اجتماعی از نظر حجم و گستره متفاوت هستند، اما همه آن ها خصلتی جمعی دارند، یعنی اینکه نتیجه گردهمایی کمابیش همزمان گروه هایی از مردم هستند که روابطشان نه از طریق قواعد و رویه های رسمی بلکه عمدتا ً از طریق داشتن چشم انداز خاصی درباره جامعه تعریف میشود.

۲-۱-۱-۲ تقسیم بندی جنبش های اجتماعی

به طور کلی میتوان هشت نوع جنبش اجتماعی را برشمرد:

۲-۱-۱-۲-۱ جنبش نمایشی

هنگامی که افراد خود را در وضعیت مایوس کننده ای میبینند جنبش نمایشی پدید می آید. افرادی که در جنبش اجتماعی نمایشی شرکت می کنند میخواهند به مردم بگویند که نگرش آن ها نسبت به واقعیت اجتماعی تغییر یافته است، اما خود عملاً این واقعیت را دگرگون نمی سازند.

۲-۱-۱-۲-۲ جنبش واپس گرا (ارتجاعی)

جنبش واپس گرا تلاش میکند که جامعه را به وضعیت گذشته بازگرداند و در واقع، زمان را به عقب بازگرداند. افرادی که به این جنبش ها می پیوندند، آشکارا از رویه های جاری اجتماعی ناراضی اند. «جنبش های ضد مهاجرت» و«جنبش های نژاد پرستی» نمونه ای از جنبش واپس گرا هستند.

۲-۱-۱-۲-۳ جنبش های ترقی خواهانه

جنبش ترقی خواهانه جنبشی است که تلاش میکند با ایجاد تغییرات مثبت در نهاد ها و سازمان ها وضع جامعه را بهبود بخشد. جنبش های کارگری و جنبش های طرفدار حفظ محیط زیست از این دست جنبش میباشند.

۲-۱-۱-۲-۴ جنبش محافظه کار

این جنبش مرکب از افرادی است که از وضع موجود راضی اند و دربرابر نوآوری ها مقاومت میکنند. جنبش محافظه کار تلاش میکند از تغییر در جامعه جلوگیری کند. افرادی که از این نوع جنبش طرفداری میکنند وضعیت موجود جامعه را مطلوب ترین وضعیت میدانند.

۲-۱-۱-۲-۵ جنبش اصلاح طلب

این جنبش تلاش میکند که برخی از شئون جامعه را تغییر دهد. بدون اینکه قصد دگرگون کردن جامعه را داشته باشد. جنبش صلح سبز در اروپا، جنبش ضد تبعیض نژادی در آمریکا و جنبش سرخپوستان آمریکا نمونه هایی از جنبش اصلاح طلب است.

۲-۱-۱-۲-۶ جنبش انقلابی

این نوع جنبش خواستار تغییر سریع و بنیادی در جامعه است. هدف جنبش انقلابی سرنگون کردن نظام حاکم و جایگزین ساختن یک نظام دیگر است. نمونه ای این جنبش را در انقلاب روسیه که دودمان نظام تزار ها را در هم ریخت و نظام سوسیالسیتی را در این کشور برپا کرد، میتوان مشاهده کرد.

۲-۱-۱-۲-۷ جنبش آرمان گرا

این نوع جنبش کوششی است به منظور ایجاد محیط اجتماعی ایده آل برای گروه کوچک پیروان آن. جنبش های آرمانی گاهی به جنبش های انزوا طلب یا جدایی طلب اتلاق میشود. به عنوان مثال در دهه ۱۹۶۰، اجتماعی تحت عنوان اجتماع خودبسای روستایی در ایالت متحده ی آمریکا به وجود آمد و محبوبیت کسب کرد.

۲-۱-۱-۲-۸ جنبش کوچنده

افرادی که به این نوع جنبش میپیوندند، از وضع موجود زندگیشان ناراضی هستند و به امید زندگی وآینده روشن تر از محل سکونتشان به مکان دیگر نقل مکان میکنند مهاجرت یهودیان سراسر جهان به فلسطین نمونه ای از جنبش اجتماعی کوچنده است.

۲-۱-۱-۳شرایط پیدایش جنبش های اجتماعی

یکم . زمینه ساختاری به معنی شرایط کلی اجتماعی که مشوق یا مانع تشکیل انواع مختلف جنبش های اجتماعی باشد در شکل گیری این جنبش ها نقش دارد. هرچقدر جنبش های اجتماعی بیشتر توسط سیاست گذاران جامعه تحمل شود؛ این جنبش ها بیشتر توسعه خواهند یافت.

دوم. فشار ساختاری به تنش ها، تضاد ها و ابهام هایی مربوط میشود که باعث ایجاد منافع متعارض در درون جامعه میگردد. این گونه فشارها در شکل نگرانی درباره آینده، اظطراب ها، ابهامات، و یا برخورد مستقیم هدف ها ابراز میشوند. منابع فشار ممکن است کلی و یا ویژه موقعیت های معینی باشند. گسترش باور های تامین یافته به معنی تاثیر گذاری جهان بینی های مختلف؛ میتواند باعث افزایش نارضایتی ها و هدایت مردم برای یافتن راه های عملی رفع آن ها شود.

سوم. عوامل شتاب دهنده، حوادث یا رویدادهایی هستند که در واقع موجب میشود کسانی که در جنبش شرکت میکنند مستقیماً وارد عمل شوند در حقیقت، این عوامل جرء شرایط اولیه پیدایش جنبش ها نیست؛ بلکه به شکل گیری آن سرعت میبخشد.

چهارم. شرط دیگر پیدایش جنبش های اجتماعی وجود گروه هماهنگ است که برای عمل بسیج شده، وجود داشته باشد. هر جنبش اجتماعی نیازمند رهبر، منابع پولی و مادی و وسایل ارتباط منظم بین شرکت کنندگان است.

چگونگی پیدایش و توسعه جنبش های اجتماعی به شدت از عملکرد کنترل اجتماعی تاثیر می پذیرد.حاکمان ممکن است با مداخله و تعدیل زمینه ی ساختاری و فشار که انگیزه ظهور جنبش را ایجاد کرده است؛به جنبش پاسخ دهند.نیروهای مسلح در کنترل اجتماعی تاثیر گذار هستند.اختلافات در درون پلیس وارتش می تواند تأثیر قاطع در تعیین نتیجه رویارویی های میان جنبش های انقلابی و حاکمان داشته  باشد.,Snow,2004:434-437)به نقل از اقارب پرست)

[۱]. Perspectivism

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نظریات جنبش های اجتماعی و دید گاههای نظری تکنولوژی ارتباطی ( اینترنت و تاثیر اجتماعی آن)
  • پیشینه تحقیق جنبش های اجتماعی و نظریه های مرتبط با آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.