تحقیق نظریه های رسانه و سرمایه اجتماعی و کارکرد و نقش رسانه های ارتباط جمعی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه های رسانه و سرمایه اجتماعی و کارکرد و نقش رسانه های ارتباط جمعی دارای ۵۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-بخش اول: رسانه های جمعی    ۵
۲-۱-۱-انواع ارتباط    ۵
۲-۱-۲-رسانه های گروهی    ۷
۲-۱-۳-پیدایش رسانه ها    ۸
۲-۱-۳-۱-رسانه های چاپی    ۸
۲-۱-۳-۲-رسانه های الکترونیکی(رادیو و تلویزیون)    ۱۱
۲-۱-۳-۳-رسانه های جدید الکترونیک(رسانه های تله ماتیک)    ۱۲
۲-۱-۴- شکل گیری فرهنگ رسانه ای    ۱۳
۲-۱-۵- نظریه های رسانه    ۱۴
۲-۱-۵-۱-نظریه جامعه توده وار    ۱۴
۲-۱-۵-۲-نظریه مارکسیسم(کلاسیک)    ۱۵
۲-۱-۵-۳-نظریه اقتصاد سیاسی رسانه    ۱۶
۲-۱-۵-۴-نظریه مکتب فرانکفورت    ۱۷
۲-۱-۵-۵-نظریه کارکردگرایی ساختاری    ۱۸
۲-۱-۶-کارکرد و نقش رسانه های ارتباط جمعی    ۱۹
۲-۲-بخش دوم: سرمایه اجتماعی    ۲۱
۲-۲-۱-تاریخچه مفهومی سرمایه اجتماعی    ۲۱
۲-۲-۲-ماهیت سرمایه اجتماعی    ۲۳
۲-۲-۳-طبقه بندی سرمایۀ اجتماعی    ۲۵
۲-۲-۴-انواع سرمایه اجتماعی    ۲۶
۲-۲-۵-نظریه های سرمایه اجتماعی    ۳۰
۲-۲-۵-۱-جمیز کلمن    ۳۰
۲-۲-۵-۲-فرانسیس فوکومایا    ۳۲
۲-۲-۵-۳-پیر بوردیو    ۳۴
۲-۲-۶-سرمایه اجتماعی در خانواده    ۳۷
۲-۲-۶-۱- سرمایه اجتماعی درون خانواده    ۳۹
۲-۲-۶-۲-سرمایه اجتماعی فراسوی خانواده    ۴۰
۲-۳- بخش سوم: پیشینه تجربی تحقیق    ۴۲
۲-۳-۱- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور    ۴۲
۲-۳-۲- پژوهش های انجام شده در خارج از کشور    ۴۶
۲-۴-۳-  جمع بندی تحقیقات انجام شده    ۴۸
فهرست منابع    ۵۰

منابع

سیدمحسنی، سیدشهاب(۱۳۸۹). ارتباطات رسانه ای در روابط عمومی، تهران: انتشارات کارگزار روابط عمومی.

معتمد نژاد،کاظم (۱۳۸۵).وسایل ارتباط جمعی، تهران : انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.چاپ پنجم ، جلد اول.

معتمدنژاد، کاظم(۱۳۷۱). وسائل ارتباط جمعی، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.

امیرتیموری، محمدحسن(۱۳۷۷). رسانه هاس آموزشی، شیراز: انتشارات ساسان.

بنت، اندی(۱۳۸۶). فرهنگ و زندگی روزمره، ترجمه: لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران: نشر اختران.

بهرامی کمیل، نظام(۱۳۸۸). نظریه رسانه ها، تهران: انتشارات کویر.

بوردیو، پیر(۱۳۸۴). شکل­های سرمایه چاپ شده در سرمایه اجتماعی(اعتماد، دموکراسی و توسعه)، گردآوردنده کیان تاجبخش و مترجمان افشین خاکباز و حسن پویان، تهران: نشر شیرازه.

سورین، ورنر، تانکارد، جمیز(۱۳۸۱). نظریه های ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

مک کوئیل، دنیس(۱۳۸۲). درآمدی بر نظریه ارتباط جمعی، ترجمه: پرویز اجلالی، تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.

پانتام، رابرت (۱۳۸۴) سرمایه اجتماعی: اعتماد، دموکراسی و توسعه، ترجمه افشین خاکباز و حسن پویان، تهران: انتشارات شیراز.

تونکیس، فران(۱۳۸۷). اعتماد، سرمایه اجتماعی و اقتصاد چاپ شده در اعتماد و سرمایه اجتماعی، لزلی همس و فران تونکیس ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.

جنکینز، ریچارد(۱۳۸۵). پییر بوردیو، ترجمه لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.

جوادی یگانه، محمدرضا، ستاره فروزان و علی قنبری(۱۳۸۴). سرمایه اجتماعی و نقش رسانه ها در تقویت آن، مجموعه مقاله های نخستین سمپوزیوم سرمایه اجتماعی و رفاه اجتماعی، چاپ اول، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، ۱۳۵-۱۵۵٫

دادگران، محمد؛ مبانی ارتباطات جمعی، تهران، مروارید، ۱۳۸۵، چاپ نهم.

ساروخانی باقر(۱۳۷۵). جامعه شناسی ارتباطات، تهران: انتشارات اطلاعات.

محمدی، محمدعلی(۱۳۸۴). سرمایه اجتماعی و سنجش آن، تهران: انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

۱-بخش اول: رسانه های جمعی

رسانه ها مهمترین و موثرترین ابزار انتقال اطلاعات و آگاهی ها در تحقق فرایند ارتباطات هستند. در فرهنگ فارسی «عمید» مقابل کلمه«رسانه» آمده است: « هر وسیله که مطلب یا خبری را به اطلاع مردم برساند، مانند رادیو و تلویزیون و روزنامه». امروزه به مدد تکنولوژی جدید و رشد ابزارهای انتقال اطلاعات و مبادله افکار و عقاید از طریق مطبوعات، رادیو و تلویزیون ساختار رسانه های سنتی برهم خورده و جهان ارتباطات وارد مرحله جدیدی از حیات خود شده است.

رسانه ها(رادیو، تلویزیون، مطبوعات، سینما و …) وسایل شگرفی هستند که مظهر ارتقای تکنولوژیک انسانند و پرتاب جوامع را به سوی آینده موجب شده اند. این مسایل در چرایی عادات تازه، تکوین فرهنگ های جدید جهانی، تغییر در رفتار و خلق و خوی انسان ها و روشهای زندگی و بالاخره کوچک شدن کره زمین و همسایگی ملل دوردست سهمی شگرف بر عهده گرفته اند. چنانکه برخی عصر حاضر را «عصر ارتباطات» خوانده و میزان پیوند یک جامعه را با افق شگرف تغییرات نوین و میزان تحرک آن در زمینه ارتباطات می دانند( سیدمحسنی،۱۳۸۹: ۹-۱۰).

۲-۱-۱-انواع ارتباط

ارتباطات سه شکل اساسی دارد:

۱-ارتباطات رودرو یا کنش متقابل رودرو که مشخصه آن تعویض جای مخاطب و گوینده و تحقق آن در یک چارچوب مرجع فرهنگی واحد است یعنی با یک بروز ناگفته و نانوشته ای ما مشترکاتی داریم که کلمات و پیامهای همدیگر را می فهمیم و آنچه که رد و بدل می گردد صرفا کلمات نیست بلکه حرکات و چهره ها و ژستها و تن صدا و تعداد کلمات و جملات به کار گرفته شده است. که در فهم پیامها به افراد جامعه کمک می کند. و فهم پیامها به افراد جامعه کمک می کند. و همه این مجموعه مستلزم داشتن یک چارچوپ مرجع فرهنگی واحد است، این شکل مسلط در ارتباط گروههای کوچک نظیر خانواده بیشتر به چشم می آید. در آنجا ما از نظر زمان و مکان ارتباط، مشترک هستیم یا مقید به زمان و مکان مشترکی می باشیم(جهان­بین، ۱۳۸۲: ۹۷).

۲- شکل دیگر، تعامل با واسطه است یعنی ما به واسطه یک رسانه ارتباط برقرار می کنیم. در اینجا اگر چه مکان مشترک نیست و حتی زمان هم می توان مشترک نباشد ولی با زبان واحد و مشترک صحبت می شود. از اینرو ما یک چارچوپ مرجع مشترک خواهیم داشت، بنابراین در این حالت گاهی بین کسی که پیام می فرستد و کسی که پیام را دریافت می کند، ما شاهد چارچوپ فرهنگی مشترکی نیز می باشیم. نوع ترکیب ارتباطات شامل طرق حرکات دست و صورت، ژستها و بالا و پایین آمدن تن صداهاست(همان).

۳-شکل غالب ارتباط در دوران نوین شبه تعامل با واسطه است یعنی ارتباط از طریق وسایل ارتباط جمعی بخصوص تلویزیون می باشد که در آن جای گوینده و مخاطب عوض نمی شود. ارتباط عمده به این شکل است که یک طرف صحبت می کند طرف دیگر پیام را دریافت می نماید و مقید به زمان و مکان مشترک هم نیست و چارچوب مرجع واحد فرهنگی هم در این نوع ارتباط وجود ندارد. نظیر دریافت محصولات رسانه ای و ماهواره ای و غیر ماهواره ای بدون آن که ما دخیل در فرهنگ فرستنده پیام باشیم. فقدان چارچوب فرهنگی مشترک، ورود نهادها و مفاهیم فرهنگهای دیگر را به فرهنگ خود و تغییر در فهم مخاطبین و تجربه ارتباطی نوین را در پی خواهد شد، که به تبع آن تغییر در هویت فردی و گروهی، تکثیر منابع هویتی و تجربیات زیستی متنوع را شاهد خواهیم بود و این از پیامدهای رسانه ها در عصر جهانی شدن[۱] و ورود به مرحله نوین است(رضایی، ۱۳۸۰: ۱۶۷).

۲-۱-۲-رسانه های گروهی

رسانه های گروهی تمامی وسایل و ابزارهای ارتباطی را شامل می شود که در اختیار گروههای کثیری از مردم قرار دارد و در سطح گسترده به انتشارات اطلاعات و اخبار و عقاید و نظرها می پردازند. و مصادیق آن عبارتند از: تلویزیون، سینما، مطبوعات، رادیو، نشریات ادورای، شبکه های رایانه ای، رسانه ها نقش ویژه ای در فرایند  جامعه پذیری و آموزش و یادگیری هنجارهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی دارند و به عنوان ابزارهای کنترلی و نظارتی و ناقل ارزشهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی یک جامعه، محورهای ارزشی و قانونی را از یک نسل به نسل دیگر انتقال داده و به بقای سیستم و جلوگیری از انقطاع نسلی و طی نمودن مراحل جامعه پذیری کمک می نمایند. رسانه های گروهی در شکل دهی به گرایشها و ارزشهای متداول در یک جامعه و تعلیم رفتارهای اجتماعی مطلوب و نامطلوب نقش مهمی ایفا می نمایند، با افزایش نقش رسانه های ارتباط جمعی در چند دهه اخیر از نقش پرورشی خانواده و مدرسه کاسته شده و این نهادها بخشی از کارکرد و نقشهای خود را به رسانه ها واگذار نموده اند(جهان­بین، ۱۳۸۲: ۹۸). به باور بِنِت« رسانه های عامه پسند، یعنی وسایل ارتباطی مانند تلویزیون، روزنامه و مجله ها از وجوه اصلی زندگی روزمره در مدرنیته اخیر به شمار می آیند. به مدت بیش از نیم قرن، رسانه های عامه پسند نه فقط منبع اصلی اطلاعات بوده اند بلکه نقش خطیری در شکل دادن به پندارهای افراد درباره جهان پیرامونشان داشته اند(بِنِت، ۱۳۸۶: ۱۱۹).

۲-۱-۳-پیدایش رسانه ها

۲-۱-۳-۱-رسانه های چاپی

کتاب. تاریخ رسانه های مدرن با کتابهای چاپی آغاز می شود که هرچند در آغاز فقط یک ابزار فنی برای تکثیر متونی بود که پیش تر هم در سطحی وسیع نسخه برداری می شدند، اما مطمئنا باید آن را انقلابی به شمار آورد که اندک اندک به تغییر در محتوا هم انجامید(اجلالی،۱۳۸۸: ۲۹). محتوائی که غالبا دارای مطالب غیر مذهبی، عملگرا و عامه پسند بود، بویژه زمانی که کتابها، جزوه ها و اعلامیه ها در زمینه های مختلف به زبان بومی منتشر شدند. این واقعه نقش مهمی در تحولات و دگرگونی قرون وسطی ایفا کرد. بدین ترتیب با ظهور چاپ، انقلابی در جامعه انسانی بوقوع پیوست که کتاب در آن تاثیر عمده ای را بر جای نهاد. به طور خلاصه می توان گفت که رسانه کتاب:

نوعی تکنولوژی قابل حمل شد که به اسانی جابجا می شود

به اسانی از ان نسخه های متعدد تکثیر می شد

به صورت کالای قابل عرضه، آسان مبادله می شد.

دارای محتوای متغیر و متعدد غیر مذهبی شد

در استفاده شکل فردی پیدا کرد

از آزادی بیشتری نسبت به گذشته در انتشار برخوردار شد(مهرداد، ۱۳۸۰: ۱۵).

روزنامه. تقریبا پس از دویست سال که از اختراع چاپ می گذشت تدریجا امکان تشخیص روزنامه از پدیده هائی چون اعلامیه، جزوه و دفترچه های خبری که از مشخصات اواخر قرن شانزدهم و اوایل قرن هفدهم بود فراهم شد. روزنامه های اولیه، که از طریق خدمات جدید التاسیس پستی توزیع می شدند، عمدتا به انتقال اخبار وقایع که مربوط به تجارت بین المللی و امور بازرگانی بود می­پرداختند. ورود روزنامه به جریانات تجارت بین المللی را می توان ادامه فعالیتهای دیپلماتیک و موسسات تجاری بزرگ در نظر گرفت(همان،۱۶).

[۱] Golbalizatio

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق انتخابات و وظایف رسانه تلویزیون و نظریه های کارکرد آن
  • تحقیق رسانه و نقش مدیریت برنامه در رسانه
  • تحقیق بهسازی نیروی انسانی ، آموزش ، توانمندسازی نیروی انسانی و سرمایه اجتماعی و مفاهیم آن
  • تحقیق سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار، مفهوم و ابعاد و مدل ها و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی و مفاهیم و مدلهای آن و ارتباط سرمایه اجتماعی و چرخه مدیریت دانش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.