تحقیق نظریه های علل و عوامل مهاجرت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه های علل و عوامل مهاجرت دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-مقدمه    ۴
۲-۳نظریه ها    ۵
۲-۳-۱نظریه اقتصادی مهاجرت    ۵
۲-۳-۲نظریه محرومیت نسبی استارک:    ۷
۲-۳-۳نظریه  رفتاری توماس و زنانسکی    ۸
۲-۳-۴نظریه ی شبکه های مهاجرتی    ۱۱
۲-۳-۵نظریه ی سرمایه ی انسانی ساستاد    ۱۲
۲-۳-۶نظریه ی استافر    ۱۴
۲-۳-۷نظریه ی جاذبه و دافعه ی اورت. س. لی:    ۱۵
۲-۳-۸مدل سیستمی:    ۱۶
۲-۳-۹مدل وابستگی:    ۱۸
۲-۳-۱۰نظریه ی لانسینگ و مولر:    ۲۰
۲-۴پیشینه ی تجربی:    ۲۱
۲-۴-۱مطالعات داخلی    ۲۱
۲-۴-۲مطالعات خارجی    ۲۷
منابع    ۳۱

منابع

تقوی، نعمت­الله (۱۳۷۱)،  مهاجرت­های روستا- شهری: درآمدی جامعه­شناختی بر نظریه­ها، تبریز: انتشارات ستوده

حاجی­حسینی، حسین (۱۳۸۵)،  «سیری در نظریات مهاجرت» ، راهبرد، پاییز ۱۳۸۵، شماره­ی ۴۱٫

قاسمی­اردهائی، علی (۱۳۸۵)، ” بررسی علل مهاجرت روستاییان به شهرها  در ایران با فراتحلیل پایان­نامه های تحصیلی ( مقطع زمانی ۸۳-۱۳۵۹) ” ، فصلنامه­ی روستا و توسعه، سال ۹، شماره­ی ۱٫ صص ۸۰-۵۰٫

قاسمی­اردهائی، علی و شهلا کاظمی­پور (۱۳۸۶)،” تجربه اقامتی و تمایل به مهاجرت به شهر تهران”، نامه انجمن جمعیت­شناسی، تابستان ۱۳۸۶، ش ۳، صص ۱۴۸- ۱۳۰٫

قاسمی­اردهائی، علی و علی حسینی­راد (۱۳۸۸)، ” سیاست­های مهاجرت روستا-شهر و ضرورت آن با تاکید بر ایران”، چهارمین همایش انجمن جمعیت­شناسی ایران: مجموعه مقالات جمعیت، برنامه­ریزی و توسعه­ی پایدار، تهران: مرکز مطالعات و پژوهش­های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه.

قره باغیان، مرتضی(۱۳۷۵).  برخی ازعلل مهاجرت نیروی کار در ایران. تهران: وزارت اقتصاد وامور دارایی

کاظمی­پور، شهلا و علی قاسمی اردهایی (۱۳۸۶).”تجربه اقامتی و تمایل به مهاجرت به شهر تهران”،نامه انجمن جمعیت شناسی ایران، شماره ۳ صص۱۴۸-۱۳۰٫

حدادی، راویه (۱۳۹۰)، “مقایسه­ی مهاجرین با افراد بومی بر حسب ویژگی­های جمعیتی، اجتماعی  اقتصادی در استان تهران با استفاده از داده­های دو درصد سرشماری عمومی نفوس و مسکن”، پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشکده­ی علوم اجتماعی، گروه جمعیت­شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره).

رستمعلی­زاده، ولی­الله، قاسمی­اردهائی، علی و نیر رستمی (۱۳۹۲)، “عوامل مؤثر بر ماندگاری جوانان روستایی. مطالعه­ی موردی: روستاییان شهرستان اهر” ، پژوهش­های روستایی ، دوره­ی ۴،شماره­ی ۳، صص ۵۳۴-۵۰۵٫

رفیع­پور، فرامرز (۱۳۸۷)، کندوکاوها و پنداشته­ها ، چاپ هفدهم، تهران: شرکت سهامی انتشار.

زنجانی، حبیب­­الله ( ۱۳۹۱)، مهاجرت ، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت).

ارشاد، فرهنگ و عزیز خزباوی (۱۳۸۴)، ” بررسی برخی انگیزه­های تمایل به برون­کوچی از شهر اهواز” ، مجله جامعه­شناسی ایران، شماره­ی ۲٫

امانی، مهدی، جمشید بهنام وحبیب اله زنجانی (۱۳۵۴). لغت نامه جمعیت شناسی،تهران :دانشگاه تهران.

امین­زاده گوهری، بتول (۱۳۹۰)، ” سنجش میزان تمایل به اقامت در شهر تهران در بین دانشجویان شهرستانی متأهل و مجرد شاغل به تحصیل در دانشگاه علامه طباطبایی. شناخت عوامل جمعیتی و اجتماعی مؤثر بر آن”. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، رشته­ی جمعیت­شناسی، دانشکده­ی علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی(ره).

امینی، ناصر (۱۳۸۹)،” بررسی عوامل اجتماعی فرهنگی مرتبط با نگرش به مهاجرت. نمونه­ی موردی جوانان ۲۹-۲۵ ساله­ی ساکن شهر نقده”، پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، رشته مددکاری،دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه علامه طباطبایی (ره).

اوبرای، آ. اس(۱۳۷۰). مهاجرت، شهرنشینی و توسعه، (ترجمه فرهنگ ارشاد)، تهران: مؤسسه کار وتأمین اجتماعی.

ایراندوست، کیومرث؛ بوچانی، محمدحسین؛ تولایی، روح الله (۱۳۹۳) تحلیل دگرگونی الگوی مهاجرت داخلی کشور با تأکید بر مهاجرتهای شهری ، فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهری، سال ششم، بهار ۱۳۹۳

بیرو، آلن (۱۳۷۵)، فرهنگ علوم اجتماعی، مترجم باقر ساروخانی،تهران: انتشارات کیهان

بیکر، ترزال(۱۳۸۹). نحوه انجام تحقیقات اجتماعی، (ترجمه هوشنگ نایبی)، چاپ چهارم، تهران: نشر نی

بیک­محمدی، حسن و مجتبی محمدی (۱۳۸۹).” تحلیل جغرافیایی روند مهاجرت در استان آذربایجان شرقی (۱۳۸۵-۱۳۶۵)” ، آمایش محیط، پاییز ۱۳۸۹، شماره­ی ۱۰٫

 ۲-مقدمه

مهاجرت پدیده ی جدیدی نیست. حال این حرکت انسان ها از چه ساز و کارهایی تبعیت می کند یا این که انگیزه های افراد مهاجر چه هستند واین که آیا می توان برای حرکت مهاجران قانون مندی خاصی را در نظر گرفت  موضوعی است که در حوضه ی علوم اجتماعی منجر به ارائه دید گاه ها و نظریه های مختلف و گاه متضاد و منتقد نسبت به یکدیگر شده است.

ناپایداری پدیده ی مهاجرت و وابستگی آن به مجموعه ای از عوامل اقتصادی ،اجتماعی فرهنگی و سیاسی که در رابطه با اوضاع و احوال کلی شکل می گیرد ارائه ی یک نظریه ی جامع و مانع را برای تحلیل مهاجرت مشکل ساخته است.به بیان دیگر  ماهیت بین رشته ای مهاجرت ،انواع نظریه های اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی و…. را در جهت تبیین مهاجرت پدید آورده اند(حاج حسینی۱۳۸۵). به عبارت دیگر الگو ها و روند ها در مهاجرت اظهار می دارند  که تنها با تاکید بر یک رشته  یا یک سطح تحلیل نمی توان جریان های مداوم مهاجرتی را تبیین کرد بلکه ماهیت چندوجهی آن نیازمند نظریه ی پیچیده ایست که دور نماها ،فرضیه ها و سطوح گوناگون را در بر می گیرد(مسی و دیگران،۱۹۹۳به نقل از تاج ،۱۳۹۰)

بیان دو نکته مهم در مورد نظریه های مهاجرت ضرورت دارد .نخست غالب این نظریه پردازی ها ،به عنوان نظریه های مهاجرت روستا-شهری مطرح شده اند. دلیل این امر آن است که در اندیشه بسیاری از نظریه پردازان مهاجرت روستا شهری به لحاظ اهمیت وپیامد های تاثیر گذار آن در سطح جامعه  انواع دیگر مهاجرت را تحت شعاع قرار می دهد  به همین دلیل عمده نظریه پردازی ها در جهت تبیین این نوع از مهاجرت های داخلی بوده و با همین عنوان در متون فارسی و لاتین مطرح شده اند.دوم آن که بسیاری از این نظریه ها گاه با عنوان نظریه مهاجرتی بیان شده اند و گاه مدل مهاجرتی.باید توجه داشت که میان نظریه مهاجرتی و مدل مهاجرتی تفاوت وجود دارد نظریه های مهاجرتی عموما در پی کشف و بیان علل مهاجرت ها،ایجاد رابطه میان جابه جای های افراد با عوامل اقتصادی اجتماعی سیاسی  فرهنگی ودر نهایت ترسیم پیامد های ناشی از این جابه جایی هستند در صورتی که مدل های مهاجرتی به دنبال ترسیم چگونه گی انجام حرکات مکانی  جمعیت و مسائل وموانع مبدا مقصد و بین راه هستند به بیان دیگر نظریه های مهاجرتی به چرایی پدیده  جابه جای جمعیت نظر دارند و مدل های مهاجرتی به دنبال چگونه گی انجام آنها(تقوی۱۳۷۴:۸۲).

۲-۳نظریه ها

۲-۳-۱نظریه اقتصادی مهاجرت

از دیدگاه اقتصادی مهاجرت ها اعم از داخلی و بین المللی ،سازوکاری برای برای باز توزیع نیروی کار هستند .این دیدگاه از نظرات ادام اسمیت متاثر است اسمیت مهاجرت را نیز متاثر از تابع قانون عرضه و تقاضا می داند  و آن را نه تنها باعث رشد اقتصادی دو منطقه مهاجر پذیر ومهاجر فرست،بلکه حتی وسیله ای برای بهبود وضع کار و اشتغال به شمار می آورد (زنجانی ۱۳۸۰،:۱۲۰).

نظریه اقتصادی مهاجرت را در دو سطح خرد وکلان مورد بررسی قرار می دهد .رویکرد کلان به تاثیر ساخت های کلان در فرایند مهاجرت توجه دارد و مهاجرت را حاصل نیروهایی می داند که برتر از فرد بوده  ودر تضاد با خواست وتمایل وی قرار دارد «دیدگاه های ساختی مارکسیستی»و«نظریه ی بازار کار دو وجهی از نظریه های اقتصادی سطح کلان هستند.

دیدگاه ساختی مارکسیستی که با اندیشه های کارل مارکس شکل گرفت پدیده مهاجرت را بر اساس طبقه بندی وی از جوامع طبقات و عملکرد نظم سرمایه داری تبیین می کند (لوکاس و میر،۱۳۸۷) .

بر اساس این رویکرد مهاجرت بیشتر به خاطر الزامات توزیع فضایی نیروی کار در بخش های مختلف اقتصاد ملی و بین المللی صورت می پذیرد .در مدل تضاد مارکسیستی ،مهاجرت نیروی کار از پیرامون به مرکز ، به عنوان پدیده ی استعمار و بهره کشی مورد توجه قرار می گیرد در جامعه ی مقصد تبعیض در کار و بازار مسکن ،مهاجران را از غیر مهاجران بیگانه می کند (زارع ، ۱۳۸۶).روند انتقال نیروی کار از پیرامون به مرکز  و اشتغال آنها در در فعالیت های غیر متشکل اقتصادی،باعث نفوذ سرمایه از پیرامون به مرکز و نابرابری هر چه بیشتر مناطق می شود (زنجانی ،۱۳۸۰).

در نظریه بازار کار دو وجهی مهاجرت ، ناشی از ساختارهای اقتصادی جوامع در حال توسعه است .به بیان دیگر دو گانه گی منطقه ای موجود در ساختارهای اقتصادی  این جوامع، منجر به مهاجرت می شود مفهوم رشد نامتعادل بیانگر این وضعیت است که یکی از بخشها یا زیر بخش های اقتصادی  به عنوان بخش پیشتاز یا پیشرو در جلوی سایر بخشه قرار گرفته وسایر بخشها را به جلو می کشاند  در واقع این بخش مرکز رشد است  که شعاع آن سایر بخش ها را هم در بر می گیرد بر اساس این دید گاه افراد برای دستیابی به منابع و امکانات تصمیم به مهاجرت به بخش مرکز رشد می گیرند  و پس از ارزیابی شرایط اقدام به مهاجرت می کنند.

نظریه اقتصادی سطع خرد با لحاظ  کردن سطوح خرد و عوامل انسانی ،مهاجرت را جریانی می داند  که توسط افراد بر اساس ارزیابی آنهااز شرایط صورت می گیرد «نظریه ی اقتصاد جدید مهاجرت »از نظریه های سطح خرد است.

بر اساس نظریه ی اقتصاد جدید خانوار،مهاجرت افراد به طور وسیعی در رابطه با عملکردی است که در جامعه دارند . این امر نه تنها با هدف به حداکثر رساندن درآمد خانوار هاست، بلکه در جهت به حداقل رساند ن مخاطرات ناشی از بازار کار مهاجر فرست نیز هست . مخاطراتی مانند فقدان امنیت ،بیمه،کاستی های بازار کار و… که یا در مبداء وجود ندارند ویا از دسترسی اکثریت جامعه به دور است .بر پایه این نظریه خانوار ها تلاش می کنند با تنوع بخشیدن به منابع درآمدی خود ،وضع اقتصادی خود را بهبود بخشند .بر همین اساس مهاجرت افراد از خانواربه مکانی دیگر که در آن ،دستمزد ها و شرایط اشتغال مستقل از نوسانات اقتصادی محلی است ،نوعی امنیت اقتصادی (در مقایسه با مبداء)برای آنها تلقی می شود (زنجانی،۱۳۸۰ به نقل از تاج،۱۳۹۰ :۵۸)

تایلور و استارک معتقدند پول ارسالی مهاجران به خانوار ، نه تنها منجر به بهبود وضع اقتصادی خانوار می شود  درآمد خانوار های  دارای مهاجر را نسبت به خانوار های همتراز  فاقد مهاجر افزایش داده و نوعی منزلت اجتماعی بالاتری برای آنها به دنبال دارد (زنجانی، ۱۳۸۰).

این نظریه فقط به عامل اقتصادی توجه کرده و از سایر عوامل به راحتی عبور کرده  در حالی که عوامل اجتماعی و فرهنگی  تاثیر به سزایی در مهاجرت دارند.در شهرستان بیجار عامل اقتصاد یکی از دلایل مهاجرت است و به نظر می رسد نقش عامل فرهنگی و مذهب در مهاجرت از این شهرستان پر رنگ تر است.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نظریات مهاجرت و نظریات ارزش ها و تغیییر ارزش ها
  • تحقیق مفهوم مهاجرت و انواع آن و مبانی حقوق بین‌الملل مهاجرت
  • تحقیق اهمیت فلسطین و ساکنان اولیه ومبانی مهاجرت به فلسطین و طرح های تقسیم و مواضع کشورها، پیامدها و ایرادا ت قطعنامه تقسیم
  • تحقیق مهاجرت از بعد تاریخی و نظریه ها و دیدگاه های مهاجرت
  • تحقیق مهاجرت روستا به شهر و نظریه ها ی مهاجرت
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.