تحقیق نظریه های مربوط به مشارکت اقتصادی زنان و عوامل اجتماعی موثر بر مشارکت اقتصادی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه های مربوط به مشارکت اقتصادی زنان و عوامل اجتماعی موثر بر مشارکت اقتصادی دارای ۲۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-مقدمه    ۴
۲-۱-۱-پیشینه تحقیقات داخلی    ۴
۲-۱-۲-پیشینه تحقیقات خارجی    ۵
۲-۲-مروی بر نظریه ها    ۶
۲-۲-۱-نظریه های مربوط به مشارکت اقتصادی    ۶
۲-۲-۲- دیدگاه های عوامل اجتماعی موثر بر مشارکت اقتصادی    ۷
نقش اجتماعی جنسیتی      ۷
خانواده     ۸
۱- قدرت طلبی    ۹
متغیرهای جمعیتی و قدرت طلبی    ۱۱
مراحل چرخه زندگی     ۱۲
۲-استقلال مالی    ۱۳
۳- منزلت اجتماعی    ۱۴
۴-تحصیلات    ۱۵
۵- سن    ۱۵
۶ -مسئولیت اجتماعی    ۱۶
۷ – تاهل و تجرد    ۱۶
۲-۲-۳-مشارکت زنان    ۱۸
۲-۳-جمع بندی نظریه ها    ۲۱
فهرست منابع وماخذ    ۲۴

منابع

علیرضا نژاد،سهیلا،(۱۳۷۳)،” بررسی مشارکت زنان در فعالیت های تولیدی و دگرگونی آن با ورود تکنولوژی به مطالعه فعالیت های زراعی زنان روستایی گیلان (روستای گوهردان ) “رساله کارشناسی ارشد،دانشگاه نور

عظیمی، لیلا ، (۱۳۸۳)،”بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت اجتماعی زنان مطالعه موردی زنان “. رساله ی کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

ﺭﺳﻮﻝ ﭘﻮﺭﻋﺮﺑﻲ ،حسین، (۱۳۷۶)”بررسی نقش زنان در فعالیت های روستایی شهرستان رامسر” رساله کارشناسی ارشد،دانشگاه تنکابن

مرکزمشارکت زنان وخانواده ،(۱۳۸۴)،”زنان ومشارکت درتوسعه”،دومین کنگره زن وخانواده تهران،مرکزپژوهش های مطالعات زنان

– شادی طلب، ژاله ،( ۱۳۸۱ ) ،”توسعه و چالشهای زنان ایران”، چاپ اول، تهران، نشر قطره

شادی طلب ، ژاله، (۱۳۸۲) “مشارکت اجتماعی زن ، پژوهش زنان” ، پاییز ،سال سوم ، شماره ۷

عفتی ، محمد، (۱۳۷۳) ” موانع مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی ، اجتماعی” مجله جهاد ، شماره ۱۶۹٫

عمادی ، محمد حسین ،(۱۳۸۰) “تسریع روند توسعه روستایی از طریق اولویت بخشی به زنان ، مجموعه مقالات زن و مشارکت سیاسی و اجتماعی “، مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری.

فیرحی ، داوود،(۱۳۸۷)،”مفهوم مشارکت ،فصلنامه سیاسی”،،سال اول ،شماره سوم .

مطیع ، ناهید ،(۱۳۷۶) ،” زنان در اشتغال کشاورزی”،مجموعه مقالات دومین کنگره گردهمایی زنان.

ﻣﻬﺮﻧﻮﺵﻣﻴﺮﺯﺍﻳﻲﺑﺎﻓﻘﻲ،( ۱۳۷۸ )،” بررسی بهره وری و دستمزد نیروی کار زنان ومردان در بخش کشاورزی “،رساله کارشناسی ارشد،دانشگاه اهواز

-مهدوی ،صادق ،(۱۳۸۳)،”بررسی موانع و مشکلات اشتغال زنان در بخش های دولتی کشور”،ایسنا .

-نقیب السادات، سیدرضا،(۱۳۸۸)،”وضعیت زنان در روند جهانی شدن “. فصلنامه ی کتاب زنان، شماره ١١.

رئیسی مبارکه ، سهیلا (۱۳۷۵) ” تحولات فرایند مشارکت زنان روستایی در گذر به جامعه صنعتی” گردهمایی زنان ، مشارکت ، کشاورزی ۱۴۰۰ ، گزارش چهارم

رمضانی ، احمد،(۱۳۸۷)، “پارادایم ها و نظریه های مشارکت در جامعه شناسی”،انتشارات سخن گستر.

ریتزر،جورج،(۱۳۷۴)،”نظریه های جامه شناختی”،مترجم ثلاثی محسن،انتشارات علمی

زیبایی نژاد ، محمد رضا،(۱۳۸۸) ،” اشتغال زنان، پیامد و رویکردها”، تهران، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.

ساروخانی ، باقر،( ۱۳۷۸ ) ،”فرهنگ علوم اجتماعی”، تهران: انتشارات کیهان .

۲-۱-مقدمه

اگر چه فعالیت های اقتصادی زنان یکی از مهم ترین موضوعات اقتصاد است ،به ندرت در مباحث اقتصادی به صورت جدی مطرح شده است .

در بیشتر بحث هایی که در ایران در مورد فعالیت اقتصادی و اشتغال صورت گرفته است ،به مشارکت اقتصادی واستخدام زنان به صورت شایسته پرداخته نشده است .

در این میان وزارت آموزش وپرورش در سال (۱۳۶۹) نحوه مشارکت زنان در آموزش فنی و حرفه ای را در رشته های مناسب با آنان در سال های ۶۸ و۶۹ بررسی کرده است .

در این بررسی چگونگی نحوه مشارکت زنان در مشاغل فنی و حرفه ای قبل وبعد از انقلاب با هم مقایسه شده و دیدگاه های موجود در رابطه با اشتغال زنان ومعایب ومحاسن آن بیان شده است . علاوه بر آن ،اثرات جانبی . منفی کار خارج از خانه زن بر خانواده و جامعه مورد برسی قرار گرفته است .

در پایان این تحقیق ، مطالعه ای تطبیقی از آموزش و اشتغال زنان در ایران در مقایسه با چند کشور از جمله آلمان ، ژاپن و هند صورت گرفته است .

۲-۱-۱-پیشینه تحقیقات داخلی

سهیلا علیرضا نژاد در رساله کارشناسی ارشد خود در سال ۱۳۷۳ به بررسی مشارکت زنان در فعالیت های تولیدی و دگرگونی آن با ورود تکنولوژی به مطالعه فعالیت های زراعی زنان روستایی گیلان (روستای گوهردان ) پرداخته است .

وی در این تحقیق نشان داده است که با ورود تکنولوژی و تسلط کشت تجاری در منطقه مورد بررسی از میزان فعالیت زنان کاسته شده است  و فعالیت زنان هم چنان در مناطقی که هنوز تکنولوژی نوین در آن ها نفوذ نکرده است ، متمرکز شده است .

این در حالی است که در شیوه کار زنان روستایی تغییری ایجاد نشده و تکنولوژی بیشتر بر کمیت کار زنان موثر بوده است . ضمنا ورود تکنولوژی به حیطه هایی از کار زنان موجبات انتقال این وظایف را به حوزه فعالیت مردانه فراهم کرده است .

ﺣﺴﻴﻦﺭﺳﻮﻝ ﭘﻮﺭﻋﺮﺑﻲ در سال ۱۳۷۶ در پایان نامه کارشناسی ارشد خود به بررسی نقش زنان در فعالیت های روستایی شهرستان رامسر پرداخته است . نتایج این تحقیق نشان می دهد که بیش از ۹۶ درصد از زنان روستایی ،حداقل دارای یک فعالیت اقتصادی مکمل در آمد خانواده بودند . اما نوع میزان فعالیت های اقتصادی آنان تحت  تاثیر مجموعه ای از عوامل جغرافیایی اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی است . نتایج همچنین نشان می دهد که زنان روستایی فعال در اقتصاد روستا و خانواده ، خود مالک عواملﺗولید نیستند.به همین دلیل علی رغم حضور گسترده در فعالیت های اقتصادی در استفاده از اعتبارات دولتی با موانع متعددی رو به رو هستند. ﺍﻳﻦﺗﺤﻘﻴﻖﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲﺩﻫﺪﻛﻪ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩﻱﻓﻌﺎﻟﻴﺖﺑﻴﺶﺍﺯ ٨٧ ﺩﺭﺻﺪﺍﺯﺯﻧﺎﻥﻣﻮﺭﺩﻣﻄﺎﻟﻌﻪ،ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻱﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺣﻀﻮﺭ ﺯﻧﺎﻥ ﺧﺎﻧﻪﺩﺍﺭ ﺭﻭﺳﺘﺎﻳﻲﺭﺍﺩﺭﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎﻱ ﻣتعدّﺩﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱﺩﺭﺟﻬﺖ ﻛﻤﻚﺑﻪﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻭﺭﻫﺎﻧﺪﻥ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﺭﻭﺳﺘﺎﻳﻲﺍﺯﻓﻘﺮ ﻣﻄﻠﻖﻧﺸﺎﻥﻣﻲﺩﻫﺪ.

ﻣﻬﺮﻧﻮﺵﻣﻴﺮﺯﺍﻳﻲﺑﺎﻓﻘﻲ در سال ۱۳۷۸ در پایان نامه کارشناسی ارشد خود به بررسی بهره وری و دستمزد نیروی کار زنان ومردان در بخش کشاورزی پرداخته است .

نتایج نشان می دهد که بهره وری نیروی کار زنان مزد بگیر کمتر از نیروی کار مردان مزد بگیر است . این امر به نوبه خود باعث تبعیض دستمزدی بین نیروی کار زنان و مردان شده است .

مرکز امور مشارکت زنان در سال۱۳۸۰ در پژوهشی به بررسی ساز وکارهای مناسب در ایجاد فرصت های اشتغال زنان در بخش های دولتی طی دوره ۱۳۷۹-۱۳۸۰ پرداخته است . در این تحقیق  ارتقای کمی و کیفی اشتغال زنان در بخش های دولتی از طریق بازنگری سیاست های فعلی اشتغال زنان و مهندسی مجدد ساختار آن برآورد و ارزشیابی شده است .

لیلا عظیمی در سال ۱۳۸۳ در رساله کارشناسی ارشد خود با عنوان بررسی عوامل موثر  بر مشارکت اجتماعی زنان مطالعه موردی زنان شهر شیراز به بررسی عوامل موثر بر مشارکت زنان پرداخته است .نتایج نشان می دهد که بین شاخص های پایگاه اقتصادی (درآمد ومیزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی ) و جهت گیری ارزش یابانه ، احساس و شناختی رابطه های معناداری وجود دارد.اما بین درآمد وجهت گیری احساسی رابطه مثبت و معناداری وجود ندارد. هم چنین مشاهده شد که بین شاخص های پایگاه اجتماعی (شغل ، تحصیلات ،گسترده شبکه ارتباطی و سنت گرایی ) و جهت گیری ارزش یابانه ( به غیر از گسترده شبکه ارتباطی ) رابطه های مثبت و معناداری وجود دارد.

سید رضا نقیب السادات در سال ۱۳۸۸ در مقاله ای به بررسی وضعیت زنان در روند جهانی شدن پرداخته است . در این مقاله تعریف مفهوم جهانی شدن ، دیدگاه های صاحب نظران در این خصوص و سهم فعالیت زنان در روندتوسعه بررسی شده است .نتیجه تحقیق نشان می دهد که ۶۷ درصد از ساعات کار در جهان به زنان تعلق دارد ،ولی زنان کمتر از یک در صد از دارایی جهان را در اختیار دارند

۲-۱-۲-پیشینه تحقیقات خارجی

ﭘﻨﻲﺑﺴﺖ[۱] در تحقیقی به بررسی  میزان مشارکت زنان در کشور کانادا پرداخته است .نتایج نشان می دهد که مشارکت زنان بین سالهای ۱۹۹۰-۱۹۹۲ در اثر رکود اقتصادی اندکی کاهش داشته است .کاهش میزان مشارکت زنان جوان تر بیشتر از سایر زنان بوده است .

باتوجه به این که زنان جوان بیست درصد نیروی کار زنان را در کانادا تشکیل می دهند ،کاهش ها ی سریع مشارکت این گروه با رشد ضعیف زنان مسن تر همراه شده و در مجموع باعث افت میزان مشارکت زنان شده است .در حالی که مشارکت زنان زیر ۴۵ سال در سال های اخیر روندی کاهشی داشته است . این میزان برای زنان ۴۵ تا ۵۰ سال افزایش یافته است .

سنجری کارمر ومیشرا [۲] در سال ۲۰۰۳ در مقاله ای با عنوان (الگوی نقش نیروی کار در ایالت ها و مناطق هندوستان)نشان دادند نشان دادند که ایالتی که فقر بیشتری دارند ،تمرکز بیشتری بر کارگران کشاورزی دارند.در بخش کشاورزی حضور زنان بسیار چشمگیر بوده است .با این وجود ،علی رغم افزایش  میزان مشارکت زنان ،وضعیت اقتصادی آنان بهبودنیافته است.

ﭘﺎﺋﻮﻝﺑﻴﻮﺭﺩﻱ[۳]در مقاله ای به بررسی میزان مشارکت زنان در کانادا بین سال های ۱۹۷۶-۱۹۹۴ پرداخته اند. در این بررسی تاثیرات شرایط سنی در این بررسی تاثیرات شرایط سنی ونیزعوامل کلان اقتصادی بر میزان مشارکت نیروی کار در کانادا بررسی شده است.

نتیجه اصلی این تحقیق نشان می دهد که میزان مشارکت زنان از ثبات نسبی برخوردار است.ثابت ماندن میزان مشارکت و استخدام زنان یک نوع پدیده ساختاری است.

کلان [۴] در تحقیق خودبه بررسی عرضه کار زنان و عدم تساوی درآمد زنان و مردان در ایرلند طی سال های  ۱۹۹۴تا ۱۹۸۷ پرداختند . نتایج حکایت از افزایش همبستگی بین درآمد زوجین ،در دوره مورد مطالعه دارد. در عین حال ، افزایش مشارکت زنان میزان دستمزدآنها(بین۲۰ تا ۵۰ درصد) باعث کاهش تبعیض درآمدمیان مردان وزنان در ایرلند شده است . سایر عواملی که باعث کاهش این تبعیض شده است ، به درآمد زنان بستگی ندارد.

علاوه بر این، نتایج نشان می دهد که با وجود افزایش سریع میزان مشارکت زنان، درآمدهای آنان در سال ۱۹۹۴ همچنان تنها پانزده درصد از کل درآمد خانوار را تشکیل داده است .

لینگ یانگ [۵]در مقاله ای به بررسی آموزش ،میزان مشارکت زنان متاهل ، باروری و رشد اقتصادی پرداخته است. نتایج نشان می دهد که فزاینده بودن هزینه های فرصت داشتن فرزند باعث کاهش تمایل زنان به فرزند دار شدن و افزایش تمایل آن ها به فعالیت اقتصادی شده است . هم چنین مدل ارائه شده در این مقاله با استفاده از آمارهای اجتماعی تایوان نشان می دهد که در مراحل مختلف توسعه اقتصادی،هرچه هزینه های آموزش بیشتر باشد ، میزان مشارکت زنان بالاتر است و افزایش مشارکت زنان سهم مهمی در رشد پایدار اقتصادی دارد .

ﺍﻣﻴﻞﺩﻟﺒﻮﻧﻮ[۶] در تحقیقی به مطالعه میزان کل باروری و مشارکت زنان در انگلستان و ایتالیا پرداخته است .در این بررسی فرضیه رابطه بیکاری با میزان مشارکت و باروری زنان در دو کشور ایتالیا و انگلستان مورد آزمون قرار گرفته است .

۲-۲-مروی بر نظریه ها

۲-۲-۱-نظریه های مربوط به مشارکت اقتصادی

عمدتا صاحب نظران در تعریف مشارکت اقتصادی  از مفاهیمی چون هم جهتی وهدف مندی ، آگاهی نسبت به هدف یا اهداف گروه ، و اراده و خواست  بهره می گیرند ( کولی و وایت [۷]، ۲۴:۱۹۹۳) .

در تبیین مشارکت اقتصادی در سطح کلی ازمتغیرهای الگویی تالکوت پارسونز[۸] استفاده شده است. پارسونز تقسیم کار بر مبنای جنس در خانواده را به نام شایستگی بیولوژیک بیشتر زنان برای مراقبت از دیگران، مادری کردن یا ایفای نقش پر احساس توجیه می کنند.زیرا نقش مرد دادن پایگاه اجتماعی به خانواده از طریق شغل و حفظ امنیت و آسایش خانواده از طریق درآمد شغلی اوست و نقش زن ایجاد روابط عاطفی در درون خانواده و حفظ روابط ضروری عاطفی برای اعضاء خانواده که از مشکلات گوناگون جامعه رنج می برند؛ است. در واقع باید گفت که پارسونز از جمله صاحب نظرانی است که با ارائه مدلی اجتماعی بر اساس متغیرهای الگویی یکی از بانفوذترین تحلیل های سیستم اجتماعی در جوامع را مطرح ساخته است.  متغیرهای الگویی پارسونز به پنج دسته تقسیم می شوند که عبارتند از : ۱- عام گرایی یا خاص گرایی ۲- فرد گرایی یا جمع گرایی ۳- انتسابی یا اکتسابی ۴- خنثی گرایی یا عاطفه گرایی ۵- ویژه گرایی یا انتشار گرایی (تفکیک- آمیختگی)پارسونز در مورد عام گرایی و نقطه مقابل آن خاص گرایی بر این باور است که در جوامع سنتی افراد تمایل دارند با اعضای دایره اجتماعی خودشان مشارکت اقتصادی نمایند. اما در جوامع مدرن به دلیل فشردگی جمعیت و عدم اعتماد در روابط اجتماعی مردم به ناچار با غریبه ها سر و کار دارند و به همین خاطر مایلند که با استفاده از قواعد عام گرایی با آنها رفتار نمایند .در جوامع سنتی در مشارکت اقتصادی همواره با خانواده با یک پیش زمینه عاطفه گرایی برخورد شده است و بیشترین تاکید بر مشکلات و مسائل علمی درباره نحوه سازگاری مادی و اقتصادی در خانواده بوده است. (کالینز[۹] ، ۲۲۵:۱۹۷۵)

[۱] P. Basset

[۲] Mishra & Sanjary Kurmar

[۳] P. Beaudry

[۴] Callan

[۵] Y. Ling

[۶] E. Delbano

[۷] Cole&wait

[۸] Parsonz. T

[۹] collins

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.