1,141 views
پیشینه تحقیق نظریه های مرتبط با رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت و سبک زندگی دارای ۴۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱- نظریههای مرتبط با رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت و سبک زندگی ۵
۱- ۱- مدل باور بهداشتی ۵
۱-۲- نظریهی کنش منطقی و رفتار برنامه ریزی شده ۷
۱-۳- مدل تغییر رفتار ۸
۱-۴- مدل قصد رفتاری ۹
۱-۵ – مدل ارتقاء دهنده سلامت ۱۱
۱-۶- نظریهی شناخت اجتماعی ۱۲
۱-۷- نظریهی شبکه و حمایت اجتماعی ۱۵
۲- مدل ارتقاءسلامت توسط نولا پندر ۱۶
۳-پیشینهی تحقیق ۲۰
۳-۱- تحقیقات داخلی ۲۰
۳-۲- تحقیقات خارجی ۲۵
منابع ۲۹
صفاری، محسن و داوود شجاعی زاده (۱۳۸۷). آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت. تهران : سماط.
دیدارلو، علیرضا، داوود شجاعی زاده و هاشم محمدیان (۱۳۸۸). برنامه ریزی ارتقاء سلامت؛ بر اساس مدل های تغییر رفتار. تهران : آثار سبحان.
کوئن، بروس (۱۳۷۲). مبانی جامعه شناسی، تهران : سمت.
کیوی، ریمون و لوک وان کامپنهورد (۱۳۷۷). روش تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه عبدالحسین نیک گهر . تهران : توتیا .
رمضانخانی، علی، گوهر محمدی، فروزان اکرمی و منوچهر زینلی (۱۳۹۲). ” بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد سالمندان در مورد شیوهی زندگی سالم در دوران سالمندی در شهر تهران”، فصلنامهی بهداشت در عرصه، شمارهی ۱، صص : ۵-۱٫
زارعی پور، مراد علی، حسن افتخار اردبیلی، کمال اعظم و احسان موحد (۱۳۹۱). ” وضعیت سلامت روان و ارتباط آن با رفاه خانواده در دانش آموزان پیش دانشگاهی شهرستان سلماس در سال ۱۳۸۹ “، مجلهی توسعهی پژوهش در پرستاری و مامایی، دورهی نهم، شمارهی یک، صص : ۹۳-۸۴٫
فلاح طاهرپذیر، ابراهیم، شراره ضیغمی محمدی و فرزاد فهمیدی (۱۳۹۱). ” درک بیماران مبتلا به بیماری قلبی و عروقی از منافع و موانع رفتارهای ارتقاء سلامتی “، نشریهی پرستاری قلب و عروق، دورهی اول، شماره ی ۲ .
قنبری، شهلا، فرشته مجلسی، محتشم غفاری، محمود محمودی مجد آبادی (۱۳۹۰). ” بررسی سواد سلامت زنان باردار زیر پوشش مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی “، دو ماهنامه دانشور پزشکی، سال نوزدهم، شمارهی ۹۷ .
کجرویک، دایان (۱۳۷۷). زنان در سلامت و بیماری، چاپ اول. تهران : نشر آتیه.
هکاری، دیانا، رحمت محمد زاده، هنگامه خواجوی کیا و سهیلا زارعی (۱۳۹۱). ” مقایسهی سبک زندگی زنان یائسه مبتلا به بیماریهای عروق کرونر با زنان غیر مبتلا در سال ۱۳۸۹-۱۳۸۸″، مجلهی علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دوره ی ۲۲، شمارهی ۱٫
یداالهی، پروین، شراره دوازده امامی،خدیجه برومندفر، و ناهید فتحی زاده (۱۳۸۵). “ارتباط بین سبک زندگی و خصوصیات فردی – بارداری در زنان باردار”، مجله تحقیقات پرستاری و مامایی، شماره ۳۳٫ صص : ۸۲-۸۱ .
کرمان ساروی، فتیحه، علی منتظری و معصومه بیات (۱۳۹۰). ” مقایسه کیفیت زندگی وابسته به سلامت زنان شاغل و خانه دار”، فصلنامهی پایش، سال یازدهم، شمارهی اول، صص : ۱۱۶-۱۱۱٫
زنجری، نسیبه (۱۳۹۰) مطالعه تعیین کننده های اجتماعی – روان شناختی سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت سالمندان مطالعه موردی : سالمندان شهر شیراز . پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی دانشگاه شیراز.
نویدیان، علی، فتیحه کرمان ساروی و محمود ایمانی (۱۳۹۱). ” رابطهی خودکارآمدی سبک زندگی مربوط به کنترل وزن با اضافه وزن و چاقی “، مجلهی غدد درون ریز و متابولیسم ایران، دورهی چهاردهم، شمارهی ۶ ، صص : ۵۶۳-۵۵۶٫
صادقی، معصومه، پژمان عقدک، رامین حیدری، صدیقه ی دهقان نصیری، رضوان قاهری، مصطفی چراغی، نضال صرافزادگان (۱۳۹۰). ” مقایسهی عوامل خطر قلبی عروقی و شیوهی زندگی سالم زنان خانهدار و شاغل در مناطق مرکزی ایران – برنامه قلب سالم اصفهان “، فصلنامهی یافته، دورهی سیزدهم، شمارهی ۴٫
در یک طبقهبندی کلی این نظریهها به سه دسته تقسیم بندی میشوند : الف). نظریات فردی مانند مدل اعتقاد بهداشتی، مهارت رفتاری مربوط به انگیزه و اطلاعات، رفتار برنامه ریزی شده (نظریه کنش منطقی)، فرانظری (مراحل و فرایند تغییر) و مدل احتمال پیچیدگی؛ ب). نظریات بینفردی مانند شناخت اجتماعی (یادگیری اجتماعی)، شبکه و حمایت اجتماعی، انتشار نوآوری و مدل یاریدهنده ذاتی؛ ج). نظریات اجتماعی مانند سازماندهی اجتماع، تغییر سازمان یافته، تحرک اجتماعی و نظریه ارتباط (گلانز و دیگران[۱]، ۲۰۰۲ : ۴۱). در این قسمت به چند مورد از مهمترین نظریههای مربوط به رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت پرداخته میشود.
مدل باور بهداشتی یکی از اولین تئوریهایی است که منحصراً برای رفتارهای مربوط به سلامت به وجود آمد (صفاری و دیگران، ۱۳۸۸ : ۵۳). این مدل هم مانند تئوریهایی که بر موانع و راهکارهای تغییر رفتار تاکید میکنند، تحتتاثیر تئوری کرتلوین قرار گرفت (ریمر[۳]، ۲۰۰۲ : ۴۱). نظریهی لوین و همکارانش معتقد بود رفتار بستگی به دو متغیر دارد :
۱). ارزشی که به وسیلهی شخص بر پیامد نهاده میشود (ارزش حاصله).
۲). برآورد شخص از این احتمال که یک عمل مشخص منتج به آن پیامد خواهد شد (انتظار).
مدل باور بهداشتی یک تئوری تنظیم هدف مبتنی بر سطح تمایل فرد است که در قالب آن، شخص هدف از عملکرد آتی خود را بر اساس عملکرد قبلی تنظیم مینماید. چنین تئوریهایی، تئوریهای انتظار ارزش نامیده میشوند. آغاز آن مربوط به کاوش در دلایل عدمپذیرش مردم نسبت به غربالگری رایگان بیماری سل بود (صفاری و دیگران، ۱۳۸۸ : ۵۴). این مدل دارای شش ساختار میباشد و بر مبنای آنها به پیشبینی رفتار میپردازد. ساختار حساسیت درکشده، به باور ذهنی فرد اشاره دارد که راجع به احتمال ابتلا به یک بیماری یا دچار شدن به حالت زیانباری در نتیجهی اقدام به رفتار خاصی است. دومین ساختار، شدت درک شده میباشد که مربوط به باور ذهنی شخص در مورد وسعت آسیبی است که میتواند در نتیجه ابتلا به یک بیماری یا وضعیت زیانبار حاصل از یک رفتار خاص پدید آید. غالباً ساختارهای حساسیت درکشده و شدت درکشده با هم گروه بندی میشوند و از آنان به عنوان تهدید درک شده یاد میشود. سومین ساختار مدل باور بهداشتی، منافع درکشده نام دارد که در رابطه با اعتماد به مزایای روشهای پیشنهادی جهت کاهش خطر یا وخامت بیماری یا وضعیت زیانبار حاصل از یک رفتار خاص میباشد. موانع درکشده ساختار چهارم این مدل میباشد، که اشاره به باورهایی در مورد هزینههای واقعی و متصور پیگیری رفتار جدید دارد. ساختار پنجم، راهنماهایی برای عمل نام دارد که شامل نیروهای تسریع کنندهای است که موجب احساس نیاز شخص به انجام عمل می گردد. آخرین ساختار، خودکفایتی نامیده میشود که در دهه ۱۹۸۰ به این مدل اضافه شده است و شامل اطمینان شخص به توانایی اش برای پیگیری رفتار میباشد. خودکفایتی مربوط به رفتار خاص و در زمان حال میباشد و به گذشته یا آینده ارتباطی ندارد. مدل اعتقاد بهداشتی بطور گستردهای در پژوهش رفتاری، پیشگیری اولیه و پیشگیری ثانویه مورد استفاده قرار گرفته است (صفاری و دیگران، ۱۳۸۸ : ۵۵ – ۵۶).
در اواخر دههی۱۹۸۰ و اوایل دههی۱۹۹۰، مارتین فیش باین و آیسک آجزن، نظریهی عمل منطقی را مطرح نمودند. این تئوری مدعی است که قصد رفتاری مقدم بر رفتار بوده و به وسیلهی نگرش نسبت به رفتار و هنجار ذهنی مشخص میگردد. نگرش نسبت به رفتار شامل احساس تمایل یا تنفر کلی شخص نسبت به هر گونه رفتار مشخص بوده و به وسیله باورهای رفتاری (باورهایی مبنی بر اینکه انجام یک رفتار مشخص منجر به پیامدهای معین میگردد) و ارزشیابیهای پیامد (ارزشی که شخص بر هر گونه پیامد ناشی از انجام یک رفتار مشخص مینهد)، تعیین میشود. هنجار ذهنی عبارتست از باور شخص در مورد اینکه بیشتر افراد مهم در زندگی وی فکر میکنند او باید یا نباید اقدام به انجام رفتار موردنظر نموده و به وسیلهی باورهای هنجاری (باورهای شخص در مورد اینکه سایر افراد مهم در زندگی وی، تمایل دارند او چگونه رفتار کند) و انگیزش به پیروی (درجهای که در قالب آن شخص خواستار عمل مطابق با تمایلات درک شدهی افراد مهم در زندگی اش میباشد) معین می گردد (صفاری و دیگران، ۱۳۸۸ : ۶-۶۰).
در اواخر دههی۱۹۸۰ و اوایل دههی۱۹۹۰، آجزن ساختار کنترل رفتاری درکشده (چقدر شخص احساس میکند که مطابق با راستای رفتار مشخص برخورد مینماید) را به نظریهی کنش منطقی افزود و نظریهی رفتار برنامهریزیشده را پدید آورد. ساختار کنترل رفتاری درکشده وابسته به باورهای کنترل (باورهایی در مورد عوامل داخلی و خارجی که می توانند باعث جلوگیری یا تسهیل انجام رفتار گردند) و قدرت درکشده (ادراک این موضوع که چقدر انجام رفتار مورد نظر در هر شرایطی که در قالب باورهای کنترل تعریف شده است آسان یا دشوار میباشد)، است. هر دو نظریه به طور گستردهای در آموزش بهداشت و ارتقای سلامت مورد استفاده قرار گرفتهاند و هم چنان نیز کاربرد دارند. البته از محدودیتهای شناخته شدهی این دو نظریه میتوان به فقدان تمرکز بر تغییر رفتار، عدم توجه به همه عوامل پیش بینیکننده، فاصله میان کنترل رفتاری درکشده و کنترل رفتاری واقعی، تاکید انحصاری بر تفکرات منطقی، تغییرات موجود در ساختارهای پیشبینی کننده، تکیه بر خود گزارشها و تاثیر پذیری از پرسشنامههای اندازهگیری اشاره کرد. نمودار زیر، ساختارهای کلیدی نظریهی عمل منطقی و رفتار برنامه ریزیشده را نشان میدهد (صفاری و دیگران، ۱۳۸۸ : ۶۱-۶۰).
این مدل در سال ۱۹۷۹ توسط پروچاسکا بنا نهاده شد. در سال ۱۹۸۰ پروچاسکا و دیکلمنته مدلی را با محورهای اصلی آمادگی یک فرد برای تغییر، تلاش برای دگرگونی و پیشرفت بسوی رفتار سالم معرفی نمودند. مراحل مدل اینها از تحقیق در باب مسئله ترک سیگار و درمان اعتیاد الکل و مواد مخدر منتج شد و در سالهای اخیر برای حل سایر معضلات بهداشتی مانند تغییرات تغذیهای نیز بکار میرود. تغییر در رفتار بعنوان فرایند نه یک حادثه نگریسته میشود که فرد در سطوح مختلف انگیزه و آمادگی برای تغییرات قرار دارد. از آنجایی که مردم در نقاط مختلف این فرایند هستند مداخلات برنامه ریزی شده بایستی با هر مرحله منطبق باشند. شش مرحله که در این مدل تعریف شده است عبارتند از: ۱) -مرحله قبل از تفکر- شخص از مشکل آگاه نیست و یا بطور جدی در مورد مسئله بهداشتی فکر نکرده است. ۲)- مرحله تفکر- شخص بطور جدی در مورد مسئله حادث شده فکر میکند. ۳)- مرحله آمادگی یا قصد- شخص برنامه برای عمل دارد و آخرین انطباقها را قبل از تغییر رفتار صورت میدهد. ۴)- مرحله عمل- شخص برنامه عملیاتی ویژهای را برای اصلاح رفتار و محیطش انجام میدهد. ۵)- مرحله ماندگاری- فرد رفتار مورد علاقه و جایگزین شده جدید را ادامه میدهد (مراحل توصیه شده بطور دورهای برای جلوگیری از عود رفتار ناسازگار تکرار میشوند). ۶)- مرحله نهایی- فرد هیچ تلاشی و هیچ مقاومتی برای عود رفتار نادرست انجام نمیدهد. در عود شخص به رفتار سابقش رجوع میکند و عود میتواند در هر کدام از مراحل عمل و ماندگاری رفتار اتفاق بیافتد. این مدل بیشتر از آنکه مدلی خطی باشد، مدلی دوار و چرخشی است. در حقیقت در طول این سیکل دایرهای فرد ممکن است در هر کدام از مراحل تفکر، قصد، عمل، عود و بازگشت مجدد به مدل قبل از آنکه به مرحله نهایی برسد از مدل خارج گردد (صفاری و دیگران، ۱۳۸۸ : ۶۷ – ۶۶ ).
[۱] . chang behavior model
[۱] .Glans & other
[۲] . Health belief model
[۳] . Rimer
[۴] .Theory of reasoned action
[۵] .Theory of planned behavior
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر