تحقیق نظریه های مرتبط با رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت و سبک زندگی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه های مرتبط با رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت و سبک زندگی دارای ۴۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- نظریههای مرتبط با رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت و سبک زندگی    ۵
۱- ۱- مدل باور بهداشتی     ۵
۱-۲- نظریهی کنش منطقی و رفتار برنامه ریزی شده     ۷
۱-۳- مدل تغییر رفتار     ۸
۱-۴- مدل قصد رفتاری    ۹
۱-۵ – مدل ارتقاء دهنده سلامت     ۱۱
۱-۶- نظریهی شناخت اجتماعی    ۱۲
۱-۷- نظریهی شبکه و حمایت اجتماعی     ۱۵
۲- مدل ارتقاءسلامت توسط نولا پندر    ۱۶
۳-پیشینهی تحقیق    ۲۰
۳-۱- تحقیقات داخلی    ۲۰
۳-۲- تحقیقات خارجی    ۲۵
منابع    ۲۹

منابع

صفاری، محسن و داوود شجاعی زاده (۱۳۸۷). آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت. تهران : سماط.

دیدارلو، علیرضا، داوود شجاعی زاده و هاشم محمدیان (۱۳۸۸). برنامه ریزی ارتقاء سلامت؛ بر اساس مدل های تغییر رفتار. تهران : آثار سبحان.

 کوئن، بروس (۱۳۷۲). مبانی جامعه شناسی، تهران : سمت.

کیوی، ریمون و لوک وان کامپنهورد (۱۳۷۷). روش تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه عبدالحسین نیک گهر . تهران : توتیا .

رمضانخانی، علی، گوهر محمدی، فروزان اکرمی و منوچهر زینلی (۱۳۹۲). ” بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد سالمندان در مورد شیوه­ی زندگی سالم در دوران سالمندی در شهر تهران”، فصلنامه­ی بهداشت در عرصه، شماره­ی ۱، صص : ۵-۱٫

زارعی پور، مراد علی، حسن افتخار اردبیلی، کمال اعظم و احسان موحد (۱۳۹۱). ” وضعیت سلامت روان و ارتباط آن با رفاه خانواده در دانش آموزان پیش دانشگاهی شهرستان سلماس در سال ۱۳۸۹ “، مجله­ی توسعه­ی پژوهش در پرستاری و مامایی، دوره­ی نهم، شماره­ی یک، صص : ۹۳-۸۴٫

فلاح طاهرپذیر، ابراهیم، شراره ضیغمی محمدی و فرزاد فهمیدی (۱۳۹۱). ” درک بیماران مبتلا به بیماری قلبی و عروقی از منافع و موانع رفتارهای ارتقاء سلامتی “، نشریه­ی پرستاری قلب و عروق، دوره­ی اول، شماره ی ۲ .

قنبری، شهلا، فرشته مجلسی، محتشم غفاری، محمود محمودی مجد آبادی (۱۳۹۰). ” بررسی سواد سلامت زنان باردار زیر پوشش مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی “، دو ماهنامه دانشور پزشکی، سال نوزدهم، شماره­ی ۹۷ .

کجرویک، دایان (۱۳۷۷). زنان در سلامت و بیماری، چاپ اول. تهران : نشر آتیه.

هکاری، دیانا، رحمت محمد زاده، هنگامه خواجوی کیا و سهیلا زارعی (۱۳۹۱). ” مقایسه­ی سبک زندگی زنان یائسه مبتلا به بیماری­های عروق کرونر با زنان غیر مبتلا در سال ۱۳۸۹-۱۳۸۸″، مجله­ی علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دوره ی ۲۲، شماره­ی ۱٫

یداالهی، پروین، شراره دوازده امامی،خدیجه برومندفر، و ناهید فتحی زاده (۱۳۸۵). “ارتباط بین سبک زندگی و خصوصیات فردی – بارداری در زنان باردار”، مجله تحقیقات پرستاری و مامایی، شماره ۳۳٫ صص : ۸۲-۸۱ .

کرمان ساروی، فتیحه، علی منتظری و معصومه بیات (۱۳۹۰). ” مقایسه کیفیت زندگی وابسته به سلامت زنان شاغل و خانه دار”، فصلنامه­ی پایش، سال یازدهم، شماره­ی اول، صص : ۱۱۶-۱۱۱٫

زنجری، نسیبه (۱۳۹۰) مطالعه تعیین کننده های اجتماعی – روان شناختی سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت سالمندان مطالعه موردی : سالمندان شهر شیراز . پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی دانشگاه شیراز.

نویدیان، علی، فتیحه کرمان ساروی و محمود ایمانی (۱۳۹۱). ” رابطه­ی خودکارآمدی سبک زندگی مربوط به کنترل وزن با اضافه وزن و چاقی “، مجله­ی غدد درون ریز و متابولیسم ایران، دوره­ی چهاردهم، شماره­ی ۶ ، صص : ۵۶۳-۵۵۶٫

صادقی، معصومه، پژمان عقدک، رامین حیدری، صدیقه ی دهقان نصیری، رضوان قاهری، مصطفی چراغی، نضال صراف­زادگان (۱۳۹۰). ” مقایسه­ی عوامل خطر قلبی عروقی و شیوه­ی زندگی سالم زنان خانه­دار و شاغل در مناطق مرکزی ایران – برنامه قلب سالم اصفهان “، فصلنامه­ی یافته، دوره­ی سیزدهم، شماره­­ی ۴٫

۱- نظریه­ های مرتبط با رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت و سبک زندگی

در یک طبقه­بندی کلی این نظریه­ها به سه دسته تقسیم بندی می­شوند : الف). نظریات فردی مانند مدل اعتقاد بهداشتی، مهارت رفتاری مربوط به انگیزه و اطلاعات، رفتار برنامه ریزی شده (نظریه کنش منطقی)، فرانظری (مراحل و فرایند تغییر) و مدل احتمال پیچیدگی؛ ب). نظریات بین­فردی مانند شناخت اجتماعی (یادگیری اجتماعی)، شبکه و حمایت اجتماعی، انتشار نوآوری و مدل یاری­دهنده ذاتی؛ ج). نظریات اجتماعی مانند سازماندهی اجتماع، تغییر سازمان یافته، تحرک اجتماعی و نظریه ارتباط (گلانز و دیگران[۱]، ۲۰۰۲ : ۴۱). در این قسمت به چند مورد از مهم­ترین نظریه­های مربوط به رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت پرداخته می­شود.

۱- ۱- مدل باور بهداشتی [۲]

مدل باور بهداشتی یکی از اولین تئوری­هایی است که منحصراً برای رفتارهای مربوط به سلامت به وجود آمد (صفاری و دیگران، ۱۳۸۸ : ۵۳). این مدل هم مانند تئوری­هایی که بر موانع و راهکارهای تغییر رفتار تاکید می­کنند، تحت­تاثیر تئوری کرت­لوین قرار گرفت (ریمر[۳]، ۲۰۰۲ : ۴۱). نظریه­ی لوین و همکارانش معتقد بود رفتار بستگی به دو متغیر دارد :

۱). ارزشی که به وسیله­ی شخص بر پیامد نهاده می­شود (ارزش حاصله).

۲). برآورد شخص از این احتمال که یک عمل مشخص منتج به آن پیامد خواهد شد (انتظار).

مدل باور بهداشتی یک تئوری تنظیم هدف مبتنی بر سطح تمایل فرد است که در قالب آن، شخص هدف از عملکرد آتی خود را بر اساس عملکرد قبلی تنظیم می­نماید. چنین تئوری­هایی، تئوری­های انتظار ارزش نامیده می­شوند. آغاز آن مربوط به کاوش در دلایل عدم­پذیرش مردم نسبت به غربالگری رایگان بیماری سل بود (صفاری و دیگران، ۱۳۸۸ : ۵۴). این مدل دارای شش ساختار می­باشد و بر مبنای آن­ها به پیش­بینی رفتار می­پردازد. ساختار حساسیت درک­شده، به باور ذهنی فرد اشاره دارد که راجع به احتمال ابتلا به یک بیماری یا دچار شدن به حالت زیانباری در نتیجه­ی اقدام به رفتار خاصی است. دومین ساختار، شدت درک شده می­باشد که مربوط به باور ذهنی شخص در مورد وسعت آسیبی است که می­تواند در نتیجه ابتلا به یک بیماری یا وضعیت زیانبار حاصل از یک رفتار خاص پدید آید. غالباً ساختارهای حساسیت درک­شده و شدت درک­شده با هم گروه بندی می­شوند و از آنان به عنوان تهدید درک شده یاد می­شود. سومین ساختار مدل باور بهداشتی، منافع درک­شده نام دارد که در رابطه با اعتماد به مزایای روش­های پیشنهادی جهت کاهش خطر یا وخامت بیماری یا وضعیت زیانبار حاصل از یک رفتار خاص می­باشد. موانع درک­شده ساختار چهارم این مدل می­باشد، که اشاره به باورهایی در مورد هزینه­های واقعی و متصور پیگیری رفتار جدید دارد. ساختار پنجم، راهنماهایی برای عمل نام دارد که شامل نیروهای تسریع کننده­ای است که موجب احساس نیاز شخص به انجام عمل می گردد. آخرین ساختار، خودکفایتی نامیده می­شود که در دهه ۱۹۸۰ به این مدل اضافه شده است و شامل اطمینان شخص به توانایی اش برای پیگیری رفتار می­باشد. خودکفایتی مربوط به رفتار خاص و در زمان حال می­باشد و به گذشته یا آینده ارتباطی ندارد. مدل اعتقاد بهداشتی بطور گسترده­ای در پژوهش رفتاری، پیشگیری اولیه و پیشگیری ثانویه مورد استفاده قرار گرفته است (صفاری و دیگران، ۱۳۸۸ : ۵۵ – ۵۶).

۱-۲- نظریه­ی کنش منطقی[۴] و رفتار برنامه ریزی شده [۵]

در اواخر دهه­ی۱۹۸۰ و اوایل دهه­ی۱۹۹۰، مارتین فیش باین و آیسک آجزن، نظریه­ی عمل منطقی را مطرح نمودند. این تئوری مدعی است که قصد رفتاری مقدم بر رفتار بوده و به وسیله­ی نگرش نسبت به رفتار و هنجار ذهنی مشخص می­گردد. نگرش نسبت به رفتار شامل احساس تمایل یا تنفر کلی شخص نسبت به هر گونه رفتار مشخص بوده و به وسیله باورهای رفتاری (باورهایی مبنی بر اینکه انجام یک رفتار مشخص منجر به پیامدهای معین می­گردد) و ارزشیابی­های پیامد (ارزشی که شخص بر هر گونه پیامد ناشی از انجام یک رفتار مشخص می­نهد)، تعیین می­شود. هنجار ذهنی عبارتست از باور شخص در مورد اینکه بیشتر افراد مهم در زندگی وی فکر می­کنند او باید یا نباید اقدام به انجام رفتار موردنظر نموده و به وسیله­ی باورهای هنجاری (باورهای شخص در مورد اینکه سایر افراد مهم در زندگی وی، تمایل دارند او چگونه رفتار کند) و انگیزش به پیروی (درجه­ای که در قالب آن شخص خواستار عمل مطابق با تمایلات درک شده­ی افراد مهم در زندگی اش می­باشد) معین می گردد (صفاری و دیگران، ۱۳۸۸ : ۶-۶۰).

در اواخر دهه­ی۱۹۸۰ و اوایل دهه­ی۱۹۹۰، آجزن ساختار کنترل رفتاری درک­شده (چقدر شخص احساس می­کند که مطابق با راستای رفتار مشخص برخورد می­نماید) را به نظریه­ی کنش منطقی افزود و نظریه­ی رفتار برنامه­ریزی­شده را پدید آورد. ساختار کنترل رفتاری درک­شده وابسته به باورهای کنترل (باورهایی در مورد عوامل داخلی و خارجی که می توانند باعث جلوگیری یا تسهیل انجام رفتار گردند) و قدرت درک­شده (ادراک این موضوع که چقدر انجام رفتار مورد نظر در هر شرایطی که در قالب باورهای کنترل تعریف شده است آسان یا دشوار می­باشد)، است. هر دو نظریه به طور گسترده­ای در آموزش بهداشت و ارتقای سلامت مورد استفاده قرار گرفته­اند و هم چنان نیز کاربرد دارند. البته از محدودیت­های شناخته شده­ی این دو نظریه می­توان به فقدان تمرکز بر تغییر رفتار، عدم توجه به همه عوامل پیش بینی­کننده، فاصله میان کنترل رفتاری درک­شده و کنترل رفتاری واقعی، تاکید انحصاری بر تفکرات منطقی، تغییرات موجود در ساختارهای پیش­بینی کننده، تکیه بر خود گزارش­ها و تاثیر پذیری از پرسشنامه­های اندازه­گیری اشاره کرد. نمودار زیر، ساختارهای کلیدی نظریه­ی عمل منطقی و رفتار برنامه ریزی­شده را نشان می­دهد (صفاری و دیگران، ۱۳۸۸ : ۶۱-۶۰).

 ۱-۳- مدل تغییر رفتار [۱]

این مدل در سال ۱۹۷۹ توسط پروچاسکا بنا نهاده شد. در سال ۱۹۸۰ پروچاسکا و دیکلمنته مدلی را با محورهای اصلی آمادگی یک فرد برای تغییر، تلاش برای دگرگونی و پیشرفت بسوی رفتار سالم معرفی نمودند. مراحل مدل اینها از تحقیق در باب مسئله ترک سیگار و درمان اعتیاد الکل و مواد مخدر منتج شد و در سالهای اخیر برای حل سایر معضلات بهداشتی مانند تغییرات تغذیه­ای نیز بکار می­رود. تغییر در رفتار بعنوان فرایند نه یک حادثه نگریسته می­شود که فرد در سطوح مختلف انگیزه و آمادگی برای تغییرات قرار دارد. از آنجایی که مردم در نقاط مختلف این فرایند هستند مداخلات برنامه ریزی شده بایستی با هر مرحله منطبق باشند. شش مرحله که در این مدل تعریف شده است عبارتند از: ۱) -مرحله قبل از تفکر- شخص از مشکل آگاه نیست و یا بطور جدی در مورد مسئله بهداشتی فکر نکرده است.    ۲)- مرحله تفکر- شخص بطور جدی در مورد مسئله حادث شده فکر می­کند.    ۳)- مرحله آمادگی یا قصد- شخص برنامه برای عمل دارد و آخرین انطباق‌ها را قبل از تغییر رفتار صورت می­دهد.   ۴)- مرحله عمل- شخص برنامه عملیاتی ویژه‌ای را برای اصلاح رفتار و محیطش انجام می‌دهد.   ۵)- مرحله ماندگاری- فرد رفتار مورد علاقه و جایگزین شده جدید را ادامه می‌دهد (مراحل توصیه شده بطور دوره‌ای برای جلوگیری از عود رفتار ناسازگار تکرار می‌شوند).   ۶)- مرحله نهایی- فرد هیچ تلاشی و هیچ مقاومتی برای عود رفتار نادرست انجام نمی‌دهد. در عود شخص به رفتار سابقش رجوع می‌کند و عود می‌تواند در هر کدام از مراحل عمل و ماندگاری رفتار اتفاق بیافتد. این مدل بیشتر از آنکه مدلی خطی باشد، مدلی دوار و چرخشی است. در حقیقت در طول این سیکل دایره‌ای فرد ممکن است در هر کدام از مراحل تفکر، قصد، عمل، عود و بازگشت مجدد به مدل قبل از آنکه به مرحله نهایی برسد از مدل خارج گردد (صفاری و دیگران، ۱۳۸۸ : ۶۷ – ۶۶ ).

[۱] . chang behavior model

[۱] .Glans & other

[۲] . Health belief model

[۳] . Rimer

[۴] .Theory of reasoned action

[۵] .Theory of planned behavior

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارتقاء سلامت و مدل های آن و سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و ابعاد آن
  • تحقیق فرهنگ سیاسی و سبک زندگی سیاسی شیعه و رابطه آن دو
  • تحقیق مفهوم سبک زندگی و لیبرالیسم واسلام و دیدگاههای آن
  • تحقیق مدیریت بدن و سبک زندگی در نظریه پردازیهای جامعه شناختی
  • تحقیق مختصری از پیشینه ی تاریخی نظریات مربوط به تفکر انتقادی و شاخص‌های سلامت اجتماعی و نظریات مربوط به آن و نظریات مربوط به هویت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.