تحقیق نظریه ها و مدل های ارتباطات سازمانی و تعهد سازمانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه ها و مدل های ارتباطات سازمانی و تعهد سازمانی دارای ۸۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- ارتباطات سازمانی:    ۵
۲-۱-۱- اهمیت ارتباطات:    ۵
۲-۱-۲- تعاریف ارتباطات:    ۸
۲-۱-۳- سطوح ارتباطات:    ۱۰
۲-۱-۴- ارتباطات سازمانی:    ۱۱
۲-۱-۵- متغیرهای ارتباطات:    ۱۲
۲-۱-۶-  فرایند ارتباطات:    ۱۲
۲-۱-۷- اجزای فرایند ارتباطات:    ۱۴
۲-۱-۸- موانع ارتباطات:    ۱۸
۲-۱-۹- مهارت و شایستگی مورد نیاز برای ایجاد پیامهای باکیفیت:    ۱۹
۲-۱-۱۰- ویژگی‌های ارتباطات سازمانی    ۱۹
۲-۱-۱۱- تجزیه و تحلیل ارتباطات سازمانی:    ۲۰
۲-۱-۱۲- انتخاب مسیر یا کانال ارتباطی مناسب:    ۲۰
۲-۱-۱۳- انواع ارتباطات    ۲۱
۲-۱-۱۳-۱- ارتباطات کلامی و غیرکلامی:    ۲۱
۲-۱-۱۳-۲- ارتباطات یک جانبه و دو جانبه :    ۲۳
۲-۱-۱۳-۳- ارتباطات رسمی و غیر رسمی :    ۲۴
۲-۱-۱۴- ارتباطات خطی، تعاملی و تبادلی:    ۲۵
۲-۱-۱۴-۱- ارتباطات خطی:    ۲۵
۲-۱-۱۴-۲- ارتباطات تعاملی:    ۲۷
۲-۱-۱۴-۳- ارتباطات تبادلی:    ۳۰
۲-۱-۱۴-۴- مقایسه مدلها:    ۳۱
۲-۲- تعهد سازمانی:    ۳۲
۲-۲-۱- تعاریف تعهد سازمانی:    ۳۴
۲-۲-۲- اهمیت تعهد سازمانی:    ۳۶
۲-۲-۳- اﺟﺰا و مراحل ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ:‬    ۳۸
۲-۲-۴- جوانب یا انواع تعهد سازمانی:    ۳۹
۲-۲-۵- عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی:    ۴۱
۲-۲-۶- دو دیدگاه درباره تعهد سازمانی:    ۴۵
۲-۲-۷- دیدگاههای نظری عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی:    ۴۷
۲-۲-۸- دﻳﺪﮔﺎﻫﻬﺎﻳﻲ درﻣﻮرد ﻛﺎﻧﻮﻧﻬﺎی ﺗﻌﻬﺪﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ    ۴۸
۲-۲-۹- ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﻔﻬﻮم ﻳﻚ ﺑﻌﺪی ﻳﺎ ﭼﻨﺪﺑﻌﺪی؟‬    ۵۰
۲-۲-۱۰- اﻟﮕﻮﻫﺎی ﭼﻨﺪﺑﻌﺪی‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬    ۵۰
۲-مدل مایر و شورمن:    ۵۲
۴-مدل جاروس و همکاران:    ۵۲
۲-۲-۱۱-مدل می یر و آلن:    ۵۳
۲-۲-۱۲-راهکارهایی برای افزایش تعهد سازمانی:    ۵۵
۲-۳-پیشینه پژوهشی:    ۵۶
۲-۳-۱- ارتباطات سازمانی    ۵۶
۲-۳-۱- ۱- پژوهشهای داخلی:    ۵۶
۲-۳-۱-۲- پژوهشهای خارجی:    ۶۰
۲-۳-۲-تعهد سازمانی    ۶۲
۲-۳-۲-۱- پژوهشهای داخلی:    ۶۲
۲-۳-۲-۲- پژوهشهای خارجی:    ۶۶
۲-۳-۳- ارتباطات سازمانی و تعهد سازمانی:    ۶۹
فهرست منابع و مآخذ:    ۷۱

منابع :

برکو، رُی م.، وُلوین، آندرو د.، و وُلوین، دارلین ر. (۱۳۷۸). مدیریت ارتباطات فردی و عمومی، ترجمه سیدمحمد اعرابی و داود ایزدی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.

امین شایان جهرمی، شاپور و امینی، جعفر (۱۳۸۸). ارتباطات مؤثر سازمانی، اصول و عملگرایی برای عملیات آینده، شیراز: انتشارات کوشا مهر.

وود، جولیا ت. (۱۳۷۹). ارتباطات میان فردی; روان شناسی تعامل اجتماعی، ترجمه مهرداد یروزبخت، نشر مهتاب.

ه‍م‍ی‍ل‍ت‍ون‌، س‍ی‍م‍ور(۱۳۷۵). تج‍زی‍ه‌ و ت‍ح‍ل‍ی‍ل‌ ارت‍ب‍اطات‌ س‍ازم‍ان‍ی‌،ت‍رج‍م‍ه‌ داود م‍ح‍ب‌ع‍ل‍ی‌، ت‍ه‍ران‌: دان‍ش‍گ‍اه‌ ع‍لام‍ه‌ طب‍اطب‍ائ‍ی‌،(۱۹۴۱).

استرون، حسین (۱۳۷۷). تعهد سازمانی، مدیریت در آموزش و پرورش، ۱۷ (۵) – صص ۷۴-۷۳٫

الوانی، سید مهدی (۱۳۸۵). مدیریت عمومی، تهران: نشر نی.

فتاحی، مسلم (۱۳۹۱). بررسی رابطه بین ارزشهای سازمانی، و تعهد سازمانی دبیران دبیرستانهای شهر شیراز در سال تحصیلی ۹۰-۹۱، پایان نامه تحصیلی کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز: شیراز

فرهادیان، محبوبه (۱۳۸۲). بررسی رابطه بین مدیریت مشارکتی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی معلمان دبیرستانهای چهارگانه آموزش و پرورش شیراز. شیراز

فرهنگی، علی اکبر (۱۳۷۸). ارتباط سازمانی، نوشته جمعی از اساتید، فصل اول: ارتباطات رسمی و غیر رسمی

فرهنگی، علی اکبر (۱۳۸۵). ارتباطات انسانی: جلد اول، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.

فرهنگی، علی اکبر و حسین زاده، علی (۱۳۸۴): دیدگاه‌های نوین درباره تعهدسازمانی، ماهنامه تدبیر. شماره ۱۵۷ – صص ۱۴ تا ۱۷

فولادگر، بهروز (۱۳۸۴). مدیریت و ارتباطات، روزنامه همشهری، سال ۱۳، شماره ۳۷۸۳، صفحه ۷ و ۱۰٫

فیضی، طاهره (۱۳۸۳). مبانی سازمان و مدیریت، چاپ پنجم، تهران، دانشگاه پیام نور.

امامی، مصطفی(۱۳۸۷). تعهد سازمانی و عوامل مؤثر بر آن، فصلنامه راهبرد دانشگاه تهران ،شماره اول. ۸٫

داوودآبادی، محمد (۱۳۸۵). مدیریت و ارتباطات سازمانی، همایش ملی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات ، اصفهان ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۸۵

امیرشیبانی، ابوالقاسم، بهشاد، بیژن، رجب زاده، محمدرضا، حجازی، حسین (۱۳۸۱). بررسی رابطه بین ارتباطات سازمانی اثربخش و تعهد سازمانی مدیران یک شرکت توزیع نیروی برق، هفتمین کنفرانس سراسری شبکه های توزیع نیروی برق، کد مقاله DNHR114

امینی، میترا، نجفی پور، ترکان، نیلوفر، ابراهیمی نژاد فاطمه (۱۳۸۹). رابطه مهارتهای ارتباطی با عملکرد آموزشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی جهرم، مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، شماره ۵۴، ص ۱۰۰

۲-۱- ارتباطات سازمانی:

در دنیای کنونی که به آن اصطلاح دهکده جهانی داده اند، اطلاعات به طور مداوم بین کشورهای مختلف رد و بدل می شود. به طوری که حتی اگر برای مدت کوتاهی بنا به دلایلی ارسال اطلاعات بین کشورها قطع گردد، به جهات مختلفی می تواند به کشورهای جهان لطمه جبران ناپذیری وارد نماید. حجم اطلاعات در جوامع بشری به طور روز افزونی در حال افزایش است و روندی شتابان به خود گرفته است.

در تحقیقی که به وسیله دانشگاه آکسفورد انگلستان انجام شد، در سال ۱۹۰۰ میلادی هر صد سال، در سال ۱۹۵۰ هر ۵۰ سال، در سال ۱۹۷۰ هر ۲۰ سال و در سال ۱۹۹۰ میلادی هر ۵ سال حجم اطلاعات بشر دو برابر شده است.  با توجه به آمار و ارقام فوق می توان ادعا نمود که رد و بدل اطلاعات و معلومات که به زبان ساده ارتباطات نامیده می شود، چقدر در جوامع بشری تکامل یافته است. نیاز به انجام ارتباطات صحیح که بتواند راه گشای مشکلات افراد در جوامع امروزی باشد، موضوعی اساسی و ضروری است (امین شایان جهرمی و همکاران، ۱۳۸۸). بعلاوه ارتباطات تنها شامل صحبت کردن نمی شود، زمانی که در کلاس درس به سئوالی جواب می دهی، مورد تعریف و تمجید قرار می گیری، عقاید و ایده های فرد دیگری را به چالش می کشی، با اعضای خانواده تعامل برقرار می کنی، در مصاحبه شغلی یا جلسه گروهی شرکت می کنی، به ارائه کلاسی گوش می دهی، سلام میکنی و یا لباسی را برای پوشیدن انتخاب میکنی، در واقع به نوعی ارتباط برقرار می کنی. ارتباطات دوستانه قابل توجه، روابط خانوادگی موفق، موفقیت شغلی و تحصیلی، همگی به توانایی برقراری ارتباط بستگی دارد. مطالعه فرایند ارتباطات و یادگیری ارتباطات مؤثر نه تنها اقدامی علمی است؛ بلکه در عمل نیز به ما کمک می کند مهارتهای ارتباطی خود را بهبود بخشیم (برکو و همکاران، ۲۰۰۷).

۲-۱-۱- اهمیت ارتباطات:

امروزه فرایند ارتباطات یکی از اجزای اصلی فعالیتهای سازمانهای مختلف گردیده است. از طریق این فرایند رهبری در سازمان به اجرا درآمده و هماهنگی ایجاد می شود. اهمیت این فرایند به حدی است که صاحب نظران مدیریت در نوشته های خود تأکید بسیاری بر ارتباطات سازمان داشته اند. چستر برنارد[۱] اولین وظیفه مدیران را گسترش قلمرو سیستم اطلاعاتی می داند. همچنین هنری مینتزبرگ[۲] نقش اطلاعاتی و ارتباطی مدیر را جزء اساسی ترین نقشهای او قلمداد کرده است. ارتباط، تارو پود سازمان را به هم پیوند داده و موجب یکپارچگی و وحدت سازمانی می شود. کلیه سطوح مدیریت مسئولیت ایجاد ارتباطات صحیح را برعهده دارند. به جرأت می توان گفت موفق ترین و کارآمدترین مدیران در سازمانها افرادی هستند که دارای مهارت ارتباطی بالایی باشند.

بسیاری از مشکلات سازمانی، روابط مبهم بین افراد، سوء تفاهم ها و ناهنجاری ها معلول ارتباط ضعیف یا نادرست هستند که خود یکی از علل کند شدن روند کار سازمان بوده و کارائی سازمان را کاهش می دهد. ضمن این که ارتباطات موفق و مؤثر باعث ایجاد روحیه بالا، کارایی زیاد و در نهایت رابطه مطلوب کارمندان با هم می گردد. می توان ارتباطات در سازمان را به جریان خون در بدن تشبیه نمود. همانطور که هرچه جریان خون در بدن یکنواخت تر و منظم تر باشد، تمام سیستم ها و ارگانهای بدن بهتر به کار خود ادامه می دهند، ارتباطات سازمانی نیز چنین نقشی را در سازمان ایفا می کند.

مدیران برای هدایت توفیق آمیز باید ارتباط روشنی بین اهداف سازمانی و کارمندان برقرار کنند، و با این ارتباطات کارمندان را برانگیزند تا به رهبری آنان اعتماد کنند و وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهند. دنیای مدیران دنیایی از کلمات است، پس چه بهتر که مدیران بدانند چگونه از این کلمات استفاده نمایند تا ارتباطات موفقیت آمیزی داشته باشند. خصوصاً هرچه مدیر در سطح بالاتری از مدیریت قرار داشته باشد بایستی از مهارتهای ارتباطی بیشتری برخوردار باشد. مدیران رده بالا چه در سازمان و چه در خارج و محیط پیرامون آن بیشتر از سایر رده های مدیریتی نیاز به برقراری ارتباط دارند (امین شایان جهرمی و همکاران، ۱۳۸۸).

پایه و اساس ارتباطات به سه عنصر برمی گردد که اگر در ارتباطات متجلی نباشند، ارتباطات مؤثر و تأثیرپذیری را شاهد نخواهیم بود. این سه عنصر عبارتند از:

تشویق[۳]

احترام[۴]

پذیرش[۵]

و به چهار دلیل ارتباطات مرکز کل فرایندهای سازمانی است:

ارتباطات فرایند اتصال مدیریتی است. ارتباطات طریقی است که مدیران کارکردهای برنامه ریزی، مدیریت، سازماندهی، کارگزینی، جهت دهی و کنترل را هدایت می کنند. ارتباطات قلب تمام سازمانهاست.

ارتباطات ابتدائی ترین وسیله ایست که مردم از طریق آن کسب و تبادل اطلاعات می کنند. تصمیمات غالباً براساس کمیت و کیفیت اطلاعات دریافتی است. اگر اطلاعاتی که براساس آن تصمیم گیری می شود، ضعیف یا ناقص باشد، تصمیمات غالباً ناصحیح خواهد بود.

بیشترین فعالیتهای زمان برای مدیران ارتباطات است. مدیران ۷۰ تا ۹۰ درصد زمان خود را صرف ارتباط با کارمندان و دیگر مشتریان داخلی و خارجی می کنند.

اطلاعات و ارتباطات نمایانگر قدرت یک سازمان است. یک کارمند به طور ساختاری نمی تواند در یک واحد کاری، کاری را انجام دهد، مگر اینکه بداند چه چیزی را باید انجام دهد، چه زمان وظیفه باید انجام پذیرد و چه شخص دیگری می بایست دخیل باشد.

ارتباطات امکان برقراری و حفظ روابط درون شخصی و گوش فرادادن به یکدیگر را فراهم می نماید و علاوه بر این، اطلاعات مورد نیاز جهت ایجاد یک محیط کاری الهام بخش را کسب می نماید. هیچ مدیری بدون برقراری ارتباط نمی تواند تعارض را رفع نماید، در داد و ستد موفق باشد و در نهایت یک رهبر موفق باشد (امین شایان جهرمی و همکاران، ۱۳۸۸).

۲-۱-۲- تعاریف ارتباطات:

واژه ارتباطات که به معنای عمومی کردن و یا سهیم شدن می باشد(پیترز، ۱۹۹۹، ویلیامز، ۱۹۸۵) ابتدا برای نشان دادن استفاده از ارتباطات فیزیکی مانند جاده ها و راه آهن، صنعت رسانه، (ویلیامز، ۱۹۸۵) و همچنین شرکت در جلسات برنامه ریزی شده میان فراماسونها (مبلغان مسیحی) مانند آئینهای مذهبی(ارتباطات[۶]، ۲۰۱۰) استفاده می گردید (پاساتری[۷]، ۲۰۱۲). پیشوند com  که از زبان لاتین رم قدیم cum گرفته شده است به معنی با می باشد و munus مربوط به خدماتی در جهت فرهنگ است. از ترکیب قسمت اول و دوم کلمه در زبان انگلیسی واژه communication بدست می آید که در مفهوم وسیع به معنی تقسیم تجارب به طور عام به منظور بهبود عمومی است (امین شایان جهرمی و همکاران، ۱۳۸۸).

تعاریف فعلی از ارتباطات در فرهنگ لغت آکسفورد، آن را به سه دسته طبقه بندی می نماید:

معانی مربوط به وابستگی یا اتحاد،

معانی مربوط به سهیم شدن یا انتقال چیزی، و

معانی مربوط به دسترسی داشتن (پاساتری، ۲۰۱۲)

دانس[۸] (۱۹۷۰) برای روشن شدن تفاوتهای میان تعاریف ارائه شده از مفهوم ارتباطات، به سه نکته اشاره میکند: وی ابتدا، سطح مشاهده و یا انتزاع را مدنظر قرار داده است. برخی از تعاریف، گسترده (و در نتیجه فراگیر) و برخی دیگر محدود تر می باشند. دوم، تعاریف ارتباطی ابعاد متفاوتی را در برمی گیرند. برخی از تعاریف تنها شامل پیامهای هدفمند هستند، در حالی که دیگر تعاریف قائل به چنین محدودیتی نیستند. و آخرین نکته اینکه، در این تعاریف از معیارهای متفاوتی برای قضاوت استفاده شده است. برخی از تعاریف ارتباطات صحیح یا اثربخش را در برمی گیرند، در حالیکه تعاریف دیگر مفهوم کلی ارتباطات را مدنظر قرار می دهند  (پاساتری، ۲۰۱۲).

[۱]– Chester bernard

[۲] -Henry mintzberg

[۳] -Admirstion

[۴] -Respect

[۵] -Acception

[۶] – Communication (2010). In Oxford English Dictionary online

[۷] – Pusateri

[۸]– Dance

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق هوش معنوی ، رضایت شغلی و تعهد سازمانی و ابعاد و مولفه های آن
  • تحقیق مدیریت عملکرد، اهداف و مولفه ها و ابزار سنجش آن و تعهد سازمانی و عدالت سازمانی و ابعاد و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق مفاهیم، الگوها، نظریه‌ها و تئوری‌های تعهد سازمانی و عملکرد شغلی
  • تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری و تعهد سازمانی ، مفهوم ، اهداف و الگوها و عوامل مؤثر در آن
  • تحقیق کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی، مفهوم و نظریه ها و دیدگاهها و الگوها و مدل ها و عوامل موثر برآن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.