پیشینه تحقیق نظریه وحدت متعالی ادیان دکتر نصر دارای ۱۰۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱-مقدمه ۶
۲- بررسی نظریه وحدت متعالی ادیان دکتر نصر ۸
۲-۱- سنتگرایی و خاستگاه آن ۸
۲-۱-۱- معناشناسی سنتگرایی ۸
۲-۱-۱-۱- معناشناسی سنت ۱۰
۲-۱-۱-۲- بررسی واژه (Tradition) ۱۱
۲-۱-۱-۲-۱- اشتقاق و معنای لغوی ۱۱
۲-۱-۱-۲-۲- بررسی واژه سنت در معنای عرفی ۱۲
۲-۱-۱-۲-۲-۱- معنای سنت در زبان عربی ۱۲
۲-۱-۱-۲-۲-۲- معنای سنت در زبان فارسی ۱۳
۲-۱-۱-۳- چیستی سنت در نظر عالمان سنتگرا ۱۴
۲-۱-۱-۳-۱- حقیقت مطلق، بیصورت و فرا زمان ۱۵
۲-۱-۱-۳-۲- تجلی صوری حقیقتهای الوهی ازلی در زمان و مکان از طریق ظواهر و قوالب اسطورهای و دینی ۱۷
۲-۱-۲- پیشینه و خاستگاه سنتگرایی ۱۹
۲-۱-۲-۱- پایهگزاران سنتگرایی ۲۵
۲-۱-۲-۱-۱- رنهگنون ۲۵
۲-۱-۲-۱-۲- آناندا کوماراسوامی ۲۷
۲-۱-۲-۱-۲- فریتهوف شوان ۲۹
۲-۱-۳- سید حسین نصر پایه گذار سنت گرایی در ایران ۳۱
۲-۱-۳-۱- نگاهی به زندگی حسین نصر ۳۱
۲-۱-۳- ۲- نگاهی به آراء و افکار حسین نصر ۳۳
۲-۱-۴- سنت و دین از نگاه نصر وسنت گرایان ۳۷
۲-۲- تبیین نظریه وحدت متعالیه ادیان ۳۹
۲-۲-۱- اصول نظریهی وحدت متعالی ادیان ۴۱
۲- ۲-۱-۱-تمام ادیان مبدأ واحدی دارند ۴۱
۲-۲-۱-۲-تفاوت جایگاه امر مطلق و مثل اعلاء ۴۲
۲-۲-۱-۳- اصل راست آیینی ۴۴
۲-۲-۱-۴-تمایز میان بعد ظاهری و بعد باطنی ۴۷
۲-۲-۱-۵- وحدت باطنی و کثرت ظاهری ۵۱
۲-۲-۱-۶- وجود عناصر متشابه در ادیان مختلف ۵۳
۲-۲-۲- جمع بندی و نتیجه گیری بخش ۵۵
۲-۳- مبانی نظریه وحدت متعالی ادیان ۵۶
۲-۳-۱- مبانی نظری وعرفانی نظریه ی وحدت متعالی ادیان ۵۶
۲-۳-۱-۱- فلسفه سنت گرایان (حکمت خالده) ۵۶
۲-۳-۱-۱-۱- حکمت خالده و نظریه وحدت متعالی ادیان ۶۲
۲-۳-۱-۲- مبانی عرفانی نظریه وحدت متعالی ادیان ۶۴
۲-۳-۱-۲-۱- ابنعربی و مبانی نظریهی وحدت متعالی ادیان ۶۶
۲-۳-۱-۲-۱-۱- ابنعربی و نظریه ی وحدت وجود ۶۷
۲-۳-۱-۲-۱-۲- ابنعربی و وحدتگرایی دینی ۷۰
۲-۳-۱-۲-۱-۳- اسماء الهی و ظهور ادیان ۷۱
۲-۳-۱-۲-۱-۴- ابنعربی و نظریهی وحدت متعالی ادیان ۷۳
۲-۳-۱-۲-۲- وحدت متعالی ادیان در اندیشه مولوی ۷۵
۲-۳-۱-۲-۲-۱- وحدت انبیاء ۷۶
۲-۳-۱-۲-۲-۲- علت اختلاف ادیان در نگاه مولوی ۷۷
۲-۳-۱-۲-۲-۳- یکی بودن حقیقت ۷۹
۲-۳-۱-۲-۲-۴- گوهر دین ۸۰
۲-۳-۱-۳- نتیجه گیری بخش ۸۱
۲-۳ -۲- مبانی فلسفی نظریهی وحدت متعالی ادیان ۸۱
۲-۳-۲-۱ – نصر و فلسفهی اسلامی ۸۱
۲-۳-۲-۲- نصر و حکمت متعالیه ۸۵
۲-۳-۲-۲-۱- اصول مابعدالطبیعی ۸۵
۲-۳-۲-۲-۲- تشکیک در وجود ۸۶
۲-۳-۲-۲-۳- وحدت متعالی وجود ۸۷
۲-۳-۲- ۳- نصر و شیخ اشراق ۹۰
۲ -۳-۲-۳-۱- نورالانوار و مباحث وجود ۹۳
۲-۳-۲-۴- جمع بندی و نتیجهگیری ۹۵
منابع و مآخذ ۹۸
الف: کتاب ۹۸
ب: مقالات ۱۰۳
ج: منابع انگلیسی ۱۰۴
۱) قرآن کریم
۲) نصر، سیدحسین، اسلام و تنگناهای انسان متجدد، انشاءا… رحمتی، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردی، ۱۳۸۳٫
۳) ————-، آرمانها و واقعیتهای اسلام، ترجمه شهابالدین عباسی، تهران، ۱۳۸۲
۴) ————-، آموزههای صوفیان از دیروز تا امروز، ترجمه دکتر حسین حیدری – محمدهادی امینی، تهران، قصیدهسراف ۱۳۸۲٫
۵) ————-، جاودان خرد (مجموعه مقالات دکتر سیدحسین نصر) به اهتمام دکتر سیدحسین حسینی، تهران، چاپ دیبا، ۱۳۸۶٫
۶) ————-، در غربت غربی، مترجم امیرنصری، تهران، رسا، ۱۳۸۳٫
۷) ————-، دین و نظم طبیعت، ترجمه انشاءا… رحمتی، تهران، نشر نی، ۱۳۸۵٫
۸) ————-، سنت عقلا اسلامی در ایران، تهران، حکمت، قصیدهسرا، ۱۳۸۳٫
۹) ————-، سه حکیم مسلمان، ترجمه: احمد آرام، تهران، کتابفروشی سروش با همکاری موسسه فرانکلین، اسفند۱۳۴۵٫
۱۰) ————-، صدرالمتألهین شیرازی و حکمت متعالیه، ترجمه: حسین سوزنچی، تهران، سهروردی، ۱۳۸۲٫
۱۱) —————، قلب اسلام، ترجمه مصطفی شهرآیینی، تهران، حقیقت، ۱۳۸۲٫
۱۲) —————، معارف اسلامی در جهان معاصر، تهران، نشر علمی و فرهنگی، ۱۳۸۹٫
۱۳) —————، معرفت امر قدسی، ترجمه: فرزاد، حاجی میرزایی، تهران، نشر و پژوهش فرزان روز.
۱۴) —————، معرفت و معنویت، ترجمه: انشاءا… رحمتی، تهران، سهروردی، ۱۳۸۰٫
۱۵) —————، نیاز به علم مقدس، ترجمهک حسن میانداری، قم، طه، ۱۳۷۹٫
۱۶) —————، هنر و معنویت اسلامی، ترجمه: رحیم قاسمیان، تهران، دفتر مطالعات دینی هنر، ۱۳۷۵٫
در این مقاله به بررسی نظریه وحدت متعالی ادیان دکتر نصر پرداخته میشود.
آغاز این مقاله با عنوان سنتگرایی و خاستگاه آن، ابتدا به معنا شناسی واژه سنت در فرهنگها و در معنای لغوی و عرفی آن و سپس چیستی سنت در نظر عالمان سنتگرا میپردازد.
سپس به بررسی پیشینه و خاستگاه پلورالیزم پرداخته شده است. البته باید گفت که سابقه تاریخی سنتگرایی به عنوان رویکردی آگاهانه در مقابل انسان متجدد با مساعی رنهگنون، عالم و حکیم و عارف فرانسوی و آناندا کنتیش کوماراسوامی، عالم، هنرشناس و حکیم سیلانی و فریتهوف شوان که بزرگترین شارح و مفسر سنت است، هویت و موجودیت مستقلی یافت و اندیشمندان بسیاری را از جمله حسین نصر به خود جلب کرد.
بر همین اساس به طور اجمالی به نقش این سه اندیشمند در شکلگیری این جریان پرداختهایم و پس از این نگاهی اجمالی به زندگی و اندیشههای سیدحسین نصر به عنوان نظریهپرداز وحدت متعالی ادیان داریم.
در بخش بعد به بررسی نظریهی وحدت متعالی ادیان میپردازیم، اما از آنجا که دین و سنت دو معنای گره خورده با هم در مکتب سنتگرایان هستند باید به بررسی این دو مورد در سنتگرایی پرداخت. پس از این نظریه وحدت متعالی ادیان را مطرح کرده و سپس به تبیین ادلّه آن از دیدگاه نصر میپردازیم.
سپس در این مقاله به مبانی نظریه وحدت متعالی ادیان میپردازیم. مبانی نظریه وحدت متعالی ادیان به دو بخش تقسیم می شود: ۱- مبانی نظری و عرفانی نظریه ۲- مبانی فلسفی آن.
بخش اول که شامل: ۱- فلسفه سنتگرایان میباشد که حکمت خالده را به عنوان یکی از مبانی اصلی و تشریحکننده منظومه فکری سنتگرایان معرفی میکند. از جمله ویژگیهای حکمت خالده، کارکرد فهم ادیان مختلف است. رویکرد حکمت جاوید به دینپژوهی، همان رویکرد سنتی است و اصلی که تمام سنتگرایان بر آن اتفاقنظر دارند، اصل راست دینی است که مراتب ظاهر و باطن دین را در بر میگیرد. نصر به عنوان چهرهای شاخص در این جریان، باور دارد که حکمت جاوید میتواند کلید فهم کامل و تمام عیاری هم برای دین و همه برای ادیان و نیز پیچیدگیها و رمز و رازهای یک دین واحد، اهمیت و ارزش کثرت ادیان و روابط متقابلشان به دست دهد.
۲- در قسمت بعدی در همین بخش به بررسی مبانی عرفانی نظریه پرداختیم. ابتدا به معرفی عرفان و تقسیم آن به دو بخش نظری و عملی میپردازیم و سپس تأثیر آن به عنوان یکی از مبانی نظریه وحدت متعالی ادیان بیان شده است. برای تبیین این بخش لازم است ابتدا به ابنعربی و نظریه وحدت وجود نظری داشته باشیم، اما بعد از آن به بررسی اندیشههای وحدتگرایانهی ابنعربی و دیدگاه او دربارهی اسماء الهی و ظهور ادیان در اندیشهاش پرداخته، در نهایت نیز نظر وی را در خصوص نظریهی وحدت متعالی ادیان بیان میکنیم.
از آنجا که بعد از ابنعربی، مولوی از تأثیرگذارترین عارفان بر نظریهی وحدت متعالی ادیان نصر به شمار می رود، ادامهی بحث به بیان دیدگاههای وی اختصاص مییابد.
پس از این به بخش دوم؛ یعنی بررسی مبانی فلسفی نظریهی وحدت متعالی ادیان پرداختهایم به شکلی که در ابتدا ویژگیهای فلسفه اسلامی را از نگاه سنتگرایان مورد توجه قرار میدهیم و سپس به تأثیرپذیری نصر از حکمت متعالیه نگاهی داریم به شکلی که تأثیر۱- اصول مابعدالطبیعی، ۲- تشکیک در وجود و ۳- وحدت متعالی وجود در حکمت متعالیه را برنظریهی نصر مورد بررسی قرار میدهیم.
پس از ملاصدرا شیخ اشراق یکی از فیلسوفان تأثیرگذار بر نصر است. تصویر جدید شیخ اشراق از عقل و حدود آن و پیریزی حکمت اشراق بر پایه آن یکی از مطالب مورد توجه نصر است. از دیگر مسائل مهم، نورالانوار و مباحث وجود در فلسفه اشراق است که در ارائه نظریه وحدت متعالی ادیان تأثیرگذار بوده است که در این قسمت به آن پرداختهایم.
سنتگرایی یکی از جریانهای فکری قرن بیستم است، رهیافتی انتقادآمیز نسبت به مدرنیسم که بر بنیادهای سنت ازلی و فلسفه جاوید بنا نهاده شده است. سنت مدعای این تفکر، ازلی و به قدمت خود هستی است. سنت نوعی درونمایهی مستمر در سراسر تاریخ بشری است.
با توجه به نوشتههای فلسفی و سنتهای روایی همهی دورههای تاریخی بشر، میتوان حقایقی را بازشناسی کرد که جاوید و ازلی، لامکان و لازمان است.
سنت، متضمن هر چیزی است که سرچشمهای الهی دارد و به نحوی در مرتبهی زندگی انسانی، همه تجلیات آن را میتوان یافت، سنتگرایان از حکمت خالده دفاع میکنند که برطبق آن، برخی از اصول و مبانی فلسفی در طول تاریخ در میان سنتهای گوناگون تکرار میشود.
این اصول و مبانی، در جهان جدید و در فلسفههای جدید به فراموشی سپرده شدهاند. در تقابل با سنت، مدرنیسم قرار دارد که معرف ساحت انسانی صرف و حتی مادون انسانی است و عرصههایی را در بر میگیرد که از سرچشمهی الهی منقطع شدهاند. سنتگرایان ادعا میکنند که جدایی عقل استدلالی از عقل شهودی علت اصلی انحراف در تفکر جدید غربی است.
عقل دکارتی الگوی اصلی تفکر جدید است و در حقیقت، عقل جدید، عقل دکارتی است این عقل، سکولار است؛ یعنی از شهود عقلی و وحی جدا شده و هیچ قوهای فراتر از خود نمیشناسد که بتواند محدودش کند، بلکه از آنجا که به استقلال رسیده است خودش حدود خودش را تعیین میکند.
سنتگرایان، علوم جدید را نقد میکنند و در مقابل از علوم سنتی دفاع میکنند؛ زیرا به اعتقاد آنان علوم جدید بر پایه عقل جدید استوار شده و کاملاً از مابعدالطبیعه سنتی مستقلاند، اما علوم سنتی برپایه این مابعدالطبیعه استوار شدهاند.
«سنت به طور تنگاتنگ با فلسفه جاوید مرتبط است و معادل سوفیایی است که همیشه بوده و خواهد بود.»[۱]
فلسفهای که هدفش کسب معرفت قدسی است. معرفتی که نهایتاً شناخت حقیقت مطلق را به دست میدهد و لذا چیزی جز مابعدالطبیعه نیست؛ یعنی علم به امر حقیقی، این معرفت با این ویژگی، برخوردار از نظام مابعدالطبیعی است که براساس دادههای وحیانی و عقل شهودی شکل میگیرد.
«در واقع، این معرفت نوعی رؤیت حقیقت از راه وحی و عقل شهودی است. عقلی که ابزار دستیابی به دانشی است که بیواسطه به دست میآید و عقل شهودی (Intellect) غیر از عقل استدلالی (Reason) است»[۲] از دیگر مباحث مطرح شده توسط سنتگرایان، نظریه وحدت متعالی ادیان است که تفسیر ایشان از مسأله تکثر ادیان به شمار میرود. نخستین بار شوان در (کتاب وحدت متعالی ادیان)، این دیدگاه را بسط داد. سپس دیگر سنتگرایان مباحثی را در این زمینه مطرح کردند.
طبق این دیدگاه، ادیان دارای دو بعد باطنی و ظاهریاند. ادیان در سطح باطنی وحدت دارند با اینکه در سطح ظاهری میان آنها اختلاف است. حقایقی که در سطح ظاهری به چشم میخورد نسبیاند و حقایقِ مربوط به سطح باطنی مطلقاند.
با توجه به آنچه گفته شد؛ نوشته حاضر کوشیده است تا توصیفی از نظریه وحدت متعالی ادیان را پیش کشد و در ادامه به مقایسه آن با نظریه پلورالیزم بپردازد.
بدینترتیب در اولین گام به مسائل مقدماتی این نظریه میپردازیم.
[۱]. نصر، سیدحسین، معرفت و معنویت، ص۶۱٫
[۲]. همان، ص۵۷٫
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر