تحقیق نظریه گفتمان و اسلام سیاسی و گفتمان آن و شکل گیری جنبش اخوان المسلمین در مصر و اهداف و تشکیلات و نحوه عملکرد آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه گفتمان و اسلام سیاسی و گفتمان آن و شکل گیری جنبش اخوان المسلمین در مصر و اهداف و تشکیلات و نحوه عملکرد آن دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: نظریه گفتمان و اسلام سیاسی و گفتمان آن    ۴
۱-۲- مقدمه    ۴
۲-۱-۱  نظریه گفتمان    ۴
۲-۱-۲اسلام سیاسی و گفتمان آن    ۶
۲-۱-۳ زمینه‌های شکل گیری اسلام سیاسی    ۷
۲-۱-۴- هدف اسلام سیاسی    ۸
۲-۱-۵- عوامل ظهور اسلام سیاسی    ۹
۲-۱-۶  گفتمان اسلام گرایی    ۱۰
فصل دوم: تاریخچه اخوان المسلمین    ۱۲
۳-۱ شکل گیری جنبش اخوان المسلمین    ۱۳
۳-۲ ویژگی‌های جماعت اخوان‌المسلمین    ۱۶
۳-۳تشکیلات و نحوه عملکرد جنبش اخوان المسلمین:    ۱۸
۳-۴- حسن البنا(مؤسس اخوان المسلمین)    ۱۹
۳-۵ اصول و اهداف واسلام سیاسی اخوان المسلمین    ۲۲
۳-۶ نظام اسلامی اخوان المسلمین    ۲۷
۳-۷علل محبوبیت اخوان در مصر    ۲۸
۳-۸ اخوان المسلمین در گذر تاریخ    ۲۹
۳-۸-۱فعالیت‌های اخوان  در دوره ی ملک فاروق    ۲۹
۳-۸-۲ اخوان المسلمین در دوره جمال عبدالناصر    ۳۱
۳-۸-۳ اخوان المسلمین در دوره سادات    ۳۳
۳-۸-۴ اخوان المسلمین در دوره حسنی مبارک    ۳۵
منابع    ۴۰

 منابع

بابی، سعید. (۱۳۷۹). هراس بنیادین اروپامداری و ظهور اسلام­گرایی، ترجمه­ی غلام­رضا جمشیدی­ها و موسی عنبری، تهران، دانشگاه تهران.

حسینی زاده. محمدعلی. (۱۳۸۶)؛ اسلام سیاسی در ایران، قم: دانشگاه مفید.

اسپوزیتو، جان وال، جان ؛ جنب شهای اسلامی معاصر، ترجمه شجاع احمدوند، تهران: نی.۱۳۸۹٫

روا، الیویه؛ تجربه­ی اسلام سیاسی، تهران، مرکز انتشارات بین­المللی صدرا،

بهروزلک، غلامرضا؛ جهانی شدن و اسلام سیاسی در ایران، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه­ی اسلامی، ۱۳۸۶

دکمیجان، هرایر. (۱۳۸۴). جنبش‌های اسلامی معاصر در جهان عرب. ترجمه حمید احمدی، تهران: انتشارات کیهان.

دکمجیان، هرایر. (۱۳۷۹). جنبشهای اسلام در جهان عرب. ترجمه حمید احمدی. چاپ سوم. تهران: سازمان انتشارات کیهان.

معدل، منصور. (۱۳۸۲). طبقه، سیاست و ایدئولوژی در انقلاب. ترجمه دکتر محمد سالار کسرایی. انتشارت مرکز باز.

آقایی ،بهمن(۱۳۶۵). اخوان المسلمین،تاریخ پیدایش تحولات و فعالیتهای جنبش ،انتشارات رسام:چاپ اول.

نقوی،علی محمد. )۱۴۰۱ه.ق( مقدمه ای بر نهضت شناسی: از حسن البناءتا خالد اسلامبولی. تهران: موسسه تحقیقاتی و انتشاراتی نور.

عنایت، حمید.( ۱۳۷۰). سیری در اندشه سیاسی عرب، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ پنجم.

گلی زواره ، غلامرضا. (۱۳۸۰). سرزمین اسلام، شناخت کشورهای اسلامی ، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات، قم ج سوم.

فصل اول: نظریه گفتمان و اسلام سیاسی و گفتمان آن

۱-۲- مقدمه

 در این فصل “نظریه گفتمان ” مورد تجزیه و تحلیل قرار‌ می‌گیرد. در ادامه ابتدا به بررسی اسلام سیاسی به عنوان یکی از مؤلفه‌های فرهنگی- هویتی خاورمیانه‌ می‌پردازیم.

۲-۱-۱  نظریه گفتمان

 نظریه گفتمان به بررسى نقش اعمال و عقاید اجتماعى معنادار در زندگى سیاسى مى پردازد.  این نظریه روشى را که نظام‌هاى معنایى (گفتمان‌ها)طرز آگاهى یافتن مردم از نقش‌هایشان در جامعه را شکل مى دهند بررسى مى کند و به تجزیه و تحلیل شیوه تاثیرگذارى این نظام‌هاى معنایى یا گفتمان‌ها بر فعالیت‌هاى سیاسى مى پردازد .گفتمان‌ها را نباید ایدئولوژىبه مفهوم سنتى و محدود آن یعنى مجموعه عقایدى که به وسیله آن عاملان اجتماعی اعمال اجتماعى سازمان یافته شان را توجیه و تشریح مى کنند، پنداشت . مفهوم گفتمان در برگیرنده همه انواع اعمال سیاسى و اجتماعى است، از جمله نهادها و سازمان‌ها . نظریه گفتمان از علوم تعبیرى اى همچون هرمنوتیک، پدیدارشناسى، ساخت گرایى و شالوده شکنى الهام مى گیرد. این علوم یا به تفسیر متون فلسفى و ادبى مى پردازند و یا به تحلیل شیوه اى که به واسطه آن اشیاء و تجربیات معنایشان را کسب مى کنند. با قرار گرفتن در این شیوه تفکر، رویکرد گفتمان شباهت‌هایى با “روش تفهیم” ماکس وبر پیدا مى کند. در این روش ،محقق علوم اجتماعى سعى مى کند تا خود را به جاى عاملى که در جامعه عمل مى کند تصور کرده، بدین طریق اعمال اجتماعى را درک نماید. تفاوت در این است که تجزیه و تحلیل کننده گفتمان راه‌هایى را مى آزماید که به واسطه آن‌هاساخت‌هاى معنایى شکل‌هاى خاص عمل را ممکن مى کنند. براى انجام چنین کارى او سعى مى کند بفهمد که چگونه گفتمان‌هایى که به فعالیت‌هاى عاملان اجتماعى شکل مى دهند تولید مى شوند، کار مى کنند و تغییر پیدا مى کنند. در تلاش براى فهم این موارد تحقیق،تحلیل کننده گفتمان اولویت را به مفاهیم سیاسى اى همچون غیریت سازى، عاملیت، قدرت و سلطه مى دهد (هوارث۱۳۴،۱۳۷۷).

یک گفتمان می‌کوشد معانی متکثر عناصر را به یک معنای واحد و ثابت تبدیل کند.گفتمان نوعی حدوحدود ایجاد می‌کند، یعنی بی‌ثباتی‌ای را که در معنای نشانه‌ها وجود دارد بطور موقت متوقف می‌سازد.  حدوحدود یاد شده هیچگاه قطعی و نهایی نیست . گذار از عنصرها به وقته‌ها هیچگاه بطور کامل متحقق نمی‌شود(لاکلاو و موفه، ۱۱۰،۱۹۸۵)

گفتمان، جهان اجتماعی را معنا می‌بخشد . لاکلاو و موفه معتقدند که همه پدیده‌ها، کنش‌ها و فرایندهای اجتماعی گفتمانی‌اند یعنی این گفتمان‌ها هستند که اصولا امکان معنادار بودن جهان را به ما ارزانی می‌دارند.  اما به جز گفتمان‌ها، جهان فراگفتمانی و بیرونی نیز وجود دارد و در واقع همین جهان است که امکان اینکه گفتمان‌ها معنا آفرینی کنند را باعث می‌شوند. این احکام یا با واژگان تئوری گفتمان “دال‌ها”حاصل کنش و عملی است که ضمن متعادل و تعریف نمودن آنها، “مجموعه”و ساختی ویژه و خاص از دال‌ها را می‌آفریند. این عمل از سوی لاکلاو و موفه “مفصل‌بندی”خوانده شده است. دال‌ها تحت تاثیر عمل مفصل‌بندی وارد مجموعه روابط دال‌های دیگر می‌شوند و تبدیل به وقته‌های آن گفتمان می‌گردند و این تفاوت جایگاه‌های این دال‌هاست که بدان‌ها معنا می‌بخشد.

لاکلاو و موفه مفاهیم رایج از گفتمان (مثل نوشتن، نوشتار، سخنرانی، متن و…)را کنار می‌گذارند و “خود این مفاهیم را “اجزاء درونی کلیت گفتمانی”می دانند.(لاکلا و موفه۸۲،۱۹۸۷)
همواره باقی‌ماندهای از عناصر وجود دارند که در گفتمان بکار برده شده‌اند امااز انها غفلت شده است . این عناصر که همواره امکان ورود به ساخت گفتمانی و تغییر شکل‌بندی آن را دارند در فضایی بسر می‌برند که از سوی لاکلا و موفه حوزه” گفتمان‌گونگی” خوانده می‌شود. اینان مانع اشباع معانی می‌شوند و دال را ترغیب به شناور بودن می‌نمایند (لاکلا و موفه۱۱۲،۱۹۸۵).

نقطه مرکزی یا “دال تهی”، “دال حاکم”و یا واژه تهی ، نقطه‌ای است که سبب ثبات موقتی گفتمان می‌شود. این اصطلاح که از ژاک لاکان اخذ شده است، اشاره به دال برجسته و ممتازی دارد که معنای زنجیره دال‌های دیگر را حول خویش ثبات می‌بخشد (لاکلا و موفه،۱۱۲،۱۹۸۵).

ارنستولاکلا و شانتال موفه برآنند که نقطه مرکزی، به واقع واژگان و دال‌هایی تهی‌اند که در درون خویش فاقد هیچ مدلول یا معنایی خاصی است. در این صورت این سوال مطرح می‌شود اگر نقطه مرکزی یک گفتمان و عامل اتحاد (موقتی ) دال‌ها تهی و فاقد معناست، چگونه گفتمان دارای معنا و محتوا می‌شود؟

محتوا از طریق تعدد و تقاضاهایی که یک رابطه هم عرض میان آن تقاضاها و دال‌های یک گفتمان) اتحاد ایجاد کرده است، فراهم می‌گردد( لاکلا و موفه۴۱،۲۰۰۱). این روابط هم عرضی میان دال‌های مختلف یک گفتمان است که محتوا و معنای نقطه مرکزی یک گفتمان را تعیین می‌کند.

۲-۱-۲اسلام سیاسی و گفتمان آن

در اوائل دهه ۹۰، فضائی به وجود آمد که در آن، اسلام سیاسی به عنوان”تهدید سبز”جایگزین “تهدید سرخ “شد، تهدیدی که پیش از آن غرب همه استراتژی‌ها و راهبردهای امنیتی خود رادر مواجهه با آن سازماندهی‌ می‌کرد. در این مقطع زمانی، به واسطه خلاء امنیتی خاصی که بعداز دهه ۹۰شکل گرفت، تلاش شد پارادایم جدید امنیتی بتواند تحلیل گر ابعاد امنیتی و بنای کنونی باشد (فیرحی، ۱۱۱،۱۳۸۳).

بر اساس نظریه ی گفتمان، اسلام سیاسی گفتمانی است که هویت اسلامی را در کانون عمل سیاسی قرار‌ می‌دهد. در گفتمان اسلام سیاسی، اسلام به یک دال برتر تبدیل‌ می‌شود.  بابی سعید معتقد است که مفهوم اسلام سیاسی بیشتر برای توصیف آن دسته از جریان‌های سیاسی اسلام به کار‌ می‌رود که خواستار ایجاد حکومتی بر مبنای اصول اسلامی هستند.بنابراین اسلام سیاسی را‌ می‌توان گفتمانی به حساب آورد که گرد مفهوم مرکزی حکومت اسلامی نظم یافته است.  اسلامگرایی طیفی از رویدادها از پیدایش یک ذهنیت اسلامی گرفته تا تلاشی تمام عیار برای بازسازی جامعه ی مطابق با اصول اسلامی را دربر‌ می‌گیرد.  (بابی،۲۰،۱۳۷۹)

اسلام دین غالب مردم منطقه خاورمیانه است و در ابعاد و سطوح گوناگون حیات آنها جاری و ساری است . با وجود این، تا سه دهه پیش، اسلام حضور چشمگیری در عرصه سیاسی و حکومت داری نداشت.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نظریه گفتمان و نظریه لاکلا و موفه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.