تحقیق نقش دستگاه درون ریز و هورمون وعملکرد هورمون تستوسترون

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نقش دستگاه درون ریز و هورمون وعملکرد هورمون تستوسترون دارای ۱۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-  مقدمه    ۴
۲-۲-   زمینههای نظری    ۴
۲-۲-۱-   غدد درون ریز    ۴
۲-۲-۲-   هورمون:‍‍‍‍‍ ساختار، سنتز و انتقال در خون‌‌‌    ۴
۲-۲-۳ –  هورمون: نیمه عمر و حمل و نقل    ۵
۲-۲-۴-   نقش تستوسترون بر سلامت    ۶
۲-۲-۵ –  ریتم شبانه روزی    ۷
۲-۲-۶-  عملکرد    ۸
۲-۲-۷-  تاثیر سن  وجنس در ترشح هورمون    ۹
۲-۲-۸ –  نیمه عمر هورمون    ۱۰
۲-۳-   تحقیقات انجام شده    ۱۰
۲-۳-۱- هورمون تستوسترون    ۱۰
۲-۳-۳- حجم کار    ۱۳
منابع و مأخذها    ۱۵

 منابع

شاکری ن، نیکبخت ح ، آذربایجانی م ع، امیرتاش ع م. تأثیر نوع تمرین قدرتی، استقامتی و ترکیبی بر غلظت تستوسترون و کورتیزول سرمی مردان جوان تمرین نکرده(۱۳۹۰). پژوهشی، فصلنامه علوم ورزش /سال سوم، شماره هشتم.ص۹۷- ۱۱۵٫

ﺑﻮﻣﭙﺎ ﺗﺌﻮدور. زﻣﺎﻧﺒﻨﺪی و ﻃﺮاﺣﻲ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻗﺪرﺗﻲ در ورزش. ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺣﻤﻴﺪ رﺟﺒﻲ. ﺣﻤﻴﺪ آﻗﺎ ﻋﻠﻲ ﻧﮋاد، ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺳﻴﺎه ﻛﻮﻫﻴﺎن. ﭼﺎپ اول، ﺗﻬﺮان: (۱۳۸۲). اﻧﺘﺸﺎرات ﻓﺮداﻧﺶ ﭘﮋوﻫﺎن.

حقیقی الف ح. محمودی م. دلگشا م. پاسخ های هورمونی به دو برنامه ی تمرین مقاومتی وامانده ساز با شدت های مختلف در مردان اندام پرور.(۱۳۹۱). مجله ی غدد درون ریز و متابولیسم ایران. دوره ی چهاردهم، شماره ی ۳، صفحه ۲۷۴-۲۶۷.

ارضی الف، دمیر چی الف، اسدی ع. مقایسه پاسخ حاد هورمونی متعاقب فعالیت مقاومتی با شدت متوسط در مردان جوان و میانسال.(۱۳۹۲). مجله علوم پزشکی رازی دوره ۲۱ ، شماره۱۱۸٫

طاهر ز،حامدی نیا م ر، حقیقی الف ح. تاثیر یک جلسه ورزش مقاومتی متوسط و سنگین بر پاسخ حاد و تاخیری لپتین، انسولین، کورتیزول، تستوسترون و انرژی مصرفی پس از ورزش در مردان سالم. (۱۳۹۰)مجله ی غدد درون ریز و متابولیسم ایران دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی دوره ی سیزدهم، شماره ی ۱.

وﻟﻲ ﭘﻮر ده ﻧﻮ و. ﻗﺮاﺧﺎﻧﻠﻮ ر. رﻫﺒﺮی زاده ف. ﻣﻮﻟﻲ س ج . ﺳﺎزﮔﺎریﻫﺎی ﻋﺼﺒﻲ- ﻋﻀﻼﻧﻲ و ﻋﻤﻠﻜﺮدی ﺑﻪ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻣﻨﺘﺨﺐ ﭘﻠﻴﻮﻣﺘﺮﻳﻚ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺗﺮﻛﻴﺐﺗﻤﺮﻳﻦ ﻣﻘﺎوﻣﺘﻲ و ﭘﻠﻴﻮﻣﺘﺮﻳﻚ. ﻋﻠﻮم زﻳﺴﺘﻲ ورزﺷﻲ – زﻣﺴﺘﺎن ﺷﻤﺎره ۷ – صفحه: ۹۱-۱۱۳٫

صفرزاده گرگی ص، مال ندیش ع .تأثیر تمرین مقاومتی بر پاسخ حاد هورمون تستوسترون و رشد در افراد زیر ۱۸ و بالای ۱۸ .(۱۳۹۱). مجله فیزیولوژی ورزشی. شماره ۱۵٫

Souza-Junior TP, Willardson JM, Bloomer R, Leite RD, Fleck SJ, Oliveira PR, Simão R. Strength and hypertrophy responses to constant and decresing rest intervals in trained men using creatine supplementation. Journal of the international society of sport nutrition. . (2011). J Int Soc Sports Nutr. 27; 8(1):17. doi: 10.1186-1550-2783-8-17.

Boroujerdi SS, Rahimi R. Acute GHQ And IGF-I Responses To Short Vs. Long Rest Period Between Sets During Forced Repetitions Resistance Training System. South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation. 2008; 30(2):31-

Te-Chi L, Chia-Hua K, Paulus S. W. Exercise and Testosterone. Adaptive Medicine. (2009)1(1): 26-31. DOI: 10.4247.

 

۲-۱-  مقدمه

در این مقاله نقش دستگاه درون­­ ریز و هورمون را به طور خلاصه شرح خواهیم داد. سپس عملکرد هورمون تستوسترون را با اطلاعات ارائه شده به طور کامل توضیح می­دهیم و در آخر تحقیقات انجام شده و نتایج آن­ها را بررسی خوایم کرد.

۲-۲-   زمینه ­های نظری

۲-۲-۱-   غدد درون ریز

غدد بدن را می­توان به دو دسته درون ریز و برون ریز تقسیم کرد. غدد درون ریز مجاری ترشحی نداشته و ماده را مستقیم به درون خون ترشح می­کنند، این مواد درون ریز که هورمون نامیده می­شود می­تواند به یکپارچگی و کنترل اعمال بدنی کمک ­کند و ثبات یا تعادل حیاتی محیط داخلی را فراهم ­سازد. هورمون­ها تقریبا بر همه جنبه های اعمال انسانی موثرند. آن­ها تنظیم رشد و تکامل،‌ تولید مثل و افزایش توانایی بدن در مواجهه با فشارهای جسمانی و روانی را برعهده دارند(۴۹،۴۷). هورمون­ها نقش اساسی در عملکرد فیزیولوژیکی روزانه بدن انسان داشته و غلظت هورمونی بر زمان شروع آبشارهای مختلف فیزیولوژیکی تأثیرگذار هستند، غلظت هورمونی همچنین به هیپرتروفی عضله، افزایش تراکم مویرگی و آغاز پیدایش حیات میتوکندری کمک می­کند(۲۵).

۲-۲-۲-   هورمون:‍‍‍‍‍ ساختار، سنتز و انتقال در خون‌‌‌

سه نوع عمده از هورمون وجود دارد: استروئیدها، پپتیدها، و هورمون­های آمینواسید تغییر یافته، که آمین نیز نامیده می­شود. هر کدام از این ساختار شیمیایی خاص تعیین کننده چگونگی تعامل آن با گیرنده­های سلول هدف است. هورمون­ها از غدد درون ریز به داخل خون منتشر می­شوند، تا خون به عنوان یک سیستم حمل و نقل بزرگ هورمون را به سلول هدف خود، منتقل کند(۴۹). از نمونه خون برای مشاهده تغییر در غلظت هورمون با ورزش و یا پس از یک دوره تمرین ورزشی، برای به دست آمدن بینشی از غلظت هورمونی با توجه به ورزش حاد یا مزمن استفاده می­گردد. هورمون­ها می­تواند در اجزای مختلف خون، از جمله پلاسما یا سرم یافت شوند. با اینکه غلظت هورمون­ها درخون اندک است اما اعمال زیادی بر بافت­های بدن تحمیل می­کند. ثابت شده  که به­ جز غدد درون ریز واقعی، بافت­های دیگر از جمله کبد موادی را ترشح کرده که عملکردی هورمون مانند دارند(۴۸).

آزادسازی هورمون­ها از جایگاه­های سلولی خاص در اندامهای مختلف و غدد تولید هورمون رخ می­دهد. به طور کلی هورمون­ها از طریق یک سری واکنش­های شیمیایی سنتز، ذخیره و سپس از مکان ذخیره­سازی مکانیکی، عصبی و یا سیگنال هورمونی منتشر می­شود. سیگنال­های تحریکی بسیار خاص کار کنترل آزاد سازی هورمون را بر عهده دارند. همان­گونه که ذکر شد، غدد درون ریز یک تابع است که از طریق آن هورمون به طور مستقیم به خون ترشح می­شود. اما در غدد برون ریز هورمون به منطقه­ای در نزدیکی سلول هدف برای تعامل با آن بدون هر­گونه حمل و نقل در خون، آزاد می­­شود. افزایش در غلظت هورمونی با تلفیقی از توابع فیزیکی ورزش برای تعمیر و بازسازی بافت های بدن بسیار مهم است(۴۹،۴۸).

۲-۲-۳ –  هورمون: نیمه عمر و حمل و نقل

هر هورمون دارای نیمه عمر خاص، یا مقدار زمانی که طول می­کشد غلظت هورمون در خون به نیمی از مقدار ماکزیمم خود برسد است، نیمه عمر هورمون با تعیین قدرت آن برای ایجاد سیگنال به سلول هدف خود مشخص می­شود. بسیاری از هورمون­ها به فاصله نیمه عمر خود به پروتئین­های ­انتقال دهنده و یا مولکول دیگر­، یا سلول­های موجود در خون متصل می­شوند. که بعد از یک مقدار مشخصی از زمان، هورمون با پایان دادن به سیگنال­های خود در بدن شکسته و تخریب می­شود. هنگامی که یک هورمون با یک گیرنده تعامل ایجاد کرد، آن را تجزیه و ساختار و عملکرد خود را از دست می­دهد، این باعث می­شود گیرنده­های موجود با اتصال به مولکول هورمون دیگر، مدت زمان تحریک هورمون را محدود ­کند(۴۸).

حدود ۹۷ درصد از تستوسترون پس از ترشح از بیضه ها یا به سستی به آلبومین پلاسما متصل می شود یا به طور قویتر به نوعی بتاگلوبین موسوم به گلبولین متصل شونده به هورمون جنسی اتصال می­یابد تا بدین شکل نیمه عمری حدود۳۰ دقیقه تا چندساعت درگردش خون پیدا کند، آنزیم ۵- آلفا ردوکتاز در بافتها تستوسترون را به دی­ هیدروتستوسترون(DHT) که متابولیت فعالتری است تبدیل می­کند(۲۶،۱۰).

هورمون جنسی متصل به گلوبولین اتصال(SHBG)، یک پروتئین حمل و نقل تستوسترون است که سطوح در حال گردش تستوسترون آزاد(FT) تأثیر می­گذارد، همچنین با سندرم متابولیک ارتباط دارد(۴۷). طیف گسترده­ای از عوامل مختلف مانند: ترشح دوره­ای، تنوع روزانه، مصرف گلوکز، تنوع هفته به هفته، تغییرات فصلی و نوع فعالیت­های قبل از نمونه­گیری خون بر تستوسترون سرم مردان تأثیر می­گذارند(۴۸). گفته شده چندین روش مختلف برای اندازه­گیری سطح تستوسترون وجود دارد، ویژگی­های عملکرد خطی بودن، تکرارپذیری، محدودیت­های سطح پایین تشخیص و مورد نیاز قبل از تحلیل در میان عامل­های سنجش متفاوت است(۲۶).

۲-۲-۴-   نقش تستوسترون بر سلامت

بیماری همواره از راههای مختلف از جمله از طریق اثر بر هورمون رشد، منجر به کاهش  هورمون­های آنابولیکی و محور گناد هیپوتالاموس می­شود که کاهش سطح تستوسترون را در پی دارد(۲۸). از طرفی ضعف، سندرم بالینی است که با کاهش ذخیره فیزیولوژیک موثر بر سیستمهای مختلف بدن و با افزایش خطر شکستگی استخوان، بستری شدن و حتی مرگ همراه است. ضعف که بیشتر با افزایش سن شکل می­گیرد با سارکوپنیا، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و غدد درون ریز، سقوط سطح هورمون تستوسترون وکاهش حجم عضلانی و قدرت در ارتباط است. در میان گزینه­های مختلف درمانی در نظر گرفته شده برای این مقوله مکمل تستوسترون به دلیل اثرات آنابولیک آن بر عضلات تجویز می­شود(۲۹). مطالعات اپیدمیولوژیک شیوع فراوان سطوح پایین تستوسترون در مردان با بیماری های قلبی عروقی را نشان داده­ و خاطر نشان کرده­اند که این هورمون اثرات مفیدی بر روی عوامل خطر قلبی و عروقی که شامل کلسترول، اختلال عملکرد اندوتلیال و التهاب واسطه­های کلیدی آترواسکلروز دارد. علاوه بر این، سطح تستوسترون کم در بعضی از وجود اما نه در تمام مطالعات با افزایش حوادث قلبی عروقی و مرگ و میر همراه است. بسیاری از بیماری های مزمن از جمله، چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری مزمن انسدادی ریه، بیماری کبد و آرتریت روماتوئید با سطوح پایین تستوسترون و سستی همراه است(۳۱،۲۷). هر چند برخی از مطالعات شواهد متضادی گزارش کرده­اند، اکثر مطالعات اثر تستوسترون به عنوان یک هورمون وازواکتیو را عمدتاً گشاد کنندگی بستر عروق ذکر کرده­اند. در واقع، کاهش ترشح تستوسترون با استرس، جراحی، شوک­های الکتریکی و استرس روانی در ارتباط است(۳۱). گفته شده ارتباط نزدیکی بین تستوسترون سرم و فیبرهای عضلانی در طول دوره رشد وجود دارد. مطالعات تأثیر مثبت ورزش بر بهبود حساسیت به انسولین را به طور گسترده­ای تأیید می­کند، که تا حدی به انتشار تستوسترون ناشی از ورزش مرتبط است. همچنین گفته شده توسعه سندرم متابولیک در دوران پیری با کاهش همزمان حساسیت به انسولین و کاهش ترشح تستوسترون در افراد مسن ارتباط دارد(۱۹،۵). به طور کلی هورمون آنابولیک تستوسترون، محرک رشد، افزایش دهنده آنابولیسم پروتئین، توسعه دهنده و نگهدارنده ویژگی­های جنسی مردان است(۳۲). بدون شک اثر ترکیبی­ انقباض ­عضلانی­ و افزایش موجودیت ­هورمون­ها ­و مواد مغذی­­­، پتانسیلی­ برای ­­افزایش­ میزان ­برداشت ­اسید آمینه­ و گلوکز و ترفیع­ محیط­ آنابولیکی­ بدن می­باشد(۵۰)

از علایم کمبود هورمون تستوسترون در بدن می­توان به موارد زیر اشاره کرد(۵۰،۲۷):

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق هورمون اوکسی توسین و نقش آن در انسان و تبلیغات و اهداف آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.