تحقیق نماتدشناسی گیاهی و شرح جنسها و گونه های نماتدها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نماتدشناسی گیاهی و شرح جنسها و گونه های نماتدها دارای ۹۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱مقدمه:۴
۲تاریخچه نماتد شناسی:۶
۲٫۱تاریخچه نماتدشناسی گیاهی در دنیا:        ۶
۲٫۲تاریخچه نماتدشناسی گیاهی در ایران :   ۸
۳مشخصات راسته Tylenchida (Orley, 1880) Thorne, 194914
طبقه بندی راسته  Tylenchidaو جایگاه گونه های شناسایی شده۱۵
۳٫۱شرح جنسها و گونه ها       ۱۷
۳٫۱٫۱جنس Tylenchorhynchus Cobb, 191317
۳٫۱٫۲جنس Merlinius Siddiqi, 197018
۳٫۱٫۳جنس Helicotylenchus Steiner, 194525
۳٫۱٫۴جنس  Rotylenchus Fillipjev, 193627
۳٫۱٫۵جنسPratylenchus Filipjev, 193630
۳٫۱٫۶جنسZygotylenchus Siddiqi, 196334
مشخصات کلی نماتد ریشهگرهای Meloidogyne :36
۳٫۱٫۷جنس Meloidogyne Goeldi, 1892:36
۳٫۱٫۸جنسCriconema Hofmänner & Menzel, 191444
۳٫۱٫۹جنس Paratylenchus Micoletzky, 192245
۳٫۱٫۱۰جنس Longidorus Micoletzky, 192252
۳٫۱٫۱۱جنس Xiphinema Cobb, 191358
۳٫۱٫۱۲جنس Paratrichodorus Siddiqi, 197471
۴فهرست منابع۷۴

منابع

تنها معافی، ز (۱۳۶۷). شناسایی نماتدهای انگل گیاهی محصولات عمده کشاورزی (صیفی-جالیز و مرکبات) در استان هرمزگان. پایان نامه کارشناسی ارشد بیماری شناسی گیاهی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران، ۱۴۸ ص.

تیموری، ف و نوری، پ (۱۳۷۲).معرفی تعدادی از نماتدهای پارازیت گیاهی استان باختران . خلاصه مقالات یازدهمین کنگره گیاهپزشکی ایران. ص۲۲۲٫

شجاعی، ح (۱۳۷۶). شناسایی فون نماتدهای پارازیت گیاهی (Tylenchida) مزارع پیاز استان اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد بیماری شناسی گیاهی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران، ۱۱۱ ص.

شیبانی, ز و فرگوسن, ل (۱۳۸۹). راهنمای تولید پسته. انتشارات آموزش و ترویج کشاورزی. ۵۶۳ ص.

فدائی تهرانی، ع (۱۳۷۰). بررسی رابطه نماتد مولد غده ریشه (Meloidogyne spp. ) با عامل پژمردگی باکتریایی سیب زمینی (Pseudomonas solanasearum). پایان نامه کارشناسی ارشد بیماری شناسی گیاهی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران، ۱۰۶ ص.

فدایی تهرانی، ع. ا. (۱۳۸۲) شناسایی فون نماتد‌های راسته Dorylimida ایران. رساله دکتری بیماری شناسی گیاهی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران، ۱۵۰ ص.

فدایی تهرانی، ع. ا. و خیری، ا. (۱۳۸۴). بررسی تعدادی از گونه های جنس Longidorus در ایران. علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی ۹(۱): ۲۳۹-۲۴۹٫

فدایی تهرانی، ع. ا.، کومنس، ا.، خیری. ا. (۱۳۸۳). گونه های جنس Xiphinema در ایران. خلاصه مقالات شانزدهمین کنگره گیاه
پزشکی ایران. ص ۵۲۲٫

De Man, J. D (1921). Nouvelles recherches sur les nematodes libres terricoles de la hollande. Capita zool, 1: 3-62.

Decraemer W, Hunt, D. J. (2006) Structure and classification. In: Perry R. N. and Moens, M. (eds) Plant Nematology. CABI Publishing, Wallingford, UK, pp. 3–۳۲

Decraemer, W. (1995). The Family Trichodoridae: Stubby Root and Virus Vector Nematodes. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, The Netherlands, 360 pp.

Decraemer, W. and Coomans, A. 2007. Revision of some species of the genus Paralongidorus sensu Siddiqi et al. (1993) with a discussion on the relationships within the family Longidoridae (Nematoda: Longidoridae). Nematology, 9:643–۶۶۲

۱- مقدمه:

با افزایش جمعیت جهان،‌ به ویژه در کشورهای در حال توسعه، نیاز به محصولات کشاورزی و  فرآورده های آنها روز به روز فزونی می یابد. همه ساله قسمت قابل توجهی از این محصولات توسط عوامل بیماری زای گیاهی از بین رفته و یا مورد خسارت قرار می گیرند. نماتدهای انگل گیاهی از جمله این عوامل بوده که بر اساس تحقیقات و بررسی های جامع انجام شده خسارت ناشی از این موجودات بر روی محصولات کشاورزی در جهان در سال ۱۹۸۵ حدود صد بیلیون دلار بوده است.

علاوه بر خسارت مستقیم ناشی از نماتدها که باعث ایجاد علایمی چون گال روی ریشه، پژمردگی گیاه،‌ کوتولگی، زردی، پیچیدگی برگ و دیگر علایم بر روی گیاهان می شوند، نقش آنها در ایجاد بیماری های ترکیبی به کمک سایر عوامل بیماری زای گیاهی از جمله قارچ ها و باکتری ها و تشدید خسارت ناشی از آنها و نیز انتقال ویروس ها به وسیله گونه هایی از آنها، لزوم تحقیقات گسترده در زمینه شناسائی و مدیریت این گروه از عوامل بازدارنده تولید محصولات کشاورزی را به اثبات می رساند.

براساس نوشته ی مورخین و دانشمندان، آلودگی شدید خاک به انواع نماتدها، در طول قرون و اعصار، موجب توقف کشاورزی و نابودی پاره ای از تمدنهای مهم گردیده است. از جمله ویتنی (Whitney, 1961) با توجه به کاوشهای خود دریافت که رومی ها با اینکه از دانش کشاورزی، تناوب زراعی، تغذیه و کوددهی خاک و حتی استفاده از کودهای سبز آگاهی داشتند، اما کشاورزی آنها در ۲۵۰۰ سال پیش در اثر مشکلات ناشی از پاتوژنهای خاکزی، بخصوص نماتدها به شدت آسیب دیده و نهایتاً موجب افول تمدنشان گردیده است. نکته قابل توجه این است که تنها کشاورزی تمدنهای قدیمی در معرض آسیب نماتدها نبوده بلکه کشاورزی مدرن قرن بیستم نیز در معرض آسیب نماتدها قرار دارد.

نماتدها از نظر شکل ظاهری باریک و نخی، دوکی، کیسه ای یا سوسیسی شکل می باشند. نماتدها بعد از حشرات، بزرگترین گروه جانوران را تشکیل می دهند، سازگاری مناسبی با شرایط اقلیمی مختلف دارند و به صورت آزاد یا انگل (حیوانات، گیاهان و قارچها و غیره) زندگی می کنند.

خسارت ناشی از حمله نماتدها، نقش آنها در بهم زدن فیزیولوژی گیاه میزبان خود، تسریع و تشدید بعضی بیماریهای گیاهی مخصوصاً بیماری های پوسیدگی ریشه با همکاری سایر عوامل بیماری زا، انتقال تعدادی از ویروس های مهم گیاهی، توانایی آنها در از بین بردن حشرات مضر و حشرات مفیدی که در کنترل آفات نقش مهمی دارند و بالاخره اهمیت نماتدها به عنوان قسمت مهمی از فون خاک در مطالعات اکولوژیکی، مجموعه دلایلی هستند که ضرورت انجام تحقیقات مداوم و گسترده درباره ی نماتدهای گیاهی را نشان می دهند (پورجم، ۱۳۷۸). طبق آخرین برآوردهای موجود، میانگین کل خسارت سالانه نماتدها اعم از کاهش میزان محصول و هزینه های مربوط به کنترل آن ها در سطح جهان حدود ۱۲ درصد می باشد(Stirling et al., 2002) . در حقیقت عدم شناخت و مطالعه کافی در مورد این موجودات، ما را از اثرات تخریبی و نیز اهمیت آنها در ایجاد بیماریهای مهم و خطرناک گیاهی غافل ساخته است.

۲- تاریخچه نماتد شناسی:

نماتدهای پارازیت انسان از ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد یعنی حدود ۵۰۰۰ سال پیش شناخته شده اند  Bird and Bird ,1991)). آسکاریس به عنوان اولین نماتد انگل انسان سالها قبل مورد شناسایی قرار گرفته و اکنون می دانیم که بسیاری از بیماری های خطرناک انسان در روده ها، مجاری لنفاوی، عضلات و چشم ها بوسیله نماتدها ایجاد می شوند .(Dropkin, 1980)

بشر از روزهای نخستین حیات خود بدون آنکه بداند خواسته و ناخواسته در طبیعت و در زندگی خود با نماتدها ارتباط داشته اما شناخت آنها برای انسان میسر نبوده است. نماتدها به عنوان یکی از جلوه های حیات، دیر زمانی است که همگام و حتی جلوتر از خیلی از موجودات دیگر پا به عرصه حیات گذاشته­اند. بر اساس نظریه پارامونوف  (Paramonov, 1964)، منشأ نماتدها به یک میلیارد سال قبل یعنی دوره پرکامبرین برمی گردد و ربدیتیدها Rhabditids)) به عنوان اجداد نماتدها در ۵۵۰ میلیون سال پیش در دوره پالئوزوئک از دوره کامبرین بر روی زمین ظاهر شده اند.

۲٫۱تاریخچه نماتدشناسی گیاهی در دنیا:

بر اساس کاوشهایی که ویتنی (۱۹۶۱) در مدارک و اسناد قدیمی انجام داد، دریافت که کشاورزی رومی ها در ۲۵۰۰ سال پیش بر اثر مشکلات ناشی از خاک به شدت آسیب دیده است و با توجه به اینکه رومی ها از دانش کشاورزی، تناوب زراعی، تغذیه و کود دهی خاک و حتی استفاده از کودهای سبز آگاهی داشته اند، آنها دریافتند که مسئله پاتوژنهای خاکزی، مخصوصاً نماتدها موجب کاهش شدید تولیدات کشاورزی و نهایتاً افول تمدنشان گردیده است.

اولین گروه اجداد نماتدهای انگل گیاهی جزوAphelenchids  بوده اند که در ۳۷۰ میلیون سال پیش ظاهر شده اند و حدود ۲۲۳ میلیون سال پیش نیزTylenchida  پا به عرصه ظهور گذاشته اند (Poinar, 1983).

اولین نماتد انگل گیاهی در سال ۱۷۴۳ توسط نیدهام از گال دانه گندم گزارش شد که امروزه تحت نام Anguina tritici می باشد، این نماتد تا سال ۱۸۵۵ تنها نماتد انگل گیاهی شناخته شده بود.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مشخصات کلی نماتد ریشه گرهی و تشخیص گونه‌های جنس Meloidogyne و پیشگیری و کنترل آن و نماتد انگل درخت پسته
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.