تحقیق نم‌زدایی از گاز طبیعی و افزایش عمل احیای گلایکول با افزودن حلال هیدروکربنی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نم‌زدایی از گاز طبیعی و افزایش عمل احیای گلایکول با افزودن حلال هیدروکربنی دارای ۲۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۱- نم‌زدایی از گاز طبیعی    ۴
۱-۱-۱- روشهای نم‌زدایی از گاز طبیعی    ۴
۱-۱-۱-۱-نم‌زدایی توسط مایعات جاذب رطوبت    ۶
۱-۱-۱-۲-نم‌زدایی با استفاده ‌از جاذب‌های جامد    ۸
۱-۱-۱-۳-نم‌زدایی توسط سرمایش گاز    ۹
۱-۱-۱-۴-نم‌زدایی با استفاده ‌از نفوذ گاز در غشاء    ۹
۱-۱-۱-۵-نم‌زدایی توسط واکنشگرهای جامد    ۹
۱-۱-۲-روشهای افزایش بازدهی فرایند احیاء    ۱۲
۱-۱-۲-۱-استفاده ‌از گاز دفع کننده    ۱۲
۱-۱-۲-۲-احیاء در خلاء    ۱۳
۱-۱-۲-۳-افزایش عمل احیاء با افزودن حلال    ۱۳
۲-۱-مروری بر پژوهشهای پیشین    ۱۵
۳-افزایش عمل احیای گلایکول با افزودن حلال هیدروکربنی    ۱۸
۳-۱- مشخصات فرآیند    ۱۸
۳-۲- مزایای دریزو    ۲۱
۳-۲- ۱- از نقطه نظر اقتصادی    ۲۲
۳-۳- اصلاح فرایند نم‌زدایی گاز Drizo    ۲۲
۳-۳-۱-تشریح اصلاح فرایند دریزو    ۲۲
۳-۴- پارامترهای طراحی    ۲۳
۳-۴-۱- برج تماس دهنده    ۲۴
۳-۴-۲- دبی گاز ورودی    ۲۴
۳-۴-۳- دما و فشار ورودی    ۲۴
۳-۴-۴- دماو غلظت TEG ورودی    ۲۴
۳-۴-۵- سرعت چرخش گلایکول    ۲۵
۳-۴-۶- دمای نم‌زدایی    ۲۵
۳-۴-۷-دمای ریبویلر    ۲۵
۳-۴-۸- دمای ستون دفع    ۲۵
فهرست منابع و مآخذ    ۲۶

منابع

A. L. Kohl, R. B. Nielsen, (1997). Gas Purification, fifth edition, Houston, Texas, Gulf Publishing Co, Houston, Texas.

Natural Gas Refining in the Wikipedia The Free Encyclopedia

A. Rojey, C. Jaffret, (1997). Natural Gas Production Processing Transport, Editions Technip, Paris.

Beijing Zehua Chemical Engineering Co., Ltd, (2006) “Sepak 250Y catalogue”. Beijing, China,.

J.M. Campbell, (1984). Gas Conditioning and Processing. Canada: Petroleum series.

J. M. Campbell, (1982). Gas Conditioning and Processing.Vol. 1

J. M. Campbell, (1982 ). Gas Conditioning and Processing.Vol. 2

J. M. Campbell, (1982). Gas Conditioning and Processing.Vol. 3

J. William Shell, (1982).” Spiral-wound permeators for purification and recovery.” Journal of Chemical Engineering Processing, Oct, pp. 33.

A. Rojey, J. Claude, (1997 ). Natural Gas Production Processing Transport. Paris: Editions Technip.

Gas Process Supplier’s Assoc. (GPSA), (1987), Engineering Data Book Vol. II, Sec. 20, Tenth edition, Tulsa, OK.

R. N. Maddox, L. L. Lilly, M. Moshfeghian, and E. Elizondo, (1988) “Estimating Water Content of Sour Natural Gas Mixtures, Proc.Laurance Reid Gas Conditioning Conf, University of Oklahoma,

Norman, OK, p. 75.

Z. Diaz, P. Nasir, and C. R. Wallace, (1991), Fundamentals of CO, Dehydration, presented at the 1991 AIChE Spring National Meeting, April 1-1 1, Houston, TX.

P. Wieninger, (1991), “Operating Glycol Dehydration Systems, Proc. Laurance Reid Gas Conditioning Conference, University of Oklahoma, Norman, OK, p. 23.

F. S. Manning, R. E. Thompson, (1991), Oilfield processing of petroleum, Volume one: Natural gas, Pennwell, p. 149.

J.R. Cunningham, J.E. Coon, C.H. Twu, Estimation of aromatic hydrocarbon missions from glycol dehydration units using process simulation, in: Proceedings of the 72nd Annual Gas Processors Association Convention, San Antonio, TX, March 15–۱۷, ۱۹۹۳٫

W. P. Parrish, Won, and M. E. Baltatu, (1986), “Phase Behavior of the Triethylene Glycol-Water System and Dehydration/Regeneration Design for Extremely Low Dew Point Requirements, presented at 65th Annual GPA Convention, March 10-12, San Antonio, TX.

مقدمه

۱-۱- نم‌زدایی از گاز طبیعی

گاز خام[۱] که ‌از مخازن هیدروکربنی استخراج می‌شود، با گازی که جهت مصرف به خطوط لوله فرستاده می‌شود متفاوت است. گاز طبیعی استخراج شده ‌از مخازن هیدروکربنی علاوه بر متان حاوی ناخالصی‌های مختلف است که ‌این ناخالصی‌ها در حین فرآیند پالایش گاز طبیعی جداسازی می‌شوند. جدول (۱-۱) ناخالصی‌های موجود در گاز طبیعی را نشان می‌دهد[۱]. یکی از این ناخالصی‌ها، بخار آب موجود در گاز طبیعی است. شکل (۱-۱) نمایی از پیکربندی یک پالایشگاه گاز را نشان می‌دهد[۲]. موقعیت واحد نم‌زدایی در یک پالایشگاه گاز در این شکل مشخص است.

وجود آب در گاز طبیعی، در صورتی که فشار تاحد مشخصی افزایش یابد و یا دما کاهش یابد باعث تشکیل هیدرات‌های گازی می‌شود. جمع شدن هیدرات‌های گازی در اتصالات مربوط به خطوط لوله‌ی انتقال یا فرآیندی و یا تجهیزات، باعث مسدود شدن خطوط لوله و افزایش خوردگی می‌شود. هیدراتهای گازی شبیه برف سبک و متخلخل هستند و ساختمان بلوری دارند و شبیه ذرات بلور تکثیر می‌شوند[۳]. نسبت مولکول‌های آب به مولکول‌های گاز برای متان ۵:۷۵ و اتان ۷:۶۷ است[۴]. شکل (۱-۲) دو شبکه بلوری مربوط به هیدرات را نشان می‌دهد.

۱-۱-۱- روشهای نم‌زدایی از گاز طبیعی

روشهای مختلفی برای نم‌زدایی از گاز طبیعی وجود دارد که در اینجا مهمترین آنها عبارتند
از: [۵].

۱- نم‌زدایی توسط مایعات جاذب رطوبت[۲] مثل گلایکول‌ها[۳].

۲- نم‌زدایی با استفاده‌ از جاذب‌های جامد[۴] مثل آلومیناژل[۵]، سیلیکاژل[۶] و بوکسیت[۷] .

۳- نم‌زدایی توسط سرمایش گاز[۸].

۴- نم‌زدایی با استفاده ‌از نفوذ گاز در غشاء.

۵- نم‌زدایی توسط واکنش‌گرهای جامد مثل کلرید‌‌کلسیم جامد.

 ۱-۱-۱-۱-نم‌زدایی توسط مایعات جاذب رطوبت

متداولترین روش برای نم‌زدایی از گاز طبیعی، نم‌زدایی با استفاده ‌از مایعات جاذب رطوبت است. شکل (۱-۳) نمایی ساده ‌از فرایند نم‌زدایی گاز طبیعی را نشان می‌دهد. در جدول (۱-۲) خصوصیات گلایکول‌های مورد استفاده در فرآیند نم‌زدایی گاز آورده شده ‌است [۱]. از بین چهار نوع گلایکول آورده شده در این جدول، تری‌اتیلن‌گلایکول (TEG) مناسب‌ترین است. مزایای TEG نسبت به دیگر گلایکول‌ها عبارتند از:

۱- فشار بخار پایین‌تر نسبت به گلایکول‌های سبکتر و در نتیجه هدرروی کمتر در حین احیاء.

۲- مقاومت بالاتر در مقابل تجزیه شدن در مقابل حرارت[۱] در مقایسه با گلایکولهای سبک‌تر و در نتیجه خلوص بالاتر گلایکول احیاء شده.

۳- گرانروی پایین‌تر نسبت به T4EG.

جذب به کمک تری‌اتیلن‌گلایکول (TEG)پر کاربرد‌ترین روش در جداسازی آب از گاز است. گاز ورودی واحد در ابتدا وارد یک پاک‌‌کننده‌ی عمودی [۲] و مجزا می‌شود. در این ابزار، هر نوع مایع موجود در گاز جدا می‌گردد. در ورودی این پاک‌کننده‌ یک هدایت‌گر مایل تعبیه شده که ‌ایجاد یک جریان چرخشی در حول دیواره‌ی پاک‌کننده می‌کند. (جداسازی چرخشی[۳]) گاز مرطوب در خروجی پاک‌‌کننده ‌از یک غبارگیر[۴] استیل ضد زنگ با مش فلزی و با ظرفیت و بازدهی بالا عبور می‌کند. این عمل برای ممانعت از حمل هر گونه ذرات مایع توسط گاز صورت می‌گیرد. سپس گاز از پایین وارد برج می‌شود و از محیط برج عبور می‌کند. این برج می‌تواند سینی‌دار از نوع Valve tray و یا Bubble cap tray بوده و یا آکنده باشد. در این برج گاز در تماس با گلایکول سبک که ‌از بالای برج جذب وارد شده ، قرار می‌گیرد.پس از بخش جذب در بالای سینی‌ها و یا بخش آکنده، درون برج فضایی برای ته‌نشینی و بازگشت قطرات و یا آلودگی‌های همراه گاز است. تا اکثر قطرات و ذرات گلایول در این بخش ته‌نشین شود. در صورت عدم ته‌نشینی با عبور از غبارگیر با بازدهی بالایی که در بالای این بخش در نظر گرفته شده تمام این قطرات و غبار‌ها گرفته می‌شود و گاز خشک از انتهای بالایی برج خارج می‌شود.

گلایکول سبک و خشک ورودی به برج که ‌از تانک سرریز[۵] خارج شده بود، در یک مبدل قبل از ورود به برج برای ایجاد ماکزیمم بازدهی تماس، سرد می‌گردد. فشارگلایکول تغلیظ شده (سبک) خروجی تانک سرریز به وسیله‌ی پمپ به فشار عملیاتی برج جذب می‌رسد. گلایکول وارد برج تماس شده و روی اولین سینی می‌ریزد. و در ادامه با جریان متقابل در تماس با گاز مرطوب ورودی قرار گرفته و مسیر را تا انتهای برج طی می‌کند. گلایکول مرطوب و غنی که ‌اکنون بخار آب گاز را جذب کرده‌ از انتهای برج خارج و وارد یک فیلتر گلایکول فشار بالا می‌شود. این فیلتر هر گونه ذره‌ی جامد خارجی که ممکن است توسط جریان گاز حمل شود، را قبل از ورود به مراحل بعدی و پمپ گلایکول می‌گیرد. این نقطه محلی ایده‌آل برای فیلتراسیون اولیه‌ی گلایکول است. پس از این فیلتر، گلایکول غنی از کویل کندانسور و فلاش‌تانک که در آن گازهای حل شده خارج می‌شوند، وارد مبدل گلایکول-‌گلایکول قبل از بخش احیاء می‌گردد. گلایکول غنی گرم وارد بخش پایینی ستون احیاء می‌شود. این برج آکنده و به طور معمول از نوع Ceramic Saddle می‌باشد.

یک بخش کندانسور برگشتی در بالای ستون آکنده تعبیه شده تا به همراه مقداری بخار آّب، جریان بازگشتی مورد نیاز برای ستون احیاء را تأمین کند. این بخش کندانسور برگشتی نیز آکنده ( به طور معمول از نوع Ceramic Saddle می‌باشد) تا تمام بخار خروجی و رها شده به هوا از قبل در تماس با دیواره‌ی سرد کندانسور قرار بگیرد.

گلایکول غنی پس از ورود به ستون احیاء به سمت ریبویلر برای تماس با بخار داغ گلایکول، بخار آب و گاز دفع‌کننده ( Stripping gas ) می‌رود. بخار آب نقطه‌ی جوش پایین‌تری نسبت به گلایکول دارد، بنایراین همه‌ی بخارات بالای ریبویلر کندانس شده و به بخش ریبویلر باز خواهند گشت. در ریبویلر، گلایکول باید از یک مسیر افقی در طول منبع گرما ( Fire Box ) عبورکند تا به شرایط مایع در بخش مقابل برسد. دمای ریبویلر می‌تواند بین
۱۷۵ تا ۲۰۰ باشد تا به ‌اندازه‌ی کافی بخار آب همراه گلایکول جدا شده و به غلظت حدود %۵/۹۹ یا بیشتر برسد. گلایکول گرم به تانک سرریز فشار پایین رفته سپس از آن جا گلایکول احیاء شده پس از عبور از مبدل گلایکول-گلایکول سرد شده و برای چرخش دوباره در این چرخه، پمپ شده و دوباره وارد برج جذب می‌شود.

[۱] Degradation

[۲] Scrubber

[۳] Centrifugal separator

[۴] Mist eliminator

[۵] Surge drum

[۱] Crude natural gas

[۲] Liquid desiccant

[۳] Glycol

[۴] Solid desiccant

[۵] Alumina gel

[۶] Silica gel

[۷] Bauxite

[۸] Refrigeration

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.