تحقیق نوآوری دانشگاهی و مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی یادگیری و یادگیری مادام العمر و ابعاد آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی و مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی یادگیری و یادگیری مادام العمر و ابعاد آن دارای ۱۱۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲- ۱- مقدمه    ۶
۲-۲-پیشینه    ۶
۲-۱-۱ – نوآوری دانشگاهی    ۶
۲-۱-۱-۱- تفاوت خلاقیت و نوآوری و تغییر و اختراع    ۶
۲-۲-۱-۲-تعاریف نوآوری    ۱۱
۲-۲-۱-۳- تاریخچه نوآوری    ۱۳
۲-۲-۱-۴- انواع نوآوری    ۱۶
۲-۲-۱-۵- فرایند نوآوری    ۱۸
۲-۲-۱-۶- الگوهای تکامل فرآیند نوآوری تکنولوژیکی    ۱۹
۲-۲-۱-۶- ۱-مدل فشار علم  :    ۲۰
۲-۲-۱-۶- ۲-مدل کشش بازار  :    ۲۰
۲-۲-۱-۶- ۳-مدل اتصالی  :    ۲۱
۲-۲-۱-۶- ۴-مدل یکپارچه و شبکه ای  :    ۲۱
۲-۲-۱-۶- ۵-مدل زنجیره ارزش  :    ۲۲
۲-۲-۱-۷-ویژگی های نوآوری    ۲۲
۲-۲-۱-۸-  نظام ملی نوآوری    ۲۵
۲-۲-۱-۹- تأثیر نوآوری بر فاکتورهای نظام آموزش    ۲۷
۲-۲-۱-۱۰- نظریه انتشار نوآوری    ۳۲
۲-۲-۱-۱۱-نوآوری دانشگاهی    ۳۴
۲-۲-۱-۱۲- نوآوری در آموزش عالی ( بر پایه مدل بالدریج )    ۳۷
۲-۲-۱-۱۳- ابعاد نوآوری دانشگاهی    ۳۹
۲-۲-۲- مهارت اعضای هیئت  علمی در فرایند یاددهی – یادگیری    ۴۰
۲-۲-۲-۱- -فرایند یاددهی – یادگیری    ۴۰
۲-۲-۲-۲-تعریف تدریس    ۴۲
۲-۲-۲-۳- الگوی تدریس    ۴۳
۲-۲-۲-۴-مهارت های تدریس    ۴۶
۲-۲-۲-۵-  طبقه بندی تدریس    ۴۸
۲-۲-۲-۶- رویکردهای تدریس    ۵۲
۲-۲-۲-۷-کیفیت تدریس    ۵۷
۲-۲-۲-۸- چرخه یادگیری    ۶۰
۲-۲-۲-۹- مهارت اعضای هیات  علمی در چرخه یادگیری    ۶۱
۲-۲-۲-۹-۱- چرخه یادگیری سه گانه    ۶۱
۲-۲-۲-۹-۲-چرخه یادگیری چهارگانه    ۶۲
۲-۲-۲-۹-۳- چرخه یادگیری پنج گانه    ۶۳
۲-۲-۲-۹-۴-چرخه یادگیری هفت گانه    ۶۳
۲-۲-۳- یادگیری مادام العمر    ۶۶
۲-۲-۳-۱-ابعاد یادگیری    ۶۶
۲-۲-۳-۲- رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری    ۷۰
۲-۲-۳-۳- سبک های یادگیری    ۷۴
۲-۲-۳-۴-یادگیری زدایی    ۷۸
۲-۲-۳-۵- تعریف یادگیری مادام العمر    ۸۱
۲-۲-۳-۶-مقایسه مدل یادگیری مادام العمر با یادگیری سنتی    ۸۴
۲-۲-۳-۷-ویژگی های یادگیری مادام العمر    ۸۵
۲-۲-۳-۸-شایستگی های مورد نیاز یادگیری مادام العمر در دانشجویان    ۸۵
۲-۲-۳-۹-ابعاد یادگیری مادام العمر    ۸۶
۲-۲-۳-۹-۱-خود مدیریتی    ۸۷
۲-۲-۳-۹-۲-یادگیری چگونه یادگیری    ۸۸
۲-۲-۳-۹-۳-ابتکار و نوآوری    ۸۹
۲-۲-۳-۹-۴-قابلیت جمع آوری اطلاعات    ۹۰
۲-۲-۹-۳-۵-قابلیت تصمیم‌گیری    ۹۳
۲-۲-۳-۹-۶- یادگیری خود تنظیمی    ۹۳
۲-۲-۳-۹-۷-خود کنترلی    ۹۵
۲-۲-۳-۱۰- نقش آموزش عالی در یادگیری مادام العمر    ۹۶
۲-۴-پژوهش‌های کاربردی    ۱۰۱
۲-۴-۱-پیشینه تحقیقات در زمینه نوآوری دانشگاهی    ۱۰۱
۲-۴-۱-۱- پژوهش های خارجی    ۱۰۱
۲-۴-۱-۲- پژوهش های داخلی    ۱۰۲
۲-۴-۲:پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر    ۱۰۳
۲-۴-۲-۱-پژوهش های خارجی    ۱۰۳
۲-۴-۲-۲-:پژوهش های داخلی    ۱۰۴
۲-۴-۳-پژوهش ها در رابطه با مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی یادگیری    ۱۰۵
۲-۴-۳-۱-پژوهش های خارجی    ۱۰۵
۲-۴-۳-۲-پژوهش های داخلی    ۱۰۶
۲-۵- جمع بندی و نتیجه‌گیری    ۱۰۷
منابع    ۱۱۰
منابع فارسی    ۱۱۰
منابع انگلیسی    ۱۱۵

منابع

محبوبی،  طاهر؛ توره ،  ناصر (۱۳۸۷). آسیب شناسی خلاقیت و نوآوری در دانشگاه .  مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی ،  شماره۳۷، صص۷۵-۱۲۵

خیلیون،  سلیمان خی (۱۳۸۱). “خلاقیت و نوآوری”،  اندیشه صادق،  شماره‌ی  ۸و۹،  صص ۱۲۱-۱۱۲٫

حسینی خواه،  علی (۱۳۸۷).  بررسی نظریه انتشار نوآوری در آموزش.  فصلنامه نوآوری‌های آموزشی،  سال هفتم،  شماره‌ی ۲۶،  صص،  ۱۵۱- ۱۵۴٫

حلیمی،  محمد(۱۳۸۷). نوآوری و توسعه ؛ موتور توسعه دانش محور .  روند اقتصادی ،  شماره ۴۲، صص۳۴-۳۹

احمدی،  پرویز،  نصیری واحد،  ناهید(۱۳۸۸). “طراحی و تبیین عوامل مؤثر بر نوآوری سازمانی گروه ایران ترانسفو”،  پژوهش‌های مدیریت،  سال دوم،  شماره‌ی چهارم،  تابستان،  صص ۱۷۸-۱۵۵

احمدی،  پرویز،  نصیری واحد،  ناهید (۱۳۸۶). “ارتباط استراتژیک مؤثر بر نوآوری سازمانی”،  تدبیر،  شماره‌ی ۱۸۶،  آبان،  صص۴۲-۳۸٫

شواخی ،  علی رضا ؛ نادری ،  عزت الله ؛ عابدی ،  احمد (۱۳۸۶).  مقایسه تاثیر سه رویکرد یاددهی – یادگیری دانش آموزان در درس زیست شناسی .  دانشور رفتار ،  شماره ۲۴،  صص۵۳-۶۴

محمدی مهر ،  مژگان ؛ ملکی ،  حسن؛ خوشدل، علیرضا و عباس پور،  عباس(۱۳۹۰).  تبیین نقش اعضای هیئت علمی در برنامه اموزش طب نظامی با رویکرد یادگیری مادام العمر : یک مطالعه کیفی .  مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران ،  سال نهم ،  شماره ۴،  صص۲۵۶-۲۶۳

محمدی مهر،  مژگان؛ ملکی،  حسن؛ عباس پور،  عباس؛ خوشدل،  علیرضا (۱۳۹۰).  نقش آموزش عالی در یادگیری مادام العمر.  فصلنامه علمی- ترویجی راهبردهای آموزش،  شماره‌ی‌یی ۲،  سال ۴،  صص،  ۹۴-۹۱٫

محمدی مهر ،  مژگان ؛ ملکی ،  حسن؛ خوشدل، علیرضا و عباس پور،  عباس(۱۳۹۰). جستاری بر شایستگی های مورد نیاز یادگیری مادام العمر در دانشجویان پزشکی عمومی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی ،  شماره ۱۱، صص ۹۶۱-۹۷۵

کشاورز ،  حلیمه (۱۳۹۲) بررسی رابطه بین سرمایه­ی اجتماعی و نوآوری دانشگاهی مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان.  پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی،  دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز

کوچکی،  لاله (۱۳۹۱).  بررسی رابطه بین عوامل کلیدی دانشگاه نوآور با گرایش دانشجویان به یادگیری مادام العمر: مطالعه موردی دانشگاه شیراز.  پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی،  دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز

گنجی ،  مسعود ؛ زاهد بابلان ،  عادل ؛معینی کیا ،  مهدی (۱۳۹۱). فراتحلیل پژوهش های انجام یافته در خصوص نقش الگوهای تدریس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان . مجله روانشناسی مدرسه ،  شماره ۱، صص۹۳-۱۰۷

طالب بیدختی،  عباس (۱۳۸۳).  خلاقیت و نوآوری در افراد و سازمان­ها ،  نشریه تدبیر ،  شماره۱۵۲

افضل نیا،  محمد رضا ؛اشکوه ،  حسین؛ کلوی ،  آیلار (۱۳۸۹). بررسی جایگاه آموزش رسمی ،  غیر رسمی و یادگیری مادام العمر در عصر ناپایداری اطلاعات . فصلنامه آموزش مهندسی ایران ، سال دوازدهم ،  شماره ۵۴، صص۵۷-۶۸

 ۲- ۱- مقدمه

 در این مقاله ابتدا در مورد تعاریف،  اهمیت،  و مدل ها و انواع نوآوری و نوآوری دانشگاهی،  فرایند یاددهی – یادگیری و مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی یادگیری و مهارت های هفتگانه چرخه یادگیری و انواع یادگیری و یادگیری مادام العمر و ابعاد آن و . . . .  مطرح می‌گردد.  سپس تحقیقات پیشین داخلی و خارجی بررسی ­شده و در نهایت نتیجه‌گیری از مبانی نظری و تحقیقات پیشین ارائه می­گردد.

 ۲-۲-پیشینه

 ۲-۱-۱ – نوآوری دانشگاهی

۲-۱-۱-۱- تفاوت خلاقیت و نوآوری و تغییر و اختراع

خلاقیت واژه ای عربی است که ریشه آن خلق،  به معنی آفریدن است.  در لغت نامه دهخدا خلاقیت،  خلق کردن و به وجود آوردن است و خلّاق،  شخصی است که دارای عقاید نو باشد. دانشمندان،  خلاقیت را با تعابیر متعدد و متنوعی تعریف کرده اند؛ به طوری که گاهی هر تعریف فقط بیانگر یک بعد از ابعاد فراگرد خلاقیت است.  برای مثال،  هربرت فوکس معتقد است که فراگرد خلاقیت عبارت است از هر نوع فراگرد تفکری که مسئله ای را به طور مفید و بدیع حل کند.

همچنین به اعتقاد جرج سیدل،  توانایی ربط دادن و وصل کردن موضوعات،  صرف نظر از اینکه در چه حوزه یا زمینه ای انجام گیرد،  از مبانی بهره گیری خلّاق از ذهن است.  اریک فروم نیز متعقد است که خلاقیت،  توانایی دیدن (آگاه شدن) و پاسخ دادن است.  استیفن رابینز خلاقیت را به معنای افکار به شیوه ای بی نظیر با ایجاد ارتباط غیر معمول بین نظرات،  تعریف کرده است.  خلاقیت عبارت است از فراهم ساختن اندیشه ها و روش های تازه در برخورد با مسائل و فعالیت ها .  خلاقیت فرایند تکامل بخشیدن به دیدگاه های بدیع و تخیلی درباره موقعیت های مختلف نیز تعریف شده است.  خلاقیت عبارت است از توانایی تلفیق ایده ها به شیوه ای منحصر به فرد برای برقراری ارتباط غیر معمول بین ایده های مختلف.  در حالی که نوآوری فرایند به کار بردن یک ایده خلاق و تبدیل آن به یک محصول،  خدمت یا شیوه مفید می باشد.  نویسنده دیگری خلاقیت را به کارگیری توانایی های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید دانسته است.  (محبوبی و توره ، ۱۳۸۷)

نوآوری یعنی به اجرا گذاشتن یا تولید محصولات و خدمات جدید یا قبول روش های نو به صورت اقتصادی.  نوآوری با طرح و برنامه است.  جهت گیری آن در راستای ایجاد فایده و منفعت اجتماعی است.  بدین ترتیب یک شرکت نسبت به احتیاجات و شرایط جدید محیطی انطباق پذیر می گردد.  تقلید هم یک نوع تغییر به شمار می آید نوآوری به معنای ایجاد،  قبول و اجرای ایده ها و فرآیندها و محصولات یا خدمات جدید است.  بنابراین نوآوری،  استعداد و توانایی تغییر یا انطباق را به وجود می آورد.  نوآوری،  فرآیند اخذ ایده خلاق و تبدیل آن به محصولات،  خدمات و روش های جدید عملیات است.  خلاقیت پیدایی و تولد یک اندیشه و فکر نو است.  در حالی که نوآوری عملی ساختن آن اندیشه و فکر است.  (خی خیلیون ، ۱۳۸۱)

اگر چه واژه خلاقیت با نوآوری به طور مترادف استفاده می شود اما غالب محققان معتقدند که دو اصطلاح نوآوری و خلاقیت باید به طور جداگانه مدنظر قرار گیرند،  چرا که دارای معانی و تعاریف جداگانه ای مخصوصاً در سازمان ها هستند. .  خلاقیت اشاره به آوردن چیزی جدید به مرحله وجود،  دارد.  در حالی که نوآوری دلالت بر آوردن چیزی جدید به مرحله استفاده ،  دارد.  ماهیت خلاقیت یا اختراع از نوآوری را به وسیله این معادله می توان تفکیک گردد:   انتفاع + اختراع + مفهوم = نوآوری

در معادله نوآوری فوق،  “مفهوم” اشاره بر ایده ای است که با توجه به چارچوب مرجعی آن فرد،  بخش یا گروه،  سازمان و یا یک دانش انباشته شده جدید است.  کلمه “اختراع” اشاره به هر ایده ای جدید است که به حقیقت رسیده باشد.  کلمه “انتفاع” بر به دست آوردن حداکثر استفاده از یک اختراع دلالت دارد.  همچنین با توجه به این که تلاشهای خلاق بایستی منجر به نتایج خلاق شود،  پس نوآوری،  خلاقیت عینیت یافته می باشد.  (تولایی و همکاران، ۱۳۸۷)

خلاقیت یعنی استفاده از اندیشه های قبلی و تولید اندیشه های جدید.  در نوآوری از اندیشه های تولید شده استفاده می شود در ریشه هر نوآوری یک فکر خلاق پنهان است.  آلرشت خلاقیت و نوآوری و وجه تمایز آنها را به این صورت مطرح کرده است که خلاقیت یک فعالیت ذهنی و عقلانی برای به وجود آوردن ایده جدید و بدیع است؛ حال اینکه نوآوری تبدیل خلاقیت به عمل یا نتیجه است.  او نوآوری را عملیات و مراحل مورد نیاز برای نتیجه گیری یک فکر بکر و واقعیت جدید می داند.  از این زاویه شخص خلاقی ممکن است نوآور نباشد یعنی می تواند دارای ایده های جدید و نو باشد،  ولی توانایی عرضه و یا فروش آنها را نداشته باشد.  بنابراین فرد نوآور،  غالباً خلاق است ولی همه افراد خلاق لزوماً نوآور نیستند (خی خیلیون ،  ۱۳۸۱).

خلاقیت نقطه آغاز نورآوری موفق است.  بنابراین،  نیاز به پرورش و توسعه دارد.  نویسنده ای اعتقاد دارد خلاقیت به طور معمول به توانایی و قدرت پرورش افکار نو مربوط می شود،  در حالی که نوآوری به معنای استفاده از این افکار است.  نوآوری فرایند دریافت فکر خلّاق و تبدیل آن به محصول،  خدمت یا شیوه ای نو برای انجام دادن کارهاست. . در واقع؛ نوآوری،  بهره برداری موفقیت آمیز از ایده های نو است.  (محبوبی ،  توره ، ۱۳۸۷)

خلاقیت بیشتر یک فعالیت ذهنی و فکری است؛ اما نوآوری بیشتر جنبه عملی دارد؛ در حقیقت محصول نهایی خلاقیت است.  نوآوری در خط مشی ها،  فرآیندها و فنون نیز مانند فعالیت ها و رفتارهای افراد اتفاق می افتد.  نوآوری مهارتی است که با بسیاری همکاری های دیگر همراه است.  وات من می گوید: اگر بخواهید نوآور باشید بایستی تا حدودی باز برخورد کنید سعی کنید اشتباهاتی مرتکب شوید! اگر افراد شکست نخورند چیزی هم یاد نمی گیرندخلاقیت و نوآوری آن چنان بهم عجین شده اند که شاید به دست دادن تعریف مستقلی از هر کدام دشوار باشد،  اما برای روشن شدن ذهن می توان آنها را به گونه ای مجزا هم تعریف نمود.

خلاقیت پیدایی و تولید یک اندیشه و فکر نو است،  در حالی که نوآوری عملی ساختن آن اندیشه و فکر است.  به عبارت دیگر خلاقیت اشاره به قدرت ایجاد اندیشه های نو دارد و نوآوری به معنای کاربردی ساختن آن افکار نو و تازه است.  اگرچه در عمل می توان این دو را از هم متمایز ساخت،  ولی در یک تصور می توان گفت خلاقیت بستر رشد و پویش نوآوری هاست.  از خلاقیت تا نوآوری غالباً راهی طولانی در پیش است.  تا اندیشه ای نو به صورت محصول جدید درآید،  زمانی طولانی می گذرد.  گاهی ایده و اندیشه ای نو از ذهن فرد می تراود و سال های بعد آن اندیشه نو به وسیله فرد دیگری به صورت نوآوری در محصول یا خدمات تجلی پیدا می کند

تغییر سازمانی با اتخاذ یک فکر یا رفتار جدید به وسیله سازمان مشخص می شود؛ اما نوآوری سازمان،  اتخاذ ایده رفتاریست که برای نوع شرایط،  سازمان،  بازار یا محیط کلی سازمان جدید است.  اولین سازمانی که این ایده را معرفی می کند نوآور است؛ سازمانی که کپی می کند یک تغییر را اتخاذ کرده است.  تغییر ایجاد هر چیزی است که با گذشته تفاوت داشته باشد؛ اما نوآوری اتخاذ ایده هایی است که برای سازمان جدید است.  بنابراین تمام نوآوری ها منعکس کننده یک تغییرند اما تمام تغییرها نوآوری نیستند.  اختراع یعنی در یک زمان نا بهنگام با قدرت اندیشه و تحقیق،  کشف یک چیز ناشناخته که تا آن زمان ناشناخته مانده است.  اختراع یک شرط ضروری برای نوآوری است.   (خی خیلیون ، ۱۳۸۱)

در مورد نوآوری و تغییر نی‍ز،  تفاوت هایی وجود دارد .  تغییر ایجاد هر چیزی است که با گذشته تفاوت داشته باشد.  اما نوآوری ایجاد ایده هایی است که برای سازمان جدید است.  از این رو،  تمام نوآوری ها می توانند منعکس کننده یک تغییر باشند.  در حالی که تمام تغییرها،  نوآوری نیستند.  تغییر نتیجه ای از فرآیند خلاقیت و نوآوری است؛ مانند تغییر یک تناوب در سیاست و ساختار سازمانی یا طرز تلقی افراد به منظور بهبود عملکرد.  خلاقیت می تواند در نوآوری به کار برده شود؛ زمانی که یک ایده ی جدید (قرض گرفته شده یا اصلی) در موقعیتی مورد استفاده قرار گیرد که قبلاً به کار برده نشده است.  نوآوری ممکن است خلاقیتی باشد که توسط یک عمل مدیریت دنبال شده و اثر اقتصادی به همراه داشته باشد.  افراد خلاق و نوآور ممکن است با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشند.  (تولایی،  ۱۳۸۷).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق یادگیری و اسناد و نظریه ها ی آن و نقش اسنادها در مهارت های روان شناختی و ورزشی
  • تحقیق نقش هورمون های استروئیدی و بیس فنول آ بر یادگیری و حافظه
  • تحقیق سبک های مدیریت ، یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی و نظریه های آن
  • تحقیق یادگیری طبقه بندی کننده های فازی و معرفی الگوریتم رقابت استعماری
  • تحقیق یادگیری حرکتی و کانونی نمودن توجه و تئوری های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.