تحقیق نواحی فلوریستیکی ایران و بررسی فلوریستیکی و زیستگاهی کوه های روستای سیوند

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نواحی فلوریستیکی ایران  و  بررسی فلوریستیکی و زیستگاهی کوه های روستای سیوند دارای ۴۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-۱- کلیات    ۵
۱-۲- تعریف فلور و فلوریستیک    ۶
۱-۳- تعریف زیستگاه    ۷
۱-۴- پیشینه مطالعات فلوریستیک    ۷
۱-۵- ویژگی‌های سرزمین ایران    ۹
۱-۶- نواحی فلوریستیکی ایران:    ۱۰
۱-۷- معرفی منطقه مورد مطالعه    ۱۲
۱-۷-۱-  رودخانه سیوند    ۱۳
۱-۸- ویژگی‌های زمین شناسی استان فارس    ۱۴
۱-۸-۱-  پهنه سنندج-سیرجان:    ۱۵
۱-۸-۲- زاگرس مرتفع    ۱۵
۱-۸-۳- زاگرس چین خورده    ۱۶
۱-۹- ناهمواریهای استان و نحوه شکل گیری آنها    ۱۶
۱-۱۰- زمین شناسی منطقه مورد مطالعه:    ۱۷
۱-۱۱- آب و هوا    ۱۸
۱-۱۱-۱- ناحیه کوهستانی شمال، شمال باختر و باختر    ۱۸
۱-۱۱-۲-  ناحیه مرکزی    ۱۹
۱-۱۱-۳- ناحیه جنوب و جنوب خاوری    ۱۹
۱-۱۲- جریان‌های توده‌های هوایی استان:    ۱۹
۱-۱۲-۱- بادهای شمالی    ۲۰
۱-۱۲-۲- بادهای باختری    ۲۰
۱-۱۲-۳- تودههای هوای جنوبی    ۲۰
۱-۱۳- طبقه بندی اقلیمی استان    ۲۱
۱-۱۴- اقلیم منطقه    ۲۲
۱-۱۵- پوشش گیاهی منطقه    ۲۵
۱-۱۶- اهداف و ضرورت انجام تحقیق    ۲۶
فصل دوم:بحث و بررسی    ۲۷
۲-۱- پوشش گیاهی منطقه    ۲۷
۲-۲- تنوع زیستگاهی منطقه    ۲۷
۲-۳- اشکال زیستی منطقه    ۲۸
۲-۴- گونه های بومی و عناصر انسان زاد در منطقه    ۳۰
۲-۵- فیتوجغرافیایی    ۳۱
۲-۶- عوامل انتشار گونه‌ها در منطقه سیوند    ۳۱
۲-۶-۱- توپوگرافی    ۳۲
۲-۶-۲- اقلیم    ۳۶
۲-۶-۳- خاک:    ۳۷
۲-۶-۴- عوامل زیستی    ۳۸
۲-۴- نتیجه گیری    ۴۰
منابع    ۴۲
منابع فارسی    ۴۲
منابع انگلیسی    ۴۷

منابع

۱- اداره کل مطالعات و بررسی های اقتصادی (۱۳۸۸). خلاصه آب و هوا، اقلیم و منابع آب استان فارس.

۲- اسدی، علی(۱۳۹۱). “مطالعه فلورستیکی کوه های تاسک، لیزکی پایینی، لیزکی بالایی و کوه بوان در شهرستان ممسنی (استان فارس)”.  پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

۳- اسدی، م. و همکاران (۱۳۶۷-۱۳۸۳). فلور ایران، جلدهای (۷۰-۱). انتشارات وزارت کشاورزی، موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع.

۴- آ. هوئتز دولمپز (۱۳۶۸). پوشش گیاهی زمین. چاپ اول. انتشارات مرکز نشر دانشگاهی تهران.

۵- بردبار شیبانی، پوراندخت (۱۳۸۶).” بررسی تنوع زیستی تعدادی از تیره های گیاهان گلدار در استان فارس”. پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته سیستماتیک اکولوژی، دانشگاه شیراز.

۶- بهادری خسروشاهی، فاطمه. علیزاده شعبانی، افشین. کابلی، محمود. کرمی، محمود. عطارد، پدرام. شریعتی، میترا (۱۳۸۹).”مدل سازی مطلوب زیستگاه کمرکلی جنگلی در نیمکره شمالی البرز”، دوره ۶۳، ص ۲۲۵-۲۳۶، نشریه محیط زیست طبیعی ایران.

۷-پور مهدی، ساره (۱۳۸۵).” بررسی تنوع زیستی چهار تیره مینا   Compositae، علف مار Capparidaceae، پیچک  Convolvulaceae، علف هفت بند  Polygonaceae در استان فارس”. پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته سیستماتیک اکولوژی. دانشگاه شیراز.

۸- جعفر پور، مرجان(۱۳۸۵).” بررسی تنوع زیستی چهار تیره گیاهی در استان فارس. گندمیان Poaceae، شاهترهFumariaceae، خشخاشPapaveraceae، چغندر Chenopodiaceae”. پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته سیستماتیک اکولوژی، دانشگاه شیراز.

۹- جم‌زاده، زیبا و همکاران (۱۳۸۷).”برنامه راهبردی تحقیقات گیاهشناسی و رده بندی گیاهان در محیط‌های طبیعی ایران”. بخش تحقیقات گیاهشناسی: موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور.

۱۰- حاتمی، احمد (۱۳۸۴).” بررسی تنوع زیستی گیاهان آبزی در استان فارس. پایان نامه کارشناسی ارشد”. در رشته سیستماتیک اکولوژی، دانشگاه شیراز.

۱۱- خادم الحسینی، زینب (۱۳۸۷).” بررسی فلورستیکی و ویژگی های زیستی گیاهان دارویی منطقه بناب  ارسنجان”. دومین همایش منطقه‌ای محیط زیست و  منابع طبیعی.

۱۲- خادم الحسینی، زینب. شکری، مریم. حبیبیان، سید حمید. (۱۳۸۶).” بررسی نقش عوامل توپوگرافی و اقلیم در پراکنش پوشش گیاهی مراتع مشجر ارسنجان (مطالعه موردی زیر حوزه بناب)”،.سال اول، شماره سوم، جلد اول، ص۲۲۲-۲۳۵، مجله مرتع.

۱۳- خسروی، احمد رضا (۱۳۸۵). تاکسونومی گیاهی و سیستماتیک زیستی. چاپ دوم. شیراز: انتشارات مرکز نشر دانشگاه شیراز.

 ۱-مقدمه

۱-۱- کلیات

جوامع گیاهی تامین کننده‌ی غذای دام‌های وحشی و اهلی، مآمن و پناهگاهی برای وحوش و تامین کننده‌ی بسیاری از گیاهان دارویی و خوراکی است. پوشش گیاهی تنظیم کننده‌ی جریان آب‌های سطحی و زیرزمینی است و اهمیت زیادی در حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش دارد (۳۳).

گیاهان، طیف بسیار وسیعی از موجودات را شامل می‌شوند که بین آن‌ها تفاوت‌های زیادی وجود دارد. این تفاوت‌ها در شکل، اندازه، خصوصیات ریخت شناسی، تشریحی، فیزیولوژیکی، تغذیه، چرخه زندگی، تولیدمثل و بسیاری از صفات دیگر قابل مشاهده می‌باشد این تفاوت‌ها سبب می‌شود که گیاهان در شاخه‌ها و گروه‌های کوچک و بزرگ قرار گیرند(۳۲)

شناخت علمی گیاهان در هر یک از این زمینه‌ها، چه از نظر پژوهش و چه به لحاظ کاربرد، اهمیت بنیادی و کلیدی حاصل کرده است. برای شناخت بهتر گیاهان، دانش سیستماتیک یا تاکسونومی که روش رده‌بندی گیاهان بر پایه اختصاصات و صفات ثابت و اصلی و مشترک آن‌ها قرار دارد، به ما امکان می‌دهد تا طبق قاعده و نظم معینی، به طور دقیق گیاهان را بشناسیم(۲۶).

۱-۲- تعریف فلور و فلوریستیک

Floristics)): شاخه ای از علم گیاهشناسی است که به شناسایی و لیست کردن همه گونه‌های گیاهی یک منطقه می‌پردازد.

به کتاب و یا دیگر آثاری که رستنی‌های یک منطقه را شرح می‌دهد (Flora)  گفته می‌شود. رستنی‌های یک منطقه را نیز، فلور((Flora می‌نامند(۱۳).

برسی فلوریستیکی هر منطقه ازاهمیت بالایی برخوردار است. زیرا فهرست فلوریستیک شناسنامه‌ای برای هر منطقه است که حضور گیاهان و وضعیت آن‌ها را نشان می‌دهد. هم چنین بررسی فلوریستیکی هر منطقه موثرترین روش برای مدیریت و حفاظت از محیط زیست است(۱۴).

فلورهر منطقه نتیجه واکنش‌های جامعه زیستی در برابر شرایط کنونی و تکامل گیاهان در دوران گذشته است. (۳۸).

برای شناخت فلور و پوشش گیاهی یک منطقه داشتن اطلاعات کلی از تاریخچه، اکولوژی، منابع شناسایی، موقعیت جغرافیایی، عوامل دیرینه شناسی و ویژگی‌های کمی و کیفی آن فلور ضروری است(۳۹).

۱-۳- تعریف زیستگاه

زیستگاه‌ها واحد‌های ساختمانی اساسی از محیط زیست هستند که توسط حیوانات و گیاهان اشغال می‌شوند که به عنوان واحد برای توصیف مکان و مدیریت حفاظت محیط زیست مهم هستند(۶).

به طور کلی زیستگاه به نوع محلی اشاره دارد که یک گونه گیاهی از نظر اکولوژیکی به آن محل سازش یافته است. نوع محل با توجه به جامعه گیاهی  و محیط فیزیکی آن مشخص  می شود(۱۵).

یک موجود زنده ممکن است دارای دو یا تعداد بیشتری زیستگاه متقابل باشد که بتواند در آن‌ها بقای خود را حفظ کند(۲۸). بیشتر زیستگاه‌ها براساس ویژگی‌های رویشی آن‌ها تقسیم بندی می‌شوند.

می توان به راحتی پراکنش بسیاری از موجودات زنده به ویژه نمونه‌های بزرگتر را بر حسب برخی واحد‌های زیستگاهی نظیر جنگل، علفزار، ساحل و دریاو..مورد مطالعه قرار داد. با این حال حتی درون این قبیل واحد‌های محیطی یا زیستگاها اغلب گونه‌ها پراکنش مخصوص به خود دارند.

۱-۴- پیشینه مطالعات فلوریستیک

تردیدی نیست که اولین جمع‌آوری کنندگان گیاهان در ایران به احتمال بسیار زیاد طبیبان و کسانی بوده‌اند که برای مداوای امراض مردم داروهای گیاهی را تجویز می‌کرده‌اند. مرحوم  پروفسور احمد پارسا که از بنیان‌ گذاران علم گیاه‌‌شناسی نوین در ایران است، از ابن سینا – دانشمند بزرگ ایرانی –  به عنوان بنیان ‌گذار فلور در آسیا و ایران یاد می‌کند(۳۹).

سرآغاز‌ سفرهای گیاه شناسان خارجی به ایران احتمالاً در سال ۱۶۸۴ میلادی بود که دکتر کمپفر انگلیسی به جنوب قفقاز, رشت, قزوین, اصفهان, شیراز و کرانه‌های خلیج فارس رفت. پس از بازگشت به اروپا یک مجموعه بزرگ از گیاهان مختلف جمع‌آوری کرد. پس از او تا سال۱۹۷۷ حدود ۴۱ گیاه شناس اروپایی جمع‌آوری گیاهان ایران را انجام دادند (۹). گیاه شناسان دیگری که در این زمینه  فعالیت کرده‌اند محققان زیر قابل ذکرند: گملن، میشوکس، اولیویه، برونی‌ یر، بلانژ، اوشر، الوی، بونژ، کافر و  بوآسیه – همه از  فرانسه – برنمولر، ‌هوشکنخت، هوپر، فیلد، لازار، رشینگر (مؤلف مجموعه‌ی گرانبهای فلورا ایرانیکا که یکی از معتبرترین منابع شناسایی برای فلور ایران است)، آلن، گائوبا و غیره (۳۹).

تا قبل از تاسیس هرباریوم در ایران گیاه شناسان غربی به علت نبود دانشگاه، موزه گیاه شناسی و هرباریوم گیاهان جمع‌آوری شده را به خارج ایران منتقل می‌کردند. اولین موزه گیاهشناسی در ایران توسط گائوبا در سال ۱۳۱۲ در محل دانشکده کشاورزی فعلی کرج پایه گذاری شد(۲).

در دوران بعد از تاسیس اولین هرباریوم در ایران و به ویژه از زمانی که حجم حضور خارجیان از جمله گیاه‌شناسان در این کشور کاهش چشمگیری یافت، پس از یک دوره رکود طولانی، گیاهشناسی در ایران به صورت جهشی پیشرفت نمود و اغلب این دستاوردها نیز حاصل تلاش گیاه‌شناسان ایرانی بوده است(۳۹).

در استان فارس هرباریوم دانشگاه شیراز در سال ۱۹۶۳ توسط مارتین ال گرانت تاسیس شد پس از آن دکتر ممتاز حسن بخاری که به عنوان استاد گیاهشناسی بخش زیست‌شناسی مشغول به کار بود از سال ۱۹۸۸-۱۹۷۲ کارهای گرانت را ادامه داد و به جمع‌آوری گیاهان استان فارس و استان‌های مجاور پرداخت.

و از سال ۱۳۶۸ تاکنون توسط دکتر خسروی کارهای گیاهشناسی و جمع‌آوری گیاهان ادامه پیدا کرد و هم اکنون نیز ادامه دارد. هم اکنون نزدیک ۱۰۰ هزار نمونه گیاهی در این هرباریوم نگهداری می‌شود (۱۱).

در دانشگاه شیراز نیز افرادی بر روی گیاهان استان فارس در قالب کار پایان نامه مطالعاتی انجام داده‌اند که از آن جمله می‌توان به بردبار شیبانی(۵)، پور مهدی(۷)، حاتمی(۱۰)، جعفر پور(۸)، صفری(۲۲)، مرادی محمود آبادی(۳۱)، مظلومی(۳۴)، اسدی(۲)، زارع(۱۸) و سادات سیدی(۲۰) اشاره کرد.

در منطقه مورد مطالعه نیز افرادی جمع‌آوری‌هایی انجام داده‌اند که از آن جمله می‌توان به اتو استاف در سال ۱۸۸۵ ، بهبودی در سال ۱۹۴۹ و خسروی  در سال ۱۳۹۰ اشاره کرد.

۱-۵- ویژگی‌های سرزمین ایران

کشور پهناور ایران با مساحتی حدود ۱۶۴۸۰۰۰ کیلومتر مربع به دلیل وضعیت خاص پستی و بلندی‌ها و عوامل آب و هوایی دارای شرایط زیستی و اکولوژیکی گوناگونی است. کشور ایران به دلیل تضادهای گسترده اقلیمی، پیشینه تاریخی زیستی و نیز توان بالای گونه‌زایی زیستگاه‌های مساعدی را جهت استقرار گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری پدید آورده است و وجود مناطقی مانند مناطق خزری، کویری، کوهستانی و گرمسیری حاشیه خلیج فارس زیستگاه‌های متنوعی را فراهم ‌آورده است که به نوبه خود بر تنوع زیستی ایران ‌افزوده است (۳۰).

فلور نسبتا غنی و متنوع ایران از یک‌سو و وسعت نسبی زیاد کشور از سوی دیگر از دیرباز کاوشگران خارجی و در سال‌های اخیر گیاه‌شناسان علاقه مند فعال ایرانی را به خود جلب کرده است که حاصل آن‌ها کشف و جمع‌آوری نمونه‌های گیاهی بسیار زیاد از این پهنه‌ی وسیع و پر برکت است. لیکن هنوز از اهمیت این کاوش‌ها کاسته نشده و مطالعات فلورستیکی منطقه با روش‌های جدید اهمیت خاصی دارد. اما به رغم تلاش‌های فراوان که به دست گیاه‌شناسان خارجی و ایرانی صورت گرفته، هنوز کارهای زیادی در پیش‌رو داریم (۳۷).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.