تحقیق نگاهی به تاریخچه آموزش فنی و حرفه ای در ایران و فرآیند یاد‌دهی ـ یادگیری در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نگاهی به تاریخچه آموزش فنی و حرفه ای در ایران و فرآیند یاد‌دهی ـ یادگیری در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش  دارای ۱۱۶  صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
برنامه درسی و آموزش فنی و حرفه ای    ۷
رویکردهای حاکم بر فرایند یاددهی – یادگیری در آموزش‌های  فنی و حرفه ای    ۸
الف- دیدگاههای فلسفی در ارتباط با فرایند یاددهی- یادگیری فنی و حرفهای    ۸
ب-  دیدگاه  فرهنگی آموزش برای کار و بقا    ۹
ج- دیدگاههای آموزشی در ارتباط با فرایند یاددهی- یادگیری فنی و حرفه ای    ۹
فرایند یاددهی – یادگیری در برنامهی درسی آموزشهای فنی و حرفه ای    ۱۲
مستندات قانونی جهت ترویج آموزشهای همراه با تولید، درقانون برنامهی پنجم    ۱۷
عوامل تسهیل کننده در توسعه‌ی «آموزش همراه تولید» در مدارس    ۱۸
اهم چالشهای آموزش فنی و حرفه ای در ایران    ۲۱
نگاهی به تاریخچه آموزش فنی و حرفه ای در ایران    ۲۵
مشروطیت و تاثیر آن در آموزش و پرورش فنی و حرفه‌ای    ۲۶
آموزش و پرورش  فنی و حرفه ای در دوره پهلوی    ۲۷
پیشینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در ایران    ۲۸
آموزشهای فنی و حرفه‌ای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران    ۲۹
فرآیند یاد‌دهی ـ یادگیری در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش    ۳۲
سنجش ارزش‌یابی پیشرفت تحصیلی    ۳۳
تربیت معلم    ۳۵
گزینش و استخدام معلمین    ۳۷
اشتغال فارغ التحصیلان هنرستانهای فنی و حرفه ای    ۳۸
روند توسعه کمی هنرجویان در رشته های فنی و حرفه ای    ۴۰
توسعه آموزش  های فنی و حرفه ای رسمی در کشور    ۴۴
بودجه و منابع مالی آموزش های فنی و حرفه ای    ۴۷
نگاهی تطبیقی به آموزش های فنی و حرفه ای    ۴۹
اصلاحات آموزش فنی و حرفه ای در استرالیا :    ۵۵
رویکردهای حاکم بر آموزشهای فنی و حرفهای    ۶۱
تشابهات و تفاوت های رویکردهای حاکم بر آموزش‌های فنی و حرفه ای    ۶۲
روشهای آموزش فنی و حرفه ای دوره متوسطه    ۶۳
تجهیزات و رسانه های آموزشی مورد استفاده در فرایند یاددهی – یادگیری    ۶۵
شاخص‌های بین المللی تطبیق و مقایسه در آموزش های فنی و حرفه ای    ۶۷
بخش دوم : پژوهشهای انجام شده    ۸۶
پژوهشهای انجام شده داخلی    ۸۶
پژوهشهای انجام شده خارجی    ۹۷
فهرست منابع    ۱۰۲

منابع

ان. ال. مک کاسلین. دارل پارکس( ۱۳۸۸ ).تربیت معلم در آموزش فنی و حرفه­ای، پیشینه و پیامدهایی برای کاربرد هزاره جدید، ترجمه علی اصغر خلاقی و مریم دانای طوسی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید رجایی.

گودرزی، منوچهر(۱۳۷۰). عوامل مؤثر در جذب هنرجویان پسر به آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای شهرستان‌های اصفهان ازدیدگاه هنرجویان (پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم تربیتی اصفهان).

چهاربند، اسفندیار (۱۳۸۸)، کلیات نظام جدید آموزش فنی و حرفه ای، نشر شرکت گسترش و نوسازی آموزش صفیر قلم ایرانیان

ایاسه، علی و واعظ زاده، ساجده و اسلام پناه، مریم(۱۳۸۷)، مطالعه فرایندهای یاددهی-یادگیری در آموزش‌های فنی و حرفه­ای، سازمان پژوهش و برنامه­ریزی آموزشی.

وزارت آموزش و پرورش (۱۳۶۹)، معاونت آموزش فنی و حرفه ای دفتر آموزش فنی، معرفی هنرستانهای جوارکارخانه ای، تهران، دفتر فنی

وزارت آموزش و پرورش (١٣٧٩).تهران: آموزش‌های فنی و حرفه­ای، نشر پژوهشکده تعلیم و تربیت.

وزارت آموزش و پرورش (۱۳۸۳). سند توسعه شاخه کاردانش در برنامه چهارم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.

وزارت آموزش و پرورش، دبیرخانه­ی شورای عالی آموزش و پرورش (۱۳۸۹).مجموعه­ی مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش،تهران: مؤلف.

وزارت آموزش و پرورش، دفتر برنامه و بودجه با همکاری اداره ی کل تعاون (مرداد۱۳۹۱). برنامه اجرایی معاونت ها در برنامه‌ی پنجم توسعه در ایران،‌ ‌تهران: مؤلف .

آقازاده، احمد ( ۱۳۸۲ ) آموزش و پرورش تطبیقی، انتشارات سمت، چاپ دوم.ایزدی، صمد، صالحی عمران، ابراهیم و قربانی، عادل(۱۳۸۹). ارزیابی وضعیت اشتغال دانش­آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی، فصلنامۀ انجمن آموزش عالی ایران، سال سوم، شمارۀ ۲،صص:۲۴-۱٫

خلاقی، علی اصغر (۱۳۸۲).ویژگی­های نظام آموزش فنی و حرفه­ای استرالیا؛ درس‌هایی برای اصلاح آموزش فنی و حرفه­ای ایران، نوآوری آموزشی، شماره ۵،ص ۶۷-۸۴

خلاقی،علی اصغر(۱۳۸۱). الگوهای ارتباط بین مراکز آموزشی و محیط کار، فصلنامه علمی- پژوهشی- نوآوری­های آموزشی.

خلاقی،علی اصغر(۱۳۸۲). رویکردهای آموزش فنی و حرفه ای، تهران: وزارت آموزش و پرورش، فصلنامه رشد آموزش فنی و حرفه­ای، دوره ۶، شماره ۲٫

خلاقی، علی اصغر (۱۳۸۵).  نقش و اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در توسعه‌ی اقتصادی،  فصلنامه­ی رشد آموزش فنی و حرفه‌ای ، دوره‌ی اول، شماره­ی ۳، بهار ۱۳۸۵٫

اسداللهى، احمد(۱۳۸۲). بررسی نارسایی‏های ارتباط نظام‏های آموزش و پرورش و بازار کار و ارائه راه حل‏های اصلاحی ، سازمان پژوهش و برنامه‏ریزی آموزشی.

مهرمحمدی، محمود(۱۳۷۳). نظام آموزش فنی و حرفه ای در آلمان چیست؟ و از آن چه می­توان آموخت؟ فصلنامۀ تعلیم و تربیت سال دهم، شمارۀ ۳۹ و ۴۰ صص: ۶۵-۴۵٫

میر لوحی، سیدحسین(۱۳۸۹).روش‌های یاددهی- یادگیری در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای (ویژه هنرآموزان، مربیان و هنرجویان)، تهران: انتشارات دانشگاه شهید رجایی.

میرکمالی، محمد ( ۱۳۷۲ ) ارزیابی توانمندی های شغلی فارغ التحصیلان دانشگاهها، طرح پژوهشی : انتشارات کل آموزش فنی و حرفه ای.

بابانیا، اصغر(۱۳۸۰). «بررسی و شناخت ویژگیهای مدیران و کارآفرینان در صنعت کشاورزی»، دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد

مقدمه

پیشرفت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و فناوری در هر کشور، در گرو تربیت نیروی انسانی ماهر، متخصص، کاربلد و دارای اخلاق حرفه‌ای مورد نیاز در بخش‌های مختلف می‌باشد. سرمایه‌گذاری کلان (ملی، منطقه‌ای، استانی و محلی) در هر بخش، نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در پیشرفت منابع انسانی می‌باشد. دانشگاه‌ها، وزارت ­آموزش ‌و پرورش و سازمان­های متولّی و فعال در زمینه‌های صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر و فناوری؛ هر یک متناسب با وظایف قانونی خود تلاش می‌کنند، در حیطه­ی مأموریت محوله، زمینه دستیابی به هدف‌های تعیین شده در قانون اساسی، سند چشم‌انداز۲۰ ساله، مرجعیت علمی شدن ایران در سال ۱۴۰۴ و قانون برنامه­ی ۵ ساله­ی پنجم را عملیاتی نمایند. (آموزش فنی وحرفه‌ای درسال۱۴۰۰)»

کشورهای در حال توسعه به شرطی می‌توانند در بازار کار رقابت کنند که در تکنولوژی های نوین مهارت داشته و از مهارت­های تخصصی برخوردار باشند. معمولاً نظام آموزش حرفه‌ای هر کشور مانند یک نهاد، مسئول آماده سازی افراد برای کار قلمداد می‌شود(فیض پور، ۱۳۸۹).

مدرنیسم و ورود به دنیای پست مدرن، زمینه­ی تحولات زیادی را در مفهوم کار و اشتغال ایجاد کرده است. شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و علمی نوین همراه با مفهوم جهانی شدن، شرایط جدید و تازه­ای از مفهوم مهارت را که زیربنای کار و اشتغال است، مطرح کرده است. این مجموعه تحولات، زمینه­ای شد که مفهوم کار و شغل و از همه مهم‌تر برنامه­ی انتقال و آموزش مهارت‌های کلیدی و اشتغا­ل­زا که ورود افراد به دنیای کار و مشاغل را فراهم می­سازد، تغییر و تحولی اساسی پیدا کند(ایزدی، صالحی عمران و قربانی، ۱۳۸۹).

برای ایجاد نزدیکی بین کارایی رشته­های دانش­آموختگان هنرستان‌های فنی و حرفه­ ای و کاردانش و بازار کار مدل­ها و شیوه‌های زیر تدوین و توسعه‌یافته است. به نظر می‌رسد بتوان مجموع نظرات متخصصان را در سه رویکرد دسته­بندی کرد.

۱- رویکرد حرفه­آموزی

۲- رویکرد یکپارچه‌سازی آموزش­های عملی و نظری

۳- رویکرد پرورش صلاحیت‌ها و مهارت‌های پایه

رویکرد حرفه‌آموزی

این رویکرد معتقد به ارائه­ی دروس حرفه‌ای محض در مؤسسات خاص و مستقل (که از آنها به نام مدارس فنی و حرفه‌ای یاد می‌شود) است. در این رویکرد، وظیفه­ی‌ اصلی مدارس، آماده‌سازی جوانان برای کسب و کار است و این هدف از طریق تنوع بخشیدن به رشته‌های فنی و حرفه‌ا‌ی در مدارس محقق می‌شود. در این رویکرد آموزش حرفه‌ای خصوصاً از دهه­ی ۱۹۷۰میلادی گسترش زیادی یافت و در تمام مقاطع تحصیلی زیر مطرح است(گرت لوز۱۳۷۸،ص۱۶).

مقطع ابتدایی: آمادگی حرفه‌‌ای

مقطع متوسطه: تقویت مهارت‌های حرفه‌ای

مقطع عالی: مهارت‌های تخصصی

در قالب رویکرد حرفه­آموزی چندین روش مورد استفاده دولت‌ها قرار گرفته است که به اجمال به سه الگوی اساسی اشاره می‌شود.

الف) الگوی مدرسه- محور(school-besed model)  

در این الگو، حرفه‌آموزی در محیط آموزشگاه صورت می‌گیرد(مانند کشورهای سوئد، انگلستان و آمریکا). در الگوی مدرسه- محور، اگرچه مدرسه مسئولیت آماده‌سازی جوانان برای دنیای کار را برعهده دارد، در کنار آن از همکاری صنعت نیز برای پربارسازی آموزش­های مهارتی استفاده می‌شود.

ب) الگوی کار- محور(work- based model)

این الگو ناظر به نقش و اهمیت محیط واقعی کار در تربیت اثربخش صلاحیت‌های شغلی است . در برخی کشورها، نقش مؤسسات صنعتی در آموزش­های مهارتی بسیار برجسته است و در برخی کشورها آشنایی با محیط واقعی کار از طریق کارآموزی (Apprenticeship) صورت می‌گیرد. درضمن، ارتباط نزدیک‌تری بین اولیای مدرسه و صاحبان صنایع برقرار می‌شود.استراتژی‌های نیل به این اهداف عبارتند از:

۱- قراردادن آموزش در موقعیت دنیای واقعی

۲-  ایجاد آموزشی که دنیای خارج را به کلاس درس بیاورد.

۳- ایجاد فرصت‌های یادگیری ورای کتب درس متعارف

۴-  رسیدن به تسلط علمی تحت شرایط مشابه دنیای حرفه‌ای

ج) الگوی مدرسه/ کار- محور (school/work – based model)

در این الگو بخشی از فرایند آموزش دانش و مهارت‌های شغلی بر عهده­ی مدارس و بخشی بر عهده­ی کارفرمایان و صاحبان صنایع است. بارزترین نمونه­ی این الگو کشور آلمان است. درآلمان مؤسسات صنعتی در کنار مدارس به آموزش صلاحیت‌های شغلی می‌پردازند و بعضاً نقش آنها مهم­تر از مدارس است.

وجه مشترک کلیه­ی الگوهای حرفه­آموزی، متأثر بودن برنامه‌های درسی از مشاغل موجود جامعه است. نظام برنامه‌ریزی در این الگوها، نظام مهارت- محور می‌باشد که بر اساس آن ابتدا مشاغل به وظایف اصلی آن تحلیل می‌شود و سپس مهارت‌های مورد نیاز برای انجام وظایف شغلی تعیین می‌گردد.

۲- رویکرد یکپارچه ‌سازی آموزش عملی و نظری

در این رویکرد جدید، محور ایده‌های مطرح شده این است که مرز بین آموزش­های حرفه‌ای و علمی باید کم­رنگ شود. معتقدان به یکپارچه‌سازی آموزش حرفه‌ای و نظری، تجدید‌سازمان دروس نظری و فنی و حرفه‌ای را مطرح می‌‌کنند تا از آن طریق دروس به هم مرتبط گردند و دانش‌آموزان نیز بتوانند همه جنبه‌های شغل یا حرفه مورد نظر (ابعاد دانش و ابعاد مهارتی) را درک نمایند. به عنوان نمونه ادوارد بریتون (۱۹۹۱) در کتاب خود تحت عنوان پیوند دادن ریاضیات و علوم تجربی به دنیای کار، درهم­تنیدگی آموزش‌های نظری با آموزش‌های حرفه‌ای را مورد تأکید قرار می‌دهد.

درتوصیه‌نامه‌های اخیر یونسکو نیز این موضوع تقویت شده است که برای تطابق با تقاضاهای در حال تغییر بازار کار، باید دانش عمومی افراد برای تکمیل دانش فنی آنها ارتقاء یابد و آموزش برای مشاغل به صورت چندجانبه و میان­رشته‌ای باشد.

۳- رویکرد آموزش صلاحیت‌ها و مهارت‌ها ی پایه 

رویکردی که شرح آن گذشت ، عمدتاً آموزش­های مورد نظر را در قالب برنامه‌های درسی مرسوم در مدارس و دانشگاه مد نظر دارد و لذا حیطه­ی عملکرد آن دوره­ی متوسطه و آموزش عالی است . اما برخی از صاحب­نظران، ضمن قبول ضرورت آموزش حرفه‌ای، این ایده را مطرح کردند که موفقیت شغلی علاوه بر چیرگی در مهارت‌های علمی و عملی، مستلزم وجود یک سری مهارت­ها و عادات فردی نیز هست که ورای یک شغل خاص است. مثل ارزش­گذاری برای کسب کار، مسئولیت­پذیری، مخاطره­پذیری، انعطاف­پذیری و … . لذا برخی از صاحب­نظران، عدم موفقیت افراد در کار را بیش از پیش به ضعف آنان در انطباق با محیط کار نسبت داده‌اند تا ندانستن مهارت‌های کارکردی. به همین دلیل امروزه جنبه­های مربوط به انگیزش افراد نسبت به کار و روابط متقابل­شان در زندگی کاری، حتی مهم­تر از کسب صلاحیت‌ها در مهارت‌های کارکردی تلقی می­شود (گرت لوز ۱۳۷۳ ص ۱۵). براساس این رویکرد، آموزش قابلیت‌ها‌ی شغلی باید از همان اوایل که کودکی شروع شود و در پایه‌های تحصیلی بالاتر تعمیق یابد.

در چارچوب رویکرد برنامه­ریزی درسی برای ایجاد مهارت­های عمومی و پایه­ی مورد نیاز اشتغال، روش­های آموزش صلاحیت‌های متعدی ذکر شده است . مثلاً آیزنر (۱۹۹۷) در مقاله­ی« تربیت متناسب با شرایط شغلی و مهارت­های فردی» معتقد است آموزش اصول هنرها می­تواند دانش‌آموزان را برای کار و شغل و زندگی آماده کنند. وی صلاحیت­هایی نظیر درک روابط، توجه به ظرایف و توانایی تصمیم­گیری در غیاب قواعد از قبل تعیین شده را برای آمادگی شغلی لازم می­داند و معتقد است این صلاحیت‌ها از طریق تربیت هنری ـ و نه تربیت حرفه‌ای به مفهوم متعارف حاصل می شود (مهرمحمدی ،۱۳۸۱(

برنامه درسی و آموزش فنی و حرفه ای

جی گالن سیلور[۱] و همکاران (۱۹۰۲)، برنامه­ی درسی را مجموعه­ای از فرصت­های یادگیری برای افراد تحت تعلیم تعریف می کند. باید توجه داشت که آماده کردن مجموعه­ای از فرصت­های یادگیری می­تواند شامل یک برنامه­ی موضوع محور یا برنامه­ای براساس شایستگی باشد(جی گالن سیلور، ترجمه خوی نژاد، ۱۳۸۰، ص۴۰).

برنامه­ی درسی فنی و حرفه ای علاوه بر آن که بر فرایند آموزشی متمرکز می­گردد، در برگیرنده نتایج محسوس آن فرایند هم می­باشد. این امر یکی از دلایل متعددی است که نشان می دهد چرا برنامه­ی درسی فنی وحرفه ای متمایز از سایر قلمروهای برنامه­ی درسی است. با مطالعه ی کتاب فینچ و کرانکلین، ترجمه ی خلاقی و همکاران (۱۳۸۹)،  نکته­ی مهمی در برنامه­ی درسی این نوع آموزش­ها دیده می شود و آن این است که فارغ­التحصیلان این برنامه­ی درسی از نظر سطح مهارت علمی و فنی بایستی برابر باشند. به نظر می آید ویژگی­های برنامه­ی درسی آموزش‌های فنی و حرفه­ای در دنیای امروز با خلاقیت محوری و کارآفرینی و تولید پیوند یافته است، لذا ارتباط نزدیکی با تحولات علمی بین­المللی و تحولات شغلی محلی دارد. ویژگی­های این برنامه درسی آن طور که در کتاب فینچ و کرانکلین آمده است به شرح زیر است :

۱) پاسخگو بودن به نیازهای فناوری در جامعه

۲) دارا بودن امکانات، تجهیزات و منابع آموزشی

۳) هزینه­ بری

۴) نقش بسیار مهم در اقتصاد، فرهنگ و اشتغال

یکی از عناصر مهم برنامه­ی درسی فنی و حرفه ای، فرایند یاددهی- یادگیری است، که از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چرا که تفاوت آشکاری با برنامه‌های درسی دیگر در این عنصر، دیده می­شود. از جمله این که در ارتباط فرایند یادگیری با بازار کار و پیوند آن با عمل­گرایی تأکید می­گردد، برای همین مؤلف مشهور کتاب تربیت معلم در اوایل قرن بیستم، این فرایند را به خطوط مونتاژ یک کارخانه تشبیه کرده است. به لحاظ نتایج محسوس و آشکار این فرایند و همچنین تأثیرگذاری آن در چگونگی مهارت کارگران و مهندسان، سعی شده است در این تحقیق نیز کشورهایی مورد بررسی قرار گیرند که توانسته­اند فرایند مذکور را با بازار کار هماهنگ و در نتیجه موفقیت خود را عرصه­ی اشتغال و اقتصاد و آموزش تضمین نمایند.

رویکردهای حاکم بر فرایند یاددهی – یادگیری در آموزش‌های  فنی و حرفه ای

الف- دیدگاه­های فلسفی در ارتباط با فرایند یاددهی- یادگیری فنی و حرفه­ای

ب- دیدگاه­های فرهنگی در ارتباط با فرایند یاددهی- یادگیری فنی و حرفه­ای

ج- دیدگاه­های آموزشی در ارتباط با فرایند یاددهی- یادگیری فنی و حرفه­ای

الف- دیدگاه­های فلسفی در ارتباط با فرایند یاددهی- یادگیری فنی و حرفه­ای

دو دیدگاه فلسفی «رشد اجتماعی» و «کارایی اجتماعی» که در دهه­ی ۱۸۸۰،  برآموزش و پرورش حاکم بود، بر ایجاد ارتباط یا تلفیق کار و آموزش تأکید دارد. دیدگاه اول بر رشد اجتماعی تأکید دارد ، یعنی پیوند کار و آموزش فرصت­هایی را فراهم می­آورد که فرد بتواند با فهمیدن از طریق تجربه کردن، به‌نحو بهتری زندگی شخصی خود و بالطبع جامعه را بهبود بخشد . اما دیدگاه دوم ، توأم ساختن این دو را موجب بالا رفتن کارایی اجتماعی می­داند که افراد را برای دنیای کار آماده می کند. در مجموع این دو دیدگاه به این اشاره دارند که اگر کار و آموزش با هم تلفیق شوند، کارگران ماهری خواهیم داشت که باعث بهبود زندگی شخصی و اجتماعی خواهند شد. براساس آنچه پاترسون (۱۹۹۰) و خلاقی (۱۹۹۷) براساس تجربه­ی انگلیس و استرالیا ارائه کرده اند، برقراری ارتباط میان محیط کار و آموزش را می­توان در قالب چهار الگوی «معلم محور»، «دانش­آموز محور»، «برنامه محور» و «بازار محور» طبقه بندی کرد. از این الگوها، روش­های یادگیری مختلفی جهت تدریس در مدارس منشعب می­شد که در هریک از آن‌ها ، تمرکز بر فعالیت یکی از عناصر آموزشی یعنی معلم، شاگرد، برنامه و بازار کار بود . مثلاً در الگوی دانش­آموز محور، فعالیت‌های یادگیری درقالب کارآموزی، دنبال کردن سایه به سایه مربی، کار پروژه­ای، آموزش حین کار، مشابه­سازی کار در کارگاه­ها، کاربینی و بازدید از محیط کار توسط دانش­آموز ارایه می­گردد . در الگوی معلم محور، فرصت‌هایی برای خود معلم در ارتباط با مراکز صنعتی، کسب تجربه و دانش از طریق کارآموزی فراهم می­شود تا در هنگام تدریس بتواند آن­ها را به شاگردان منتقل کند. در شکل دیگری با دعوت متخصصان بخش صنعت برای حضور در مدرسه و سخنرانی برای دانش‌آموزان و یا تشکیل سمینار برای معلمان، فرصت یادگیری برای آموختن از کار بوجود می­آید (خلاقی،۱۳۸۱).

ب-  دیدگاه  فرهنگی آموزش برای کار و بقا

مفروضات بنیادی این رویکرد متکی بر چند باور است : اول اینکه مدارس در آینده­ی کشور نقش حیاتی دارند. ثانیاً مدارس می­توانند تأثیرات نابرابری­های اقتصادی و اجتماعی حاصل از نظام بازار آزاد و روندهای اقتصادی غیرقابل کنترل را اصلاح نمایند. این طرح بر این نکته تأکید می­کند که لازمه­ی داشتن شغل در جهان رقابتی بازارها و نیاز جوانان، تخصص­های روز آمدتر است(کپلن،۱۹۹۷،ص۴۲۷). نظام آموزشی رسمی دوره­ی متوسطه، علاوه بر مهارت­های تدریس لازم عصر صنعتی، معرف نیاز به تدریس مهارت­های زندگی نیز است تا دانش‌آموزان را برای زندگی در عصر صنعتی یاری کند .

پیوند نظام رسمی آموزش و کار خارج از مدرسه در دهه­ی ۱۹۷۰ در این رویکرد، به این اشاره  می­کند که کار حقیقی دانش‌آموزان، بهترین زمینه­ساز دوران بزرگسالی است. تربیت حرفه­ای باید با نظری تلفیق شود و فقط به طیف محدودی از مهارت­ها تأکید نکند. بسیاری از طرفداران تربیت حرفه­ای جدید به اقتباس از دیویی پرداخته و به «تربیت از طریق مشاغل و نه برای مشاغل»  استناد می­نماید. اقدامات جدید تربیت حرفه­ای، نقش­های جدیدی برای معلم و دانش­آموز به ارمغان آورده و منجر به نابودی موانع میان تربیت نظری و حرفه­ای نموده است. در این پارادایم جدید دانش­آموز مولد صرف نیست و دارای قابلیت یادگیری و حل مسأله است. در سنوات اخیر «سازمان آمریکایی کمیسیون کارگران»  اشاره نمود که به ۵ حوزه ضروری در اکتساب مهارت­های لازم معتقد است: کار کردن مؤثر با دیگران ، تخصیص منابع ، فهم نظام­ها با استفاده از تکالیف متعدد تخصصی برای حل مسأله ، مسأله های در هم تنیده ، مدیریت و استفاده از اطلاعات و تکنولوژی در برنامه‌های حرفه ای جدید .

[۱] Saylor    john   Galen

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تاریخچه تکلیف شب و انواع ارائه تکلیف و عوامل مؤثر در یادگیری و عوامل مؤثر برعملکرد تحصیلی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.