تحقیق نگرش ها ودیدگاه های زیست محیطی و سرمایه اجتماعی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  نگرش ها ودیدگاه های زیست محیطی و سرمایه اجتماعی  دارای ۴۸ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-رفتارهای زیست محیطی    ۷
وضعیت محیط زیست    ۷
تاریخچه اجلاس و کنفرانسهای زیست محیطی    ۹
۲- تاریخچه و تعاریف مفهوم سرمایه اجتماعی:    ۱۱
پیشینه تحقیق:    ۱۵
الف- تحقیقات داخلی:    ۱۶
ب- تحقیقات خارجی:    ۱۹
جمعبندی    ۲۳
۳- رفتار زیست محیطی    ۲۵
نگرش جدید نسبت به محیط زیست:    ۲۸
۴-سرمایه اجتماعی    ۳۰
پیر بوردیو:    ۳۲
جیمز کلمن:    ۳۴
فرانسیس فوکویاما:    ۳۶
روبرت پاتنام:    ۳۷
الف- شبکههای مشارکت مدنی:    ۴۰
ب- هنجارهای اجتماعی:    ۴۱
ج- اعتماد اجتماعی:    ۴۲
جمعبندی:    ۴۴
۵- منابع و ماخذ    ۴۶

 منابع

پاتنام، رابرت( ۱۳۸۰) ” دموکراسی و سنت های مدنی”، ترجمه محمد تقی لفروز، تهران، انتشارات روزنامه سلام.

درسنر، سیمون (۱۳۸۴)، “مبانی پایداری”، ترجمه محمود دانشورکاخکی، سیاوش دهقانیان و فرخ دین­قزلی، چاپ اول، مشهد، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

فردوسی، سیما، مرتضوی، شهرناز و رضوانی، نعیمه (۱۳۸۶)،” رابطه بین دانش زیست محیطی و رفتارهای حفاظت از محیط”، پژوهشنامه علوم انسانی، شماره ۵۳ ، ۲۶۶-۲۵۳٫

آزاد ارمکی، تقی.(۱۳۸۴). “تغییرات اجتماعی در ایران”، تهران: دفتر مطالعاتی و انتشاراتی اجتماع.

شارع‌پور، محمود. (۱۳۸۷). “بررسی رابطه سرمایه‌ی اجتماعی و مشارکت ورزشی(مطالعه موردی شهروندان ۲۹ـ ۱۵ ساله بابل)”، نشریّه حرکت. شماره ۳۷٫ ۱۵۳ـ۱۳۱٫

آقا محمدی، علی. (۱۳۸۶) “بررسی رفتارهای زیست محیطی معلمان آموزش دوره ابتدائی (مورد مطالعه: استان مازندران)”، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد برنامه­ریزی آموزشی، به راهنمایی دکتر ابراهیم صالحی عمران، دانشگاه مازندران.

خاتون آبادی، سیّداحمد.(۱۳۸۳) “تحلیلی در زمینه ی پیشینه و عملکرد سازمان‌های غیر دولتی زیست‌محیطی”، بی‌جا.

خوش فر غلامرضا (۱۳۸۷) “تاثیر سرمایه اجتماعی بر مشارکت سیاسی مطالعه موردی استان گلستان”، رساله دکتری ،دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم اجتماعی، به راهنما دکتر محمد حسین­پناهی.

خوش فر غلامرضا و صالحی صادق (۱۳۸۸)، “سرمایه اجتماعی و رفتار زیست محیطی”، همایش بررسی طرح مسائل اجتماعی استان مازندران آبان ۱۳۸۸٫

منصور فر، کریم (۱۳۸۵).” روش­های آماری” چاپ هشتم. تهران : انتشارات دانشگاه تهران.

موحد، مجید. عنایت، حلیمه و پور نعمت، آرش. (۱۳۸۷). “بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و مشارکت سیاسی زنان” پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی. ویژه پژوهش­های اجتماعی. ۱۹۰-۱۶۱٫

ناطق پور، محمد جواد و فیروزآبادی، سید احمد (۱۳۸۴). “سرمایه اجتماعی و عوامل موثر بر شکل­گیری آن در شهر تهران”، مجله جامعه­شناسی ایران، دوره ششم، شماره ۴، ۹۱-۵۹٫

ناطق پور، محمد جواد و فیروزآبادی، سید احمد (۱۳۸۴). “شکل‌گیری سرمایه‌ی اجتماعی و فرا تحلیل عوامل مؤثّر بر آن”، نامه علوم اجتماعی، شماره ۲۸، ۱۹۰ـ۱۶۰٫

ازکامپ، ا-س (۱۳۶۹) “روانشناسی اجتماعی کاربردی” ، ترجمه فرهاد ماهر، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.

 ۱-رفتارهای زیست محیطی

در این بخش ابتدا اشاره­ای به وضعیت محیط زیست خواهیم داشت، سپس تاریخچه اجلاس و کنفرانس­های زیست محیطی که به اهمیت رفتارهای زیست محیطی انسان­ها پرداخته­اند، می­پردازیم.

قبل از پرداختن به وضعیت و تاریخچه محیط زیست لازم است واژه محیط زیست تعریف گردد. محیط زیست از دو واژه محیط و زیست تشکیل شده که در فرهنگ فارسی محیط به معنای احاط کننده، دربرگیرنده (فرهنگ معین، ۱۳۸۵) و جایی که انسان در آن زندگی می­کند اعم از کشور، شهر، جامعه یا خانواده و زیست نیز به معنای زیستن، زندگانی و زندگی (فرهنگ عمید، ۱۳۶۲) تعریف شده است. بنابراین، در اصطلاح محیط زیست، زندگی کردن در محیط احاطه شده و محیط دربرگیرنده تعریف می­شود. بدین­ترتیب محیط زیست جدا از طبیعت و جامعه­ای که انسان در آن زندگی می­کند، نیست و بر کنش­های انسان تاثیر گذار و تحت تاثیر آن­ها است.محیط زیست، مجموعه عوامل طبیعی، مصنوعی و اجتماعی است که بشر مستقیماً با آنها در تماس بوده و یا خواهد بود. این تماس عبارت است از تغییراتی که بشر در محیط خود ایجاد می­کند و اثراتی که محیط بر انسان دارد، یعنی تاثیر متقابل انسان و محیط بر یکدیگر (فقیهی قزوینی، ۱۳۷۵ ؛۱۳۸ و ۱۳۹).

وضعیت محیط زیست

به اعتقاد اکثر صاحب نظران (امیل دورکیم، اولوین تافلر، کارل مارکس، گرهارد و جین لنسکی[۱] و …) تمدن بشر مراحلی را طی کرده است. مثلاً تافلر در کتاب موج سوم از سه مرحله کشاورزی، صنعتی و فراصنعتی نام می­برد و هر مرحله را به موجی تشبیه می­کند که فراگیر بوده و تمامی حوزه­های زندگی انسان را دست­خوش تلاطم و دگرگونی قرار می­دهد (تافلر، ۱۳۸۰) و گرهارد و جین لنسکی (۱۳۶۹) در اثر جامع­شان با عنوان “سیر جوامع بشری” به بررسی و تقسیم بندی سیر تحولات جوامع بشری پرداخته­اند. براین اساس، تعامل بشر به عنوان جزئی از طبیعت با محیط پیرامونش نیز دست­خوش تلاطم و دگرگونی قرا گرفته که شامل سه مرحله می­گردد:

دوران تسلط طبیعت بر انسان.

دوران شروع تسلط انسان بر طبیعت.

دوران تسلط بلامنازع انسان بر طبیعت و تخریب محیط زیست (فیروزی، ۱۳۸۴).

دوره ی اول در برگیرنده­ی عصری است – شامل جوامع متکی به شکار و جوامع متکی به کشاورزی ساده- این دوره با پیدایش و آفرینش انسان شروع می شود در این دوره،  بشر کاملا مقهور طبیعت بوده و قادر نبود دخل و تصرفی در طبیعت انجام دهد، اعمال و رفتار انسان در این دوره تاثیر آنچنانی بر طبیعت نداشته است. در این دوره، محیط زیست به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده است.

اما دوره ی دوم از زندگی انسان،–دوره جوامع متکی بر کشاورزی پیچیده و اوایل دوران صنعتی شده جوامع غربی- دوران شروع غلبه و تسلط انسان بر محیط زیست است. در این دوره بشر با دستیابی به صنعت ماشینی و به وجود آوردن کارخانه­های کوچک و بزرگ، رابطه ی خود را با طبیعت متحول کرد و برای افزایش تولید، منابع بیشتری را مورد بهره­برداری قرار داد و در نتیجه استفاده بی­رویه از طبیعت صدمات زیادی را به طبیعت وارد کرد و طبیعت رو به تخریب و نابودی گذاشت.

در دوره سوم که از دهه ۱۹۷۰ به بعد شروع می­شود،  بشر این امکان را یافت که با تصرفات بی رویه طبیعت را بر هم زده و علاوه بر تخریب محیط زیست، آلودگی آن را نیز موجب شود. رفتار او در این دوره به گونه ای بود که فکر می کرد مالک زمین است، نه ساکن آن. لذا پیشرفت خود را پیروزی به حساب آورد، با این وجود­، این پیروزی، تخریب بخش­هایی از محیط زیست و طبیعت را در پی داشت.

انسان در دوران تسلط بلامنازع بر طبیعت، در سرمستی ناشی از قدرت علمی و فنی خویش، رویه و روالی را در پیش گرفت که زندگی خویش و ساکنان کره زمین به خطر انداخته است. دستاوردهای قدرت علمی و فنی انسان، هر چند منجر به پیشرفت­های در بخش اقتصادی و تکنولوژیکی شد، اما این دستاوردها دارای پیامدهای پیش­بینی نشده­ای بود که تخریب محیط زیست، کاهش منابع زیر زمینی و تهدید زندگی انسان از جمله دستاوردهای پیش­بینی نشده قدرت علمی و فنی است. این پیامدهای پیش­بینی نشده ناشی از خودخواهی­ها، سودجویی­ها و خودکامگی­های انسان در این دوره است. بر این اساس، مردم این دوره، به طبیعت چنان می­نگرند که می­توان آن را به میل خود در اختیار گرفتند و با بهره­برداری از منابع آن می­توان نیازها، جاه­طلبی­ها و هوس­های خویش را برآورده سازند.

روند تخریب و آلودگی زیست محیطی برای طبیعت غیر قابل تحمل، جبران و بازسازی است. انواع آلودگی های آب، خاک، هوا، صوتی، شیمیایی، هسته ای، دریایی و … آثار زیانباری را برای انسان و محیط زیست به ارمغان داشته است، به طوری که طی سال های اخیر به صورت تهدیدی عظیم درآمده و زنگ خطر را برای بشر به صدا درآورد، گسترش آلودگی­های زیست محیطی موجب شد که در برخی از کشورهای پیشرفته و صنعتی و سپس در سطح جها،ن اقداماتی برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست صورت گیرد. در نتیجه این تهدیدات بشر دست به اقداماتی برای حفاظت کردن از محیط زیست پرداخت. برگزای اجلاس­ها کنفرانس­ها زیست محیطی یکی از راه­کارهای پیگیری شده، اما کم­تاثیر برای جبران و بازسازی این تخریبات صورت گرفته، بود.

تاریخچه اجلاس و کنفرانس­های زیست محیطی

۳۹ سال قبل در سال ۱۹۷۲ میلادی (۱۶-۵ ژوئن) برابر با خرداد ماه سال ۱۳۵۱ شمسی اولین کنفرانس زیست محیطی در سطح سران جهان در استکهلم سوئد برگزار شد و روز افتتاح این کنفرانس به عنوان روز جهانی محیط زیست تعیین شده است. در این کنفرانس، شعار رسمی “تنها یک زمین” مطرح گردید که به اعتقاد درسنر این مفهوم دو اشاره ضمنی متفاوت دارد. یکی از آنها مربوط به محدودیت­های فعالیت­های بشری است و دیگری هم نیاز به مدیریت محیط زیست از سوی انسان است (درسنر، ۱۳۸۴ :۴۷).

در این کنفرانس مسائلی مانند فقر و گرسنگی، بحرانهای زیست محیطی و آلودگی­های ناشی از آن مطرح شد و شرکت کنندگان در این کنفرانس درباره مسائل مطرح شده به تبادل نظر پرداختند. از مسائل مهم و عمده این کنفرانس آلودگی هوا بود. تغییرات گسترده جوی، از بین رفتن و تخریب لایه ازون و افزایش گازهای گلخانه­ای در جلسات سران مورد بررسی قرار گرفت. بیانه­ای در پایان این اجلاس ۱۲ روزه انتشار یافت که از آن به عنوان سند کنفرانس جهانی محیط زیست یاد می­کنند. این بیانیه دارای ۱۰۶ ماده در خصوص محیط زیست است که درباره نیاز فوری برای جواب­گویی به مشکلات ناشی از تخریب محیط زیست به صورت توافقی پذیرفته شد (ببران، ۱۳۸۲).

۲۰ سال بعد از برگزاری کنفرانس استکهلم، کنفرانس دیگری در سال ۱۹۹۲ تحت عنوان اجلاس ریو یا کنفرانس زمین یا کنفرنس محیط زیست و توسعه سازمان ملل در سطح سران کشورهای جهان در ریودوژانیرو کشور برزیل برگزار شد (۱۴-۳ ژوئن سال ۱۹۹۲ میلادی) که اغلب از آن به عنوان اجلاس زمین[۲] یاد می­کنند. اجلاس زمین بزرگترین اجلاس بین­المللی بود که تا آن زمان برگزار شده بود (درسنر، ۱۳۸۴ :۷۱). در این اجلاس، معضلات مهمی از قبیل بالا رفتن دمای زمین، تولید گازهای گلخانه­ای، آلودگی دریاها و اقیانوس­ها، نابودی و تخریب جنگل­ها، به خطر افتادن تنوع زیستی گونه­های گیاهی و جانوری، فقر و گرسنگی و عدم توسعه­نیافتگی در دستور کار اجلاس قرار گرفت. نتایج این اجلاس شامل بیانیه ریو در خصوص محیط زیست و توسعه، دستور کار ۲۱ (برنامه عملی ۴۰ فصلی)، کنوانسیون سازمان ملل در خصوص تغییرات آب و هوا، کنوانسیون تنوع زیستی و اصول مربوط به جنگل بود (ببران ۱۳۸۲).

در سال ۲۰۰۲ اجلاس جهانی توسعه پایدار موسوم به اجلاس سران (۲۶ اگوست تا ۴ سپتامبر) در مرکز کنوانسون­های بین المللی در ژوهانسبورک (افریقای جنوبی) برگزار شد که بزرگترین گردهمایی در خصوص تامین سلامت محیط زیست انسانی بود. تصمیم مهمی که در این اجلاس گرفته شد این بود که برنامه عمل و مصوبات آن به مدت حداقل یک دهه برای کلیه کشورها عضو لازم الاجرا ­باشد. یکی از اهداف این اجلاس بازبینی تعهدات کشورهای جهان در اجلاس زمین ریو بود. موضوعات مورد بررسی در این اجلاس انرژی، آب شیرین، اقیاس­ها، تجارت و امور مالی و حکومت مطلوب[۳] بود و تعیین اهداف معین نسبت به مواردی چون فقرزدایی، کاهش گرسنگی، دسترسی به آب سالم، بهبود وضعیت مسکن و نظایر آن، تعیین استراتژی کشورها تا سال ۲۰۰۴، اصلاح ساختار تولید و مصرف با حداقل پیامد بر منابع، ارائه منابع مالی و کمک­های فنی و تکنولوژیک به کشورهای در حال توسعه بود. چالش مهمی که در بیانیه ژوهانسبورگ مطرح شد، این بود که تخریب و خسارت به محیط زیست جهانی کماکان ادامه دارد. تداوم روند نابودی تنوع زیستی، تداوم کاهش ذخایر ماهیان و بیابان­زایی که بیش از پیش زمین­های حاصلخیز را از بین می­برد و باقی بودن اثرات نامطلوب آب و هوا، بلایای طبیعی که به­طور مکرر و مخربتر وجود دارند، این تداوم، حیات محیط زیست انسانی، حیوانی و گیاهی را کماکان با تهدید مواجه می­کند (ببران، ۱۳۸۲).

اما این واقعیت آشکار است که تصمیمات بین المللی هنوز تحقق نیافته و به وعده­ها عمل نشده است. تصمیماتی که با عباراتی عالی و جامع و با تبلیغات وسیع و پرهیاهو در رسانه­ها نوشته می­شود، نه تنها تهدیدات زندگی بر کره خاکی را تغییر نداده، بلکه جوی از بی­اعتمادی را به وجود آورده است. اگر از لحاظ حقوقی نیز به موضوعات محیط زیستی نگریسته شود شاهد عدم مکانیسم­های حقوقی بین­المللی برای حفاظت از محیط زیست نیز خواهیم بود. همانطور که کنت مک کالیون[۴] وکیل دعاوی بین­المللی محیط زیستی اشاره دارد، عهدنامه­ها و بیانیه­های مربوط به حمایت از محیط زیست که قواعد عرفی و معیارهای ناظر بر مسئولیت و غرامت ناشی از تخریب محیط زیست را تدوین می­کنند، فاقد ابزار کافی برای پیشگیری و جبران تهدیدات صورت گرفته علیه محیط زیست­اند (کالیون، ۱۳۸۳).

نهایتاً از مطالب بالا موارد زیر استنباط می­شود:

اهمیت جهانی، ملی و محله­ای محیط زیست.

اجرای نشدن تصمیمات بین­المللی به دو دلیل نبودن ضمانت اجرایی و بیشتر تکنولوژیکی بودن راهکارها و طرح­های پیشنهادی.

آن­چه که مشهود است نیاز به اقدامات لازم جهت کاهش مشکلات زیست محیطی از جمله بررسی و تحقیق جهت یافتن عوامل موثر بر محیط زیست است تا در سیاستگذاری­های زیست محیطی از آن­ها استفاده شود.

بعد از بررسی تاریخی متغیر وابسته این پژوهش لازم است، متغیر مستقل نیز مورد کنکاش قرار گیرد که در زیر به آن خواهیم پرداخت.

[۱]  Gerhard and Jean Lenski

[۲] The Earth Summit

[۳] Good Governance

[۴]  Kenneth F.McCallion

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بهسازی نیروی انسانی ، آموزش ، توانمندسازی نیروی انسانی و سرمایه اجتماعی و مفاهیم آن
  • تحقیق سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار، مفهوم و ابعاد و مدل ها و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی و مفاهیم و مدلهای آن و ارتباط سرمایه اجتماعی و چرخه مدیریت دانش
  • تحقیق توسعه و معماری پایداری و مسکن پایدار و جایگاه سرمایه اجتماعی و عرصه های گروهی و مجتمع های زیستی در پایداری مجتمع های مسکونی
  • تحقیق سرمایه اجتماعی و نظریه های آن و توسعه پایدار گردشگری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.