تحقیق نیروگاههای سیکل ترکیبی، بویلرهای بازیاب و روشهای مختلف شیرین سازی آب

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نیروگاههای سیکل ترکیبی، بویلرهای بازیاب و روشهای مختلف شیرین سازی آب دارای ۵۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل ۱:کلیاتی در مورد نیروگاههای سیکل ترکیبی، بویلرهای بازیاب و روشهای مختلف شیرین سازی آب    ۶
۱-۱ مقدمه    ۶
۱-۲ کلیات نیروگاه سیکل ترکیبی و بویلرهای بازیاب حرارت    ۷
۱-۲-۱  انواع نیروگاههای سیکل ترکیبی    ۷
۱-۲-۲ چرخههای بالایی و پایینی در سیکل ترکیبی    ۷
۱-۲-۳ بررسی بیشتر نیروگاههای سیکل ترکیبی توربینگاز / توربین بخار    ۸
۱-۲-۴  طبقه بندی بویلرهای بازیاب    ۱۰
۱-۲-۵  طبقه بندی انواع بویلرها بر اساس چگونگی گردش سیال عامل    ۱۱
۱-۲-۵-۱ سیستم گردش طبیعی    ۱۱
۱-۲-۵-۲ سیستم گردش اجباری    ۱۲
۱-۲-۵-۳  بویلرهای یکبار گذر (فوق بحرانی)(Once Through Boiler):    ۱۲
۱-۲-۶ طبقه بندی بویلرهای سیکل ترکیبی بر اساس سیستم آتشزایی    ۱۳
۱-۲-۶-۱ بویلر بازیاب حرارت بدون احتراق اضافی    ۱۳
۱-۲-۶-۲ بویلرهای بازیاب حرارت با احتراق اضافی    ۱۴
۱-۲-۶-۲-۱ بویلرهای با مشعل اضافی محدود شده    ۱۴
۱-۲-۶-۲-۲ استفاده از توربین گاز جهت پیش گرم کردن هوای دم بویلر    ۱۵
۱-۲-۶-۲-۳ بویلرهای با حداکثر احتراق اضافی    ۱۵
۱- ۲-۷  طبقه بندی بویلرهای بازیاب حرارت بر اساس سطوح فشار بخار    ۱۵
۱-۲-۷-۱ بویلرهای بازیاب حرارت تک فشاره    ۱۵
۱-۲-۷-۲ بویلرهای بازیاب حرارت چند فشاره    ۱۶
۱-۲-۸ تأثیر پذیری کارایی سیکل ترکیبی از شرایط کاری    ۱۹
۱-۲-۸-۱ تأثیر دمای هوای محیط بر قدرت و راندمان سیکل ترکیبی    ۱۹
۱-۲-۸-۲ تأثیر بار توربین گاز بر راندمان سیکل ترکیبی    ۱۹
۱-۲-۸-۳ تأثیر فشار بخار بر راندمان سیکل ترکیبی    ۲۰
۱-۲-۹ مزایا و معایب سیکلهای ترکیبی    ۲۰
۱-۲-۱۰ راندمان کلی نیروگاههای سیکل ترکیبی    ۲۱
۱-۳ کلیات شیرین سازی آب    ۲۳
۱-۳-۱ تعریف نمکزدایی:    ۲۳
۱-۳-۲ روشهای آب شیرین کنی    ۲۳
۱-۳-۲-۱ تقطیر چند مرحلهای (MED)    ۲۳
۱-۳-۲-۲ اسمز معکوس (RO)    ۲۴
۱-۳-۲-۳ متراکم سازی مکانیکی بخار آب (MVC)    ۲۴
۱-۳-۲-۴ تبخیر ناگهانی چند مرحلهای (MSF)    ۲۵
۱-۳-۲-۵ تقطیر چند مرحله ای چگالش-  گرمایی بخار(MED-TVC)    ۲۵
۱-۳-۳ ارزیابی معیارها    ۲۶
۱-۳-۳-۱  مقدار انرژی مورد نیاز    ۲۶
۱-۳-۳-۲ هزینه تولید    ۲۶
۱-۳-۳-۳ محیط زیست    ۲۷
۱-۳-۳-۴ کدورت آب تولیدی    ۲۷
۱-۳-۳-۵ نگهداری    ۲۷
۱-۳-۴ مبدل نمک زدای حرارتی چند مرحلهای MED_TVC:    ۲۷
۱-۳-۴-۱  آرایش تغذیهی پیشرو    ۲۸
۱-۳-۴-۲ آرایش تغذیهی موازی    ۲۹
۱-۳-۴-۳ آرایش تغذیهی موازی – متقاطع:    ۳۰
فصل۲:روابط مربوط به بویلرهای بازیاب و آب شیرینکن های MED-TVC و تشریح الگوریتم ژنتیک    ۳۲
۲-۱ مقدمه    ۳۲
۲-۲ روابط مهم در طراحی بویلرهای بازیاب حرارت    ۳۲
۲-۲-۱ پارامترهای مهم در طراحی بویلر بازیاب حرارت    ۳۳
۲-۲-۱-۱  اختلاف دمای نهایی    ۳۳
۲-۲-۱-۲  نقطهی پینچ    ۳۳
۲-۲-۱-۳ نقطهی نزدیکی    ۳۴
۲-۲-۲ استخراج روابط سیکل تک فشاره    ۳۵
۲-۲-۳ استخراج روابط سیکل دو فشاره در آرایش مرسوم مبدلهای حرارتی    ۳۶
۲-۲-۴  سیکل ترکیبی سه فشار ساده    ۳۸
۲-۲-۴-۱ استخراج روابط    ۳۹
۲-۲-۴-۲ رابطهی کار پمپها :    ۳۹
۲-۲-۴-۳ دبی جرمی بخار    ۴۰
۲-۲-۴-۴  تلفات سرعت در خروجی توربین    ۴۲
۲-۳ روابط مربوط به نمکزدای چندمرحلهای حرارتی    ۴۲
۲-۳-۱ معادلات تعادل هر افکت    ۴۳
۲-۳-۲ معادلات تعادل کندانسور    ۴۵
۲-۳-۳ بررسی ضرایب انتقال حرارت    ۴۶
۲-۳-۴ طراحی ترموکمپرسور (کمپرسور حرارتی بخار)    ۵۱
۲-۴ روابط ترمودینامیکی استفاده شده برای آب ، بخار و محصولات حاصل از احتراق    ۵۴
۲-۴-۱ روابط ترمودینامیکی استفاده شده برای آب ، بخار    ۵۴
۲-۴-۲ روابط ترمودینامیکی استفاده شده برای مخلوط دود ورودی به بویلر بازیاب حرارت    ۵۶
فهرست مراجع    ۵۷

مراجع

[۱] زارع خورمیزی، “مدل­سازی ترمودینامیکی قسمت بخار سیکل ترکیبی تک و دو فشاره و به دست آوردن فشار­های بهینه”، پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، تابستان ۱۳۸۶

[۲] بهزاد، مسعود” تحلیل اثر گرم­کن­های نیروگاه بخار با بررسی تغییرات آنتروپی”، پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، تابستان ۱۳۸۸

[۳] حسین زاده­ صلاتی، حسین” بهینه سازی مشخصه­های بخار در زیر کش­های توربین “، پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، تابستان ۱۳۸۳

[۴] مدارک و دستور العمل­های بویلرهای بازیاب سیکل ترکیبی، آرشیو شرکت مسبا، ۱۳۸۶، تهران.

[۵] ون وایلن، زونتاگ، بورگناک، “مبانی ترمودینامیک” ویراست ششم

[۶] M. Shakouri a , H. Ghadamian a, R. Sheikholeslami b “Optimal model for multi effect desalination system integrated with gas turbine” journal of Desalination 260 (2010) 254–۲۶۳

[۷] Sepehr Sanaye, Saeid Asgari , 2013 , “Four E analysis and multi-objective optimization of combined cyclepower plants integrated with Multi-stage Flash (MSF) desalination unit, journal of Desalination 320 (2013) 105–۱۱۷

[۸] T.Irvine, “Steam and Gas Tables with Computer Equation”, P.Liley, 1984

[۹]Nag P.K., “Power Plant Engineering”, McGraw-Hill, 2nd edition, 2002

[۱۰] Nag P.K., “Development of Combined Cycles”, J.Inst. Of Engrs. (India), Vol 76, pp 89-95,1995

[۱۱] Roberto Carapellucci*, Lorena Giordano, 2013,”A comparison between exergetic and economic criteria for optimizing the heat recovery steam generators of gas-steam power plants ” journal of Energy 58 (2013) 458e472

[۱۲] M. Ameri, P. Ahmadi and S. Khanmohammadi ” Exergy analysis of a 420MW combined cycle power plant” journal of Energy Res. 2008; 32:175–۱۸۳

[۱۳] “Fundamentals of Salt Water Desalination” chapter 5 , eldessuky – elettouny

[۱۴] Z. Gomar, H. Heidary and M. Davoudi ,”Techno-Economics Study to Select Optimum Desalination Plant for Asalouyeh Combined Cycle Power Plant in Iran” World Academy of Science, Engineering and Technology 51 2011

فصل ۱:کلیاتی در مورد نیروگاه­های سیکل ترکیبی، بویلرهای بازیاب و روشهای مختلف شیرین سازی آب

۱-۱ مقدمه

بازدهی یک نیروگاه گازی را می­توان با انتخاب پارامترهایی نظیر نسبت تراکم (که در کمپرسور، محفظه­ی احتراق و توربین تعریف می­شود) نسبت سوخت به هوا و … بهینه نمود. علاوه بر آن با بهره­گیری از انرژی موجود در گازهای داغ خروجی از توربین می­توان راندمان کل یک نیروگاه گازی را با تبدیل آن به نیروگاه سیکل ترکیبی بهبود بخشید. برای این امر از بویلرهای بازیاب حرارت استفاده می­شود.

سیکل ترکیبی از دو یا چند سیکل قدرت تشکیل می­شود که هدف اصلی از ترکیب سیکل­های متفاوت به دست آوردن سیکلی است که دارای راندمان بالاتری نسبت به راندمان سیکل­های تشکیل دهنده آن باشد.

به منظور تولید برق به صورت صنعتی و تجاری سیکل­های ترکیبی گوناگونی توسط محققان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. از حدود سال ۱۹۷۰ به بعد نیروگاه­های سیکل ترکیبی که مرکب از سیکل گازی و سیکل بخاری می­باشد که ذکر خواهد شد مورد توجه بسیاری بوده و توسعه­ی قابل ملاحظه­ای یافته­ است.

شیرین­سازی آب دریا یک منبع عظیم تولید آب صنعتی، کشاورزی و آشامیدنی در بسیاری از مناطق جهان است. فرآیند شیرین­سازی آب شور به طرق مختلفی صورت می­پذیرد که همگی آن­ها به انرژی احتیاج دارند. این انرژی می­تواند از طریق گرمایی، مکانیکی و یا الکتریکی تامین شود.

فرآیند تبخیر چند مرحله­ای (MED) که از انرژی گرمایی استفاده می­کند، اولین فرآیندی است که برای تولید مقادیر قابل توجهی آب خالص از آب دریا مورد استفاده قرار گرفته است. اساس این روش، چگالش بخارات حاصل از تبخیر در خلاء آب دریاست. برای ایجاد خلاء از یک کمپرسور استفاده می­شود که این کمپرسور می­تواند به صورت حرارتی (ترموکمپرسور) و یا مکانیکی عمل نماید. مزیت عمده­ی ترموکمپرسور به کمپرسور مکانیکی، هزینه­های پایین ساخت، نگهداری، تعمیرات و مصرف انرژی پایین است.

 ۱-۲ کلیات نیروگاه سیکل ترکیبی و بویلرهای بازیاب حرارت

۱-۲-۱  انواع نیروگاه­های سیکل ترکیبی

یک نیروگاه سیکل ترکیبی از ترکیب دو یا چند سیکل قدرت متفاوت که با سیال عامل­های مختلف و در دماهای متفاوت کار می­کنند، تشکیل یافته است، به­طوری­که هر یک از آنها قادر است در صورت فراهم شدن شرایط مورد نیازش، به­طور مستقل به فعالیت خود ادامه دهد. در یک سیکل ترکیبی، گرمای دفع شده از سیکل با دمای بالاتر، به سیکل با دمای پایین­تر، جهت تولید قدرت اضافی و درنتیجه دست­یابی به راندمانی بالاتر نسبت به راندمان تک تک سیکل­ها مورد استفاده قرار می­گیرد.

با پیشرفت تکنولوژی مفاهیم جدیدتری از نیروگاه­های سیکل ترکیبی در سال­های اخیر مطرح شده است که از جمله­ی آنها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

موتور دیزل – سیکل بخار

موتور دیزل – سیکل با یک سیال عامل آلی

توربین گاز –  سیکل بخار

توربین گاز – سیکل با یک سیال عامل آلی

فلزات مایع – سیکل بخار

MHD2  –  سیکل بخار

توربین گاز –  سیکل قدرت دو سیاله (هوا – بخار)

اگرچه امروزه تلاش­های زیادی جهت توسعه ­ی نیروگاه­های سیکل ترکیبی شامل مواد آلی در حال انجام است،  ولی نیروگا­ه­های سیکل ترکیبی توربین گاز/ توربین بخار، هنوز به عنوان رایج­ترین سیکل ترکیبی شناخته می­شوند. این نیروگاه­ها بر اساس نیاز در انواع مختلفی ساخته و مورد استفاده قرار می­گیرند به اختصار به بررسی آن­ها پرداخته می­شود.

 ۱-۲-۲ چرخه­های بالایی و پایینی در سیکل ترکیبی

اصل بهبود بخشیدن راندمان از طریق افزایش دمای متوسط گرمای ورودی (Tin) و پایین آوردن گرمای متوسط دفع شده (Tout)، کماکان در نیروگاه­های سیکل ترکیبی به کار گرفته می­شود. در نیروگاه­های سیکل ترکیبی به سیکل با دمای بالاتر، سیکل بالایی و به سیکل با دمای پایین­تر، سیکل پایینی گفته می­شود. سیکل بالایی می­تواند در قالب سیکل­های اتو، برایتون و یا رانکین عمل کند در حالی­که تمامی سیکل­های پایینی بر اساس سیکل رانکین عمل می­کنند. در سیکل­های بالا قسمتی از انرژی سوخت داده شده به سیکل، تبدیل به الکتریسیته و مابقی تبدیل به گرما در فرآهم آوردن قدرت در سیکل پایینی مورد استفاده قرار می­گیرد.

 ۱-۲-۳ بررسی بیشتر نیروگاه­های سیکل ترکیبی توربین­گاز / توربین بخار

نیروگاه سیکل ترکیبی توربین­گاز/توربین بخار، به نیروگاهی گفته می­شود که در آن، هم در توربین گاز و هم در توربین بخار قدرت تولید شود. ایده­ی سیکل ترکیبی، به منظور بهبود چرخه­ی ساده­ی برایتون، از طریق بهره­گیری از انرژی اضافی گازهای خروجی توربین گاز مطرح شد.

، با استفاده از بازگرم­کن نیز می­توان، از جریان گازهای خروجی توربین گاز بازیافت انرژی را انجام داد، به طوری­که بازیافت گرما به این شیوه، انرژی هدر رفته از دودکش را از ۶۰ به ۴۰ درصد انرژی داده شده می­رساند، ولی این روش دارای معایبی است:

استفاده از بازگرم­کن منحصراً موجب افزایش راندمان می­شود اما، توان خروجی از توربین گاز را به واسطه­ ی افزایش یافتن افت فشارها و کاهش دادن نسبت فشار بهینه ای که موجب بیشینه شدن راندمان می­شود چند درصدی کاهش می­دهد.

به دلیل سطح تبادل گرمای زیاد و لوله ­های بزرگ هوا و گاز در آن، هزینه ­های سرمایه ­گذاری افزایش یافته که این امر موجب گران­تر شدن نیروگاه می­شود.

از این رو، یک نیروگاه سیکل ترکیبی توربین گاز/توربین بخار شامل یک واحد توربین گاز به عنوان چرخه­ی بالایی، بویلر بازیاب حرارت و یک توربین بخار به عنوان چرخه­ی پایینی می تواند علاوه بر افزایش راندمان در نیروگاه موجب افزایش کار تولیدی نیز شود. در این نوع نیروگاه­ها بویلر بازیاب حرارت به عنوان رابط بین دو چرخه­ی بالایی و پایینی می­باشد. انرژی زیاد خروجی از واحد توربین گاز در بویلر بازیاب به جریان آب عبوری از مبدل­های حرارتی تعبیه شده در آن منتقل شده، و بدین ترتیب، بخار مورد نیاز جهت تغذیه­ی واحد بخار تأمین می­گردد.

­­­­

۱-۲-۴  طبقه بندی بویلرهای بازیاب

 بویلرهای بازیاب حرارت براساس کاربردهای مختلفی که دارند طبقه­بندی می­شوند. در شکل (۱-۳) نمونه­ای از طبقه بندی آن­ها آورده شده است.

در ادامه طبقه ­بندی­های انجام شده بر اساس گردش سیال عامل، سیستم آتش­زایی و سطوح فشار که مهمترین مشخصه­ی طبقه­بندی می­باشد مورد بررسی قرار می­گیرد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.