تحقیق هموارسازی سود و انگیزه ها و اهداف و ابزارها و روش های آن و معانی و انواع عدم اطمینان محیطی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق هموارسازی سود و انگیزه ها و اهداف و ابزارها و روش های آن و معانی و انواع عدم اطمینان محیطی  دارای ۳۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱مقدمه    ۶
۲-۲هموارسازی سود     ۷
۲ – ۲– ۱٫ تعاریف هموارسازی سود    ۷
۲ – ۲– ۲٫ فرصت های هموارسازی سود    ۸
۲–۲– ۳٫ انواع هموارسازی سود    ۹
۲-۲-۳-۱٫ هموارسازی واقعی    ۹
۲-۲-۳-۲٫  هموارسازی مصنوعی    ۱۰
۲-۳ انگیزه ها و اهداف هموارسازی سود    ۱۰
۲-۳-۱- افزایش رفاه سهامداران    ۱۱
۲-۳-۲- تسهیل قابلیت پیش بینی سود    ۱۱
۲-۳-۳- افزایش رفاه مدیریت    ۱۲
۲-۴- ابزارها و روش های مورد استفاده در هموارسازی ( مصنوعی) سود    ۱۶
۲-۴-۱- زمان بندی رویدادها    ۱۶
۲-۴-۲- هموارسازی از طریق انتخاب روش های تخصیص    ۱۷
۲-۴-۳- هموارسازی از طریق طبقه بندی    ۱۷
۲-۵- اقلام تعهدی    ۱۹
۲-۵-۱- اهمیت اقلام تعهدی    ۱۹
۲-۵-۳- اقلام تعهدی غیراختیاری و اختیاری    ۲۰
۲-۶- کیفیت سود    ۲۰
۲-۶-۱ پایداری سود    ۲۰
۲-۷- مشخصات محیط متلاطم    ۲۱
۲-۸- معانی و تعاریف عدم اطمینان محیطی    ۲۲
۲-۹- انواع عدم اطمینان ذهنی درباره محیط    ۲۲
۲-۹-۱- عدم اطمینان شرایط    ۲۲
۲-۹-۲- عدم اطمینان اثر    ۲۲
۲-۹-۳- عدم اطمینان پاسخ    ۲۳
۲-۱۰- اندازه گیری عدم اطمینان محیطی    ۲۴
۲-۱۱- تاثیر هموارسازی سود و کیفیت سود بر قیمت گذاری بازار    ۲۴
۲-۱۲- تحقیقات صورت گرفته در زمینه عدم اطمینان محیطی و هموارسازی سود و کیفیت سود    ۲۶
۲-۱۲-۱- تحقیقات داخلی    ۲۶
۲-۱۲-۲- تحقیقات خارجی    ۲۸
۲-۱۳خلاصه    ۳۳
منابع    ۳۴

منابع

۱٫نوروش، ایرج، سیاسی،سحر.(۱۳۸۴).بررسی رابطه ارزش های فرهنگی با هموارسازی سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق تهران بررسی های حسابداری شماره ۴۰ صفحه ۸۱-۹۶٫

۲٫نوروش،ایرج ،سیاسی، سحر.( ۱۳۸۴).بررسی مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق تهران علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز.دوره ۲۲ صفحه ۱۶۵-۱۷۷٫

۳٫کردستانی، غلامرضا و ضیاالدین ، مجدی.( ۱۳۸).بررسی رابطه بین ویژگی های کیفی سود و هزینه سرمایه سهام عادی بررسی های حسابداری و حسابرسی.شماره ۴۸٫صفحه ۸۵-۱۰۴٫

۴٫پناهی، شریعت و سمائی،حسن.( ۱۳۸۳) .بررسی هموارساز سود وبازده تعدیل شده بر اساس ریسک. تدبیر.شماره ۱۴۶٫صفحه ۵۲-۵۶٫

۵٫حقیقت،حمید و رایگان، احسان.( ۱۳۸۷).نقش هموارسازی سود بر محتوای اطلاعاتی سودها در خصوص پیش بینی سودهای آتی.بررسی های حسابداری و حسابرسی.دوره ۱۵٫ شماره ۵۴٫صفحه ۳۳-۴۶٫

۶٫قائمی، محمد حسین، لیوانی، علی جمال و ده بزرگی،سجاد.( ۱۳۸۷).کیفیت سود و بازده سهام شرکت ها بررسی های حسابداری و حسابرسی شماره ۵۲ صفحه ۷۱-۸۸٫

مجتهدزاده و احمدی .( ۱۳۸۸).کیفیت سود، اطلاعات حسابداری و مخارج سرمایه ای مجله پیشرفت های حسابداری دوره اول شماره اول.

۸٫دستگیر، محسن و رستگار، مجید.( ۱۳۹۰).بررسی رابطه بین کیفیت سود، اندازه اقلام تعهدی و بازده سهام با کیفیت اقلام تعهدی پژوهش های حسابداری مالی شماره ۱٫ صفحه ۱-۲۰٫

۹٫رحمان سرشت و حسین و ابراهیم نژاد.روح الله .( ۱۳۸۸).رویکرد مدیران به استراتژی در شرایط اطمینان محیطی.کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک ۵۰-۶ اسفند ماه تهران.

۱۰٫قائمی، محمد حسین ،قیطاسوند، محمود و توجکی،محمود. ( ۱۳۸۲).تاثیر هموارسازی سود بر بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی های حسابداری دوره ۱۰ شماره صفحه ۱۳۱-۱۵۰٫

۱۱٫خوش طینت،محسن و اسماعیلی، شاهپور.( ۱۳۸۵).رابطه کیفیت سود و بازده سهام. فصلنامه مطالعات حسابداری.شماره ۱۲٫

۱۲٫خواجوی، شکرانه و ناظمی،امین.( ۱۳۸۴).بررسی ارتباط بین کیفیت سود و بازده سهام با تاکید بر نقش اقلام تعهدی در بورس اوراق بهادار تهران بررسی های حسابداری شماره ۴۰ صفحه ۳۷-۶۰٫

۱۳٫هاشمی. عباس و صمدی،ولی اله .(  ۱۳۸۸).آثار هموارسازی سود بر محتوای اطلاعاتی آن در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تحقیقات حسابداری شماره ۱٫صفحه ۱۴۸-۱۶۷

۱۴٫آقایی، محمد علی و کوچکی، حسن ( ۱۳۷۵) ،گمانهایی پیرامون نمایش سود بررسی های حسابداری و حسابرسی دوره چهارم شماره ۱۴ و ۱۵ صفحه ۳۲-۴۹٫

 ۲-۱مقدمه

تأکید بیش از حد بر سود حسابداری، بیانگر این نکته است که بازار آخرین قلم اطلاعاتی صورت سود و زیان توجه زیادی دارد. سود به عنولن نتیجه نهایی فرآیند طولانی حسابداری که همواره مورد توجه استفاده کنندگان اطلاعات مالی است، تحت تأثیر رویه های حسابداری انتخابی مدیران محاسبه میگردد.(تئوح و همکاران،۱۹۹۸).

مدیران سود خالص را به صورت فرصت طلبانه مدیریت میکنند و برای تحقق هدف از روشهای متعددی استفاده میکنند و برای نشان دادن تصویری مطلوب از روند سودآوری شرکت، در چارچوب اصول و روشهای حسابداری دست به مدیریت سود می زنند. مدیران از طریق انتخاب روشهای خاص حسابداری و هم چنین تغییر در برآوردها میتوانند سود را دستکاری نمایند.(جونز، ۱۹۹۹۱).

بنابر این برای ارزیابی سود از مفهومی بنام کیفیت سود استفاده می شود. کیفیت سود معیاری مهم برای سلامت واحد تجاری به شمار می رود و معنای واحدی ندارد. هرچه کیفیت اقلام تعهدی بیشتر باشد، کیفیت سود نیز بیشتر خواهد بود(مجتهدزاده و احمدی، ۱۳۸۸).

در این تحقیق به منظور بررسی تأثیر هموارسازی سود بر کیفیت سود و قیمت گذاری بازار در شرایط عدم  اطمینان محیطی در نظر گرفته شده است زیرا سازمانها  قبلاً برای سالها در محیط خود  با یک رقابت طبیعی بقا داشته اند و فعالیتها و تصمیمات مدیران به دلیل ثبات محیطی بیشتر بر افزایش کارایی عملیات سازمان متمرکز  بوده است. به تدریج این  وضعیت باثبات و ایستا جای خود را به محیطهای پویا و متلاطم داد، به گونه ای که رکودهای اقتصادی، بی ثباتی نرخ ارزهای خارجی، تغییرات ناگهانی نرخ بهره و بسیاری  موضوعات دیگر موجب شد تا سازمانها در محیطهایی متفاوت از شرایط گذشته به فعالیت بپردازند(نادری، ۱۳۸۸).

۲-۲هموارسازی سود [۱]

یکی از جنبه ها و الگوهای مدیریت سود، هموارسازی سود[۲]می باشد که توجه زیادی را در ادبیات حسابداری به خود جلب کرده است. به دو دلیل، مطالعاتی که در زمینه هموارسازی سود انجام شده است موفق تر از سایر اشکال مدیریت سود می باشد: ۱) هموارسازی به طور دقیق تری تعریف  می شود: مدیران عملیاتی انجام می دهند که زمانی که سود پایین است، سود را افزایش و زمانی که سود بالا است، آن را کاهش دهند.۲) تفاوت بین هموارسازان و غیر هموارسازان به طور موفقیت آمیزی در مطالعات مختلف، عملیاتی شده است.

فرضیه هموارسازی سود پیشنهاد می کند که سود برای کاهش نوسانات آن حول سطحی که برای شرکت نرمال به نظر می رسد به طور آگاهانه دستکاری می شود (رونن و سادان،۱۹۸۱)[۳]، و مدیران در محدوده اصول پذیرفته شده حسابداری از سیاست ها و روش هایی استفاده می کنند که واریانس سود گزارش شده را کاهش دهند. این فرضیه برای اولین بار توسط هپوورد(۱۹۵۳)[۴]پیشنهاد شد و بعداً توسط گوردون[۵] در سال ۱۹۶۴ توضیح داده شد. هموارسازی سود هدف مشخصی دارد و آن ایجاد جریان با ثباتی از رشد سود است.

۲ – ۲– ۱٫ تعاریف هموارسازی سود

این تصور که شرکتها آگاهانه سود خود را هموار می کنند برای اولین بار توسط هپوورد در سال ۱۹۵۳مطرح شد و توسط گوردون در سال۱۹۶۴ توسعه یافت. هپوورد (۱۹۵۳) مفهوم هموارسازی را چنین بیان کرد:”منطقی است که مدیران با استفاده ازابزارهای مشخص حسابداری سود خود را هموارکنند.”

به صورت  دقیق تر، گوردون تئوری هموارسازی سود را با بیان چهار فرض زیر ارائه کرد:

معیار مدیریت شرکت در انتخاب بین روش های حسابداری، به حداکثر رساندن مطلوبیت یا رفاه مدیریت است.

مطلوبیت مدیریت با الف) امنیت شغلی او ب) نرخ رشد پاداش و حقوق او ج) نرخ رشد اندازه شرکت افزایش می یابد.

کسب بخشی از اهداف مدیریت که در فرض ۲ بیان شد به رضایت صاحبان سهام نسبت به عملکرد شرکت بستگی دارد.

برای مدیران رضایت صاحبان سهام نسبت به رشد سود( یا نرخ بازده حقوق صاحبان سهام) و ثبات سود ضروری است تا بتوانند اهداف خود را دنبال کنند.

اگر چهار فرض بالا پذیرفته شود، مدیران در محدوده قدرت خود یعنی محدوده پذیرفته شده قوانین حسابداری باید ۱) سود گزارش شده را هموار کنند ۲) نرخ رشد سود را هموار کنند.

به نظر کوپلند(۱۹۶۸)[۶] هموارسازی سود عبارت است از کاهش تغییرات سالانه سود با انتقال سود در سال هایی که سود زیاد است به سال هایی که سود کم است (استولوی و برتون، ۲۰۰۰)[۷]. به عقیده بیدلمن (۱۹۷۳)[۸] هموارسازی سود عبارت است از کاهش آگاهانه نوسانات سود به سطحی که برای شرکت نرمال به نظر  می رسد. به عبارت دیگر هموارسازی سود تلاش مدیریت برای کاهش نوسانات غیرعادی سود است که در محدوده خط مشی های اصول حسابداری و مدیریت منطقی باشد. گیولی و رونن (۱۹۸۱)[۹] عنوان کردند که هموارسازی می تواند نوعی پیام[۱۰] باشد که مدیران به وسیله آن ازاختیار خود در انتخاب بین روش های مختلف در اصول پذیرفته شده حسابداری استفاده می کنند تا نوسانات سود طی زمان را حول روندی که به بهترین وجه منعکس کننده انتظارات سرمایه گذاران از عملکرد آتی شرکت می باشد، کاهش دهند .

موسس (۱۹۸۷)[۱۱] هموارسازی سود را تلاشی برای کاهش نوسانات سود گزارش شده می داند.بارتو (۱۹۹۳)[۱۲] بیان می کند که هموارسازی سود دو شکل دارد: ۱) شکل کاهنده سود ، زمانی که سود مورد انتظار به طور موقت بالا باشد و یا ۲) شکل افزاینده سود، زمانی که سود پایین تر از سود مورد انتظار یا سود سال قبل باشد. آشاری و دیگران[۱۳] (۱۹۹۴) هموارسازی سود را به عنوان عمل داوطلبانه و آگاهانه مدیر برای کاهش نوسانات سود با استفاده از ابزارهای مشخص حسابداری تعریف کردند. به عقیده زارووین(۲۰۰۲)[۱۴] هموارسازی سود عبارت است از مدیریت اقلام تعهدی برای کاهش واریانس سری زمانی سود.

۲ – ۲– ۲٫ فرصت های هموارسازی سود

مدیریت در انتخاب بین روش های مختلف به حساب بردن وقایع مالی در چارچوب اصول پذیرفته شده حسابداری، اختیارات قابل ملاحظه ای دارد. مثلاً در مورد استهلاک روش های مختلف پذیرفته شده ای وجود دارد که مدیر می تواند بین این روش ها یکی را انتخاب نماید. همچنین مدیریت می تواند فعالیتهای مالی را زمان بندی کند، مثل به تأخیر انداختن یک فروش و یا اینکه مخارج اختیاری انجام دهد. به علت این انعطاف پذیری، مدیر می تواند به طور سیستماتیک روی سود گزارش شده از سالی به سال دیگر تأثیر گذاشته و آن را هموار کند. به اعتقاد بیدلمن نیز اختیاراتی که در زمینه حسابداری و شمول درآمدها و هزینه ها وجود دارد  فرصت هایی را برای هموارسازی ایجاد می کند. اندازه و زمان بندی درآمدها و  هزینه های اختیاری نقش مهمی را در فرآیند هموارسازی سود ایفا می کند. اقلام اختیاری آن هایی هستند که مدیریت بر آن ها کنترل دارد و می تواند آن ها را به تأخیر اندازد، حذف کند و یا ثبت و شناسایی آن ها تسریع کند. حذف و یا کاهش هزینه ها و مخارج مربوط به بسیاری از هزینه ها طی سال های بد و ناموفق و افزایش آن ها در سال های خوب و موفق، رویه عمل مطلوبی برای بسیاری از هزینه های اختیاری  می باشد. همچنین تعویق و یا تسریع انواع خاصی از درآمدها در بسیاری از شرکت ها رایج است.

۲–۲– ۳٫ انواع هموارسازی سود

ایکل[۱۵] (۱۹۸۱) ادعا کرد که دو نوع هموارسازی سود وجود دارد. هموارسازی طبیعی[۱۶] و هموارسازی آگاهانه[۱۷] یا برنامه ریزی شده[۱۸]. هموارسازی برنامه ریزی شده که هموارسازی مدیریت نیز نامیده می شود به دونوع۱) هموارسازی واقعی[۱۹] که هموارسازی معاملاتی یا اقتصادی[۲۰] نیز نامیده می شود و۲) هموارسازی مصنوعی[۲۱] یا هموارسازی حسابداری[۲۲] تقسیم می شود.

هموارسازی طبیعی از فرآیند تولید سود که جریان همواری را ایجاد می کند ناشی  می شود، یعنی فرآیند تولید سود به طور ذاتی سود هموار ایجاد می کند که این نوع هموارسازی، مدیریت سود نیست چون هیچ گونه دستکاری در سود وجود ندارد. برعکس هموارسازی آگاهانه سود به عمل آگاهانه مدیریت نسبت داده می شود که همانطور که ذکر شد به دو نوع واقعی و مصنوعی تقسیم می شود:

۲-۲-۳-۱٫ هموارسازی واقعی

هموارسازی واقعی بیانگر عملیات انجام شده توسط مدیریت برای کنترل رویدادهای اساسی اقتصادی است. هورویتز (۱۹۷۷)[۱]بیان می کند که هموارسازی واقعی بر وجه نقد تأثیر می گذارد در حالی که هموارسازی مصنوعی بر وجه نقد تأثیری ندارد.

لمبرت (۱۹۸۴)[۲] نیز در توضیح هموارسازی واقعی چنین گفت : مدیریت با آگاهی از این شرکت تا این زمان چگونه عمل کرده است می تواند سود را از طریق تغییر تصمیمات تولید یا سرمایه گذاری هموار کند.

آلبرشت و ریچاردسون (۱۹۹۰) نیز بیان کردند که هموارسازی واقعی زمانی رخ می دهد که مدیریت عملیاتی انجام دهد که رویدادهای اقتصادی تولید درآمد یک سازمان را چنان سازمان دهی و بنیان نهد که جریان همواری از سود را به وجود آورد. نمونه ای از هموارسازی واقعی نظیر زمان سرمایه گذاری و همچنین ارائه تخفیف  فوق العاده برای افزایش فروش در آخر سال می باشد.

۲-۲-۳-۲٫  هموارسازی مصنوعی

ایکل (۱۹۸۱) هموارسازی مصنوعی را دستکاری حسابداری انجام شده توسط مدیریت برای هموار کردن سود می داند. این دستکاری براساس رویدادهای اقتصادی اساسی و یا تأثیر بر وجه نقد نیست بلکه فقط هزینه و درآمد را از یک دوره به  دوره ی بعد منتقل می کند. مثلاً شرکت می تواند سود خود را به راحتی با تغییر در مفروضات اکچوئری در محاسبات هزینه بازنشستگی کمتر یا بیشتر کند. به عقیده آلبرشت و ریچاردسون (۱۹۹۰) هموارسازی مصنوعی زمانی رخ می دهد که مدیریت، زمان ثبت های حسابداری را دستکاری کند تا جریان همواری از سود را به وجود آورد. موهان گوئل و تاکور (۲۰۰۳)[۳] معتقدند که هموارسازی مصنوعی اساساً با استفاده انعطاف پذیری اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) حاصل می شود. به اعتقاد آنها هزینه هموارسازی واقعی، آشکار و مشخص است در حالی که هزینه هموارسازی مصنوعی مشخص نیست ، مثل زیان صرف وقت مدیریت در این گونه فعالیتها.

۱٫Horwitz

[۲]. lambert

[۳]. Moham Goel and Thakor

[۱] – عارف منش ، ۱۳۸۵٫

۲٫ Income smoothing

Ronen and Sadan

Hepworth

۵٫Gordon

[۶]. Copland

[۷]. Stolowy and Berton

[۸]. Beidleman

[۹]. Givoly and Ronen

[۱۰]. Signaling

[۱۱]. Moses

[۱۲]. Bartov

[۱۳]. Ashari  et.all

[۱۴]. Zarowin

۲٫Eckle

[۱۶]. Natural smoothing

[۱۷]. Intentional smoothing

[۱۸]. Designed smoothing

[۱۹]. Real smoothing

[۲۰]. Transactional smoothing  or   Economic smoothing

[۲۱]. Artificial smoothing

[۲۲]. Accounting smoothing

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کیفیت سود تجدید ارائه شده و اهمیت آنها و روش های ارزیابی و عناصر تاثیر گذار بر کیفیت سود و اهمیت تجدید ارائه صورت های مالی
  • تحقیق مفاهیم سود وانواع کیفیت سود و اقلام تشکیل دهنده کیفیت سود و ارتباط بین کیفیت سود و فروش،بازده داراییها ونسبت بدهی ها
  • تحقیق گزارشگری مالی، سود، کیفیت سود، مدیریت سود ، کیفیت گزارشگری مالی،سرمایه گذاری و همچنین کارایی سرمایه گذاری
  • تحقیق مفهوم سود گزارش شده و سود واقعی و مفهوم کیفیت سود در بحث مدیریت سود و روشها و انگیزه های هموار سازی سود
  • تحقیق مدیریت سود و کیفیت سود و روشهای ارزیابی کیفیت سود و درماندگی مالی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.