تحقیق هیپنوتیزم و نظریه های آن و روش‌های مختلف هیپنوتیزم و کاربرد هیپنوتیزم در ورزش

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق هیپنوتیزم و نظریه های آن و روش‌های مختلف هیپنوتیزم و کاربرد هیپنوتیزم در ورزش دارای ۴۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
الف:مبانی نظری    ۶
تعریف هیپنوتیزم    ۶
تاریخچه هیپنوتیزم    ۸
هیپنوتیزم در ایران در قرن اخیر    ۱۴
تفاوت هیپنوتیزم و مانیه‌تیزم     ۱۴
نظریه‌های هیپنوتیزم    ۱۵
الف)  نظریه‌های فیزیولوژی    ۱۵
نظریه مغناطیسی حیوانی:    ۱۷
نظریه آسیب شناسی :    ۱۷
نظریه حالت :    ۱۷
نظریه ایفای نقش :    ۱۷
نظریهپاولوف در هیپنوتیزم    ۱۸
ب) نظریهروان شناختی    ۱۸
۱-نظریه‌ی روان کاوی    ۱۹
۲-نظریه اطلاعاتی     ۱۹
۳-نظریه گسستگی نوین     ۲۰
مولفه‌های هیپنوتیزم    ۲۱
رفتار هیپنوتیزمی     ۲۱
علامت دهی فکری –حرکتی     ۲۲
روشهای هیپنوتیزمی    ۲۲
آرام سازی تغییر یافته شولز     ۲۲
فازهای مختلف هیپنوتیزم    ۲۳
مراحل دستیابی به خلسه هیپنوتیزمی    ۲۴
مرحله القاء    ۲۴
مرحله هیپنوتیزم    ۲۵
مرحله برگشت از هیپنوتیزم    ۲۵
مرحله پس هیپنوتیزمی    ۲۶
ارتباط تلقین و یادگیری    ۲۶
هیپنوتیزم به عنوان مهار مغزی    ۲۷
محدوده سنی برای انجام هیپنوتیزم درمانی    ۲۸
ممنوعیت هیپنوتیزم    ۲۹
هیپنوتیزم‌پذیری افراد    ۳۱
روش‌های مختلف هیپنوتیزم    ۳۲
دگر هیپنوتیزم    ۳۲
استفاده از توضیحات کلامی و غیر کلامی    ۳۲
استفاده از شیء یا چشمان هیپنوتیزور    ۳۳
استفاده از روش حرکتی    ۳۳
خود هیپنوتیزم    ۳۴
هیپنوتراپی    ۳۴
هیپنوتیزم گروهی    ۳۵
کاربرد هیپنوتیزم در ورزش    ۳۵
تصویر سازی هیپنوتیزمی:    ۴۲
جمع بندی کلی:    ۴۲
منابع    ۴۵

منابع

Liggett, D. R., & Hamada, S. (1993). Enhancing the visualization of gymnasts. American Journal of Clinical Hypnosis, 35(3),190-7.

Liggett, D. R. (2000). Enhancing imagery through hypnosis: A performance

Sebastiani, A. Simoni, A. Gemignani, B. Ghelarducci, E.L. *Human hypnosis: autonomic and electroencephalographic guided multimodal cognitive- emotional imagery

Alex&AdamIglcsilas (2011)”Clinical Hypnosis with a little Little Baseball population

Performance Enhancement And Resolving Traumatic Experiences American Journal of Heynosis Copyright

Wang, Y., & Morgan, W. P. (1992). The effect of imagery perspectives on the psychophysiological responses to imagined exercise.

.Keith P.Henschen/P.HD .Enhaciment sport and athletic performance(465.469)

Adam , R ,Nicholls, R C. J.,& Polman , N .L .H (2005). The effect of individualized Imagery intervention of golf performance and flow states

Robazza , C,. & Bortoli ,L.(1995) A case study of improved performance in archery using hypnosis

Donald R .Liggett “sport Hypnosis” Human kinetics publication 2000

D. Williams, J.H. Gruzelier, Differentiation of hypnosis and15.Adam , R ,Nicholls, R C. J.,& Polman , N .L .H (2005). The effect of Relaxation De Pascalis, I. Ray, D. Tranquillo, D. D’Amico, EEG activity and heart rate during recall of emotional events in hypnosis relationships with hypnotizability and suggestibility.:

Jamie B .Barker and marc V .jones(2008)”the effect hypnosis on self-Efficancy

Affect,athletes.American Journal of hypnosis,43(2),149-57

Richard&balague (1993)”The use of hypnosis in applied psychology” the sport psychologist

B( 2005). The effects of hypnosis on flow and in the performance enhancement of basketball skills, Thesis (Ph.D.) Washington State University, Includes bibliographical references,120-138.

W.J. De Pascalis, I. Ray, D. Tranquillo, D. D’Amico, EEG activity and heart rate during recall of emotional events in hypnosis

 مقدمه

روانشناسی ورزشی و تمرین شاخه‌ای از  علوم ورزشی و تمرینات است که به مطالعه علمی رفتار بشر در تمرین و ورزش پرداخته و سعی در کاربردی کردن این دانش روان شناسی در زمینه‌های تمرین و ورزش دارد(گیل دایان[۱] ۲۰۰۱).

روانشناسی ورزش و تمرین نیز مشابه سایر رشته‌ها می‌تواند برای حرکات مهارتی متنوع ، فعالیت‌های بدنی ، وطرح‌های تمرینی با جهت گیری سلامتی، مانند آموزش جسمانی سنتی و ورزش‌های رقابتی به کار گرفته شود. این رشته با اضافه شدن جنبه روانشناسی اجتماعی به یادگیری حرکتی پا به عرصه وجود گذاشت و تمامی جنبه‌های روانشناسی را در برمی‌گیرد ؛ همچنین این رشته بر حوزه‌های فرعی معینی از روانشناسی ، به خصوص روانشناسی شخصیت و روانشناسی اجتماعی تأکید دارد.کولیمن گریفث(۱۹۱۸)اولین شخصی بود که اقدام به پژوهش و کار سیستماتیک در حوزه روانشناسی ورزش کرد؛ او بر مهارت‌های روانی ـ حرکتی ، یادگیری و شخصیت توجه داشت .وی روی مقیاس‌ها و شیوه‌های پژوهش در آزمایشگاه کار کرد و آن را به خارج از آزمایشگاه گسترش داد. از زمانی که روانشناسان ورزش در محیط‌های ورزشی شروع به بررسی تجربی نمودند سعی می‌کردند عوامل روانی را که بر اجرای مهارت‌های ورزشی اثر گذار است، شناسایی و تا آنجا که می‌توانند آن‌ها را کنترل نمایند (گیل دایان ۱۳۸۳). روانشناسان برای کنترل و بهبود عوامل روانی مؤثر بر اجرای مهارت ورزشی در تمرین و مسابقه از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کنند . آن‌ها سعی می‌کنند مهارت‌ها و تکنیک‌های روانی مختلف را به ورزشکاران و مربیان معرفی و آن‌ها را به تشویق به استفاده از این مهارت‌ها نمایند . مهارت روانی در ورزش را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: الف)محرک‌های روانی ب)آرام بخش‌های روانی

روانشناسان برای کنترل و بهبود عوامل روانی مؤثر بر اجرای مهارت ورزشی در تمرین و مسابقه از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کنند . آن‌ها سعی می‌کنند مهارت‌ها و تکنیک‌های روانی مختلف را به ورزشکاران و مربیان معرفی و آن‌ها را به تشویق به استفاده از این مهارت‌ها نمایند . مهارت‌های روانی در ورزش را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: الف)محرک‌های روانی ب)آرام بخش‌های روانی

محرک‌های روانی زمانی کاربرد دارد که ورزشکار انگیزه کافی برای اجرا نداشته باشد . زمان‌های زیادی برای ورزشکاران پیش می‌آید که تمایلی به انجام تمرین و یا مسابقه ندارند. در چنین مواقعی نقش محرک‌های روانی ارزشمند خواهد بود. مربیان مهارت‌های ذهنی در این مواقع از انواع محرک‌های روانی مثل: تصویرسازی ذهنی، تعیین هدف، تمرین و توجه، کنترل فکر، هیپنوتیزم ورزشی و غیره استفاده می‌کنند. زمانی هم برای ورزشکار پیش می‌آیدکه بیش از حد برانگیخته می‌شود. مضطرب و نا آرام است ، دلشوره دارد و بی‌جهت می‌ترسد. در چنین مواقعی آرام بخش‌های روانی کار ساز خواهد بود. مربی ممکن است برای غلبه بر این مشکلات که عملکرد ورزشکار را به شدت مختل کرده است از مهارت‌های همچون : تنفس عمیق، آرامش تدریجی عضلانی، تصویرسازی آرامش ،مراقبه، تمرین خودزا و غیره استفاده نماید (سهرابی و فتحی ۱۳۸۸).

روانشناسان ورزشی نظیر لیگت[۲] معتقد هستند که استفاده از هیپنوتیزم ورزشی، مهارت ورزشی، تمرکز و تحمل ورزشکار را افزایش خواهد داد و از صدمات جلوگیری می‌نماید، و بهبود سریع‌تر وی پس از آسیب‌های ورزشی کمک می‌کند  (لیگت ۲۰۰۰)

 الف:مبانی نظری

تعریف هیپنوتیزم

اولین شخصی که لغت هیپنوتیزم استفاده کرد دکتر جیمز برید (۱۷۹۲-۱۸۶۰) بود. وی که پزشکی انگلیسی و متخصص در زمینه چشم پزشکی بود به طوراتفاقی متوجه شد که خیره شدن به نقطه ای نورانی می‌تواند شخص را به حالت جذبه و خلسه ببرد. او برای توصیف این حالت از لغت هیپنوتیزم که مشتقی از یک کلمه لاتین به معنای خواب است استفاده کرد واگرچه بعد از مدتی متوجه شد که این حالت خلسه شباهتی به خواب ندارد، به دلیل مقبولیت و عمومیت پیدا کردن این لغت از تغییر آن صرف نظر کرد. او همچنین متوجه شد که تلقین‌های لفظی حین خیره شدن به نقطه نورانی مقاومت بیمار را از بین برده و او را سریع‌تر به هیپنوز می‌برد.

جیمز برید سازنده کلمه هیپنوتیزم در سال ۱۸۴۲ می‌نویسد: خواب مصنوعی[۳]  ترکیبی از مکانیسم‌های فیزیولوژی و روان شناختی است که پیوند نزدیکی با سیستم‌های عصبی دارد، این حالت را نیروی تلقین ونقش تمرکز ذهنی شدید به وجود می‌آورد (فراشاه ۱۳۸۵).

میلتون و اریکسون[۴]  در سال ۱۹۵۹، هیپنوتیزم را فرایند خواب‌آوراهایی می‌داند که در آن دوره بی قید و بند، فردیت می‌تواند شکوفا گردد. به اعتقاد اریکسون هیپنوتیزم جزئی از زندگی است. هیپنوتیزم افزایش تلقین پذیری در برابر تلقین است وی همچنین هیپنوتیزم را حالتی از افزایش تمرکز وپاسخ تقویت شده نسبت به یک یه چند فکر می‌داند.

مارمر[۵] (۱۹۵۹) معتقد است که هیپنوتیزم تغییر آگاهی بر مبنای چهار پایه‌ای روانی_فیزیولوژی است. این چهار پایه عبارت است ازتلقین پذیری، یک سو شدن آگاهی، تضعیف انتخاب و محدودیت توجه (فراشاه ۱۳۸۵).

کارلو ماچزی [۶] در سال ۱۹۶۰ ابراز عقیده کرد و گفت:”هیپنوتیزم بر خلاف تصور عموم، خواب نیست، بلکه عبارت است‌ازتمرکزفکری است که همواره با ازدیاد ادراک خارق‌العاده حواس مربوط به دنیای ناخودآگاهی است، پس مکانیسم هیپنوتیزم نیز مربوط به سازمان ناخودآگاهی است و خواب یکی از حالاتی است شبیه حالات دیگر که در حال تمرکز یا همان هیپنوتیزم به فرد تلقین می‌شود (کابوک ۱۳۵۳).

بر اساس کتب اصلی روانپزشکی (کاپلان و سادوک) هیپنوتیزم یک روش روان درمانی است که با تغییر حالت هوشیاری و استفاده از سه مؤلفه تمرکز (جذبه)، انفکاک و تلقین‌پذیری مخاطب را در شرایطی قرار می‌دهد که می‌توان فرآیند درمان هیپنوتیزمی را در مورد او به کار گرفت. در این حالت خاص هوشیاری، جملات درمانگر (تلقینات) در ذهن تحت آگاه و ناخودآگاه سوژه نفوذ کرده و در اعماق ذهن وی ثبت می‌شود. همین ویژگی، تأثیر شگرف و پایداری درمان هیپنوتیزمی (هیپنوتراپی) می‌گردد (سهرابی ۱۳۸۹).

میرز[۷]  در سال ۱۹۶۱ هیپنوتیزم را چنین تعریف می‌نماید: هیپنوتیزم یک بازگشت پایه‌ای به اعمال اولیه مغز است. مارتین اورن در سال ۱۹۷۲ می‌گوید: هیپنوتیزم حالتی است که ذر آن شخص قادر است به تلقین‌های مناسب از راه تغییر ادراک، حافظه یا خلق، واکنش نشان می‌دهد، به اعتقاد وی ادراک یاحافظه فرد تحت تأثیر تلقین‌های مناسب می‌توانند تغییر یابند.

آنچه از تعاریف فوق بر می‌آید این است که هیپنوتیزم یک حالت هوشیاری تغییر شکل یافته است که در آن سوژه در هوشیاری کامل همانند بیداری قرار دارد و نه خواب که اراده‌ای بر اعمال خود ندارند، بلکه در حالتی بین این دو قرار دارد، یعنی ضمن این که در یک وضعیت شبه خواب قرار دارد ولی از طریق تلقین هیپنوتیزم کننده قادر است به تلقینات او عمل نماید. در واقع هیپنوتیزم شونده از نظر امواج مغزی، امواج آلفا را نشان می‌دهد که ریتم غالب امواج مغزی در حال استراحت با چشمان بسته می‌باشد. در این خصوص پتس[۸]  (۲۰۰۲) طی­تحقیقی که بر روی ورزشکاران در رشته بدمینتون انجام داد آنها را تحت تاثیر هیپنوتیزم قرار داد  و دریافت که هیپنوتیزم باعث افزایش امواج مغزی افراد می شود ، که طول زمان مطالعه، ورزشکاران آرامش بیشتر و آسودگی، مصم‌بودن، خشنودی و شادی، توجه و تمرکز بیشتری را تجربه کردند.

[۱] -Gil Dayan

[۲] ligget

[۳] -hypnotism

[۴] -Ericsson

[۵] -Marmer

[۶] -Karlu Machzi

[۷] -Mears

[۸] -Pates

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.