تحقیق واکنشهای چندجزیی و معرفی کومارین و کرومن و فناوری نانو و کاربرد نانو ذرات

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق واکنشهای چندجزیی و معرفی کومارین و کرومن و فناوری نانو و کاربرد نانو ذرات دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۵
واکنش چندجزیی    ۵
۱-۲-معرفی واکنشهای چندجزیی    ۵
۱-۲-۱- طبقه بندی واکنشهای چندجزیی    ۷
۱-۳-معرفی کومارین ومشتق های آن    ۸
۱-۳-۱- کاربرد کومارین    ۹
۱-۳-۲-نقش فلوئورسانسی کومارین    ۱۱
۱-۳-۳-روشهای سنتز کومارین    ۱۲
۱-۳-۳-۱- واکنش پرکین    ۱۲
۱-۳-۳-۲-واکنش پکمن    ۱۳
۱-۳-۳- تهیه بیسکومارین با واکنش چندجزیی    ۱۳
۱-۴-معرفی کرومن ومشتقهای آن    ۱۴
۱-۴-۱-خواص فتوکرومیسم کرومنها    ۱۵
۱-۴-۲- روشهای سنتز مشتقهای کرومن    ۱۶
۱-۴-۲-۱- سنتز کرومن بااستفاده از کاتالیزگرهای فلزی    ۱۶
۱-۴-۲-۲- سنتز کرومن با مشتقهای کومارین    ۱۷
۱-۵-معرفی و نقش ساختار ۴-هیدروکسی کومارین در پیرانو کرومن    ۱۹
۱-۵-۱- خواص بیولوژیکی دی هیدرو پیرانو[C-۲،۳] کرومنها    ۲۱
۱-۵-۲- تهیه دی هیدروپیرانو[C-۲،۳]کرومن با واکنش چندجزیی    ۲۲
۱-۶-کاتالیزگر    ۲۳
۱-۶-۱-تعریف کاتالیزگر    ۲۳
۱-۶-۲- دستهبندی کاتالیزگرها    ۲۳
۱-۶-۲-۱- کاتالیزگرهای همگن    ۲۳
۱-۶-۲-۲- کاتالیزگرهای ناهمگن    ۲۳
۱-۷- شیمی و فناوری نانو    ۲۴
۱-۷-۱- نانوذرات    ۲۴
۱-۷-۲- رابطه بین اندازه و فعالیت شیمیایی    ۲۵
۱-۷-۳- کاربرد نانوذرات    ۲۶
۱-۷-۴-روش سنتزنانوذراتاکسید فلزی    ۲۶
۱-۷-۴-۱- روش فراصوت    ۲۷
۱-۷-۴-۲- روش سل – ژل    ۲۸
۱-۷-۴-۳- روش رسوبدهی    ۲۹
۱-۷-۴-۴-روش تجزیه حرارتی    ۳۰
۱-۷-۵- مشخصه یابی مواد نانو به وسیله ی: XRD،TEM،SEM    ۳۰
۱-۷-۵-۱- میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)    ۳۱
۱-۷-۵-۲- میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM)    ۳۱
۱-۷-۵-۳- پراش پرتو ایکس (XRD)    ۳۲
منابع وماخذ    ۳۴

منابع

Domling A., “Recent Development in isocyanide based multicomponent reactions in applied chemistry” Rev. (2006) 106.

Ma C. Yang Y., “Thiazolium-Mediated Multicomponent Reactions A Facile Synthesis of 3-AminofuranDerivatives” Org. Chem. 7 (2005) 1343-1345.

Mannich C., Krösche W., “Ona condensation product offormaldehyde, ammonia, and antipyrine” Pharm. 12 (1912) 647–۶۶۷٫

Rivera A., Quevedo R., “Solvent-free Mannich-type reaction as a strategy for synthesizing novel heterocalixarenes” Tetrahedron Lett. 11 (2004) 8335–۸۳۳۸٫

Tye H., Whittaker M., “Use of a Design of Experiments approach for the optimisation of a microwave assisted Ugi reaction” Biomol. Chem. 4 (2004)813-815.

Anshu D., Rubu S., Pritma S., Sarita K., Dandia A., Singh R., Saritu s., “Multicomponent one-pot diastereo selective synthesis of biologically important scaffold under microwaves” J. Chem. 24 (2006) 950-953.

Obaseki A. O., Porter Wm. R., Trager Wm. F., “۴-Hydroxy coumarin/2-Hydroxy chromen Tautomerism Infrared spectra of 2-3C and 3-D Labeled 4-Hydroxy comarin and ItsAnion” Het. Chem. 19 (1982) 385-390.

Mazumder A., Neamati N., Sunder S., Schulz J., Pertz H., Eich E., Pommier Y., “Comurin Analoge with Altered potenciesagainst HIV-1 Intergrase a sprobes for biochemical mechanisms of drug action” Med. Chem. 40 (1997) 3057-3063.

Kennedy D., Zhones R. D., “Coumarin: Biology, Application and Mode of Action” Wiley & Sons: Chichester 24 (1997)345-348.

Murray R. D. H., Mendez J., Brown S. A., “The natural Coumarin: Occurrence, Chemistry and Biochemistry” Wil. Son: New York 19 (1982) 3165-3169.

Yu D., Suzuki M., Xie L., Morris-Natschke S. L., Lee K.H., “Recent progress in the development of coumarin derivatives as potent anti-HIV agents” Res. Rev. 23 (2003) 320-322.

Wang C. C., Lai J. E., Chen L. G., Yang L. L., “Inducible nitric oxide synthase inhibitors of Chinese herbs. Part 2: naturally occurring furanocoumarins” Med. Chem. 8 (2000) 2701.

Lee M., Roldan M. C., Haskell M. K., McAdam S. R., Hartley J. A.,In vitro Photoinduced Cytotoxicity and DNA Binding Properties of Psoralen and Coumarin Conjugates of Netropsin Analogs: DNA Sequence-Directed Alkylation and Cross-Link Formation” Med. Chem. 37 (1994)1208.

Chen M. J., Lee Y. M., Shen J. R., Hu C. T., Yeu M. H., “ATP-Sensitive Potassium- Channel-Opening activity of CL-o65, a3-[(substituted- carbonyl )amino] -2H-I-benzopyran, in the rat” Pharm. Sci. 50 (1998)8309.

-۱-مقدمه

واکنش چندجزیی

در علم شیمی واکنش‌های چند جزیی به ‌عنوان واکنش‌هایی به شمار می‌روند که در آن بیش از دو ماده واکنش­دهنده به صورت متوالی ترکیب می شوند تا محصولی با گزینش­پذیری بسیار بالا که در آن اکثریت اتم‌های مواد شرکت کننده حفظ شوند را بوجود آورند. همچنین این واکنش­ها به عنوان ابزار موثر و قدرتمندی به منظور سنتزهای آلی به شمار می آیند و عموما انتخاب پذیری مناسبی را همراه با کاهش محصول‌های فرعی نسبت به تهیه‌ی کلاسیک قدم به قدم نشان می دهند. از دیگر مزایای واکنش­های چند جزئی می‌توان به این نکته اشاره کرد که این واکنش­ها از نظر اتمی به صرفه بوده و معمولا در شرایط ملایم انجام می­شوند. از آنجایی که محصول بسیاری از واکنش­های چند جزیی ترکیب‌های هتروسیکلی بوده و با توجه به کاربرد گسترده‌ای که این ترکیب‌ها در تهیه و ساخت داروها دارند همواره سعی بر آن بوده است که بتوان بوسیله روش‌های موثر، ملایم و بهینه اینگونه ترکیب‌ها را تهیه نمود. بطور مثال برخی از این ترکیب‌های چند حلقه ای دارای ویژگی های بیولوژیکی فراوانی بوده و به عنوان پایه و اسکلت بسیاری از داروهای درمانی در زمینه‌های ضد سرطان، ضد تومور، ضد میکروب، ضد قارچ، ضد باکتری، ضد آسم، ضد HIV، ضد هپاتیت، ضد پارکینسون و بسیاری دیگر از بیماری­ها به شمار می روند. تاریخچه این واکنش­ها به زمانی برمی­گردد که استرکر[۱] در سال ۱۸۵۰ اولین واکنش چندجزیی را در عرصه شیمی ارایه داد. در این دوره یک ونیم قرنی برخی یافته­های قابل بیان شامل کشف بیجینلی[۲]، مانیخ[۳] و پاسرینی[۴] در سال ۱۹۵۹ به اوج رسید و زمانی که یوگی واکنش­های چندجزیی را بر اساس واکنش­پذیری ایزوسیانید معرفی کرد دریچه­ای نو به سمت این واکنش­ها گشوده شد [۱].

۱-۲-معرفی واکنش­های چندجزیی

طبق تعریف واکنش­هایی که در آن بیش از دو واکنش­گر به عنوان مواد اولیه با هم واکنش داده و فراورده­ای را تولید می­نمایند که در آن اتم­های اصلی مواد اولیه ظاهر شوند اصطلاحا واکنش چندجزیی می­نامند)شکل ۱-۱).

دوملینگ[۱]و یوگی برای سنتز ایده­آل ترکیب­ها آلی طی واکنش­های چند­­جزیی چندین شاخص معرفی کرده­اند که در (شکل۱-۲) نشان داده شده است [۲].

الف) بازده واکنش صددرصد باشد.

ب) واکنش ساده باشد.

ج) مواد اولیه به آسانی در دسترس قرار بگیرد.

د) واکنش از نظر محیط زیستی مشکل آفرین نباشد.

ه) فراورده طی یک مرحله از سه جزء یا بیشتر از مواد اولیه بدست آید.

بطوری­که دیده می­شود یکی از معیارهای یک سنتز ایده­آل که در آن فراورده از چندین جزء تشکیل می­شود انجام واکنش طی یک مرحله می­باشد. بدیهی است منظور از یک مرحله بودن، این نیست که همه اجزا در یک مرحله به هم برخورد کنند و منجر به فراورده شوند زیرا از نظر آماری این نوع برخوردها غیر محتمل می­باشند. بعنوان مثال در یک واکنش سه­جزیی منظور این است که واکنش ماده A با B منجر به تولید ماده C شود وCنیز با ماده D در یک ظرف واکنش بدون جداسازی فراورده نهایی را تولید کند. اهمیت این نوع سنتزها از آن جهت است که نه تنها هزینه اضافی برای جداسازی و تخلیص فراورده­های میانی (فراوردهC) را ندارد بلکه بهره واکنش نیز نسبت به واکنش­های دو یا چندمرحله ای بیشتر می­باشد. بعنوان مثال در یک واکنش دو مرحله­ای اگر بهره هر یک از مراحل۹۰ درصد باشد، بهره کل واکنش۸۰ درصد خواهد بود.درصورتی­که اگر این واکنش چندجزیی طی یک مرحله انجام می­شود بهره همان ۹۰ درصد خواهد شد.

۱-۲-۱- طبقه بندی واکنش­های چندجزیی

واکنش­های چندجزیی به سه دسته تقسیم می­شوند:

دسته اول- واکنش­های چندجزیی که در آن کلیه مراحل واکنش ، تعادلی و برگشت­پذیر است. بهره واکنش در این دسته از واکنش­های چندجزیی پایین بوده و فراورده­های با خلوص بالا بدست نمی­آید. البته می­توان واکنش­های این دسته را با بیرون کشیدن فراورده نهایی به واکنش­های چندجزیی دسته دوم تبدیل کرد. واکنش سه­جزیی مانیخ از جمله واکنش­های چندجزیی دسته اول محسوب می­شود.

nP ↔ —- D+۲P ↔ C +۱P ↔ B+A

دسته دوم- واکنش­های چندجزیی که در آنها کلیه مراحل واکنش، به جز مرحله آخر، تعادلی و برگشت­پذیر می­باشد. با توجه به اینکه مرحله آخر یک طرفه است فراورده­ای با خلوص و بهره نسبتا خوب بدست می­آید. واکنش سه­جزیی پاسرنی و چهارجزیی یوگی در این دسته از واکنش­های چندجزیی قرار می­گیرند.

nP → O—- ↔ D+۲P ↔ C+۱P ↔ B+A

دسته سوم- به واکنش­هایی اطلاق می­شود که همه مراحل، یک طرفه باشد و غیرقابل برگشت­اند. این دسته از واکنش­های چندجزیی در شیمی سنتزی[۱] کمتر رخ می دهد .اغلب واکنشهای بیوشیمیایی در دنیای حیات[۲] ازاین دسته می­باشند.

nP → O —- → D+۲P → C+۱P → B+A

۱-۳-معرفی کومارین ومشتق های آن

کومارین­ها گروه مهمی از ترکیب­ها آلی هستند که بعنوان واحدهای ساختاری برخی ترکیب­ها طبیعی محسوب می­شوند. کومارین اولین بار در سال ۱۸۲۰ با استخراج الکلی از تونکابن[۳]جدا شد و عصاره آن شامل ۵/۱درصد کومارین(۱) بود. تا سال ۱۸۶۸ این روش به عنوان تنها منبع تهیه کومارین باقی­ماند تا اینکه روش­های سنتزی پرکین جایگزین منابع طبیعی شد [۳] (شکل ۱-۳).

مشتق­های کومارین به طور گسترده در طبیعت به ویژه در گیاهان وجود دارند، به طوری­که بیش از۱۰۰۰مشتق آن در۸۰۰ گونه گیاهی یافت و شناسایی شده است. این مواد در روغن اسطوخودوس، روغن کاسیا، روغن­های مرکبات و گیاه نعناع و دارچین موجودند[۴]. کومارین­ها، ماده اساسی بو در یک­سری از گونه­های گیاهی را تشکیلمی­دهند، امادر بیشتر موارد گیاهان بی­بو هستند، زیرا کومارین به صورت یک کمپلکس ترکیبی با قندها و اسیدها در گیاهان در آمده است. ترکیب­ها گلیکوزید حاصله، به وسیله اسیدها آنزیم­ها و یا تابش نور فرابنفش شکسته می­شوند. مثلا بوی یونجه تازه درو شده، تنها بعد از خشک شدن آن گسترش می­یابد. بیوسنتز کومارین در گیاهان، از طریق هیدروکسیل کردن، گلیکولیزشدن و حلقه­شدن سینامیک­اسید صورت می­گیرد.

۱-۳-۱- کاربرد کومارین

کومارین در عطرسازی و تهیه مواد آرایشی[۵]، مشروبات الکلی[۶]، حشرکش­ها وسیگار [۷] به­کار می­رود. همچنین قبلاً یک چاشنی غذایی مهم بود و اغلب به همراه وانیلین به عنوان چاشنی شکلات و شیرینی مورد استفاده قرار می­گرفت. در اواسط قرن بیستم استفاده از کومارین در موادغذایی ممنوع شد، زیرا تاحدی برای سلول­های زنده سمی می­باشند.

کومارین و مشتق های آن بطور گسترده در ترکیب­های داروئی و بیولوژیکی به کار می­روند. برای مثال فعالیت­های ضد ویروس و قارچ [۸]، ضد تومور و سرطان [۹]، ضدالتهاب [۱۰]، ضدجهش­های ژنی [۱۱]، ترمیم DNA [۱۲]، جلوگیری از رشد باکتری، جلوگیری از تجمع پلاکت­خون [۱۳]، از خود نشان می­دهند. کربوکرومن(۲) سال­ها برای جلوگیری از انسداد شریان در بیماری آنجیناپکتوریک[۴]به کار می­رفت [۱۴]. ترکیب (۳) نوووبیوسین[۵] خاصیت آنتی بیوتیک و ترکیب (۴) اکروکارپین بی[۶]فعالیت ضدسرطانی از خود نشان می­دهند[۱۵]. ترکیب (۵) سسلین[۷]و برخی ترکیب­ها چند حلقه­ای که از گیا هان جداسازی می­شوند دارای فعالیت­های ضد ویروسHIV هستند[۱۶] (شکل۱-۴). کومارین همچنین باعث کاهش التهاب می­شود. مطالعات داروئی نشان داده که این ترکیب یک عامل موثر برای کاهش تشکیل و گیرانداختن گونه اکسیژن فعال شامل رادیکال آزاد تولیدشده درطول فرایند التهاب می­باشد. برای مثال ترکیب(۶) فعالیت ضدالتهابی دارد و DNA را در برابر حمله رادیکالی هیدروکسیل محافظت می­کند[۱۷] (شکل۱-۴).

[۱]Preparative chemistry

[۲]Living World

[۳]Tonekabon

۱AnginaPectoric

[۵]Novobiocin

[۶]OchrocarpinB

[۷]Seselin

[۱]Domling

[۱]Strecker

[۲]Biginelli

[۳]Mannich

[۴]Passerini

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق فناوری نانو و شیمی محاسباتی و دارورسانی نوین و تاریخچه سرطان و نانو ذرات
  • تحقیق فناوری نانو و دسته بندی مواد در فناوری نانو و مروری بر روش های نظری در مکانیک کوانتومی
  • تحقیق کومارین و واکنش های آن و کاربرد ۴-هیدروکسی کومارین در سنتز ترکیبات آلی
  • تحقیق نانو فناوری و تحلیل انتشار موج و معادلات حاکمه حرکت نانو تیر پیچیده شده
  • تحقیق تاریخچه کومارین و روش های سنتز مشتقات کومارین و معرفی نانو کاتالیست
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.