تحقیق وجوه و شرایط شهادت در قانون مدنی ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق وجوه و شرایط شهادت در قانون مدنی ایران دارای ۴۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ شهادت در آیات قرآن    ۴
۲-۲ وجوه شهادت    ۸
۲-۲-۱ شرایط شاهد    ۹
۲-۲-۲ شهادت غیر قابل قبول    ۱۴
۲-۲-۳ احضار شهود:    ۱۵
۲-۳ جرح و تعدیل شهود    ۲۱
۲-۴ چگونگی اداء شهادت در قانون مدنی ایران    ۲۳
۲-۵ نصاب در شهادت    ۲۶
۲-۶ قدرت اثباتی شهادت    ۲۸
۲-۶ توان اثباتی گواهی    ۲۸
۲-۶-۱گفتارنخست– گواهی بر خلاف مفاد یا مندرجات سند رسمی    ۲۸
۲-۶-۲گفتار دوم – دعاوی درخور اثبات با گواهی    ۲۸
۲-۶-۲- توان اثباتی گواهی و مقررات ویژه    ۲۸
۲-۶-۳ توان اثباتی گواهی در سایر دعاوی    ۲۹
۲-۶-۳-۱ الف – دعاوی درخور اثبات با گواهی به عنوان « دلیل شرعی »    ۳۰
۲-۶-۳-۲ دعاوی درخور اثبات با گواهی که دارای شرایط مقرر نباشد یا «عادی »    ۳۲
۲-۷-۱ شهادت حق است یا تکلیف    ۳۷
۲-۷-۲ رجوع از شهادت :    ۴۰
۲-۷-۳ شرایط تحقق جرم شهادت کذب    ۴۱
۲-۷-۴ آثار شهادت کذب:    ۴۲
۲-۸ شهادت بر شهادت    ۴۲
منابع:    ۴۴

منابع:

۱-قرآن کریم

۲- حرعاملی، محمدبن حسن، وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، چاپ عبدالرحیم ربانی شیرازی،بیروت، ۱۴۰۳ هـ ق ،۱۹۸۳ م

۳- علا مه حلی ، ۱۳۱۵،حسن بن یوسف ، کتاب قواعد الاحکام، چاپ سنگی، تهران، ، چاپ افست قم، بی تا.

۴-نجفی، محمدحسن بن باقر، ۱۹۸۱م جواهرالکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج ۴۰ و۴۱ ،چاپ محمود قوچانی، انتشارات بیروت.

۵-خویی، سید ابو القاسم، التنقیح فی شرح عروه الوثقی، انصاریان، قم.

۶-منصور،جهانگیر،(۱۳۸۴)قوانین و مقررات آئین دادرسی مدنی، انتشارات دوران، چاپ بیستم تهران

۷-//   ،//      ،(۱۳۸۴)قوانین و مقررات آئین دادرسی کیفری، انتشارات دیدار، چاپ هجدهم تهران

۸-//   ،//   ،(،(۱۳۹۱)قانون مدنی باآخرین اصلاحات، انتشارات دیدار، چاپ هشتادم تهران

۹- //     ،//   ،(۱۳۸۲)قانون مجازات اسلامی، انتشارات دیدار، چاپ هفدهم تهران

۱۰- //      ،//   ،(۱۳۹۲)قانون جدید مجازات اسلامی مصوب ۱/۲/۱۳۹۲، انتشارات دیدار، چاپ یکصدو هفتم تهران

۱۱-شهید اول، محمد بن مکی العاملی، القواعد و الفوائد، تحقیق سید عبد الهادی حکیم، مکتبه المفید،‌ قم.

۱۲-شهید ثانی با حاشیه کلانتر، روضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، دار الهادی للمطبوعات، قم.

۱۳-شمس ، عبدالله ، (۱۳۸۷ ) ، ادله اثبات دعوی ، انتشارات دراک ، چاپ دوم .

۱۴-طباطبائی یزدی، ۱۳۷۸ ش،.احمدکاظم بن عبدالعظیم، العروه الوثقی،  چاپ محمدحسین طباطبائی، تهران

۱۵-طوسی، محمدبن حسن،۱۳۵۱ ش، کتاب المبسوط فی فقه الامامیه، چاپ محمدباقر بهبودی، تهران، ۲۶

۱۶- راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، چاپ محمد سید گیلانی تهران ، تاریخ مقدمه ۱۳۳۲ هـ ش

۱۷-قاسمی حامد ،  عباس ،(۱۳۸۰ )، تحلیل حقوقی شهادت در مذهب امامیه ، انتشارات ققنوس ، چاپ اول .

۱۸-لنگرودی ، محمد جعفر ، (۱۳۹۰ ) ترمینولوژی حقوق ، انتشارات گنج دانش ، چاپ بیست و سوم .

شهادت در آیات قرآن

آیه ۱۳۵ سوره مبارکه نسا

* یا ایها الذین امنوا کونوا قوامین بالقسط شهدا لله و لو علی انفسکم او الوالدین و الا قربین ان لکن غنیاً او فقیداً فالله اولی بهما فلا تتبعوا الهوی ان تعدلوا و ان تدلوا اوتوضوا فان الله کان بما تعلمون خبیرا

((ای اهل ایمان نگه دار عدالت باشید و برای خدا گواهی دهید . هر چند به ضرر خود یا پدر و مادر و خویشان شما باشد . برای هر کس شهادت می دهید چه فقیر باشد یا غنی شما نباید در حکم و شهادت طرفداری از هیچ کدام کرده و از حق عدول نمایید در حکم و شهادت پیروی هوی نفس میکند که خدا به رعایت حقوق آنها اولی است . پس شما عدالت نگه دارید ، خدا به هر چه می کنید آگاه است . ))

یعنی به حق شهادت بدهید  هر چند که بر خلاف نفع شخصیتان باشد ، و یا منافع پدر و مادرانتان و یا خویشاوندانتان باشد ، پس زنها را که علاقه شما به منافع شخصیتان و مبحثی که نسبت به والدین و خویشاوندان خود دارید ، شما را بر آن بدارد که شهادت را یعنی آنچه را که دیده اید تحریف کنید یا از ادای آن مضایقه نمایید .

پس مراد از اینکه شهادت بر بر ضدر و یا بر ضدر والدین و یا خویشاوندان باشد این است که آنچه را که دیده ای اگر بخواهی در مقام ادا بدون کم وکاست بگویی به حال تو ضرر داشته باشد و یا به منافع والدین و خویشاوندان لطمه بزند ، حال چه این که مشهور علیه خود شاهد بدون واسطه باشد ، مثل اینکه پدر شاهد یا انسانی دیگر نزاعی داشته باشد . شاهد علیه پدر خود و به نفع ان انسان شهادت دهد یا آن که تضرر شاهد از شهادت خودش باشد . مثل اینکه دو نفر با یکدیگر نزاع داشته باشد و شاعه صحنه ای به نفع یکی از آن دو اشاعده و تحمل کرده باشد اگر در مقام ادای شهادت آن صفحه را بازگو یند خود شاهد نیز مانند مشهود علیه گرفتار می شود .

” فلا تتبعوا الهوی ان تعدلوا ” یعنی پیروی هوای نفس میکند که ترس آن هست که از حق عدول کنید و منحرف شوید ، پس اینکه فرمود : ” ان تعدلوا ” مجموع جمله مفعول له است و ممکن هم است جمله با حرف لام تقدیری ، مجرور و تقدیر کلام ” ان تعدلوا ” باشد . در  قسمت دوم آیه به یکی دیگر از عوامل انحراف از اصل عدالت اشاره کرده است می فرماید : (تفسیر المیزان – ج ۵ – ص ۱۷۵ و۱۷۶)

” نه ملاحظه ثروت قروتمندان باید ممانع شهادت به حق گردد و نه عواطف ناشی از ملا حظه فقیران ، زیرا اگر آن کسی که شهادت به حق به زیان او تمامک می شود ، ثروتمند یا فقیر باشد ، خداوند نسبت به حال آنها آگاهتر نه صاحبان زر و زور می توانند در برابر حمایت پروردگار ، زیان به شاهدان بر حق برسانند ، و نه فقیر با اجرای عدالت گرسنه می ماند . ( ان یکن غنیا” او فقیرا” فالله اولی بهما) ( تفسیر نمونه – ج ۱ – ص ۴۶۳ و ۴۶۲)

احکام استنباط شده از آیه

۱- خداوند در آیه دستور فرموده است که تمام اعمال و حرکات انسان برای خدا باشد ( قوامین الله )

۲- خداوند دستور داده است که بر قسط و عدالت شهادت دهید .  ( شهدا بالقسط )

۳- عدوات یاقوتی ( گر چه به حق باشد ) مجوز شهادت به ناحق علیه آنان نمی شود .

۴- وجوب اقامه شهادت به نفع خویشاوندان را به واسطه اتمام شاکر رد کرده اند  .

۵- به پا داشتن عدالت مهم واجب است ، مهم لازمه ایمان است . ( یا ایها الذین امنوا کونوا قوامین بالقسط )

۶- گواه شدن ، و گواهی دادن به حق واجب است . ( کونوا …. شهدا الله )

۷- سوره مصلحت واقعی فقرا و اغنیا از طریق شهادت به ناحق قاصبین نخواهد شد . ( ان یکن غنیا” او فقیرا”  فا الله اولی بها )

۸- ادای شهادت واجب است و کتمان و تحریف آن ممنوع . ( ان تولوا و تعرضوا )

۹- ضامن اجرای عدالت ، ایمان به علم الهی است ( فان الله کان بما تعلمون خبیرا” ) (آیات الاحکم شانه چی – ص ۴۳۵)

بیان مواد و قوانین موضوعه منطبق با احکام

احکام استنباط شده از آیه بالتبصره ۲ ماده  ۱۳۱۳ قانون مدنی که می گوید :

( شهادت کسی که به نفع شخصی صورت عین  یا منفعت یا حق رد دعوی داشته باشد و نیز شهادت کسانی که تعدی را شغل خود قرار دهد پذیرفته نمی شود . )  و با ماده ۱۳۱۵ قانون مدنی : ( شهادت باید از روی قطع و یقین باشد نه به طور شک و تردید . ) تقریبا منطبق است

آیه ۶ سوره مبارکه حجرات پیرامون تحقیق

یا ایها الذین امنوا ان جاءکتم ناسق فتنبنوا ان تصیبوا قوما” بجهاله فتبحصوا علی ما فعلتم نادمین

(( ای مومنان هر گاه فاسقی خبری برای شما آورد . تحقیق کنید مبادا به سخن چنین فاسقی از نادانی ، به قومی رنجی برسانید . و سخت پشیمان گردید . ))

احکام استنباط شده از آیه

۱- همه اصحاب پیامبر عادل نبوده اند ، بلکه میان آنها افراد فاسق و منافق نیز بوده اند . ( ان جا ءکتم فاسق )

۲- رسوا کردن فردی که کارش فتنه است مانعی ندارد .

۳- اسلام اصل در زندگی را اعتماد به مردم می داند . اما حساب کسی که فسق او به همه روشن است از افراد عادی جدا است .

۴- زمینه حوادث دو چیز است : تلاش فاسق . زود باوری  مومن . ( امنوا جاءکتم فاسق )

۵- باید به سراغ فاسق برای خبر گرفتن نرویم . ولی  که آنان در صدد آن هستند که به سراغ ما بیایند و اخبار نادرستی را بازگو کنند . ( جاءکتم )

۶- خبر مهم نیاز به تحقیق دارد زیرا نبا یعنی خبر مهم .

۷- ایمان با خوش باوری سازگار نیست . ( امنوا . . .  فتبینوا )

۸- تحقیق درباره خبر با تاخیر نیفتد ، حرف مادر فتبینوا نشانه اقدام سریع است

۹- هدف خبر گزاره فاسق ایجاد فتنه و بهم زدن امنیت جامعه است . ( ان تصیبوا قوماً بجهاله )

۱۰- اقدام به یک گزارش بررسی  نشده می تواند قومی را به نابودی بکشاند ( ان تصیبوا قوماً )

۱۱- عمل بدون تحقیق از جهالت است . ( تصیبوا قوماً بجهاله  ) پایان کار نسنجیده پشیمانی است . ( نادمین )

ذکر قوانین موضوعه و نطیق با احکام استنباط شده

احکام استنباط شده از آیه با تبصره ۲ ماده ۱۳۱۳ قانون مدنی که می گوید : شهادت کسی که نفع شخصی به صورت عین یا منفعت رد دعوی داشته باشد و کسانی که  تکدی را شغل خود قرار دهند پذیرفته نمی شود . ) تقریباً منطبق است .

آیه ۲۰ سوره مبارکه ص

و نشدد ناملکه و اتیناه الحکمه و فضل الخطاب

((در ملک و پادشاهی او را نیرومند ساختیم و به او قوه درک حقایق عطا کردیم )).

بیان احکام استنباط شده از آیه

۱- حکومت باید بر اساس حکمت و عدالت باشد . ( شددنا منکه و اتیناه الحکمه و فضل الخطاب)

۲- حضرت داوود از پیامبرانی است که نبوت و سلطنت را با هم داشته است . ( شددنا ملکه و اتیناه الحکمه )

۳- دین از سیاست جدا نیست و برخی از انبیا حکومت داشته اند . ( ذالید . . .  شددنا ملکه فصل الخطاب )

۴- رهبران جامعه باید دارای شرایطی باشند ارتباط دائمی با خداوند قدرت ( اشددنا منکه ) حکمت ( و اتیناه الحکمه ) و توانایی بر فیصله دادن به خاطر منطق قوی ( فضل الخطاب )

۵- ما نیز باید حکومت مردان خدا را تقویت کنیم جمله اشددنا ملکه رمز آن است که شما نیز ملک و حکومت اولیای الهی را تقویت کنید . ( ماده ۲۴۵ – قانون مجازات اسلامی)

ذکر قوانین موضوعه منطبق با احکام

این آیه تقریبا” با ماده ۲۴۰ قانون مجازات اسلامی منطبق است که بیان می دارد ” هر گاه ولی دم مدعی قتل عمد می شود یکی از دو شاهد عادل به قتل عمد و دیگری به اصلب قتل شهادت می دهد و متهم قتل را انکار می کند در صورتی که موجب ظن قاضی باشد این قتل از  با ارزش شهادت در فقه امامیه شهادت بر شهادت در حق الناس مورد قبول است .

در مجازات مانند قصاص و در امور حقوقی مانند طلاق و نسبت و در امور مالی مانند مضاربه و قرض و عقود یا چیز هایی که مردان مطلع نمی شود مانند عیوب زنان و زائیدن و امثال آن و در حق الله شهادت بر شهادت مقبول نیست مانند زنا و لواط و سحق .

شهادت بر شهادت به طور کلی به حق الناس است اما اگر چیزی هم به عنوان حد و حق الناس محض مجازات نداشته باشد (چنانچه شهادت برشهادت به حق الناس خواه مجازات باشد مثل قصاص یا نه مثل طلاق ، نسبت ،آزادی برده )که حقوق غیر مالی هستند (یا مال باشد مانند قرض و عقود معاوضی و عیوب النساء)

لازم است (در شهادت در شهادت )دو شاهد عادل بر شهادت هر شاهد اصل شهادت دهند . تا بدین ترتیب شهادت اثبات گردد و اگر این دو شاهد عادل بر شاهد فرع بر دو یا چند شاهد اصل شهادت دهند ) مانند چهار شاهد مرد در اثبات زنا و چهار زن به جای دو شاهد مرد هم جایز است چون منظور حاصل شود زیرا مقصود این است که هر شاهد اصل شاهد فرع داشته باشیم .

همچنین می توان شاهد اصل را به جای شاهد اصل دیگر به ضمیمه یک شاهد فرع دیگر استفاده کرد ، در مواردی که شهادت زنها مورد قبول است برای شهادت بر شهادت هر یک زن چهار زن به عنوان فرع لازم است  مانند مردان. برخی فقها شهادت زنان را به شکل شهادت فرع نپذیرفته اند بدین جهت که شهادت فرع وجود شهادت اصل را  باید ثابت کند نه مضمون ان را و قبول شهادت فرع زمانی است که شاهد  اصل نتواند نزد حاکم حاضر شود به واسطه اموات- بیماری باشد .

ب لوث است و مدعی باید قتل را به قسامه ثابت کند .

۲-۲ وجوه شهادت

الف ) در حقوق الله بجز سه مورد زنا، لواط و مساحقه نظر فقهای اسلام آن است که فقط دو شاهد مرد باید گواهی دهند. درمورد زنا نیز اتفاق بر لزوم وجود چهار شاهد مرد منعقد شده است. البته فقهای امامیه شهادت سه مرد و دو زن دو مرد و چهار زن و یک مرد و شش زن را هم موجب اثبات برخی از موارد زنا می دانند ولی هیچیک از فقهای عامه این فتوا را نپذیرفته اند. اما در اثبات لواط و مساحقه فقهای شیعه به لزوم وجود چهار شاهد مرد فتوا داده اند..

ب ) حقوق الناس غیرمالی که مقصود از آنها نیز مال نیست و آگاهی مردان از آن ممکن است مثل ازدواج طلاق رابطه پدر و فرزندی وصیت و عتق – بنا بر مذهب امامیه و فتوای شافعی فقط با شهادت دو مرد اثبات شدنی است. اما قول است در این مورد شهادت یک مرد و دو زن را نیز می پذیرد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفاهیم شهادت و مطابقت شهادت و شهود و اثر آن در رجوع یا کذب شهادت
  • تحقیق ادله ی تشریع شهادت و طلاق و حکم شهادت و طلاق و شهادت در طلاق
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.