تحقیق ورزش و پروتئین کربونیل و مکانسیم تشکیل کربونیل

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ورزش و پروتئین کربونیل و مکانسیم تشکیل کربونیل دارای ۴۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۵
۲-۱- ۱ گروه کربونیل    ۶
۲-۱-۲ ساختار گروه کربونیل    ۶
۲-۱-۳ واکنش‌پذیری گروه کربونیل    ۱
۲-۱-۴ پروتئین کربونیل    ۱
۲-۱-۵ کربونیله شدن پروتئین    ۲
۲-۱-۶ مکانسیم تشکیل کربونیل    ۴
۲-۱-۷ رادیکال‌های آزاد    ۵
۲-۱-۸ عواملی که موجب افزایش شکل‌گیری رادیکالهای آزاد میشوند کدامند؟    ۷
۲-۱-۹ ورزش و رادیکالهای آزاد    ۸
۲-۱-۱۰ اهداف و مکانیسم اثر تخریبی رادیکالهای آزاد    ۱۲
۲-۱-۱۱ توان بی‌هوازی    ۱۳
۲-۱-۱۱-۱ توان بی‌هوازی اوج    ۱۳
۲-۱-۱۱-۲ ظرفیت بی‌هوازی    ۱۴
۲-۱-۱۱-۳ خستگی بی‌هوازی    ۱۴
۲-۱-۱۱-۴ مقاومت    ۱۴
۲-۳ ادبیات پیشینه    ۱۴
۲-۳-۱ ورزش و پروتئین کربونیل    ۱۴
۲-۳-۲ فعالیت بی‌هوازی و پروتئین کربونیل    ۱۶
۲-۳-۳ فعالیت هوازی و پروتئین کربونیل    ۱۷
۲-۳-۴ تمرینات مقاومتی و پروتئین کربونیل    ۲۰
۲-۳-۵ تمرینات ایزومتریک و پروتئین کربونیل    ۲۲
۲-۳-۶ تمرینات پرشی، دو سرعت و پروتئین کربونیل    ۲۳
۲-۳-۷ سازگاری‌های استرس اکسایشی ناشی از تمرین بی هوازی    ۲۷
۲-۳-۸ تفاوتهای جنسی در استرس اکسایشی ناشی از تمرینات ورزشی    ۲۸
۲-۳-۹ نتیجه‌گیری کلی:    ۲۹
منابع:    ۳۰

منابع:

حامدی نیا، محمد رضا (۱۳۸۱). اثر تمرینات هوازی و ویتامین ایی بر استرس اکشایشی در دانشجویان ورزشکار. رساله دکتری تربیت بدنی به راهنمایی حجت الله نیک بخت، دانشگاه تربیت معلم تهران، آبان ۱۳۸۱٫ ص ۲۶- ۲۷٫

  حامدی نیا، محمد رضا (۱۳۸۴). اثر تمرینات هوازی بر استرس اکشایشی زمان استراحت و پس از ورزش وامانده­ساز در دانشجویان ورزشکار. پژوهش در علوم ورزشی، شماره هشتم، ۶۴-۵۳ .

. علیزاده حمید (۱۳۹۰). سازگاری‌های رادیکال آزاد و آنتی اکسیدان‌ها در ورزش. مجله علم ورزش، دوره ۲۷، شماره۴، ۱۶-۱۰٫

. Aldini G ,Vistoli G, and Carini M.(2010).Edaravone inhibits protein carbonylation by a direct carbonyl scavenging mechanism:Focus on reactivity , selectivity,and reaction mechaninsms.Antioxid Redox Signal 12:381-392.

Alessio HM, Goldfarb AH.( 1988).Lipid peroxidation and scavenger enzymes during exercise: Adaptive response to training. J Appl Physiol; 64(4):1333–۱۳۳۶٫

Allssio HM, Hagerman AE, Fulkerson BK, Ambrose J, Rice RE,Wiley RL. )2000).Generation of reactive oxygen species after exhaustive aerobic and isometric exercise. Med Sic Sports Exerc 32: 1576 –۱۵۸۱٫

۱۶٫ Aksenov MY, Aksenova MV, Butterfield DA, Geddes JW, Markesbery WR.( 2001). Protein oxidation in the brain in Alzheimer’s disease. Neuroscience, 103:373–۳۸۳٫

۲۰٫ Baker JS, Bailey DM, Hullin D, Young I, Davies B.( 2004).Metabolic implications of resistive force selection for oxidative stress and markers of muscle damage during 30 s of highintensity exercise. Eur J Appl Physiol; 92(3):321–۳۲۷٫

۲۱٫ Bejma L and Jims (1999).Aging and acute exercise enhance free radical generation in rat skeletal muscle.J Appl Physiol 87(1):465-470.

۲۲٫ Bloomer RJ, Davis PG, Consitt LA, Wideman L.) 2007(. Plasma proteincarbonyl response to increasing exercise duration in aerobically trainedmen and women. Int J Sports Med 28: 21–۲۵٫

۲-۱ مقدمه

اجرای فعالیت بدنی و افزایش مصرف اکسیژن، باعث پراکندگی مولکول­ها و گونه‌های مختلف اکسیژن در بدن می‌گردد. گونه‌های اکسیژن فعال مانند رادیکال­های آزاد به مولکول‌های مشتق از اکسیژن معمولی گفته می‌شود که فعال بوده و یا به آسانی به گونه‌های فعال تبدیل خواهند ­شد. تولید گونه‌های اکسیژن فعال، سبب بروز استرس ­اکسایشی شده و با ایجاد اختلال در موازنه آنتی اکسیدانی بدن،اثرات مخربی را در سلول­ها ایجاد می‌کند. اگرچه، فعالیت­های ورزشی از یک سو با افزایش فشار اکسایشی، احتمال تشکیل رادیکال­های آزاد مضر را افزایش می­دهند، اما از طرف دیگر با القای آنزیم­های ضداکسایشی، سبب کاهش رادیکال­های آزاد نیز می­شوند (۲). موضوع استرس ­اکسایشی ­ناشی از  ­­تمرینات ورزشی، در سال­های اخیر توجه قابل ملاحظه­ای را به خود اختصاص داده و بیش از ۳۰۰ پژوهش در این مورد به چاپ رسیده است (۵۱).

نخستین پژوهش توسط دیلارد[۱] و همکارانش (۱۹۷۸) منتشر شد،آنها گزارش­کردند پراکسید لیپید بعد از ۶۰ دقیقه تمرین دوچرخه سواری افزایش یافت (۳۶).  براساس شواهد موجود واضح است ­که تمرین با شدت و مدت­ کافی باعث­ افزایش شکل‌گیری­ گونه‌های اکسیژن فعال می­شود که عامل بالقوه­ای برای ایجاد ناهماهنگی بین سطوح سیستم اکسایشی و ضداکسایشی است (۵۱).

درجه اکسایش و همچنین دوره زمانی برای افزایش بیومارکرهای استرس اکسایشی در مطالعه­ها متغییر است و احتمالا به نوع شدت، حجم و مدت فعالیت، آموزش فعالیت ورزشی، وضعیت تغذیه آزمودنی­ها، بافت مورد آزمایش، دوره زمانی جمع­آوری نمونه‌ها، مقیاس­ها و سنجش­های به کار برده شده، بستگی دارد. در حالی که تمرین شدید باعث افزایش ناپایدار استرس­ اکسایشی می­شود، این چنین محرک ورزشی لازم است تا دفاع ضد­اکسایشی درونی تنظیم و تغییر یابد. از این طریق، به نظر می­رسدکه تولید گونه‌های اکسیژن فعال، سیگنال مورد نیاز برای چنین سازگاری­هایی است. این سازگاری­ها به احتمال زیاد از سلول­ها در برابر افزایش­های بعدی ROS حفاظت می­کند (۵۱).

فعالیت بدنی بخش جدایی­ناپذیر زندگی انسان است که در دامنه وسیعی از فعالیت­های عادی روزانه تا فعالیت بسیار شدید ورزشی را در بر می‌گیرد. از جمله تغییرات بیولوژیکی بارز طی فعالیت بدنی، افزایش متابولیسم و تولید رادیکال آزاد است (۳).

 ۲-۱- ۱ گروه کربونیل

در شیمی آلی گروه کربونیل یک گروه عملکردی متشکل از اتم کربن است که با یک پیوند دوگانه به اتم اکسیژن متصل می‌شود. این گروه کربونیل می‌تواند از انواع: آلدوئید، کتون، اسید کربوکسیلیک، استر و آمید تشکیل شده باشد (۶۸).

۲-۱-۲ ساختار گروه کربونیل

به لحاظ ساختاری گروه‌های کربونیل از اتم کربن، اتم اکسیژن، بنیان R و اتم هیدروژن تشکیل شده‌اند. چگونگی قرار گیری این اتم‌ها در کنار یکدیگر می‌تواند گروه‌های مختلف کتون، اسید، استر و آمید را در بدن در شرائط مختلف بوجود آورد. در واقع گروه­های­کربونیل روی زنجیره پروتئین­هایی تولید می­شوند که اکسیده شده‌اند و غالباً به عنوان مارکر­های سیستماتیک فشار اکسایشی موررد استفاده قرار می‌گیرند (۳۴).

۳ واکنش‌پذیری گروه کربونیل

در گروه کربونیل اتم اکسیژن بسیار بیشتر از اتم کربن به الکترون منفی تمایل دارد بنابراین به صورت یک الکترون‌ربا عمل می‌کند و چگالی الکترونی اتم کربن را به سوی خود می‌کشد، از طرفی اتم کربن الکترون دوست می‌شود و در این حالت بیشتر به مولکول‌های الکترون دوست واکنش نشان می‌دهد (۶۲).

۲-۱-۴ پروتئین کربونیل

پروتئین کربونیل توسط انواع مختلفی از مکانیسم‌های اکسیداتیو تشکیل می‌شود و می‌تواند به عنوان شاخصی از آسیب‌های اکسیداتیو مورد استفاده قرار بگیرد. اکسیداسیون پروتئین‌ها سبب پدید آمدن پروتئین کربونیل در مایعات بیولوژیکی از قبیل پلاسما، سرم، مایع مغزی نخاعی، مایع سلولی و دیگر قسمت‌‌هایی که پروتئین قابل حل باشد، می‌شود. تجزیه اکسیداسیونی اسیدهای چرب اشباع نشده نیز می­تواند زنجیره­ای از واکنش­ها را آغاز کند که نهایتاً منجر به شکل‌گیری طیفی از گونه‌های کربونیل (سه تا نه کربن در یک رشته) و واکنش‌ پذیرترین نوع آنها یعنی آلدئیدها، آلدئیدهای آلفا و بتای اشباع نشده، دی­آلدئیدها و کتوآلدئیدها شود (۸۴). با وجود استفاده­ گسترده از پروتئین­های­ کربونیل به عنوان شاخصی از تغییرات اکسیداسیونی پروتئین­ها، اطلاعات کمی تاکنون درباره مشخصات دقیق این پروتئین­ها دردسترس­است، اما محققان با تکنیکهای جدیدی که اخیرا مورد استفاده ­قرار داده اند، کربونیله شدن چند پروتئین را توصیف کرده­اند (۱۶). به عنوان مثال در رابطه با تمرینات دینامیک، محققان افزایشی را در بیومارکرهای استرس اکسایشی گزارش­کردند (۲۵، ۶۱)، اما در رابطه با تمرینات اکسنتریک، عدم­ تغییر نیز در بیومارکرهای استرس ­اکسایشی گزارش ­شده است (۳۱،۴۶،۷۹،۵۴). در مطالعاتی که در رابطه با تمرینات دوی سرعت صورت گرفته است افزایش در پراکسیداسیون چربی (۲۵)، اکسیداسیون پروتئین (۲۵) و آسیب­ به DNA(25) و همچنین عدم­ تغییر در اکسایش چربی(۲۳،۲۵)، پروتئین(۲۳) و آسیب به DNA(25) گزارش شده ­است.

۲-۱-۵ کربونیله شدن پروتئین

کربونیله شدن پروتئین نوعی از اکسیداسیون پروتئین است­ که می‌تواند به انواع اکسیژن‌های فعال مبدل شود. این مساله غالباً به فرآیندی باز می­گردد که در آن انواع کتونها یا آلدئیدها­یی که می­توانند با ۲ و ۴ دی نیتروفنیل­ هیدرازین­ واکنش نشان دهند، تبدیل به هیدروژن­ها می­شوند. اکسیداسیون زنجیره مولکول­های لیزین، آرژینین، پرولین و بقایای ترئونین، در بین سایر اسیدهای­آمینه و هنگام واکنش­های اولیه کربونیزه شدن پروتئین، فرآورده­های پروتئینی مشخصی را تحت عنوان۲ و ۴ دی نیتروفنیل ­هیدرازین تولید می‌کنند(۲۹، ۵۵). فرآورده­های مشتق شده از۲ و ۴ دی نیتروفنیل ­هیدرازین علاوه بر این، می­توانند در واکنش­های ثانویه کربونیله شدن پروتئین نیز شکل بگیرند و این از طریق ترکیب آلدئیدها اتفاق می­افتد(۴۲،۸۰). تجزیه اکسیداسیونی اسیدهای چرب اشباع نشده می­تواند زنجیره­ای از واکنش­ها را آغاز کند که نهایتاً منجر به شکل‌گیری طیفی از گونه‌های کربونیل (سه تا نه کربن در یک رشته) و واکنش‌پذیرترین نوع این آلدئیدها، آلدئیدهای آلفا و بتای اشباع نشده، دی­آلدئیدها و کتوآلدئیدها شود (۸۴).

اگرچه بیولوژی تغییرات اکسیداسیون پروتئین پیچیده است و به صورت کامل قابل تعریف نیست و ابهاماتی را در این زمینه باقی می­گذارد، اما کربونیله شده پروتئین و واکنش­های شیمیایی که گروه­های کربونیل را تولید می­کنند، به خوبی مشخص شده است(۸۴).

رشد پادتن­هایی­که در مقابل پروتئین­های مشتق شده از۲ و ۴ دی نیتروفنیل­ هیدرازین فعالیت می­کنند، سبب شده است ­که در مطالعات مربوط به کربونیزه ­شدن پروتئین، تحولات عمیقی صورت­ گیرد­، تحولاتی که به واسطه استفاده از تکنیک­های ایمنی ­شناسی صورت ­گرفته است (۵۷،۵۸). اخیراً شیوه­های جدید، باعث پیشرفت‌های سریعی در تجزیه و تحلیل پروتئین‌های کربونیل­ شده­ است و این با استفاده از الکتروفورز دو بعدی ژلاتین انجام می­گیرد. چنین دیدگاه دقیقی درباره مطالعه پروتئین‌ها سبب می­شود تا پروتئین­های کربونیله ­شده طیف وسیعی از بیماری­ها در انسان­ها، مدل­های حیوانی و حتی مدل­های سلولی شناسایی کند و اطلاعات مهمی را برای زیست شناسان فراهم ­کند، تا اثر تغییراتی را که توسط پروتئین­کربونیل ایجاد می‌شود (به عنوان علت­)­، به اندازه پیامد (به عنوان معلول) این تغییرات در سطوح سلولی توصیف کنند (۸۴).

[۱] .Dillard

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اختلافات ورزش فوتبال و مرجع و آیین رسیدگی به آن
  • تحقیق ورزش روستایی و نقش ورزش و بازیهای بومی محلی در توسعه پایدار روستا
  • تحقیق سلامت عمومی و تاثیر ورزش بر سلامت عمومی
  • تحقیق سلامت روان و دیدگاههای آن و اثر ورزش بر سلامت روان
  • تحقیق استرس و نظریه ها و الگوهای آن و سبکهاو راهبردهای مقابله با استرس در ورزش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.