تحقیق وضعیت نهاد مصونیت از منظر حقوق بین الملل

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق وضعیت نهاد مصونیت از منظر حقوق بین الملل دارای ۵۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
مبحث اول:مفاهیم    ۷
گفتار اول: مصونیت    ۷
بنداول: تعریف لغوی مصونیت:    ۷
بند دوم: مفهوم مصونیت در حقوق بین الملل    ۹
گفتار دوم: سیاست    ۱۰
گفتار سوم: مصونیت سیاسی    ۱۰
مبحث دوم:سابقه تاریخی مصونیت    ۱۱
مبحث سوم:انواع مصونیت    ۱۶
گفتار اول: مصونیت مطلق و نسبی    ۱۷
گفتار دوم: مصونیت سیاسی و شغلی    ۱۸
مبحث چهارم:مبانی اعطای مصونیت به نمایندگان دولت ها    ۱۸
گفتار اول: نظریه نمایندگی    ۱۹
گفتار دوم: نظریه برون مرزی یا خارج المملکتی    ۲۲
گفتار سوم: نظریه مصلحت خدمت    ۲۴
گفتار چهارم: نظریه عمل متقابل    ۲۶
گفتار پنجم: تئوری تلفیقی    ۲۷
مبحث پنجم:منابع مصونیت ها در حقوق بین الملل عمومی و اسلام    ۲۹
گفتار اول: منابع اصلی در حقوق بین الملل    ۲۹
بند اول: عرف    ۲۹
بند دوم: معاهدات    ۳۱
معاهدات حقوق دیپلماتیک:    ۳۲
الف) کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک (۱۹۶۱)    ۳۳
ب) کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی (۱۹۶۳)    ۳۴
ج) کنوانسیون وین درباره ماموریت های ویژه (۱۹۶۹)    ۳۵
د) کنوانسیون وین راجع به نمایندگی دول در روابطشان با سازمان های بین المللی جهانی (۱۹۷۵)    ۳۶
ه) کنوانسیون مصونیت های قضائی دولت ها و اموال آنها (۲۰۰۴)    ۳۸
بند سوم: منابع تکمیلی در حقوق بین الملل    ۴۱
الف) قوانین و مقررات داخلی کشورها    ۴۱
ب) رویه قضایی    ۴۲
ج) اندیشه های حقوقی    ۴۳
گفتار دوم: منابع مصونیت ها در حقوق اسلام    ۴۴
بند اول: قرآن کریم    ۴۴
بند دوم: سنت نبوی    ۴۵
منابع و ماخذ:    ۴۷

منابع:

دهخدا، علی اکبر، لغت نامه دهخدا، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم از دوره جدید، سال ۱۳۷۷٫

معین، محمد، فرهنگ فارسی معین، چاپ هشتم، انتشارات امیرکبیر،

عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، جلد سوم، تهران، انتشارات امیرکبیر، چاپ دوم، ۱۳۶۵٫

جاسمی، محمد و بهرام، فرهنگ علوم سیاسی، مشهد، انتشارات گوتنبرگ، چاپ اول ۱۳۵۸٫

جعفری لنگرودی، محمد جعفر، ترمینولوژی حقوق، تهران، انتشارات کتابخانه گنج دانش، چاپ نوزدهم، سال ۱۳۸۷٫

میر محمدی، سید مصطفی، مصونیت ها و مزایای هیاتهای نمایندگی دولت ها نزد سازمان های بین المللی، تهران، انتشارات بین المللی الهدی،

بیگ زاده، ابراهیم، تقریرات حقوق بین الملل عمومی، دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۷۲٫

حمیدالله، محمد، حقوق روابط بین الملل در اسلام، جلد اول، ترجمه سید مصطفی محقق داماد، مرکز نشر علوم انسانی، ۱۳۷۳٫

ضیائی بیگدلی، محمد رضا، حقوق بین الملل عمومی، گلشن، چاپ پنجم، ۱۳۶۹٫

ضیائی بیگدلی، محمدرضا، اسلام و حقوق بین الملل، تهران، شرکت سهامی انتشار، چاپ دوم،

ذوالعین، پرویز، حقوق دیپلماتیک، نشر وزارت امور خارجه، موسسه چاپ و انتشارات، ۱۳۸۴٫

 مقدمه

«حقوق» به تنظیم روابط اجتماعی انسان ها می پردازد. روابط اجتماعی قلمرو وسیعی از رفتار های بشر را در بر می گیرد. روابط ساده خانوادگی، معاملات تجاری، استخدامی و سیاسی میان اتباع یک دولت از یک سو، و دولت متبوع از سوی دیگر، دسته ای از رشته های حقوقی را تشکیل می دهد. روابط حقوقی داخلی به علت وجود قدرت برتر سیاسی کشور یعنی حاکمیت در درون قلمرو یک دولت به راحتی قابل تنظیم است اما هنگامی که رابطه حقوقی از مرزهای سیاسی یک کشور فراتر می رود و رابطه ای با عوامل خارجی مانند اشخاص، اموال، قوانین یا دادگاه های خارجی ایجاد می شود، تنظیم آن به دلیل ارتباط با بیش از یک حاکمیت سیاسی دشوار می نماید. از جمله این روابط خارجی، مناسبات دیپلماتیک است.

کشورهای دنیا از یک سو، ناچار به تعامل و ارتباط متقابل هستند و از سوی دیگر، خواهان آن هستند که تا سر حدّ امکان، اقتدار سیاسی و برتری حاکمیت دولت خویش را حفظ نمایند. بی تردید، جمع این دو خواسته همیشه آسان نیست.

از اصولی که ملل متمدن در طول تاریخ همواره به دید احترام و قداست آن را رعایت نموده اند، اصل مصونیت فرستادگان است. گروسیوس در این باره می گوید: «دو اصل ثابت همواره در قانون ملت ها وجود داشته که به سفیران تعلق دارد. نخست آنکه استقبال از سفیران لازم است و دیگر آنکه باید از هر گونه تعرض سوء نسبت به آنان بر حذر بود.»[۱] تاریخ مملو از ماموریت هایی است که نزد ملل وجود داشته است. حتی در دوره ای که از حقوق بین الملل اثری نبود، سفیران از مصونیت ها و مزایا برخوردار بوده اند و چنانچه قانون این امتیاز را تامین نمی نمود، ادیان با مقدس دانستن مصونیت، تضمین کننده آن بودند.[۲]

بر اساس اصل تعمیم حاکمیت دولت‌ ها، دولت‌ها در قلمروی داخلی خود بر هر چیز و هر کس و هر آنچه اتفاق می ‌افتد، حاکمیت تام دارند. به عبارت دیگر قوانین دولت حاکم سرزمینی در داخل مرزهای سرزمینی‌اش نسبت به همه کس و همه چیز و همه وقایع اجرا می‌شود. اصل حاکمیت سرزمینی یک اصل پذیرفته‌ شده در حقوق بین‌الملل است، اما در ظاهر به نظر می ‌رسد که بر این اصل استثنائاتی وارد شده است که از جمله آنها می توان به مصونیت ها و مزایای نمایندگان دولت ها اشاره کرد. استثناء مورد اشاره یکی از مباحث اساسی و پیچیده حقوق بین الملل است که در روابط بین المللی فیمابین کشورها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در گذشته‌ های دور زندگی ملت‌ها بدون برقراری رابطه با کشورهای دیگر قابل تصور بود؛ اما امروزه نیازهای افراد آنچنان در هم تنیده و روابط میان کشورها تا حدی گسترده شده که به جرات می ‌توان گفت بدون وجود رابطه میان کشورها، ملت‌ها قادر به ادامه زندگی نخواهند بود. اهمیت موضوع، خود به تنهایی توجیه‌گر ضرورت حمایت از کسانی است که مسئول برقراری این روابط هستند. به همین دلیل حتی در طی روزگاران، حتی دوران باستان، کشورها با فرستاده‌ های یکدیگر برخوردی متفاوت با دیگر افراد جامعه داشتند. امروزه که تمدن به ملت ‌ها قبولانده که فقط در سایه قانون می‌توانند زندگی سعادتمندانه‌ ای داشته باشند و در صلح و امنیت زندگی کنند، این حمایت هم جنبه قانونی به خود گرفته و تحت عنوان اصل مصونیت دیپلماتیک مورد توجه کنوانسیون‌های مختلف قرار گرفته است.

از آنجایی که مصونیت‌ ها استثنایی بر یک اصل اساسی هستند، خارج بودن از شمول حاکمیت دولت‌ها به موجب قوانین اساسی دولت ‌های پذیرنده تنظیم می‌شوند. مثل مصونیت کلی و عمومی دولت‌ ها در اغلب ممالک و مصونیت نسبی آن‌ها در بعضی کشورها. همچنین مصونیت‌ هایی که برای روسای کشور‌ها در نظر گرفته می‌شود که در چارچوب قوانین داخلی کشورها مورد توجه است.

مقاله تحت عنوان «وضعیت نهاد مصونیت از منظر حقوق بین الملل» با محوریت ویژگی های حقوقی، ویژگی های سیاسی، تاریخی و فلسفی، مصونیت ها را با تکیه بر روش تاریخی و ارتباط گذشته با حال و رابطه تحلیل جزئی با تحلیل کلی مورد مطالعه قرار می دهیم. در این مقاله، نخست واژه ها و مبانی فلسفی اعطای مصونیت ها به نمایندگان دولت ها مورد شناسایی قرار می گیرد. پس از آن اصطلاحات، سیر تحول حقوقی مصونیت نمایندگان دولت ها تشریح خواهد شد. سپس از مبانی اعطای مصونیت ها صحبت شده است و در انتهای بحث منابع مصونیت ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت که به دو بحث مصونیت ها در حقوق بین الملل و مصونیت ها در حقوق اسلام خواهیم پرداخت.

 مبحث اول:مفاهیم

 گفتار اول: مصونیت[۳]

مرکز ثقل و هسته اصلی مباحث حقوق دیپلماتیک را مبحث مصونیت ها و مزایا تشکیل می دهد. به ظاهر ارتباط نزدیکی بین مصونیت ها و مزایا از نظر مفهومی وجود دارد و گاهی حقوقدانان این دو واژه را مترادف یکدیگر می دانند. اما در واقع واژه مصونیت و مزایا، دو واژه با مفاهیم متفاوتی است.

بنداول: تعریف لغوی مصونیت:

مصونیت، مصدر جعلی؛ به معنای مصون ماندن و محفوظ بودن است.[۴] از نظر اشتقاق؛ کلمه «مصون» اسم مفعول به معنای حفاظت شده است[۵] و در لغت عرب ریشه «صون» هر جا به کار رود، در آن معنای محافظت نهفته است.[۶]

با آنکه «مصونیت» واژه ای تازی است، ولی حقوقدانان عرب، واژه هایی چون حرمت، امتیاز، استثناء، معافیت و حصانت را به عنوان ترجمه و معادل آن به کار می برند، هر چند در معنای اخیر بیشتر شایع است.[۷] (Immunity) را از ریشه لاتینی (munus)  دانسته اند که مقصود از آن، معافیت از مسئولیت های خاص است.

دانشمندان در بسیاری از لغت نامه ها و دانشنامه ها، تعاریف متنوعی از سیاست ارائه داده اند؛ یکی از این مراجع، مصونیت را این چنین تعریف کرده است: «مصونیت، معافیت از مسئولیت و یا امتیازی است که به موجب قانون به افراد معینی اعطاء می گردد» و همچنین تعریف دیگری از مصونیت ارائه داده است؛ « مصونیت، امتیازی است که از طرف پادشاه به یک مالک بزرگ یا موسسه دینی داده شود.»، اگر در همین لغتنامه به مدخل مصونیت مراجعه کنیم، تعریف جامعی را عنوان کرده است که عبارت است از: «مصونیت عبارت است از؛ معافیت از خدمت، تعهد، تکلیف، وظیفه، معافیت از پرداخت مالیات و برائت از اعمال صلاحیت».[۸]

[۱]  – شامی، علی حسین، الدبلوماسیه، دارالعلم للملابین، الطبعه الثانیه، ۱۹۹۴، بیروت، ص ۴۲۶

[۲]  – میر محمدی، سید مصطفی، مصونیت ها و مزایای هیاتهای نمایندگی دولت ها نزد سازمان های بین المللی،تهران، انتشارات بین المللی الهدی، ۱۳۷۸، ص ۱۵

[۳] – Immunity

[۴] –  عمید، حسن: فرهنگ فارسی عمید، جلد سوم، تهران، انتشارات امیرکبیر، چاپ دوم، ۱۳۶۵، صفحه ۲۲۶۰٫

[۵] – معین، محمد، فرهنگ فارسی معین، انتشارات امیرکبیر، سال ۱۳۷۱، ج ۴، ص ۴۱۸۱

[۶] – احمد بن فارس : معجم مقاییس اللغته،ج ۳، مکتبه الاعلام الاسلامی،قم، ص۳۲۴٫

[۷] – الحموی،مامون، المصطلاحات الدبلوماسیه، مکتبه خیاط، بیروت،۱۹۶۶،ص ۲۸٫

[۸] – Le ROBERT, Dic. Alphabétique et Analogique de la Langue Française, par PAUL ROBERT, T.3, 1981, p. 615.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق منابع مشترک گازی و نظام های حقوقی ملی و قواعد متداول و بررسی حقوقی میادین مشترک گاز از منظر حقوق بین الملل
  • تحقیق مفهوم عدالت کیفری در حقوق بین الملل کیفری و عدالت انتقالی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.