تحقیق ویژگی های مورفولوژیکی و فیتوشیمیایی و سیتوژنتیکی آویشن و کاربرد نشانگرهای مولکولی در گیاهان دارویی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ویژگی های مورفولوژیکی  و فیتوشیمیایی و سیتوژنتیکی آویشن و کاربرد نشانگرهای مولکولی در گیاهان دارویی دارای ۷۲  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۵
۱-۲- ویژگی های مورفولوژیکی    ۸
۱-۳- انواع آویشن ها    ۱۰
۱-۳-۱- جنس Zataria    ۱۰
۱-۳-۲- جنس Ziziphora    ۱۱
۱-۳-۳- جنس Thymus    ۱۲
۱-۳-۳-۱- گونه‌های جنس Thymus در ایران    ۱۳
۱-۳-۳-۱-۱- گونه‌های موجود در استان‌های شمالی    ۱۴
۱-۳-۳-۱-۲- گونه‌های موجود در غرب ایران    ۱۴
۱-۳-۳-۱-۳- گونه‌های موجود در کوه‌های البرز و اطراف تهران    ۱۵
۱-۳-۳-۱-۴- گونه‌های موجود در جنوب ایران (فارس و کرمان)    ۱۵
۱-۳-۳-۲- گونه‌های مهم جنس Thymus    ۱۶
۱-۳-۳-۲-۱- .Thymus serpyllum L    ۱۶
۱-۳-۳-۲-۲- T. mastichina    ۱۷
۱-۳-۳-۲-۳- T.hirtus    ۱۷
۱-۳-۳-۲-۴- T. kotschyanus Boiss. & Hohen    ۱۷
۱-۳-۳-۲-۵- T. zygis L.    ۱۸
۱-۳-۳-۲-۶- T. vulgaris    ۱۸
۱-۴- اهمیت گیاه آویشن    ۱۹
۱-۵- ویژگی های فیتوشیمیایی    ۱۹
۲-۱- بررسی منابع مورفولوژیکی    ۲۲
۲-۲- بررسی منابع سیتوژنتیکی    ۲۶
۲-۳- بررسی مطالعات فیتوشیمیایی    ۲۷
۲-۳-۱- تیپهای شیمیایی آویشن    ۳۲
۲-۳-۲- برنامه های اصلاحی آویشن    ۳۴
۲-۳-۳- اساس ژنتیکی و اکولوژیکی بیوسنتز ترپنهای فنولی کارواکرول و تیمول    ۳۵
۲-۴- کاربرد نشانگرها در تمایز گیاهان    ۳۶
۲-۴-۱- نشانگرهای مورفولوژیکی    ۳۶
۲-۴-۲- نشانگر های مولکولی DNA    ۳۸
۲-۵- کاربرد نشانگرهای مولکولی در گیاهان دارویی    ۳۹
۲-۵-۱- کاربرد نشانگرهای RAPD در بررسی تنوع ژنتیکی گیاهان دارویی    ۴۲
۲-۵-۲- کاربرد نشانگرهای AFLP در بررسی تنوع ژنتیکی گیاهان دارویی    ۴۵
۲-۵-۳- نشانگرهای ISSR    ۴۶
۲-۵-۳-۱-  PCR آغازگرهای ریزماهواره ای قلاب شده (AMP- PCR) یا تکثیر بین SSR (ISA یا ISSR) یا PCR بین ریزو ماهواره (IM-PCR)    ۴۶
۲-۵-۳-۲- کاربرد ISSR در بررسی تنوع ژنتیکی گیاهان دارویی    ۴۷
۲-۶- سایر کاربردهای نشانگرهای مولکولی در گیاهان دارویی    ۴۹
۲-۶-۱- شناسایی و تایید مواد گیاهی    ۴۹
۲-۶-۲- نشانمند کردن ژن ها و انتخاب به کمک نشانگر همراه    ۵۲
۲-۶-۳- تعیین مکانیزم گرده افشانی و باروری    ۵۴
منابع و مآخذ    ۵۵

منابع

– فخر طباطبایی، س.م. ۱۳۸۵٫ برخورد سیستمی با طبیعت زنده و مقالات دیگر در زمینه اکولوژی،  شرکت سهامی انتشار، تهران. ۲۸۴ ص.

– بی نام. ۱۳۸۸٫ همایش علمی توسعه صنعت گیاهان دارویی ایران. تهران .

– جم زاده، ز. ۱۳۷۳٫ آویشن. انتشارات موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور. ۱۵ صفحه.

– جم زاده، ز. ۱۳۸۸٫ آویشن ها و مرزه های ایران. انتشارات موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور.۱۷۱ صفحه.

– امید بیگی، ر. ۱۳۷۴٫ رهیافت های تولید وفرآوری گیاهان دارویی. چاپ اول. انتشارات فکر روز. ۲۸۳ صفحه.

– امیدبیگی، ر. ۱۳۸۸٫ تولید و فرآوری گیاهان دارویی. جلد اول، شرکت به نشر، انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد. ۳۴۷ ص.

– زرگری، ع. ۱۳۶۹٫ گیاهان دارویی. جلد چهارم. انتشارات دانشگاه تهران. ۹۲۴ صفحه.

– اهدایی، ب.، ۱۳۷۳٫ اصلاح نباتات. نشر مشهد.

– قهرمان، ا. ۱۳۸۰٫ فلور رنگی ایران. موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع.

– فرج پور، م.، ابراهیمی، م.، فلاح عارفی، ح.، امیری، ر. و گلزاری، ر. ۱۳۸۸٫ ارزیابی تنوع ژنتیکی بین و درون گونه ای Achilla با نشانگر ISSR و RAPD. همایش علمی توسعه صنعت گیاهان دارویی ایران. صفحه ۳۸٫

– قاسمی، ع. ۱۳۸۹٫ گیاهان دارویی و معطر(شناخت و بررسی اثرات ان ها). چاپ دوم. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد. ۵۴۲ صفحه.

– عبد میشانی، س. و شاه نجات بوشهری، ع.ا. ۱۳۷۷٫ اصلاح نباتات تکمیلی. جلد دوم، انتشارات دانشگاه تهران.۳۲۰ صفحه.

– عزیزی، گ. ۱۳۸۳٫ اثر تنش خشکی و برگ زدایی بر برخی خصوصیات کمی آویشن، کاکوتی و کلپوره. پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت. دانشگاه فردوسی مشهد.

– محمدی، س. ا.، ۱۳۸۵٫ تجزیه و تحلیل داده های مولکولی از دیدگاه بررسی تنوع ژنتیکی. مجموعه مقالات کلیدی نهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران، تهران –ایران.

– ابراهیمی ضابط، ش.، عزیزی، ع. و حسنی، ع. ۱۳۹۲٫ بررسی اثر ارتفاع رویشگاه بر میزان اسانس و کیفیت آن در گیاه آویشن الوندی ( Thymus elwendicus). هشتمین گنگره علوم باغبانی ایران- دانشگاه بوعلی سینا.

  ۱-۱- مقدمه

آویشن از دیر باز به علت داشتن عطر و خواص دارویی در همه جای دنیا مورد استفاده قرار گرفته شده است، در سیر تکاملی این گیاه، تکامل آن از طریق طبیعت و انسان انجام گرفته است. با انجام مطالعات فلورستیکی حدود ۲۵۰ گونه آویشن در جهان و ۱۸ گونه آویشن در ایران مورد شناسایی قرار گرفته است (جم زاده، ۱۳۸۸) که از این تعداد، قبلا ۱۴ گونه و زیرگونه توسط رشینگر[۱] (۱۹۸۲) گزارش شده بود.

ایران با وجود داشتن ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهانی، دامنه تغییرات دمایی بالا (۵۰ درجه) شرایط متفاوت اکولوژیکی، زیست محیطی، ۳۰۰ روز آفتابی در سال و همچنین با وجود آن که ۶/۲۲ درصد از ۷۵۰۰ گونه گیاهی فلات بزرگ ایران، دارویی و صنعتی است ولی به دلیل نبود آگاهی کافی مردم و عدم وجود مطالعات کمی و کیفی مناسب حداکثر از ۳۰۰ گونه استفاده می شود، میزان ۷۵۰۰ گونه تقریباً سه برابر پوشش گیاهی قاره اروپا است(بی نام، ۱۳۸۸).

به طوری که در جهان، به ویژه در کشورهای توسعه یافته با مضرات داروهای شیمیایی شناخت کافی دارند و گرایش به مصرف گیاهان دارویی در حال افزایش است. در ایران پیشرفت چشم گیری در تولید و مصرف آنها دیده نمی شود. بررسی ابعاد اقتصادی– اجتماعی تولید و مصرف گیاهان دارویی موید نکات بسیار مهمی است با وجودی که برآورد می شود حجم تجارت جهانی گیاهان دارویی و فرآورده های آن ۱۰۰ میلیارد دلار در سال است ولی فقط حدود ۰۷/۰ درصد آن سهم ایران است( ۶۰ میلیون دلار) کشوری با بیش از ۲۳۰۰ گونه گیاهی با ظرفیت بالقوه گیاهی بسیار بالا که حدود ۸۰۰ گونه آنها دارویی است و از این تعداد نیز ۱۰۰ گونه از اقلام قابل توجه در امر تولید دارو، لوازم آرایشی و … می باشد که چنین وضعیتی قابل قبول نیست (بی نام، ۱۳۸۸).

اسانس آویشن در ردیف ۱۰ اسانس معروف دنیاست که جایگاه اقتصادی خاصی در تجارت جهانی دارد، در بین داروهای تولید شده گیاه آویشن در جهان بعد از نعناع در رتبه دوم قرار دارد (فخرطباطبایی، ۱۳۸۵).

کشور ایران با موقعیت خاص آب و هوایی، گذشته درخشان در زمینه دانش گیاهان دارویی، وجود تنوع گونه ای و ژنتیکی فراوان و وجود ۶۰۰ گونه گیاه دارویی از خانواده های مختلف در ایران که این رقم بیش از پنج برابر کل گیاهان دارویی تمامی کشورهای قاره ی اروپاست (قاسمی، ۱۳۸۹)، شرایط بسیار مطلوبی برای توسعه دانش گیاهان دارویی در جهان برخوردار است. به رغم این توان بالقوه سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال ۱۳۸۸ حدود ۴۰۰۴۹ هکتار بوده است، بر اساس این آمار میزان تولید گیاهان دارویی در عرصه ها، ۶۵۸۷۶ تن می باشد. از نظر تنوع گونه های زیر کشت، این ارقام به حدود ۴۰ گونه محدود می شود( بی نام، ۱۳۸۸).

گیاهان دارویی منبع غنی از مواد مؤثره اصلی برای ساخت بسیاری از داروها می باشند. این مواد اگرچه اساساً با هدایت فرایندهای ژنتیکی ساخته می شوند، ولی ساخت آن ها به طور بارزی تحت تأثیر عوامل محیطی قرار می گیرد. کیفیت و میزان متابولیت های یک گیاه در رویشگاه ها و مناطق مختلف تغییر می یابد که دلیل این امر نوسان فعالیت های متابولیکی گیاه در اثر عوامل مختلف محیطی است. زمانی که برخی عوامل محیطی تغییر یابند، باید موجود زنده به هر نحوی با محیط جدید سازگار شود که این سازگاری بر فرآیندهای بیوشیمیایی و فنوتیپی استوار است (امیدبیگی، ۱۳۸۸). در پی این اصل، همچنان این روند سازگاری ادامه دارد و در شرایط اقلیمی و اکولوژی متفاوت این متابولیت ها در گیاهان مختلف کم و بیش دستخوش تغییر می شوند، لذا گونه های یکسان و متفاوت این گیاهان در شرایط اقلیمی و اکولوژی خاص از نظر کمیت و کیفیت مواد موثره تیپ ها و مونه های متفاوت و متنوعی را تشکیل می دهند، که این تنوع خود منجر به تفاوت در دامنه فعالیت های دارویی و بیولوژیک نیز می شود. انعطاف پذیری ژنتیکی جمعیت های گیاهی بروز این تنوع را امکان پذیر ساخته چنان که به تدریج تحت تاثیر نیروی تکامل، در مناطق جغرافیایی مختلف جمعیت هایی از یک گونه بوجود می آیند که از نظر فعالیت های بیولوژیکی، فیزیولوژیکی، شیمیایی، بوتانیکی و نهایتاً ژنتیکی از یکدیگر متمایزند. زمانی که گیاه در ابتدا با تغییرات محیطی خاص روبرو می شود، تغییراتی در رفتار فیزیولوژیکی آن در جهت سازگاری به محیط جدید ایجاد می شود که این تغییرات معمولاً ناپایدارند ولی اگر اوضاع محیطی مذکور در محل رویش گیاه پایدار شود، نسل های بعدی در جهت سازگاری به محیط جدید انتخاب می شوند و این سازگاری به تدریج به صفات موروثی و قابل انتقال به نتاج تبدیل می شوند. اکثر عوامل محیطی ابتدا روی متابولیسم اولیه گیاه تأثیر می گذارند و متعاقباً متابولیسم ثانوی نیز تحت تأثیر قرار می گیرد که نحوه تأثیر عوامل مختلف می تواند به شکل تغییر در تناسب اندام های گیاهی، عملکرد متابولیت ها در واحد وزن خشک و نسبت اجزای متابولیت های ثانویه در گیاه باشد (برنات[۲]، ۲۰۰۸).

لذا همان طور که گفته شد جمعیت های وحشی یک گونه در شرایط اقلیمی و اکولوژی متفاوت از نظر مورفولوژی، تیپ رشدی و شیمیایی ناهمگن هستند. بنابراین برای استفاده اصولی و صنعتی از این گیاهان لازم است که هویت و ماهیت آنان از مناظر مختلف ژنتیکی، شیمیایی و تولیدی بررسی شود. اگر نیاز است یک گونه دارویی بنا به اهمیت اقتصادی و بویژه در معرض خطر قرار گرفتن جمعیت های آن گونه، به سیستم های کشاورزی وارد شود و اهلی گردد، باید در نظر داشت که اولین و مهمترین استراتژی اهلی کردن شامل بررسی دقیق جنبه های شیمیایی، ژنتیکی، اکوفیزیولوژیکی و همچنین پتانسیل تولید جمعیت های گیاهی گونه مورد نظر می باشد. شناسایی جمعیت های مختلف و گزینش افراد برتر از لحاظ خصوصیات رشدی و تیپ شیمیایی در بین جمعیت های طبیعی گیاهان دارویی اولین و مهمترین مرحله در طی اهلی کردن این گیاهان است. در مورد گیاهان دارویی باید اذعان داشت که ۷۵-۶۰ درصد ارقامی که امروزه در کشت و صنعت ها کشت و تولید می شوند از طریق روش های ساده انتخاب در بین جمعیت های وحشی یا توده های بومی بدست آمده اند که البته کارایی انتخاب به وجود و شناخت دقیق تنوع بستگی دارد (برنات، ۲۰۰۲؛ نمت[۳]، ۲۰۰۰).

بطور کلی برنامه های اولیه بهنژادی یک رقم، ایجاد یا اطلاع از میزان تنوع موجود در ارقام زراعی و خویشاوندان وحشی گونه می باشد. با توجه به ماهیت صفات ارزشمند، متخصصین به نژادی استراتژی خود را بر اساس میزان تنوع، ماهیت و وراثت پذیری صفات مورد نظر انتخاب می کنند. خاصیت ترکیب پذیری مواد ژنتیکی این فرصت را فراهم می کند تا بهنژادگر بتواند به شناسایی والد برتر در یک تلاقی پی ببرد (اهدایی، ۱۳۷۰ ؛ عبد میشانی و همکاران، ۱۳۷۸).

روش های مختلفی برای برآورد تنوع ژنتیکی[۴] در گونه های گیاهی وجود دارد که شامل صفات مورفولوژیکی و در ضمن استفاده از نشانگرهای مولکولی نیز به عنوان ابزاز قوی بسیار مناسب است. با توجه به اینکه روش های مورفولوژیکی، بیوشیمیایی و مولکولی هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود را دارند. لذا در خصوص کم و کیف استفاده آن ها برای بررسی تنوع ژنتیکی، بین محققین اختلاف نظر وجود دارد. برخی عقیده دارند که اکثر نشانگرهای مولکولی عمده تغییرات ژنومی را در قسمت های غیر رمز کننده ژنوم تعیین می کنند. بنابراین از این نظر ممکن است نتوان ارتباط مستقیم بین تنوع مولکولی و مورفولوژیکی ایجاد کرد (محمدی، ۱۳۸۵ و احمد زاده، ۱۳۸۶). بعضی دیگر معتقد هستند که تعیین تنوع فقط بر اساس صفات مورفولوژیکی اطلاعات کافی در جهت برآورد تشابهات و یا اختلافات بین ژنوتیپ ها و یا جمعیت های مختلف را ممکن است، فراهم نکند اگر چه در جای خود ارزشمند است. با این وجود استفاده داده های مورفولوژیکی، بیوشیمیایی و مولکولی می تواند توصیف و تفسیر مناسب و جامعی از تنوع بیولوژیکی ارقام، گونه ها و جنس های گیاهی را فراهم نماید (محمدی، ۱۳۸۵).

بر اساس شرایط اکو- جغرافیایی بسیار متنوع ایران، برای بسیاری از گونه های گیاهی تنوع ژنتیکی فراوانی بین ارقام بومی و خویشاوندهای وحشی آن ها وجود دارد. البته این تغییرات برای گونه های که مرکز ژنتیکی آن ها ایران می باشد، اهمیت بیشتری دارد. البته شناسایی صفاتی که در تنوع گونه هایی مختلف نقش مؤثری دارند، و تعیین ارتباط و همبستگی بین صفات و همچنین تببین ارتباط بین الگوی تنوع و پراکنش جغرافیایی برای بهنژادگران بسیار حائز اهمیت است. بنابراین تعیین روابط خویشاوندی فنتیک[۵] و فیلوژنتیک[۶] گونه‌های جنس آویشن به منظور ایجاد تلاقی بین گونه‌ای و تهیه گونه های حد واسط به منظور ایجاد ارقام تجاری ارزشمند جدید بسیار اهمیت دارد.

۱-۲- ویژگی های مورفولوژیکی

جنس آویشن[۷] (تیموس) به عنوان یکی از جنس های خانواده نعنا و زیر خانواده نپتوایده[۸] ، گیاهی چوبی، کوتاه قد، کپه­ای چند ساله با برگ­هایی واجد کناره های صاف و بدون دندانه است. در اکثر گونه­ها سطح برگ، کاسبرگ و گلبرگ­ها پوشیده از کرک­های ترشحی متراکم به رنگ­های قرمز، زرد و گاهی بی رنگ است. مجموعه گل شامل تعداد زیادی گل است که معمولاً در انتهای شاخه­ها به حالت کپه­ای قرار می­گیرند. کاسه گل دارای دو لبه کاملاً مشخص می­باشد که لبه بالایی دارای سه قسمت کوتاه و پهن و لبه پایینی دارای دو لبه کاملاً مشخص است. جنس آویشن از نظر شکل ظاهری، رنگ برگ­، رنگ گل­، روغن اسانس و ترکیبات فیتوشیمیایی بسیار متنوع است (جم­زاد، ۱۳۷۳).

[۱] Rechinger

[۲]Bernath

[۳]Nemeth

۳Genetic Diversity or Variation

[۵]Phenetic

[۶]Phylogenetic

[۷]Thymus

[۸]Nepetoideae

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق آویشن دنایی و مطالعات فیتو شیمیایی و ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی و ساختاری آن
  • تحقیق معرفی بیماری قارچ رایزوکتونیاسولانی و کنترل بیولوژیک آن و معرفی گیاه دارویی اکالیپتوس و آویشن و بابونه و رزماری
  • تحقیق اهمیت گیاهان دارویی و اسانس گیری و اسانس آویشن و خواص آن
  • تحقیق گیاه شناسی آویشن و کاربرد کودهای بیولوژیک و تاریخچه میکوریزا و فواید همزیستی میکوریزایی
  • تحقیق گیاه شناسی آویشن و مصارف آن، اسانس ها و روشهای استخراج اسانس
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.