تحقیق ویژگی های گیاه شناسی میوه ی ازگیل(کنوس) و شرایط رشد وپرورش و خواص دارویی و ترکیبات شیمیایی موجود در آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ویژگی های گیاه شناسی میوه ی ازگیل(کنوس) و شرایط رشد وپرورش و خواص دارویی و ترکیبات شیمیایی موجود در آن دارای ۲۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- میوه ی ازگیل بومی (کنوس)    ۵
۱-۲-۱- تاریخچه پیدایش میوه ی ازگیل(کنوس)    ۶
۱-۲-۲- گونه شناسی    ۷
۱-۲-۳- طبقه بندی علمی    ۷
۱-۲-۴-  ویژگی های گیاه شناسی میوه ی ازگیل(کنوس)    ۹
۱-۲-۵- شرایط رشد وپرورش میوه ی ازگیل (کنوس)    ۹
۱-۲-۶- اثر حشرات وبیماری هابرروی میوه ی ازگیل( کنوس)    ۱۰
۱-۲- ۷- ویژگی‌های میوه‌ی ازگیل (کنوس)    ۱۱
۱-۲-۸- ترکیبات شیمیایی موجود در میوه ی ازگیل( کنوس)    ۱۱
۱-۲-۹- خواص دارویی میوه‌ی ازگیل (کنوس)    ۱۳
۱-۳-مروری بر تحقیقات انجام شده    ۱۴
منابع    ۲۲

منابع

نظری، م (۱۳۹۰)، خواص میوه های خوراکی(میوه درمانی). انتشارات پیام آزادی. چاپ سیزدهم. صفحه ۳۵٫

مرتضی پور، ا (۱۳۹۰)، خواص درمانی میوه ها. چاپخانه ی مهدی. چاپ اول. صفحه۲۳٫

ولاگ، ژان، استولا، ژیری(۱۳۷۰)،. گیاهان دارویی. انتشارات ققنوس. ترجمه ساعد زمان صفحه ۴۴٫

ربرتو چیج، فرهنگ مصور گیاهان دارویی. مرکز تحقیقات طب سنتی و مفردات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران- ایران. صفحه ۱۹۶٫

Brown, G.S.; Kitchener, A.E.; McGlasson, W.B.; Barnes, S. The effects of copper and calciumfoliar sprays on cherry and apple fruit quality. Hort. 1996, 67, 219-227.

Sabrine, H.; Afif, H.; Mohamed, B.; Hamadi, B.; Maria, H. Effects of cadmium and copper onpollen germination and fruit set in pea (Pisum sativum L.). Hort. 2010, 125, 551-555.

Sharma, Y.M.; Rathore, G.S.; Jesani, J.C. Effect of soil and foliar application of zinc and copperon yield and fruit quality of seedless lemon (Citrus limon). Indian J. Agr. Sci. 1999, 69, 236-238.

Haffner, K.; Vestrheim, S. Fruit quality of strawberry cultivars. In Third International StrawberrySymposium; vanderScheer, H.A.T., Lieten, F., Dijkstr, JEdInternational Society HorticulturalScience: Veldhoven, The Netherlands, 1997; Volume 1-2, pp. 325-332.

ARABSHAHI-DELOUEE, S., UROOJ, A., (2007):Antioxidant properties of varioussolvent extracts of mulberry (Morus indica ) leaves. Food Chem.

Kishore, G.M.; Shewmaker, C. Biotechnology: Enhancing human nutrition in developing andeveloped worlds. Natl. Acad. Sci. USA 1999, 96, 5968-5972

۱-۱- مقدمه

نیاز روز افزون جامعه به غذا و رشد بی رویه جمعیت و کاهش منابع غذایی، یکی از مهمترین مسائلی است که توجه اندیشمندان و محققان را به خود معطوف داشته است در این راستا، لزوم استفاده بهینه از منابع غذایی موجود و به کارگیری روش های مطلوب نگه داری و جلوگیری از ضایعات بی رویه محصولات کشاورزی، تأمین منابع جدید غذایی، بسته بندی مناسب به منظور حفظ و بهبود کیفیت محصولات و …، از جمله مواردی است که اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست. (مهرگان، ۱۳۸۹)

علاوه بر این، رشد و توسعه جوامع و پیشرفت علوم و صنعت، سبب پیدایش عادات و سبک های نوین غذایی شده، به گونه ای که نیاز به تنوع محصولات و پیدایش فرآورده های جدید غذایی و کمک غذایی به شکل روز افزونی احساس می گردد. که طی چنددهئ اخیرارتباط انسان با محیط پیرامونش روز به روز کمتر شده است و جامعه ی امروز ما- براساس افزایش تولید کالای مصرفی استوار می باشد. کالاهایی که برای تسهیل امور زندگی طراحی شده اند اغلب به سرعت از رده خارج شده و کالاهای دیگری جایگزین آن ها می گردند. بهای این جایگزین سازی حتی اگر از دیدگاه اقتصادی قابل پذیرش باشد، از نظرزیست محیطی است. بیشترین تاثیر این روند بر بخش تولید موادغذایی است زیرا حفظ و نگه داری محصولات غذایی با توجه به رشد جمعیت  وکمبود مواد غذایی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کاربرد فراورده های غذایی طبیعی در میان غذاهای مصرفی بسیار اندک است. اکثر فراورده های غذایی مصرفی از قبیل میوه ها و سبزیجات در معرض سموم شیمیایی دافع آفات قرار می گیرند. همچنین بسیاری از این فراورده ها پیش از رسیدن چیده شده انبار- می گردند. تا با توجه به شرایط بازار در فرصت مناسب به طورمصنوعی با استفاده از فرایندهای شیمیایی خاص به مرحله ی رسیدگی و سپس به فروش برسند. تاریخ پیدایش بیماری ها در انسان قدمتی به تاریخ خلقت بشر دارد و اولین تجارب انسان در درمان بیماری ها آن هنگام آغاز گردید، که بشر به طوراتفاقی درمان خویش را در طبیعت یافت و این تجارب سینه به سینه به نسل های بعدی انتقال یافت و با فراگیری خط انسان توانست این تجارب را مکتوب نماید.(امامی، ۱۳۸۹)

موارد یاد شده تنهاگوشه ای از مشکلاتی می باشد که گریبانگیر جامعه ی بشری است. با افزایش آگاهی و شناخت نظام ها و قوانین حاکم برجهان هستی زندگی بشرهرروز رنگ تازه ای به خود می­گیرد. یکی از این قوانین شناخت خواص مواد طبیعی از جمله میوه ی کنوس و تولید فراورده های مناسب غذایی از آن می باشد. بی شک یکی از بزرگترین مزایای شناخت این میوه ی اعجاب انگیز، فراهم کردن طیف گسترده ای از روش های نوین درصنعت غذا می­باشد. با توجه به اینکه هرگیاه به تنهایی خود یک منبع دارویی آماده می باشد می توان با شناخت قابلیت های مورد نظر و تخلیص ترکیبات موثر موجود در آن، جهت مصارف دارویی و تغذیه ای و حتی اقتصادی از آن استفاده نمود. اگرچه علم در شناخت اسرار ورموز نهفته این میوه ی شگفت انگیز، هنوز درابتدای راه می باشد ولی نتایج حاصل از تحقیقات اولیه در این زمینه امیدوارکننده بوده و هر روز دانش ما را درشناخت و کاربرد این میوه ی شفابخش افزایش می دهد.(شمس اردکانی، ۱۳۸۹)

۱-۲- میوه ی ازگیل بومی (کنوس)

درخت ازگیل با نام علمی Mespilus germanica و- با نام‌های متعددی در جهان شناخته شده است. به عنوان مثال در زبان عربی با نام “زعرورمشملا” و در زبان فرانسه با نام “neflierو در زبان آلمانی “medlarو همچنین در زبان فارسی با نام “اردف” و “گیل” معروف می‌باشد. البته در گویش‌های متعدد گویش گیلکی به آن “کنوس”، در گویش مازندرانی به آن “کهندس”، در گویش گرگانی به آن “کندس”، در طالش “فتر”، در اطراف رشت به آن “ترش کونوس” و در رامیان به آن “تلس گور” گفته می‌شود (نظری،۱۳۹۰وزرگری، ۱۳۸۹).

۱-۲-۱- تاریخچه پیدایش میوه ی ازگیل(کنوس)

میوه‌ی ازگیل از نظر محل پیدایش ۳ هزار سال پیش در جنوب دریای خزر در مناطق گیلان و مازندران در ایران کشت شده است. ۷۰۰ سال پیش از میلاد به یونان برده شد و سپس از آنجا به روم رسیده است. آن گاه کاشت این میوه از طریق رومی‌ها به سراسر اروپا گسترش یافت. اما به طور قطعی می‌توان گفت که منشأ این میوه ایران می‌باشد و پراکنش میوه‌ی ازگیل در ایران در استان‌های مختلف ازجمله گلستان (بین گرگان و آزادشهر، بین بندرگز،کردکوی و زرین گل)، مازندران (رامسر، نوشهر، چابکسر، سیاه بیشه و کلاردشت)، گیلان (اسلام به خلخال- هشت پر عارلو) می‌باشد  (امامی، ۱۳۸۹).

ازگیل میوه‌ی درختی است که در فصل پاییز رشد می‌کند. ازگیل درختی است از خانواده Rosaceae  و مترادف های آن Mespilus communis Guldenst  و Pyrus germanica   وMespilus vulgaris Rchb  و Ostinia mespilus Clairv  توسط گیاه شناسان مختلف نام گذاری شده است. همانطور که در شکل (۱-۱) دیده می شود، جنس میوه‌ی ازگیل (کنوس) دو گونه دارد که گونه‌ی اول همان ازگیل معمولی با نام علمی Mespilus germanica است. این گونه بومی جنوب غربی آسیا و به طور احتمال جنوب شرق اروپا می‌باشد و گونه‌ی دیگر آن M. canescens می‌باشد که در سال ۱۹۰۰ در آمریکای شمالی کشف شده است (زرگری،۱۳۸۹).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.