تحقیق ویژگی گیاه‌شناسی آنغوزه(Ferula assa-foetida) و موارد مصرفی و خواص دارویی و روش‌های مختلف اسانس‌گیری از آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ویژگی گیاه‌شناسی آنغوزه(Ferula assa-foetida) و موارد مصرفی و خواص دارویی و روش‌های مختلف اسانس‌گیری از آن دارای ۴۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه:    ۴
۱-۲- ویژگی‌های گیاه‌شناسی تیره چتریان    ۱۰
۱-۲-۱- ویژگی گیاه‌شناسی آنغوزه(Ferula assa-foetida)    ۱۳
۱-۲-۲-پراکنش جغرافیایی:    ۱۴
۱-۲-۳-شرایط رویشی و نیازهای اکولوژیکی گیاه:    ۱۴
۱-۲-۳-۱-شرایط رویشی    ۱۴
۱-۲-۳-۲-اکولوژی:    ۱۵
۱-۲-۴-ترکیبات شیمیایی صمغ آنغوزه:    ۱۵
۱-۳- موارد مصرفی و خواص دارویی گیاه آنغوزه:    ۱۶
۱-۳-۱- آنغوزه در طب نوین    ۱۶
۱-۳-۲- آنغوزه در طب سنتی    ۱۷
۱-۴- دوره رویش:    ۱۸
۱-۵-تکثیر:    ۱۹
۱-۶- شیوه‌های بهره‌برداری:    ۱۹
۱-۷- روش‌های مختلف اسانس‌گیری    ۲۰
۱-۷-۱- تقطیر با آب    ۲۱
۱-۷-۲- تقطیر با آب و بخار    ۲۱
۱-۷-۳- تقطیر با بخار مستقیم    ۲۲
۱-۷-۴- روش آنزیمی    ۲۲
۱-۷-۵- روش فشردن در حرارت معمولی    ۲۲
۱-۷-۶- استخراج به کمک حلال    ۲۲
۱-۷-۷- استخراج به کمک گازها    ۲۳
۱-۷-۸- تقطیر تجزیه‌ای    ۲۳
۱-۷-۹- روش گاز کروماتوگرافی و جرم سنجی    ۲۳
۱-۷-۹-۱- روش کروماتوگرافی گازی    ۲۳
۱-۷-۹-۲- طیف سنج جرمی    ۲۵
۱-۸- مطالعات انجام شده بر روی گونه‌های Ferula در ایران    ۲۷
۱-۹- مطالعات انجام شده بر روی گونه‌های Ferula  در خارج از ایران    ۳۳
منابع    ۳۵

منابع

باقری، ر.، محمودی، ع.، چکشی، ب. و پورعباس، م.ح. ۱۳۹۱٫  بررسی اثر ارتفاع بر محصول دهی آنغوزه (مطالعه موردی: بشرویه، خراسان جنوبی). اولین همایش ملی بیابان، تهران، مرکز تحقیقات بین المللی بیابان دانشگاه تهران. صفحه ۱۵۴٫

باقری، م.، م. وهابی و م. بصیری. ۱۳۸۸٫ تحلیل اقتصادی مزیت نسبی تولید در مراتع دشت کاشت یونجه و گندم دیم در شهرستان فریدن استان اصفهان. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی مرتع و مرتعداری ایران. صفحه ۲۱۱٫جوادزاده، س.، م. م. مختاری.، ا. گلی. و م. پویان. ۱۳۸۵٫ معرفی گیاهان دارویی منطقه قاینات در استان خراسان جنوبی. مجله باغبانی. ۱(۳): ۱۲-۱۵٫

محمودی، ه. رهنما، ک.، عربخانی ، م.ع. ۱۳۸۹٫ بررسی اثر ضد باکتریایی اسانس و عصاره آبی گیاهان دارویی بر باکتری های عامل شانکر و لکه برگی درختان میوه هسته دار. فصلنامه گیاهان دارویی. ۹(۴)۳۶: ۳۴-۴۲٫

آذرنیوند، ح . ۱۳۸۴٫ گیاهان دارویی صنعتی و سمی مراتع ایران، جزوه درسی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران. ۲۳۰ صفحه.

مقیمی، ج. ۱۳۸۴٫ معرفی برخی گونه‌های مهم مرتعی مناسب برای توسعه و اصلاح مراتع ایران. انتشارات آرون. ۱۶۹ صفحه.

میرداودی اخوان، ح.ر. و پ. باباخانلو. ۱۳۸۰٫ شناسایی گیاهان دارویی استان مرکزی. انتشارات موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور. ۱۹۸ صفحه.

میرمحمدی میبدی، س.ع. و ب. قره یاضی. ۱۳۸۳٫ جنبه‌های فیزیولوژیک و به‌نژادی تنش شوری گیاهان. انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان. ۲۴۷ صفحه.

Venkataraghavan S and Sundareesan TP.(1981). A short note on contraceptive in Ayurveda. Journal Scientic Reserch. Pl. Med,2 (1/2): 39

Fatehi M, Farifteh. F and Fatehi-Hassanabad Z.(2004. Antispasmodic and hypotensive effects of Ferula asafoetida gum extract. Journal Ethnopharmacol. 91(4):302-321.

Fatehi M, Farifteh F, Fatehi-Hassanabad Z. (2004). Antispasmodic and hypotensive effects of Ferula asafoetida gum extract. Journal Ethnopharmacol, 2(3):228-321.

Ferrari, C., Bona feede, F., and Alessandrini, A. (1993). Rare Plants of the Emilia-Romagna Region (Northern Italia): A Data Bank and computer mapped Atlas for conservation Purpose. Biological Conservation, 64: 11-188.

Vijn JP.(1982). Carlyle and Jean Paul: their spiritual optics. John Benjamins Publishing Company.Germany: 135 – 40.

Azlan, G. J., Madzali, M. and Johari, R. (2003). Accumulation of physalin in cell and tissues of physalis minimal. L.III WOCAMP Congress on Medicinal and Aromatic Plant.

 ۱-۱-مقدمه:

منابع طبیعی یکی از پشتوانه‌ها و ثروت‌های مهم هر کشوری محسوب می‌شود (باقری و همکاران، ۱۳۸۸). در سطح مراتع علاوه بر وجود گیاهانی که در تولید علوفه برای تغذیه دام نقش دارند، گونه‌‌های با ارزش دیگری نیز وجود داشته که از جنبه‌های داروئی،‌ صنعتی، زینتی،‌ خوراکی و یا چوبی حائز اهمیت می‌باشند. کشور ایران با ۱۱ اقلیم مختلف آب و هوایی و بیش از ۸۰۰۰ گونه گیاهی حدودا ۱۴۰۰-۱۳۰۰ گونه دارویی را شامل می‌شود که بستر مناسبی برای دستیابی به گونه‌های باارزش دارویی و نادر است. از این گیاهان به عنوان مواد اولیه داروهای مختلف، مواد غذایی،‌ پاک کننده‌ها،‌ ادویه‌جات، اسانس‌ها و خوشبو کننده‌ها و فرآورده‌هایی که در صنایع گوناگون نظیر صابون‌سازی، لاستیک‌سازی، تهیه چسب، رنگرزی و غیره کاربرد دارند، بهره‌برداری می‌گردد. این محصولات اصطلاحاً فرآورده‌های فرعی مرتعی نامیده می‌شوند. در بسیاری از موارد این گیاهان اهمیت و کاربرد بیشتری از تولید علوفه دارند و در بعضی موارد جزو اقلام صادراتی کشورهای تولید کننده آن به شمار می‌روند(میرمحمدی میبدی و همکاران، ۱۳۸۳).

استفاده از گیاهان در درمان بیماری‌ها سابقه بسیار طولانی دارد و در بین ملل مختلف، مصر باستان، چینی‌ها و یونان باستان دارای سوابق زیاد در استفاده از گیاهان دارویی می‌باشند. تا حدود نیم قرن پیش گیاهان یکی از اساسی‌ترین منابع تولید دارو بودند و پس از آن با پیشرفت شیمی آلی و تلاش در جهت سنتز مولکولهای پیچیده دارویی، بیشتر مواد دارویی به طور مصنوعی تهیه گردید، اما در چند دهه اخیر با مشاهده اثرات جانبی داروهای سنتزی، نهضت بازگشت به مصرف گیاهان دارویی که به دست فراموشی سپرده شده بود، دوباره فعال شد .به طوری که قرن بیست و یکم را می‌توان قرن استفاده و مطالعه گیاهان دارویی نام نهاد. از طرفی آمار ارائه شده از سوی کشورهای تولید کننده و مصرف کننده حاکی از افزایش قابل توجه مصرف گیاهان دارویی است که این امر در حال حاضر موجب نابودی گیاهان دارویی شده است. کشور ایران از لحاظ آب و هوایی، موقعیت جغرافیایی و تنوع گیاهی فراوان و زمینه رشد گیاهان دارویی، یکی از بهترین مناطق جهان جهت تولید گیاهان دارویی محسوب می‌شود، اما استفاده صحیح از گیاهان دارویی مشروط بر وجود اطلاعات دقیق علمی است. متأسفانه، این مسئله بر اثر مرور زمان و دخالت افراد ناآگاه و سودجو منحرف گشته و افسانه‌ها و مطالب غیر واقعی به آنها اضافه شده است که باید آنها را از هم جدا نمود و این جداسازی احتیاج به افراد متخصص و صاحب‌نظر دارد تا نتایج بدست آمده مورد استفاده سودمند قرار گیرد(میرداوودی اخوان و همکاران، ۱۳۸۰) .

از دیرباز خواص گیاهان دارویی برای انسان‌ها شناخته‌ شده بوده است هر چند طب سنتی در قرن ‪ ۱۹ جایگاه خود را تا حدی در تمام دنیا به علم‌پزشکی جدید و یا به عقیده خیلی‌ها به علم پزشکی شیمیایی داد، اما صدمات وارده به بدن انسان از مواد شیمیایی داروها و اعلام خطر بسیاری از کشورها درباره مصرف زیاد داروهای شیمیایی، برآورده نشدن نتایج مورد انتظار انسان از دانش جدید در درمان عوارض ناشی از داروهای شیمیایی، به‌همراه شناخت کامل اثرات و ترکیبات گیاهی در درمان برخی بیماری‌ها باعث شد که بتدریج گرایش به سمت مواد طبیعی و گیاهی افزایش یابد. رویکرد جهانی به استفاده از گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی در صنایع دارویی، آرایشی – بهداشتی و غذایی و بدنبال آن توجه مردم، مسئولین و صنایع داخلی به استفاده از گیاهان دارویی و معطر نیاز مبرم به تحقیقات پایه‌ای و کاربردی وسیعی را در این زمینه نمایان می‌سازد.

کشور ما دارای غنی‌ترین منابع گیاهی از نظر مقدار و تنوع در سطح جهان می‌باشد و از نظر شرایط جغرافیایی و آب و هوایی هم بهترین گونه ها با بالاترین مواد موثره در اکثر نقاط کشور وجود دارند (امین، ۱۳۷۰).

هم اکنون کشورهای پیشرفته پی به ارزش گیاهان دارویی و صنعتی برده و درصدد کشت و پرورش آن‌ها در سایر کشورهای فقیر شده‌اند. شناسایی گیاهان اسانس‌دار گامی مهم برای اهلی کردن و ترویج شیوه‌های صحیح بهره‌برداری و استفاده از این گیاهان می‌باشد .بازگشت به گیاهان بازگشت به گذشته نیست بلکه نگرشی است کاملاً علمی در استفاده هر چه بیشتر از این مواد طبیعی که می‌توانند اثرات شفابخش و مطمئن‌تری از مواد صناعی داشته باشند. کشور ایران با دارا بودن اقلیم‌های حیاتی متنوع و کم‌نظیر و گونه‌های فراوان گیاهی می‌تواند در تولید و پرورش گیاهان دارویی نقش اساسی داشته باشد(صمصام شریعت، ۱۳۸۲).

۲-۱ ویژگی‌های گیاه‌شناسی تیره چتریان

تیره‌ی ازگیاهان گلدار جداگلبرگ شامل ۱۵۰ جنس و در حدود ۳۰۰۰ گونه گیاه است که عمدتا در مناطق معتدله مخصوصاً در نیمکره شمالی می‌رویند. وجود گل آذین چتری و برگ‌های غالباً مرکب ازبریدگی‌های باریک و نازک آن‌ها از سایر گیاهان بخوبی متمایز می‌سازد. به علت وجود گل آذین چتری است که این تیره، تیره چتریان نیز نامیده می‌شود.

گیاهان عموماً علفی یک یا چند ساله دارای ساقه غالبا راست یا خزنده و معمولا شیاردار می‌باشد. برگ‌های آن‌ها متناوب ساده و یا دارای پهنک منقسم به بریدگی‌های بسیار و معمولاً منتهی به دمبرگ غلافداری است که ساقه را در محل اتصال به آن فرا می‌گیرد . غالب گل‌های نر – ماده دارند ولی در بین آن‌ها گیاهان پلی گام، یک پایه یا دو پایه نیز یافت می‌شود(حیدری، ۱۳۹۰).

در پایه اشعه گل آذین چتری آن‌ها غالبا برگه‌ها(براکته) بوضع فراهم مشاهده می‌شود که مجموعاً انولوکر(Involucre) نام دارد. درانواعی از این گیاهان نیز که گل‌آذین چترمرکب دارند هریک ازشعاع‌های چتراصلی به جای آن‌که به یک گل ختم شود به یک چتر کوچک منتهی می‌گردد. در پایه هریک ازچترهای کوچک اخیر نیز غالباً انولوکری مرکب از براکته‌های کوچکتر بنام انولوسل (Involucelle) دیده می‌شود. گل‌های آن‌ها کوچک به رنگ‌های سفید یا زرد و مرکب از قطعات ۵ تائی است بطوری‌که در هر گل آن‌ها ۵ کاسبرگ، ۵ گلبرگ، ۵ پرچم و ۲ برچه مشاهده می‌گردد. ازاختصاصات دیگر گیاهان این تیره آن است که گل‌های کناری گل آذین آن‌ها ، غالبا گلبرگ‌های درشت‌تر از گیاهان دیگر دارند و این خود در جلب حشرات به سمت گل و مداخله آن‌ها درانجام عمل آمیزش تاثیر فراوان دارد(حیدری، ۱۳۹۰).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه‌شناسی گزنه و تاثیر اکوتیپ و ارتفاع و رویشگاه بر میزان متابولیت‌های ثانویه در گیاهان
  • تحقیق گیاهشناسی برنج و اهمیت عنصر فسفر در تغذیه برنج
  • تحقیق گیاه‌شناسی جو و تاثیرآبیاری با پساب فاضلاب در گیاهان
  • تحقیق گیاهشناسی اسفناج و تاثیر نیتروژن بر گیاه اسفناج
  • تحقیق گیاهشناسی لوبیا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.