تحقیق پارک علم و فناوری و کارآفرینی و اهداف و دیدگا ه آن و اهمیت کارآفرینی در اشتغال زایی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پارک علم و فناوری و کارآفرینی و اهداف و دیدگا ه آن و اهمیت کارآفرینی در اشتغال زایی دارای ۵۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
الف: بخش اول    ۶
پارک های علم و فناوری    ۶
تعریف و تاریخچه پارک های علم و فناوری    ۶
پیشینه پارک علم و فناوری    ۷
اهداف پارک علم و  فناوری    ۱۰
جایگاه پارک علم و فناوری    ۱۱
انواع پارک‌های علم و فناوری    ۱۱
ویژگی‌های اصلی پارک‌های علم و فناوری    ۱۲
خدمات ارائه شده در پارک‌های علم و فناوری    ۱۳
سابقه تاسیس پارک علم و فناوری در ایران    ۱۴
هدف اصلی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران    ۱۵
خدمات پارک علم و فناوری دانشگاه تهران    ۱۷
چشم انداز پارک علم و فناوری دانشگاه تهران    ۱۸
دیدگاه های متفاوت نسبت به پارک های علم و فناوری    ۱۸
ب: بخش دوم    ۱۹
کارآفرینی    ۱۹
مفهوم کارآفرینی و سیر تاریخی و تکاملی آن    ۱۹
تاریخچه کارآفرینی    ۲۰
اهمیت کارآفرینی    ۲۱
رویکرد ویژگی های روان شناختی کارآفرینان    ۲۱
ضرورت پرورش و آموزش کارآفرینان    ۲۲
آموزش کارآفرینی    ۲۴
نظریه آموزش کارآفرینی    ۲۵
محتوی و برنامه آموزش کارآفرینی    ۲۶
تاریخچه کارآفرینی در ایران    ۲۸
اهمیت کارآفرینی در اشتغال زایی    ۳۰
آمار فارغ التحصیلان و بیکاران در بخش کشاورزی    ۳۱
پارک های علمی و فناوری و کارآفرینی    ۳۲
قسمت دوم: پیشینه پژوهش    ۳۳
الف) پیشینه پژوهش های انجام شده در داخل کشور    ۳۳
ب) پیشینه پژوهش های انجام شده در خارج کشور    ۳۸
منابع    ۴۷

منابع

پور عزت، علی اصغر؛ قلی پور، آرین؛ ندیر خانلو، سمیرا.(۱۳۸۹). شناسایی و اولویت بندی عوامل اثرگذار در تجاری سازی دانش در دانشگاه ها. مجله توسعه کارآفرینی، دوره ۳، شماره ۷، صص ۶۶-۳۵٫

ثنائی پور، هادی. (۱۳۸۷). بررسی رابطه خدمات پارک های علم و فناوری با رشد شرکت های فناورانه محور مستقر در پارک های فناوری شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.

سلیمانی، مجید. (۱۳۹۱). بررسی پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری ایران با نگاهی بر رویکرد جهانی. رشد فناوری. فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، سال هشتم، شماره ۳۲، صص ۹-۲٫

سلیمانی، مجید؛ مرغائی زاده، حسنعلی.(۱۳۹۰). گزارش پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری کشور در سال ۱۳۹۰٫ هفته نامه خبری تحلیلی برنامه، شنبه ۹ مهرماه ۱۳۹۰، سال دهم ، شماره ۴۳۱٫

نریمانی، شهلا. (۱۳۸۹). بررسی تأثیر پارکهای علم وفناوری برمیزان کارآفرینی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.

مقدس فریمانی، شهرام؛ زمانی، غلامحسین. (۱۳۸۶). رهیافت آموزشی گزیداری برای دوره کارشناسی کشاورزی، علوم ترویج و آموزش کشاورزی، سال سوم، شماره ۱ (پیاپی ۵)، صص ۲۶-۱۱٫

باقرزاده، میترا. (۱۳۸۶). نقش دانشگاه ها در توسعه پارک های علمی و تحقیقاتی. اصفهان: انتشارات مرکز اطلاعات علوم و تکنولوژی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان.

شریف زاده، ابوالقاسم؛ حسینی، سید محمود، کلانتری؛ خلیل اسدی، علی. (۱۳۸۶). واکاوی ساز و کارها و چالش های تقویت کارکرد نظام آموزش عالی کشاورزی کشور در عرصه تحقیقات کشاورزی، علوم کشاورزی، شماره ۳۸، صص ۲۲۷-۲۴۰٫

شریف زاده، فتاح؛ رضوی، سید مصطفی؛ زاهدی، شمس السادات و نجاری، رضا. (۱۳۸۸). طراحی و تبیین الگوی عوامل موثر بر کارآفرینی دانشگاهی. مجله توسعه کارآفرینی، سال دوم، شماره۶٫

ملک پور، علی. (۱۳۸۴). زمینه ها و موانع فرهنگی توسعه کارآفرینی، مجموعه مقالات همایش ملی کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی.

حسن مرادی، نرگس. (۱۳۸۵). مدیریت کارآفرینی. موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، کرج چاپ اول.

 مقدمه

موفقیت ملت ها در دهه های آینده به میزان و چگونگی رشد و تاثیر آن ها در مناسبات علمی، پژوهشی و محصولات استراتژیک آن ها بستگی خواهد داشت. کشورها با پیشرفت مستمر در علم، فناوری و فرهنگ توانسته اند سطح استانداردها را پیوسته ارتقا دهند؛ تا آنجا که در عرصه های ملی و  فرا ملی، بازارهای گسترده جهانی را تحت تسلط خود و دانش و فناوری های نوین خود قرار داده اند. کاربردی کردن دانش و سرآمد بودن در فناوری یکی از شاخص های اصلی توسعه جوامع است. نتایج بررسی های دیده بان جهانی کارآفرینی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه حاکی از آن است که بدون توجه کافی به کارآفرینی[۱] دانش بنیان نمی توان وضعیت با ثباتی در عرضه رقابت جهانی و حضور فعال در عرصه های علمی و تجاری بین المللی داشت(کوه، وینستون، فچین و چینچ، ۲۰۰۵).

ماموریت نهایی پارک های فناوری این است که بتواند نتایج به دست آمده از پژوهش های دانشگاهی را با نیاز صنعت هماهنگ کرده و از این راه خلاء رابطه ی صنعت- دانشگاه را پر کند و این امر در نهایت منجر به تجاری سازی دانش خواهد شد. تجاری سازی؛ فراگرد تبدیل و دگرگونی دانش نظری موجود در نهادهای دانشگاهی، در قالب برخی انواع فعالیت های اقتصادی است(پور عزت و همکاران، ۱۳۸۹).

در دیدگاه جدیدی که از دانشگاه در هزا ره سوم ارایه شده است، ماموریت دانشگاه ها تنها تولید علم و دانش نیست بلکه دانشگاه ها وظیفه مهم تری نیز می توانند عهده دار شوند و آن این که در فعالیت های انتقال تکنولوژی شرکت کنند. کارآفرینی دانشگاهی از رسالت های جدید دانشگاه ها پس از رسالت های آموزش و پژوهش است(شریف زاده و همکاران، ۱۳۸۸ ).

در این راستا ایده دانشگاه کارآفرین، مقوله جدیدی است که با تغییر استراتژی دانشگاه ها از فعالیت صرفاً علمی به سمت کاربری کردن علم و فناور ی با تاکید بر تجاری سازی دانش شکل گرفته است. کاربردی کردن  تحقیقات علمی و استفاد ه از فناوری های نوین مهم ترین وظیفه ای است که بر عهده دانشگاه عصر حاضر(دانشگاه کارآفرین) قرار گرفته است و به گفته صاحب نظران بهترین مکان در انتقال فناوری های نوین به سمت صنایع و بازارهای بین المللی، دانشگاه ها هستند و از بهترین روش های دست یابی به این هدف، ایجاد پارک های فناوری است. پارک های فناوری با هدف تقویت روحیه کارآفرینی در دانشگاه ها و جوامع علمی تشکیل شده و بعنوان نهادی جهت دستیابی به توسعه همه جانبه در نظر گرفته می شود. از جمله اهداف پارک فناوری؛ تجاری سازی ایده ها و نتایج تحقیقات علمی، تشویق تشکیل و حمایت از شرکت های نوپا و فناور، اشتغال پایدار و هم چنین عملکرد فعال به عنوان حلقه واسط بین دانشگاه ها و نهادهای آموزش عالی؛ صنعت و در نهایت بازار می باشد، بطوری که هدف غایی آن ایجاد ارزش و در نهایت توسعه ملی و منطقه ای است(ثنائی پور، ۱۳۸۷).

هم چنین شرکت های جدید فناورانه محور به عنوان خروجی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، نقش کلیدی را در ارتقاء کارآفرینی و توسعه دانش محور بازی می کنند. از آنجا که یکی از اهداف آموزش عالی در هزاره سوم علاوه بر پیشرفت در زمینه دانش و فناوری، استقلال مالی و بودجه ای(ورود به بازارهای ملی و فراملی کسب و کار) و ایجاد ثروت است، از این رو پارک فناوری می تواند مرکز مهمی برای کسب درآمد دانشگاه ها محسوب شود. چرا که پارک فناوری ابزار دستیابی به دانشگاه کارآفرین است که با ارایه امکانات و خدمات مناسب روند تبدیل ایده های علمی به محصولاتی با قابلیت عرضه به بازار را تسهیل می کند. هم چنین توجه به این پدیده نوظهور می تواند راهگشای بسیاری از مسایل در سیاستگذاری ها ی مربوط به اشتغال باشد(طالبی و همکاران،۱۳۹۰).

الف: بخش اول

 پارک های علم و فناوری

تعریف و تاریخچه پارک های علم و فناوری

پارک های فناوری؛ پاسخی به نیاز دانشگاهیان کارآفرین محسوب می شود، افرادی که از یک سو تمایل به تجاری سازی ایده های فناورانه خود داشته و از دیگر سو مایلند تا ارتباط خود را با   دانشگاه ها و نهادهای آموزش عالی حفظ کنند(حسن مرادی، ۱۳۸۵).

نخستین پارکی که از سوی همگان به عنوان پارک علمی شناخته شد، پارک فناوری دانشگاه استانفورد در سال ۱۹۵۱ بود. این پارک، زائیده اندیشه های فردریک ترومن است که بعداً به پدردره سیلیکون[۲] مشهور گردید. وی برای افزایش درآمد دانشگاه و بهبود وجهه بین المللی آن، اقدام به تأسیس پارک استانفورد کرد. پارک استانفورد، اولین منطقه صنعتی است که برای جذب شرکت ها و امکانات تحقیق و توسعه در جوار یک دانشگاه طرح ریزی شده است و هم چنین اولین پارک مبتنی بر فناوری برتر در کنار یک دانشگاه است. ایده تاسیس پارک های فناوری بعدها در آمریکا و در اروپا بطور گسترده ای مورد اقتباس قرار گرفت. در سال ۱۹۵۵ هفت شرکت وارد این پارک شدند. در سال ۱۹۶۰ تعداد آن ها به ۳۲ و امروز بیش از ۱۴۰ شرکت در ۶۵۵ هکتار از اراضی این پارک به فعالیت اشتغال دارند. درآمد حاصل از اجاره زمین در این پارک در سال های گذشته منبع مالی خوبی برای دانشگاه بوده و باعث شده که این دانشگاه به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه های تحقیقاتی جهان شناخته شود. هم چنین در ارتباط با رفع نیاز صنایع، این پارک توانسته است ارتباط موثری بین دانشگاه و صنعت برقرار کند و موجبات ایجاد زایش صنعتی(از دانشگاه برای صنعت) را فراهم آورد. پارک استانفورد، منشأ شکل گیری معروف ترین منطقه فناوری جهان یعنی دره سیلیکون بوده است. با پیشرفت و توسعه شرکت های مستقر در پارک ها ی فناور ی و ارزیابی قابلیت ها و عملکرد پارک ها، از دهه ۷۰ پارک های فناور ی بعنوان قسمتی از استراتژی توسعه ملی شناخته می شدند(اوشن و همکاران، ۲۰۰۶). چرا که می توان گفت پارک های فناوری به عنوان نوشدارویی جهت غلبه بر مشکلات ملی و منطقه ای برای کاهش بیکاری، بهبود رقابت بین شرکت ها و کیفیت زندگی و هم چنین عاملی جهت ترغیب و بازسازی جامع منطقه ای که در آن فعالیت می کنند، محسوب    می شود (ناملا و همکاران[۳]، ۲۰۰۵).

تعریف انجمن بین المللی پارک های علم و فناوری این است که یک پارک فناوری، سازمانی است که بوسیله متخصصین حرفه ای اداره می شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت در جامعه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوری و افزایش قدرت رقابت در میان، شرکت هایی است که با اتکای بر علم و دانش در پارک فعالیت می کنند(شان[۴]، ۲۰۰۴).

برای دستیابی به این هدف، پارک فناوری در میان دانشگاه ها، مراکز R&D[5]، شرکت های خصوصی و بازار؛ ایجاد انگیزش کرده و جریان دانش و فناور ی را مدیریت می کند. هم چنین پارک ها، تاسیس و رشد شرکت ها ی فناور را از طریق مراکز رشد و فرآیندهای زایشی تسهیل کرده و امکاناتی با ارزش افزوده بالا، فضاهای کاری و تأسیسات مناسب و با کیفیت و زنجیره ارزشمندی از منابع را برای شرکت ها فراهم می کنند(لفستن و لیندلف[۶]،۲۰۰۲).

پیشینه پارک علم و فناوری

آمریکا:  پارک تحقیقاتی مرکزی فلوریدا: این پارک یکی از پیشرفته ترین پار کهای آمریکا محسوب می شود که تقریباً ۴۱۶ هکتار مساحت را در بر می گیرد. در این پارک ۱۳۰ شرکت مستقر هستند و نزدیک به ۹۷۵۰ نفر مشغول به کار هستند. در این پارک علاوه بر خدمات آموزشی و پژوهشی در کنار آن دارای امکانات جانبی مانند بانک، رستوران، هتل و … در محوطه داخلی پارک وجود دارد.  پارک علم و فناوری دانشگاه آریزونا: در مساحت بیش از ۵۴۴ هکتار در جنوب شرقی تاکسون آریزونا قرار دارد. همچنین قریب ۱۸۶ هزار متر مربع فضا برای توسعه فناوری های سطح بالا و آزمایشگاه های تحقیقاتی در نظر گرفته شده است. پارک علم و فناوری از شرکت IBM   در سال ۱۹۹۴ خریداری شده است و از ۲ مستاجر با ۱۲۰۰ شاغل به ۴۰ شرکت با بیش از ۷۰۰۰ شاغل افزایش یافته است. پارک سالانه قریب ۵/۲ بیلیون دلار به اقتصاد منطقه کمک می کند و یکی از بزرگترین مراکز اشتغال منطقه است.

ژاپن:  یکی از بزرگترین پارک های علمی جهان در آسیا در کشور ژاپن ایجاد شده است. احداث شهرک علمی تسوکوبا که مجموع های است از چند دانشگاه و مراکز تحقیقاتی از سال ۱۹۷۲ میلادی فعالیت خود را آغاز نمود. این شهرک که هزین های بالغ بر میلیارد دلار در برداشته است، با هدف ایجاد محیطی تحقیقاتی و جمع آوری دانشمندان به منظور استفاده بهینه از علم و فناوری و رشد و توسعه اقتصادی در این کشور احداث شده است. شهرک علمی تسوکوبا تنها شهرک تحقیقاتی کشور ژاپن محسوب  می گردد اما پار کهای علمی و مراکز رشد مختلفی از اوایل دهه ۱۹۸۰ در این کشور احداث شده است.  پارک KAZUSA  ژاپن که در سال ۱۹۸۴ در مساحت ۲۷۸ هکتار شروع به کار کرد، از نوع پار کهای دارای برنامه ریزی برای توسعه است. مؤسسات صنعتی و پژوهشی مستقر در این پارک در حوزه  فناور ی های پیشرفته از جمله زیست فناوری، فناوری اطلاعات و فناوری مواد جدید فعالیت می نمایند. تکمیل و فعال کردن این پارک در مساحت ۲۷۸ هکتاری از اهداف کوتا ه مدت اولیه پارک بوده است. در مرحله دوم ایجاد پارک، مساحتی در حدود ۱۰۰۰ هکتار، بسته به رشد شرکتهای موجود در پارک با تمام امکانات تا سال ۲۰۰۲ طراحی گردید(سلیمانی، ۱۳۹۱).

[۱] -Global Entrepreneurship Monitor (GEM)

[۲] – Silicon Valley

[۳] – Nummela, Puumalainen, Saarenketo

[۴] – Shane

[۵] – Research & Development

[۶] – Lofsten&Lindelof

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق یادگیری سازمانی (براساس ابعاد سازمان یادگیرنده) و کارآفرینی سازمانی و تعریف و ابعاد و نظریه های آن
  • تحقیق کارآفرینی و ویژگی های کارآفرینان و کارآفرینی و ابعاد فرهنگ و عوامل موثر بر قصد کارآفرینانه
  • تحقیق کارآفرینی سازمانی، مدل ها و فرآیند و موانع و محدودیت های آن و عوامل موثر بر تمایل به کارآفرینی سازمانی
  • تحقیق کارآفرینی سازمانی و مدل ها و مولفه های موانع آن و موانع کارآفرینی سازمانی از دیدگاه های مختلف
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.