تحقیق پراکنش بیماری پوسیدگی اسکلروتینایی ساقه کلزا و علائم و نحوه انتقال آلودگی و روش های کنترل آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پراکنش بیماری پوسیدگی اسکلروتینایی ساقه کلزا و علائم و نحوه انتقال آلودگی و روش های کنترل آن دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
جایگاه کلزا    ۴
جایگاه کلزا در جهان    ۴
جایگاه کلزادر ایران    ۴
مزیت های زراعی کلزا:    ۵
موارد مصرف کلزا:    ۵
ارزش تغذیه ای کلزا:    ۶
ارقام و هیبرید های کلزا:    ۶
بیماری های کلزا:    ۷
۱-۱- تاریخچه و پراکنش بیماری پوسیدگی اسکلروتینایی ساقه    ۹
۱-۲- عامل بیماری    ۱۰
۱-۳- طیف میزبانی:    ۱۶
۱-۴- علائم بیماری:    ۱۷
۱-۵- مکانیزم ایجاد بیماری:    ۱۸
۱-۶- چرخه زندگی:    ۱۹
۱-۷- نحوه انتقال آلودگی:    ۲۱
۱-۸- روش های کنترل پوسیدگی ساقه کلزا :    ۲۱
۱-۸-۱- کنترل زراعی    ۲۱
۱-۸-۲- کنترل شیمیایی:    ۲۳
۱-۸-۳- کنترل بیولوژیک:    ۲۴
۱-۹- بکارگیری ارقام مقاوم:    ۲۵
۱-۱۰- انواع مقاومت :    ۲۵
۱-۱۱- واکنش ارقام مختلف کلزا نسبت به بیماری    ۲۷
منابع    ۳۳

منابع

عزیزی، م.، سلطانی، ا.، و خاوری، س. ۱۳۷۸٫ کلزا، فیزیولوژی، زراعت، به نژادی و تکنولوژی زیستی(ترجمه). کیمبر، دی و دی. آی. مک گریکور. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. ۲۳۰صفحه.

آلیاری، ه.، شکاری، ف.،  و شکاری، ف. ۱۳۷۹٫ دانه های روغنی زراعت و فیزیولوژی. انتشارات عمیدی. ۱۸۲ صفحه.

آهون منش، ع. ۱۳۷۹٫ اصول مبارزه با بیماری های گیاهی. انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان، ۳۲۴ صفحه.

براری، ح.، زمانی زاده، ح.، ارشاد، ج.، و فروتن، ع. ۱۳۷۹٫ بررسی پراکنش پوسیدگی اسکلروتینیایی ساقه در مازندران. خلاصه مقالات چهاردهمین کنگره گیاهپزشگی ایران. اصفهان. صفحه ۲۹۵٫

عطار، ل. ۱۳۸۵٫ مطالعه تأثیر جدایه های برگریز و غیربرگریز قارچ ورتیسیلیوم عامل پژمردگی درختان زیتون روی ارقام مختلف در منطقه گرگان.  پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته بیماری شناسی گیاهی ارائه شده به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. ۸۰ صفحه.

مهرآوران، ح. ۱۳۷۶٫ کلیات بیماری شناسی گیاهی و آسیب های زیست محیطی (ترجمه ) انتشارات دانشگاه ارومیه. ۴۰۳صفحه.

وکیلی، ز. ۱۳۸۵٫ بررسی جدایه های قارچ Sclerotinia sclerotiorum و تأثیر بیماری زایی آنها روی ارقام  کلزا در استان  گلستان. پایان نامه کارشناسی ارشد ارائه شده به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. ۱۱۳ صفحه.

دلیلی، س. ع. ر.، علوی، س. و.، و عرب، غ. ۱۳۸۳٫ ارزیابی مقاومت نسبی ارقام و لاین های کلزا به بیماری پوسیدگی اسکلروتینیایی ساقه و جداسازی عامل بیماری. نهال و بذر ۲۰ – ۲۳۴ – ۲۲۵٫

Yilan, Z. 2004. Biocontrol of Sclerotinia stem rot of Canola by bacterial antagonists and study of biocontrol mechanisms involved. Master of science thesis. Winnipeg, Manitoba, Canada. University of Manitoba. Department of plant science.

Colton, B.,  Potter, T. 1999. History . Salisbury , P. A., Potter, T., McDonald, G. and Green, A.G., eds. Canola in Australia- The first 30 years. Canola Association of Australia, 1-4.

Purdy, L.H., 1979. Sclerotinia sclerotiorum: history, diseases and symptomatology, host range, geographic distribution, and impact. Phytopathology, 69: 875-880.

Purdy, L. H. and Grogan, R. C. 1954. Physiological studies of Sclerotinia sclerotiorum in liquid and agar Culture, Phytopathology 4:36-38.

Radwan, M. B., Fadel, A. M. and Mohammad, I. A. M. 2006. Biological control of Sclerotiorum rolfsii by using indigenous Trichoderma spp. Isolates from Palestine.Hebron University Research Journal. 2(2)27-47pp.

مقدمه

کلزا گیاهی یک ساله متعلق به خانواده چلیپائیان است که پنچ گونه ی Brassica napus (کلزای آرژانتینی) B. juncea (خردل هندی ) B. rapa (کلزای لهستانی یا شلغم روغنی) و B. carinata (خردل حبشی) و B. hirta (خردل سفید یا خردل زرد ) در سطح جهانی به عنوان دانه روغنی کشت می شود. از گونه های جنس براسیکا مهمترین دانه روغنی، کلزا با نام علمی B. napus است که ارقام پاییزه آن در شرایط آب وهوایی معتدل، خنک و مرطوب حداکثر عملکرد دانه را تولید می کند. در ایران ۱۰۰ درصد کشت کلزا بصورت پاییزه است (آلیاری و شکاری، ۱۳۷۹).

کلزا در زبان انگلیسی تحت عنوان، Rapeseed به آلمانی Raps در فرانسه Colza  و درفارسی نیز به همین عنوان فرانسوی نامیده می شود. کانولا  در سال ۱۹۷۸ توسط انجمن روغن گیری غرب کانادا به ثبت رسیده و امروزه نیز برای توصیف کلزایی که مقدار اسید اروسیک  آن کمتر از۲ درصد و گلوکوزینولات  آن کمتر از۳ میکرو مول است، استفاده می شود ((Yilan, 2004.

جایگاه کلزا

جایگاه کلزا در جهان

بر اساس اطالاعات سازمان خوار و بار جهانی  در سال ۱۳۸۵ چین، کانادا، هند، آلمان ،فرانسه ، انگلستان، لهستان، جمهوری چک و ایالات متحده امریکا جزو ۹ کشور اول دنیا از نظر سطح زیر کشت کلزا بوده اند. این ۹ کشور در مجموع بیش از ۷۰ درصد تولید این دانه روغنی را با حدود ۴۴ میلیون تن در اختیار دارند. در این بین کشور چین با تولید ۱۲۶۴۹۰۱۰ تن کلزا مقام اول را داراست(۲۸)

جایگاه کلزادر ایران

طرح جدید وزارت کشاورزی در تامین ۵۰% از نیازهای واقعی روغن خوراکی از محل دانه های تولیدی داخل عمدتاً با توجه به خصوصیات منحصر به فرد کلزا همانند، درصد روغن و پروتئین بالا در کنجاله به ترتیب حدود ۴۰ و۲۰ درصد، کشت و کار آسان و تطابق دوره رشدی آن با بسیاری از مناطق کشور  بر تولید کلزا استوار است که در مناطق مختلف ایران همچون استان های گلستان، مازندران، فارس، خوزستان، کرمان، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، همدان و … کشت می گردد. سطح زیر کشت، تولید و میزان عملکرد کلزا در کشور از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ در جدول زیر بیان شده است.

مزیت های زراعی کلزا:

کلزا به علت دارا بودن صفات مثبت زراعی نظیر مقاومت به سرما و کم آبی، تحمل شوری، ارزش تناوبی بالا، بی تفاوتی نسبی به بافت خاک، دارا بودن ژنوتیپ های بهاره و پائیزه، استفاده بهینه از رطوبت و بارندگی، سهولت عملیات کاشت، داشت و برداشت، هزینه کمتر تولید وسرانجام عملکرد بالای روغن آن در واحد سطح نسبت به دیگر دانه های روغنی مورد کشت در کشور برتری داشته و می تواند جهت کاشت برای اکثر استان های کشور پیشنهاد گردد. این گیاه با آستانه حرارتی پایین در تناوب گندم نقش حمایتی وسیع دارد ، آب کمتری نیاز داشته و باعث کاهش جمعیت علف های هرز می شود همچنین امکان تولید کاملا مکانیزه آن با هزینه پایین وجود دارد (احمدی و جاویدفر، ۱۳۷۷).

موارد مصرف کلزا:

کلزا طی قرن سیزدهم یا پانزدهم در اروپا کشت می شد، اما احتمالاً کشت آن در آسیا به هزاران سال قبل بر می گردد. در انگلستان کشت کلزا در مقیاس زراعی مربوط به قرن سیزدهم بوده  ودر قرن نوزدهم کشت کلزا در بیشتر مناطق اروپا گسترش یافت.در حال حاضر در ۵۳ کشور جهان  کلزا کشت     می شود که مهمترین تولیدکنندگان آن به ترتیب کشورهای چین، کانادا، هندوستان، آلمان، فرانسه و انگلستان هستند. تهیه و استفاده روغن کلزا برای مصرف بشر اولین بار در سال ۱۹۵۶ در کانادا آغاز گردید. در انگلستان کشت کلزا در مقیاس زراعی مربوط به قرن ۱۳ بوده و اگر چه قبل از این، روغن از بذور وحشی جمع آوری شده این گیاه برای ساخت صابون و صنعت روشنایی استفاده می گردید.

در سال ۱۹۷۱ رقم  Span اولین واریته با اسید اروسیک کم و سه سال بعد رقم Tower با مقدار اندک اسید اروسیک و گلوکوزینولات به عنوان اولین واریته های کانولا معرفی شدند (رودی و همکاران، ۱۳۸۲).

اولین هیبریدهای با عملکرد بالا و مقاوم به بیماری ساق سیاه  کلزا تحت عنوان هیولا ۳۰و هیولا  ۴۲ به ترتیب در سالهای ۱۹۸۸ و ۱۹۹۱ مورد استفاده قرار گرفت(Colton and Potter, 1999) .

ارزش تغذیه ای کلزا:

دانه کلزا دارای ۳۹ تا ۴۲ درصد روغن و ۳۸ تا ۴۵ درصد پروتئین در کنجاله است ارزش تغذیه ای روغن کلزا به خاطر مقدار کم اسیدهای چرب اشباع شده )کمتر از ۴ درصد) اسید پالمتیک و مقدار نسبتاً زیاد اسید های چرب غیر اشباع نظیر اسید اولئیک (۶۰ درصد(   و اسید آلفالینولنیک (۱۰درصد) است. بعد از روغن زیتون از نظر میزان اسید اولئیک در مقام دوم قرار دارد. به جز روغن سویا، کلزا تنها روغن خوراکی است که مقدار قابل توجهی اسید لینولئیک دارد. به علاوه تعادل خوبی بین مقدار اسید لینولئیک و اولئیک به نسبت) ۱به۲) وجود دارد.

روغن کلزا نظیر روغن ذرت، سویا، گلرنگ و آفتابگردان در کاهش کلسترول کل و لیپوپروتئین های دارای چگالی کم  یا کلسترول بد خون موثر است. همچنین روغن کانولا در ترکیب فسفولیپیدهای موجود در پلاکت های خون تاثیر داشته و در فعالیت پلاکت و جلوگیری ازلخته شدن خون در عروق موثر است. در حال حاضر کلزا برای مصرف روغن خوراکی انسان و همچنین به عنوان یک منبع پروتئینی مناسب برای حیوانات مورد استفاده قرار می گیرد(شهبازی، ۱۳۸۵).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.