تحقیق پرخاشگری و نظریه های آن و سبک های دلبستگی و تأثیر آن در بروز رفتارهای منفی نوجوانان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پرخاشگری و نظریه های آن و سبک های دلبستگی و تأثیر آن در بروز رفتارهای منفی نوجوانان دارای ۵۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
مفهوم پرخاشگری    ۹
نظریه های مرتبط با پرخاشگری    ۱۳
نقش خانواده درمشکلات رفتاری  و پرخاشگری نوجوانان    ۱۶
سبک های دلبستگی و انواع و تأثیر آن در بروز رفتارهای منفی نوجوانان    ۲۱
مروری بر مطالعات انجام شده    ۲۷
References:    ۴۳

منابع

– Petterson  C., Child development . new york:mc graw hill;2008

– Berger  k . S.,The developmenting childhood and adolesence, sevence edition.usa: worth publisher:2006

– Yakawa  S. ” Diminished sense of self-existence and self-reported  aggression among  Japanese students”. Psychological reports. 2002, 90(2), 634 .

Moeini SR, Bayani A, sociological approach in aggression among male and female students islamic azad university, journal sociology, 13, pp135-144, 2008

Behrozi H, Zarezadeh M, Saberi A. The relationship between spiritual intelligence and aggression in adolescent male football players. Sports psychology studies. No. 6. Pp 81-94, 2013

– Zinat motlagh  F., et al. Prevalence and factors associated with aggression among adolescents YASUJ. Journal of the health system. 2013, 9 (2): 319-312(Text in persian).

– Golchin  M.,  Aggression in adolescent and family roles. Journal of Medical Sciences University – Qazvin. In 2002. (21): 36-41(Text in persian).

. Sadock BJ, Sadock VA. Kaplan and sadock’s synopsis of psychiatry: aggression. Philadelphia, PA: Lippincott William and Wilkins; 2003

– Noury Samarin  S.; Byatyany Kh.,  GH, Saraj khorami N., Investigate the relationship between perfectionism and aggression with life satisfaction among high school students. Psychological Journal. 2013. 31. 201-219(Text in persian).

Fares E, Ramirez J, Cabrera M, Salas F, Justification of Physical and Verbal Aggression in Uruguayan Children and Adolescents, The Open Psychology Journal, 2011, 4, (Suppl 1-M5) 45-54

– Porshhryary M. Investigate the relationship between shame and anger and comparison of university students in Tehran. Journal of Psychological Studies.2006, 5( 3)., 27 –۴۲(Text in persian).

– Bell  A. C., & D’Zurilla  T. J., “Problem-solving therapy for depression: A meta-analysis”. Clinical Psychology Review, 2009.  ۲۹(۴), ۳۴۸-۳۵۳٫

– Shafie, H.; Safarinia, M., self-esteem and aggression of adolescents, Journal of Cultural Counseling and Psychotherapy,2011; 2( 6) (Text in persian)

– Bookwala ,. J. The Role of Own and Perceived Partner Attachment in Relationship Aggression, JOURNAL OF INTERPERSONAL VIOLENCE.2002 , 17 (1), 84-100

مقدمه

نوجوانی یکی از مهمترین، حساس ترین دوره های سنی و آسیب پذیرترین گروه های اجتماعی می باشد (۱ ) که در این دوره، نیاز به تعادل هیجانی و عاطفی بخصوص تعادل بین عواطف و عقل، درک ارزش وجودی خویشتن، خودآگاهی، انتخاب هدفهای واقعی در زندگی، استقلال عاطفی از خانواده، حفظ تعادل روانی و عاطفی خویشتن در مقابل عوامل فشارزای محیطی، برقراری روابط سالم با دیگران، کسب مهارتهای اجتماعی لازم در دوستیابی، شناخت زندگی سالم و موثر و چگونگی برخورداری از آن، از مهمترین نیازهای نوجوانان می باشد(۲) هال[۱] مرحله نوجوانی را چهارمین دوره رشد و تکامل انسان می داند که از سنین ۱۳ سالگی تا ۱۸-۲۰ سالگی می باشد (۳) در این دوره فرد به بلوغ می رسد، در پی کشف هویت خود است و به دنبال استقلال و جدایی از وابستگی های دوره کودکی است. در این مرحله نوجوان علاوه بر اینکه با تغییرات بیولوژیکی، شناختی و رشد جنسی روبه رو است، بایستی خود را با انتظارات والدین، مدرسه و گروه همسالان که با سرعت تغیر می کنند، سازگار کند) ۴). نوجوانان، قشر مهمی از هرم جمعیتی جهان می باشند که بیش از یک پنجم از کل جمعیت جهان را تشکیل می دهندو ۸۴% از آنان در جوامع در حال توسعه زندگی می کنند(۵).نوجوانی از مهمترین مراحل رشد و تکامل انسان می باشد که ویژگی های رشدی آن می تواند زمینه ساز بروز پرخاشگری [۲]، انواع اختلالات رفتاری،بزهکاری وسوء مصرف مواد باشد(۷).

تأثیر مشکلات رفتاری بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی و همچنین بررسی عواملی چون جنسیت، ویژگی های شخصیتی، اجتماعی، اقتصادی و عوامل شناختی در بروز اختلال های رفتاری از جمله رفتار پرخاشگرانه در دوران نوجوانی مورد توجه پژوهشگران بوده است(۸).

نوجوانی یک دگرگونی جسمانی،روانی،شناختی و نیز تغیر در الزامات اجتماعی است. یکی از عواطف متداول در بین نوجوانان خشم[۳] است که بر اثر برخورد نوجوان به مانعی که بر سر راه هدف او قرار می گیرد ، حاصل می شودوبه پرخاشگری که یک واکنش عمومی به ناکامی است منجرمیگردد. به طورکلی نوجوانان دراین دوران حساس می شوند، هیجان های شدید دارند، به دنبال احساس عدم اطمینان و تنش ،ناسازگاری و پرخاشگری در آنان دیده می شود. پرخاشگری در دوره نوجوانی جلوه های مشهودتر و مسئله ساز تری را نشان می دهد. شایع ترین و بیشترین میزان پرخاشگری در دوره نوجوانی و جوانی به وجود می آید که ممکن است از طریق کلامی[۴] ، فیزیکی[۵] ، آزار دیگران، تخریب، صدمه زدن به اشیا و یا اشخاص و مانند آن ، جلوه ها و نمودهای خود را ظاهر سازد (۹).

همه روزه در مدارس نوجوانانی مشاهده می شوند که به علت زد و خورد، دعوا و رفتارهای پرخاشگرانه تنبیه انضباطی می شوند و با عکس العمل اولیای آن مدارس ،مواجه می گردند.نوجوانان پرخاشگر معمولا قدرت مهار رفتار خود را ندارند و رسوم و اخلاق جامعه ای را که در آن زندگی می کنند زیر پا می گذارندودر اغلب موارد والدین و اولیای مدارس با آنها درگیری پیدا می کنند و حرکات آنها گاهی به حدی باعث آزار و اذیت اطرافیان میشود که به اخراج آنها از مدرسه می انجامد( ۱۰).

امروزه پرخاشگری به عنوان یک معضل بزرگ جهانی در نظر گرفته شده و  ریشه بسیاری از جرایم، نابسامانی ها، انحرافات و حتی جنگ ها و همچنین آثار مخرب[۶] روانی[۷] و جسمانی[۸] آن در سطوح فردی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است (۱۱).

پرخاشگری دوران کودکی عامل پیش بینی کننده بزهکاری، افسردگی، افت تحصیلی و سوء مصرف مواد در سنین بالاتر است (۱۲).  پژوهش ها نشان داده است که نوجوانان پرخاشگر در مدیریت خشم و درک دیدگاههای طرف مقابل ضعیف هستند (۱۳). نوجوانان در مقایسه با همسالان غیر پرخاشگر خود، پاسخ های نامناسب و پرخاشگرانه تری نسبت به مسائل اجتماعی بروز می دهند و برای حل مسائل راه حل های بسیار پرخاشگرانه را انتخاب می کنند (۱۴). مطالعات داخلی وخارجی، شیوع پرخاشگری در کودکان و نوجوانان را متفاوت و از  ۸-۲۰درصد گزارش کردند (۱۵ و۱۶ و ۱۷) عدم کنترل پرخاشگری سبب بروز عوارض جسمی، اجتماعی و روانی نوجوان می شود. و پیش بینی کننده استفاده از مواد و الکل، کشیدن سیگار، سازگاری کم در مدرسه، اخراج از مدرسه  ، احساس درماندگی، ناسازگاری اجتماعی، تنهایی، بی توجهی به حقوق و خواسته دیگران، زخم معده، اختلال فشار خون و افسردگی می گردد  (۱۸).

نوشتار حاضر به بررسی پرخاشگری و سبکهای دلبستگی می می پردازد. ابتدا مفهوم پرخاشگری ونظریه های مرتبط با آن،  و علل پرخاشگری و عوامل مؤثر در بروز آن شرح داده می­شود . سپس  به نقش خانواده درمشکلات رفتاری  و پرخاشگری نوجوانان ، انواع سبک های دلبستگی و تأثیر آن در بروز رفتارهای منفی نوجوانان پرداخته می شود .

مفهوم پرخاشگری

 پرخاشگرى از جمله مسائل عمده و با اهمیتى است که انسان‏ها از گذشته ‏هاى دور تاکنون به صورت گسترده‏اى با آن سر و کار داشته و دارند. نگاهى گذرا به آمار خیره کننده و روزافزون جنایات و درگیرى‏هایى که در جوامع انسانى به وقوع مى‏پیوندد ، بخش عمده‏اى از آن‏ها ناشى از رفتارهاى پرخاشگرانه است (۱۱). پرخاشگری به یکی از مشکلات رفتاری بسیار جدی و نگران کننده در نوجوانی تبدیل شده است (۲۸). در مراحل رشد انسان از کودکی تا سالمندی بیشترین رفتار پرخاشگرانه در مرحله نوجوانی سن بلوغ دیده می شود (۱۳).  اهمیت بررسی پرخاشگری در دوره نوجوانی بدین سبب است که نوجوانی یکی از مهم ترین مراحل زندگی انسان در گستره عمر آدمی محسوب می شود و آخرین مرحله تحول شناختی و گذر از مرحله «دیگر پیروی » به دوره «خود پیروی » است، که نوجوان به هویت و فردیت خویش دست می یابد و آینده خود را بنا می کند(۱). از این رو، شناخت این دوره از زندگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این تغییرات بدنی و روانی که در سنین نوجوانی اتفاق می افتد تعادل روحی نوجوانی را به هم زده و ناسازگاری هایی مثل پرخاشگری در او دیده می شود (۴۱). نوجوانی برزخ میان کودکی و بزرگسالی یا دوره‌ای انتقالی است که طی آن فرد فضای روحی کودکی را ترک می‌کند و وارد مرحله دیگری می‌شود. این انتقال و گذار، خود بخود می تواند منبع تنش و اضطراب برای آنها باشد. در این مرحله نوجوان علاوه بر اینکه با تغییرات بیولوژیکی[۱]، شناختی و رشد جنسی روبه‌رو است، بایستی خود را با انتظارات والدین، مدرسه و گروه همسالان که با سرعت تغییر می‌کنند نیز ‌سازگار کند(۴۲). در کنار ترس از خودکشی و سوء مصرف مواد، پرخاشگری در نوجوانان یکی از مهمترین نگرانی‌های والدین است. بر این اساس واضح است که مهمترین دوره ای که باید پرخاشگری در آن بررسی شود، دوره نوجوانی است. در معنای عام، از پرخاشگری جهت بیان کردن مفهوم بسیاری از انواع رفتارها استفاده می‌شود. از جمله: بدخلقی، بحث و مشاجره کردن، زورگویی، خراب کردن لوازم شخصی و بی‌رحمی نسبت به حیوانات و همچنین دعوا کردن. اما علیرغم اینکه لغت پرخاشگری در زندگی روزمره بسیار به کار      می رود، در مورد معنی دقیق و علت های آن توافق زیادی وجود ندارد. بنابراین ارائه یک تعریف جامع و دقیق از آن تقریبا غیر ممکن است (۴۳).   پرخاشگری به معنای حمله کردن و یا نزدیک شدن به چیزی است. این اصطلاح برچسبی است که دارای « معانی چندگانه است[۲]» و می توان آن را از ابعاد مختلف بررسی کرد(۴۴).

در تعاریف متعدد، پرخاشگری توأم با حمله تلقی می شود که در بر گیرنده هر گونه رفتاری است که در آن، قصد وارد کردن آسیب جسمانی و روانی به فرد دیگر وجود دارد ، و یا هر گونه رفتار مخرب تنبیهی نسبت به افراد و اشیاء تحت عنوان پرخاشگری خوانده می شود. در معمولی ترین تعریفی که از پرخاشگری وجود دارد، پرخاشگری به عنوان یک رفتار هدفمند در نظر گرفته می شود که با وارد کردن آسیب به شخص دیگر، یا کسب امتیازاتی از سوی شخص دیگر همراه است. تعاریف متعدد دیگری نیز در باره پرخاشگری ارائه شده است که هر یک از دیدگاه نظری خاص خود نشأت گرفته اند. برخی پرخاشگری را واکنشی غریزی به ناکامی دانسته اند (۱۲) و برخی دیگر پرخاشگری را هر نوع رفتاری تعریف می کنند که به دیگری آسیب وارد می سازد(۴۵). برکوویتز[۳] با تعریف پرخاشگری به عنوان ایراد آسیب عمدی به دیگری، می افزاید این آسیب ممکن است روانی و یا فیزیکی باشد.  البته اختلاف نظرهای زیادی درباره­ی هدفمند بودن یا نبودن پرخاشگری وجود دارد. بسیاری از نویسندگان وجود قصد و نیت را در وارد کردن آسیب به فرد دیگر مسلم می پندارند (۴۶). اما بندورا[۴] اذعان می دارد که جنبه ی اساسی پرخاشگری اثرات مخرب و آسیب زای آن است و هدف نهایی پرخاشگری ضرورتا” وارد کردن آسیب به فرد دیگر نیست (۴۷).  پرخاشگری دو جنبه متفاوت دارد ،

Biological

۱-Omnibus

۲-Berkowitz

۳-  Bandura

۱٫Hall

۲٫Aggression

۳٫Anger

۱٫Verbal

۲٫Physical

۳٫Destructive

۴٫Psychological

۵٫Physical

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق پرخاشگری و استرس والدینی و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق تعارضات زناشویی، اعتماد به نفس، پرخاشگری و سلامت روان و نظریه ها و دیدگاه ها ی آن
  • تحقیق سلامت روان و نظریه های آن و پرخاشگری و عوامل موثر برآن و نقاشی و نقاشی درمانی
  • تحقیق رفتار های نابهنجار و پر خاشگری و انواع پرخاشگری در ورزش و پرخاشگری در فوتبال و نظریه های مربوط به پرخاشگری
  • تحقیق مفهوم ابهام نقش در سازمان و ورزش و ارتباط آن با پرخاشگری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.