تحقیق پلان نامتقارن و صنعت ساختمان و رشد کلان شهر ها در ارتفاع و ساز و کار و شرایط ساختن سازه های نیمه مرتفع و یا مرتفع در ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پلان نامتقارن و صنعت ساختمان و رشد کلان شهر ها در ارتفاع و ساز و کار و شرایط ساختن سازه های نیمه مرتفع و یا مرتفع در ایران دارای ۳۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۴
۱-۲-اهمیت بررسی پلان های نامتقارن    ۵
۱-۳-صنعت ساختمان و پیشرفت این صنعت    ۵
۱-۴-اهمیت استفاده از سازه های بتنی    ۶
۱-۵-تعریف اصطلاحات و واژه ها    ۷
۱-۵-۱-برش منفی در دیوار برشی    ۷
۱-۵-۲-ساختمان مرتفع و نیمه مرتفع    ۷
۱-۵-۳-تغییر مکان نسبی طبقه    ۹
۱-۵-۴-مرکز سختی    ۹
۱-۵-۵-ساختمان منظم و نامنظم    ۹
۱-۵-۵-۱-ساختمان منظم    ۹
۱-۵-۵-۲-ساختمان نامنظم    ۱۰
۱-۶- روش تحلیل طیفی    ۱۰
۱-۷- روش تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی    ۱۰
۱-۸-دیوار برشی    ۱۱
۱-۹- سوابق قانونی بلند مرتبه سازی در ایران    ۱۳
۱-۱۰- دیوار برشی در پلان نامتقارن    ۱۶
۱-۱۱- پیش نیازهای آیین نامه ای طراحی ساختمان با پلان نامتقارن    ۱۹
۱-۱۲- بتن در ساختمان های بلند و نیمه مرتفع    ۲۰
۱-۱۲-۱-پیشرفت در قالب بندی بتن    ۲۰
۱-۱۲-۲-پیشرفت در تحویل بتن    ۲۱
۱-۱۲-۳-پیشرفت در تکنولوژی بتن    ۲۱
۱-۱۳-پیشرفت در سیستم های سازه ای    ۲۴
۱-۱۴-پیچش در سازه های نامنظم    ۲۶
۱-۱۵-قطع دیوارهای برشی و علت آن    ۲۷
۱-۱۶-خلاصهی تحقیقات پیشین در رابطه با چیدمان دیوارهای برشی    ۲۸
منابع و ماخذ    ۳۲

منابع

و.گ.شولر، ترجمه حجت الله عادی. سازه های ساختمان های بلند. ۱۳۷۶ .

شاکری، بلند مرتبه سازی . پاسخی برای کاهش مناطق متراکم و فرسوده شهری.

ف.آبادی. پیشینه ساختمان های بلند در ایران، ۱۳۷۴ .

مرتضایی. بررسی رفتار اشکال مختلف دیوار برشی در ساختمان های نامنظم بتن آرمه. ۱۳۹۰ .

خاتمی و خیر الدین. مقایسه رفتار خطی و غیر خطی دیوارهای برشی بالدار U شکل و Z شکل، ششمین کنگره ملی مهندسی عمران.

سلطانی. ظوابط و مقررات بلند مرتبه سازی در ایران، نخستین همایش ملی ساختمان های بلند در ایران

تابناک. ۱/۱۲/۱۳۹۰

خیرالدین و مرتضایی. بررسی رفتار خطی و غیر خطی دیوارهای برشی. ۱۳۸۲ .

ب.ا.اسمیت، ترجمه دکتر حسن حاجی کاظمی. آنالیز و طراحی سازه های بلند.دانشگاه فردوسی مشهد. ۱۹۹۶ .

نشریه ۱۱۲ . دستور العمل اجرایی محافظت ساختمان ها در برابر آتش سوزی

مقررات ملی ساختمان. حفاظت ساختمان ها در برابر حریق. ۱۳۸۰ .

H. Bachmann . Seismic Conceptual Design of Buildings- Basic Principles for Engineers, architects, Building Owners, and Authorities, Swiss Agency for Development and Cooperation, Bwg, Biel, 2002.

A. Shamsai , L. Rahemi, K. Rahmani & S. Peroti. Arrangements of Shear walls in Control of Lateral Displacement of  Concrete Frames ,  World  Applied Sciences Journal 17. 2012.

R. Park , T. Pauly. Reinforced Concrete Structures, John Wiely & Sons.Inc, 1975.

R. Hejal, A. Chopra. Earthquake Response of Torsionally- Coupled Buildings, University of California at Berkeley. 1987.

 ۱-۱-مقدمه

در سالهای اخیر رفتار سازه ها تحت نیروی زلزله بسیار مورد توجه قرار گرفته است و همواره محققان کوشید اند که طراحی خود را به گونه ای انجام دهند که سازه طراحی شده در هنگام زلزله رفتار مناسبی از خود نشان دهد. اگرچه در زلزله های اخیر سازه های طراحی شده بر اساس ضوابط معمول طراحی، در حفظ ایمنی افراد مناسب عمل کرده اند، اما دامنه خرابی های ایجاد شده در سازه ها و خسارت اقتصادی وارده بسیار گسترده و خارج از انتظار بوده است.  امروزه به خوبی مشخص شده است که سازه های طراحی شده بر اساس ضوابط آیین نامه های موجود، در برابر زلزله های شدید ( که سازه تا حد زیادی وارد محدوده غیر الاستیک میشود) ، متحمل خسارت سنگین خواهند شد.

در سال های اخیر تلاشهای زیادی برای ارزیابی پاسخ لرزه ای سازه های نامتقارن و خصوصا پاسخ پیچشی آنها انجام شده است. سازه های نامتقارن ویژگی های خاصی در محدوده غیر خطی دارند که سبب شده پیش بینی رفتار آنها در زمان زلزله پیچیده باشد. بررسی عملکرد ساختمانها در زلزله های گذشته نشان می دهد که معمولا ساختمان های نامتقارن نسبت به ساختمان های متقارن در برابر زلزله آسیب پذیرترند. ساختمان های نامتقارن را به طور کلی سازه های نامتقارن در پلان و ارتفاع تقسیم بندی کرد. روش تحلیل پوش آور معمولی، توانایی تخمین پاسخ لرزه ای کلی ساختمان های با ارتفاع کم و متوسط را با دقت خوبی داراست اما در تخمین پاسخ ساختمان های بلند و همچنین نامنظم که مرکز جرم و مرکز سختی بر هم منطبق نمیباشند و منجر به پیچش در سازه می شود و با در نظر گرفتن اثرات مدهای بالاتر، این سازه ها از دقت چندانی برخوردار نبوده ودر برخی موارد به نتایج گمراه کننده ای می انجامد.

در این مقاله به اهمیت مطالعه موضوعات پلان نامتقارن، صنعت ساختمان و رشد کلان شهر ها در ارتفاع می پردازیم.و در ادامه به ساز و کار و شرایطی که در جهت ساختن سازه های نیمه مرتفع و یا مرتفع در ایران وجود دارد اشاراتی خواهد شد.

۱-۲-اهمیت بررسی پلان های نامتقارن

گاهی شرایط محیطی و منطقه ای سازه ای را مجبور به داشتن پلانی نامتقارن میکند. در سالهای اخیر تلاشهای زیادی برای ارزیابی پاسخ لرزه ای سازه های نامتقارن و خصوصا پاسخ پیچشی آنها انجام شده است. سازه های نامتقارن ویژگی های خاصی در محدوده غیرخطی دارند که سبب شده است پیش بینی رفتار آنها در زمان زلزله پیچیده باشد. همچنین بررسی عملکرد ساختمانها در زلزله های گذشته نشان میدهد که معمولا ساختمان های نامتقارن نسبت به ساختمان های متقارن در برابر زلزله آسیب پذیرترند. رفتارهای مختلف هر قسمت سازه، عدم تناسب در پخش بارهای جانبی و تمرکز تنش در اجزاء سازه ای از عوامل مهم افزایش آسیب در ساختمان های نامنظم است.ساختمان های نامتقارن را به طور کلی سازه های نامتقارن در پلان و ارتفاع تقسیم بندی کرد. سیستم دیوار بررشی یکی از متداول ترین سیستم های مقاوم جانبی در ساختمان های بلند مرتبه و با ارتفاع متوسط است. دیوار های برشی در ساختمان های بتن آرمه، با ایجاد سختی زیاد، نقش مهمی در جذب برش وارده دارند. تغییر مکان سازه هایی با دیوار برشی به نسبت سیستم مقاوم قاب خمشی کمتر بوده و ایمنی بیشتری را ایجاد مینماید.شکل این دیوار، در عین اقتصادی بودن، اجرای ساده و قرارگیری بجا در طرحهای معماری را میطلبد. اشکال مختلف دیوارهای برشی و نوع جانمایی آنها، توان مقابله با نیروی زلزله و کمک به پخش منظم سختی در این گونه سازه ها به روند پاسخگویی منطقی و قابل پیش بینی تر کمک میکند.  مطالعات بسیاری در رابطه با طراحی و آنالیز دیوارهای برشی پیش از این انجام شده است، با این وجود تصمیم گیری در مورد محل دیوار برشی در سازه های با ارتفاع متوسط بخصوص در ساختمان هایی با پلان های نامنظم چندان مورد بحث قرار نگرفته است.

۱-۳-صنعت ساختمان و پیشرفت این صنعت

صنعت ساختمان نقش اساسی را در رشد اقتصادی کشور های در حال توسعه و کمتر صنعتی شده بازی میکند.صنعت ساخت همچنین در نیل به اهداف ملی و بر طرف نمودن نیازهای اجتماعی نقش بسیار پر رنگی بازی میکند. به گزارش اکونیوز، به گفته کارشناسان و تحقیقات صورت گرفته در خصوص رشد هندسی پایتخت های جهان، تهران با تنها ۲ درصد ساختمان های بلندتر از ۹ طبقه، کمترین تعداد ساختمان های بلند مرتبه را داراست و میزان ۹۸ درصد ساختمان ها کمتر از ۹ طبقه هستند و همین امر موجب شده که تهران از نظر ارتفاعی کوتاهترین پایتخت جهان محسوب شود و این در حالی است که به عقیده کارشناسان شهری رشد افقی شهرها هزینه هایی اضافی را برای نگهداری به مدیران شهری تحمیل میکند و همین پراکندگی تراکم نیاز به امکانات خدماتی زیادی را به وجود می آورد و مسئولان مجبورند مبالغ بیشتری را نسبت به زمانی که شهر در ارتفاع توسعه می یابد برای ارائه خدمات هزینه کنند.

۱-۴-اهمیت استفاده از سازه های بتنی

تاریخچه ساختمان های بتنی مرتفع و نیمه مرتفع به اوایل قرن بیستم بر میگردد. ساختمان اینگالس[۱] در اوهایو، سینسیناتی آمریکا[۲]، اولین ساختمان بلند ۱۵ طبقه ای از بتن بود که در سال ۱۹۰۳ توسط آقای التزنر[۳] در حالی که بسیاری بر این باور بودند که طرح او به شکست منجر میشود، ساخته شد. چند سال بعد در یک آتش سوزی مهیب، تعداد زیادی از ساختمان های فلزی در اثر حرارت زیاد خراب شدند، ولی بتن خود را به عنوان یک مصالح مقاوم در برابر آتش سوزی به اثبات رساند. التزنر در مقاله ای، تعدادa دیگری از مزایای بتن در برابر فولاد را نام برده است که از آن جمله میتوان به نکات زیر اشاره کرد:]۱[

ارزانی قابل ملاحضه بتن نسبت به فولاد

استفاده از فولاد نیاز به ماشین آلات، کارگاه ها و سرمایه گذاری زیادی برای راه اندازی کارخانه فولاد دارد.

هزینه حمل و نقل برای فولاد نسبت به بتن بیشتر است.

عمده تغییرات تکنیکی در ساخت های بتنی در نیمه اول قرن بیستم اتفاق افتاد. پیشرفت هایی در زمینه های قاب بندی، مخلوط کردن بتن، تکنیک های پمپ کردن و انواع افزودنی ها جهت ارتقاء کیفیت آن، همگی در تسهیل استفاده از بتن در ساختمان های بلند موثر بودند، تا اینکه امروزه بتن به عنوان مصالح سازه ای برای ساخت ساختمان های بلند و آسمان خراش ها در مالزی، چین و آمریکا و۰۰۰ استفاده میشود].۲[

۱-۵-تعریف اصطلاحات و واژه ها

در این مطالعه اصطلاحات و واژه هایی مورد استفاده قرار گرفته اند که مفید است در اینجا تعریف شوند.

۱-۵-۱-برش منفی در دیوار برشی

در ساختمان های بلند اندرکنش بین قاب و دیوار مورد توجه قرار میگیرد. زیرا تغییر مکان دیوار در مود خمشی با تحدب در جهت باد، دارای حداکثر شیب در بالای سازه است، در حالی که تغییرمکان قاب در مد برشی و با تقعر در جهت وزش باد، دارای حداکثر شیب در پای سازه است. هنگامی که قاب و دیوار توسط اعضای اتصالی با انتهای مفصلی به یکدیگر وصل شوند و تحت بار افقی قرار گیرند، تغییر مکان پایین سازه به صورت خمشی و تغییر مکان بالای سازه به صورت برشی خواهد بود. در بالای سازه که برش خارجی صفر است،قاب تحت اثر برش مثبت قابل ملاحضه ای قرار دارد. این برش، توسط برش منفی بالای دیوار، از طریق نیروی اندرکنش متمرکز بین قاب و دیوار خنثی می شود.]۳[

   Ingalls. [1]

Cincinati, ohio.[2]

 A.O.Elzner.[3]

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.