تحقیق پلیمرهای قالب مولکولی و انواع روشهای تولید پلیمرهای قالبی و اهمیت و کاربردهای آنها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پلیمرهای قالب مولکولی و انواع روشهای تولید پلیمرهای قالبی و اهمیت و کاربردهای آنها  دارای ۳۵ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- پلیمرهای قالب مولکولی یا یونی    ۵
۱-۲- تاریخچه    ۶
۱-۳- برهمکنش‎های پلیمر- مولکول الگو    ۷
۱-۳-۱- قالب‎زنی کووالانسی    ۷
۱-۳-۲- پلیمریزاسیون قالب‎زنی غیرکووالانسی    ۱۰
۱-۳-۳- برهمکنش شبه کووالانسی    ۱۰
۱-۴- بافت پلیمر    ۱۰
۱-۵- پلیمرهای قالب یونی    ۱۱
۱-۶- مزایای پلیمرهای قالبی نسبت به جاذبهای متداول استخراج فاز جامد    ۱۳
۱-۷- انواع روشهای تولید پلیمرهای قالبی    ۱۳
۱-۷-۱- مولکول الگو    ۱۳
۱-۷-۲- مونومر عاملی    ۱۴
۱-۷-۳- لیگاند    ۱۷
۱-۷-۴- آغازگر    ۱۷
۱-۷-۵- مونومر اتصال دهنده عرضی    ۱۸
۱-۸- شرایط پلیمریزاسیون    ۱۸
۱-۹- روشهای پلیمریزاسیون    ۱۹
۱-۹-۱- پلیمرهای تراکمی    ۱۹
۱-۹-۲- واکنشهای پلیمریزاسیون زنجیرهای    ۱۹
۱-۹-۲-۱- پلیمریزاسیون تودهای    ۲۱
۱-۹-۲-۲- روش پلیمریزاسیون محلولی    ۲۳
۱-۹-۲-۳-  پلیمریزاسیون تعلیقی (سوسپانسیونی)    ۲۴
۱-۹-۲-۴- روش پلیمریزاسیون امولسیونی    ۲۴
۱-۹-۲-۵- پلیمریزاسیون تهنشینی (رسوبی)    ۲۵
۱-۱۰- اهمیت و کاربردهای پلیمرهای قالبی    ۲۵
۱-۱۰-۱- جداسازی    ۲۶
۱-۱۰-۲- ساخت غشاء    ۲۷
۱-۱۰-۳- ساخت حسگر یا الکترود    ۲۸
۱-۱۰-۴- گیرنده های مصنوعی    ۲۹
۱-۱۰-۵- کاتالیستها    ۲۹
۱-۱۱- عنصر نیکل[۴۱]    ۳۰
۱-۱۲- مروری بر کارهای گذشته    ۳۱
منابع:    ۳۴

منابع:

[۱] W. Zhihua, L. Xiaole, Y. Jianming, Q. Yaxin, L. Xiaoquan, Electrochim. Acta. 58 (2011) 750.

[۲] C. He, Y. Long, J. Pan, K. Liu, J. Biochem. Biophys. Methods. 70 (2007) 133

[۳] L. Q. Lin, J. Zhang, Q. Fu, L. C. He, Y. C. Li, Anal. Chim. Acta. 561 (2006) 178.

[۴] I. L. Garc, N. Campillo, I. A. Jerez, M. H. Cordoba, Spectrochim. Acta B. 58 (2003) 1715.

[۵] F. H. Dickey, J. Phys. Chem. 59)1955(695.

[۶] R. Curti, U. Colombo, J. Am. Chem. Soc. 74 (1952) 2961.

[۷] G. wullf, A. Sarahan, K. Zabrocki, Angew. Chem. Int. Ed. Eng.11 (1972) 341.

[۸] L. Andersson, B. Sellergren, K. Mosbakh, Tetrahedrom. Lett. 15 (1984) 45.

[۹] G. wullf, A. Sarahan, K. Zabrocki, Tetrahedrom. Lett. 44 (1972) 4329.

[۱۰] A. L. Jekins, O. M. Murryay, Anal. Chem. 71 (1991) 373.

[۱۱] R. Arshady, K. Mosbach, Makromol. Chem. 182 (1981) 163.

[۱۲] K. J. Shea, D. Y. Ssaki, J. Am. Chem. Soc. 113 (1991) 4109.

[۱۳] A. Koper, M. Grabarczyk, J. Electroanal. Chem.663 (2011) 67.

[۱۴] G. Wulff, R. Schonfeld, Adv. Matls. 10 (1998) 957.

[۱۵] C. Yu, O. Ramstrom, K. Mosbach, Anal. Lett. 30 (1997) 2123.

[۱۶] E. Mladenova, I. Dakova, I. Karadjova, M. Karadjov, Microchem. J. 101 (2012) 59.

[۱۷] J. L. Manzoori, H. Abdolmohammad-Zadeh, M. Amjadi, Microchim. Acta 159 (2007) 71.

[۱۸] N. Dalalli, N. Javadi, Y. Kumaragrawal, Turk. J. Chem. 32 (2008) 561.

[۱۹] M. Shamsipur, A. Besharati, React. Funct. Polym. 71 (2011) 131.

 ۱-۱- پلیمرهای قالب مولکولی یا یونی[۱]

پلیمر قالب مولکولی[۲] یا یونی، از موضوعات تحقیقاتی مهم یک دهه اخیر محسوب می­شوند. این مواد که به آن­ها آنتی­بادی­های مصنوعی هم گفته می­شود، به گونه­ای ساخته می­شوند که با توجه به ویژگی­های مولکولی مواد، به شکل قالب آن­ها در آمده و فقط ماده موردنظر را جذب می­کنند و به همین علت هم پلیمر قالب مولکولی نام گرفته­اند. ویژگی­های استثنایی این مواد آن­ها را برای استفاده در حسگرهای شیمیایی، داروسازی، جداسازی مواد و اندازه­گیری دارو مناسب کرده است. این پلیمرها شیوه جالبی برای تقلید از شناسایی مولکولی طبیعی است که با تهیه محل­های شناسایی مصنوعی با گزینش­پذیری بالا برای آنالیت­های مورد نظر تحقق می­یابد در این روش آنالیت هدف به عنوان یک گونه پیشران[۳] عمل کرده و با منومرهای عاملی از طریق پیوند کوالانسی[۴] یا غیرکوالانسی[۵]، در جریان فرایند تشکیل پلیمر، مرتبط می­شود. پلیمرهای با حفره­ی ریز حاصل، دارای محل­های شناسایی هستند که به دلیل شکل و آرایش گروه­های عاملی، از تمایل بالایی برای مولکول مورد نظر برخوداراند. برگزیدگی و تمایل­های بدست آمده از فرآیند قالب­زنی مولکولی، به برگزیدگی و تمایل­های عناصر شناسایی زیستی، نظیر پادتن­ها نزدیک است. تکنولوژی قالب مولکولی در خلال چند سال گذشته به عنوان جایگزینی مناسب برای انواع روش­های تجزیه­ای مبتنی بر عناصر تشخیص دهنده طبیعی معرفی و توسعه یافته است. این تکنیک ابتدا به عنوان روشی برای ایجاد مکان­های تشخیص دهنده گزینش­پذیر در پلیمرهای سنتزی، به کار رفته و امروزه کاربردهای مختلفی پیدا نموده است. پلیمرهای قالب مولکولی در واقع یک نو­پلیمر سنتزی هستند که میل ترکیبی بالایی نسبت به مولکول هدف دارند[۱]. در واقع طی فرآیند پلیمریزاسیون، شبکه­های ویژه برای برهمکنش با گونه هدف ایجاد می­شود. در این روش ابتدا گونه هدف با

مونومرهای قابل پلیمریزاسیون (دارای پیوند دوگانه کربن- کربن) که در یک سر خود دارای گروه­های عاملی توانا برای برهمکنش با مولکول هدف می­باشند تشکیل کمپلکس داده و سپس این کمپلکس در حضور مقادیر زیادی از یک مونومر اتصال عرضی[۱]، کوپلیمره[۲] شده و بنابراین شکل کمپلکس در پلیمر تثبیت می­شود. با خروج گونه هدف از پلیمر شبکه­هایی ایجاد خواهد شد که از نظر شکل، اندازه و جهت گیری گروه­های عاملی دقیقاً مکمل گونه هدف می­باشند[۳]. شناسایی مولکول یا یون یک پدیده­ای است که می­توان بصورت پیوند ترجیحی مولکول یا یون با پذیرنده با انتخاب­گری بالا بخاطر تشابه ساختاری نزدیک در نظر گرفت. این مفهوم بطور دقیق در تکنولوژی پلیمر قالب مولکولی وجود دارد. به عبارتی پلیمرهای قالب مولکولی یا یونی پس از آماده سازی تنها با همان قالب اولیه که از هر لحاظ با هم کمل می­باشند برهمکنش دارند[۴].

۱-۲- تاریخچه

قالب زنی مولکولی به صورت تلاشی برای ساخت آنتی­بادی مصنوعی آغاز شد. تکنیکی که توسط دیکی[۳] با استفاده از پلیمر سیلیکا برای ساخت گیرنده سنتزی برای ملکول‎های رنگی متیل اورانژ [۴]و اتیل اورانژ[۵](شکل(۱-۲)( ابداع شد[۴]. دیکی دریافت که یک ماده در حضور مشتقات متیل[۶] قادر به باز جذب آن مولکول به میزان۴/۱ برابر بهتر از مشتق اتیل [۷]است.

در سال ۱۹۵۲ به دنبال این نتایج اولین فاز ساکن کایرال قالب زنی[۸]، توسط کورتی[۹] وکلمبو[۱۰] تهیه شد[۶]. در این کار، روش دیکی برای قالب­گیری پلیمر سیلیکاتی با کامفروسولفونیک اسید و ماندلیک اسید ساخته شد. جداسازی کروماتوگرافی انانتیومرهای کامفروسولفونیک اسید و و ماندلیک اسید با استفاده از این مواد به عنوان فاز ساکن صورت گرفت.

اولین گزارش پلیمر آلی قالب زنی توسط وولف[۱۱] درسال ۱۹۷۲ ارائه شد. دی­گلی­سیریک اسید به روش کوالانسی به ۲,۳۲،۳-وینیل­فنیل­برونیک استر پیوند شد. این کمپلکس مولکول الگو وارد پلیمر دی‎وینیل­بنزن شد[۷] (شکل۱-۳). این پیشرفت‎های مهم، جای­گذاری مونومرهای عاملی برای برهم­کنش بهینه با مولکول الگو را ممکن کرد. کار عمده دیگر در زمینه قالب­زنی مولکولی توسط مسباخ[۱۲] و همکارانش در سال ۱۹۸۴ هنگامی که روش جدیدی برای تشکیل کمپلکس پیش پلیمریزاسیون با استفاده از برهمکنش­های غیرکوالانسی را معرفی کردند، صورت گرفت[۸].

۱-۳- برهمکنشهای پلیمر- مولکول الگو

عامل کلیدی در سنتز موفقیت آمیز پلیمرهای قالبی، بدست آوردن شرایطی است که طی آن عمل پلیمریزاسیون، گونه هدف و مونومرهای گروه عاملی آرایش مناسبی نسبت به هم داشته باشند. از آنجا که برهمکنش ویژه مونومرها و گونه هدف عامل گزینش پذیری پلیمرهای قالبی هستند، بطور کلی سه نوع برهمکنش مونومر گونه هدف وجود دارد که این سه برهمکنش عبارتند از:

۱-۳-۱- قالبزنی کووالانسی

روش قالب‎زنی کووالانسی نیازمند سنتز مشتق قابل پلیمریزه شدن مولکول الگو است. پیوندهای کووالانسی طوری انتخاب می‎شوند که شکست آنها بعد از پلیمریزاسیون ممکن باشد. پس از مرحله گسست گروه‎های عاملی با مولکول قالب‎گیری شده مجددا از طریق تشکیل پیوند کووالانسی یا برهمکنش‎های غیر کوولانسی برهم­کنش می­دهند. بعضی از پیوندهای کووالانسی رایج برای این هدف کربوسیلیک اسیدها، استرهای برونئیک[۱۳]، کتال‎ها[۱۴]و بازهای شیف[۱۵] می­باشند. در این زمینه کمپلکس‎های فلزی نیز دخیل هستند که می‎توانند به ملکول‎های الگو متصل و آن­ها را جهت­دهی کنند[۹]. مثال­های از نوع لیگاند، کمپلکس­های کووالانسی و مولکول الگو در جدول (۱-۱) نشان داده شده است.

روش کووالانسی چندین مزیت نسبت به روش‎های غیرکووالانسی از قبیل عدم نیاز به منومر اضافی می­باشد (این باعث می‎شود که تعداد پیوندهای غیر اختصاصی بین آنالیت و ماتریکس پلیمری به حداقل برسد). یک برهمکنش غیر اختصاصی در این مورد بین آنالیت وسایت پیوندی معین به وجود می­آید. علاوه براین، قالب‎زنی کووالانسی سایت‎های پیوندی به خوبی طراحی شده را ایجاد می‎کنند بنابراین توزیع سایت‎های پیوندی با تمایلات متغیر به مولکول الگو کم  می‎شود معایب بالقوه این تکنیک شامل مراحل اضافی لازم برای سنتز کمپلکس الگو/مونومر و گسست شیمیایی مولکول الگو از پلیمر می‎باشد. اگر پیوند مجدد که از طریق بازتشکیل پیوندهای کووالانسی تشکیل می­گردد صورت پذیرد، باید سرعت باز پیوند آهسته باشد و برای برخی کاربردها نظیر جداسازی کروماتوگرافی مناسب نیست[۱۳].

۱-۳-۲- پلیمریزاسیون قالبزنی غیرکووالانسی

قالب‎زنی غیرکووالانسی از برهمکنش­های  ضعیف­تر بین منومر عاملی و مولکول الگو و منومر شبکه کننده برای جای دادن گروه‎های عاملی و شکل دادن حفره پیوندی استفاده می‎کند. برهمکنش‎هایی که عموما بیشتر مورد استفاده­اند از این قرار هستند: پیوندهای هیدوژنی[۹], الکترواستاتیک[۱۴] و برهمکنش‎های هیدروفوبی[۱۵]. برخی مثال‎های نمونه وار از کمپلکس الگوی غیرکووالانسی در جدول (۱-۲) نشان داده شده است. روش غیرکووالانسی دارای مزیت سهولت نسبی اجرایی آن نسبت به روش کووالانسی است، مراحل عملی کمتری دارد و سازگاری بیشتری با روش­های اتوماتیک و ترکیبی دارد .به علاوه، نوع و شمار مولکول­های الگوی مناسب بیشتر از آن­هایی است که به روش کوالانسی می­‎توان تهیه کرد. اما، این روش محدود به مولکول الگو‎‎‎­هایی است که بتوانند برهمکنش تا حدی قوی با مونومر‎های عاملی داشته باشند. ­به­علاوه، معمولا به مقدار اضافی مونومر عاملی در مخلوط پلیمری نیاز است که نتایج دلخواه را تضمین کند. با توجه به این نیاز، پلیمرهایی که به این روش تهیه می‎شوند حاوی تعداد زیادی گروه­های عاملی‎اند که در جذب‎های غیر اختصاصی شرکت می‎کنند. به این دلیل، غالباً لازم است که نسبت مولکول الگو به گروه­های عاملی را بهینه کرد تا انتخاب­گری را حداکثر و در عین حال برهمکنش‎های غیر اختصاصی را به حداقل رساند.

۱-۳-۳- برهمکنش شبه کووالانسی

برهمکنش شبه کووالانسی که در واقع ترکیبی از خواص دو روش  بالاست که مرحله قالب گونه هدف در پلیمر بر اساس پیوند محکم کووالانسی است و مرحله تشخیص گونه هدف بر اساس پیوند غیرکوالانسی می­باشد.

 ۱-۴- بافت پلیمر[۱]

پلیمرهای مورد استفاده در قالب زنی مولکولی با کمی استثنا، پلیمرهایی با درجه شبکه­شدگی بالای خلل وفرج دار بزرگ (مشبک بزرگ) هستند. مورفولوژی پلیمر‎های ماکروپروس پیچیده است و تحت تاثیر تعدادی فاکتورهای دخیل از جمله دانسیته شبکه کننده و حلال مورد استفاده در پلیمریزاسیون است. در کوچکترین مقیاس، پلیمر متشکل ازهسته­های پلیمری به هم پیوسته است. اندازه هسته­ها که توده پلیمری خلل و فرج دار را تشکیل می­دهند بین۳۰-۱۰ نانومتر تغییر می­کنند. این هسته‎ها

۱ Polymer matrix

۱ Cross-Linking

۲ Co-Polymer

۱ Dickey

۲ Methyl orange

۳ Ethyl orange

۴ Methyl

۵ Ethyl

۶ phase conctant chayral

۷ Corty

۸ Colombo

۱ wollf

۲ Mesbakh

۳ Boronic acid

۴ Ketals

۵ Schiff bases

[۱] Molecular-Ion imprinted polymers

[۲] Molecular imprinting

[۳] Template

[۴] Covalant

[۵] Non covalant

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.