تحقیق پهنه بندی و فرسایش آبی و بررسی مدل‌های فرسایشی و تکنیک های سیستم اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پهنه بندی و فرسایش آبی و بررسی مدل‌های فرسایشی و تکنیک های سیستم اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه۴
۱-۱-۱-فرسایش خاک۷
۱-۱-۲-مدل ICONA8
۱-۱-۳-سامانه‌ی اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور۹
۱-۲-کلیات۱۰
۱-۲-۱-فرسایش آبی۱۰
۱-۲-۲-بررسی مدل‌های فرسایشی۱۱
۱-۲-۳-کلیات سنجش از دور۱۵
۱-۲-۴-کلیات سیستم اطلاعات مکانی۱۵
۱-۲-۵-کلیات کاربری اراضی۱۶
۱-۳-تحقیقات انجام شده۱۷
۱-۳-۱-  مطالعات داخلی۱۷
۱-۳-۲-مطالعات خارجی۲۳
۲-۱-فهرست منابع۲۶
منابع فارسی۲۶
منابع لاتین۳۱

منابع

-رفاهی، ح. ۱۳۸۸٫ فرسایش آبی و کنترل آن. موسسه انتشارات دانشگاه تهران. چاپ ششم. ۵۶۸ صفحه.

-محمدی الوار، م.، ا. سعدالدین.، ح. بارانی. و م. محبوبی. ۱۳۹۲٫ پیش بینی پذیرش مردمی سناریوهای مدیریت پوشش گیاهی در حوزه‌ی آبخیز چهل چای استان گلستان. مجموعه مقالات مجله‌ی پژوهش‌های حفاظت آب و خاک. جلد بیستم. شماره‌ی دوم. صفحه­ی ۲۰۹ تا ۲۱۹٫

-احمدی، ح. ۱۳۸۵٫ ژئومورفولوژی کاربردی. فرسایش آبی. جلد اول. انتشارات دانشگاه تهران. ۶۳۴ صفحه.

-مقیم، ح. ۱۳۹۰٫ کاربرد زمین‌شناسی در آبخیزداری و منابع ­طبیعی. انتشارات ارم شیراز. ۵۱۱ صفحه.

-مقیم، ح.، م. ر. رئوفت و ع. خلیلی. ۱۳۹۲٫ پهنه‌بندی خطرپذیری فرسایش آبی منطقه‌ی خسروشیرین. حوزه‌ی آبخیز سد ملاصدرا در چارچوب مدل ICONA و بکارگیری فن‌آوری GIS و RS. مجموعه مقالات نهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران. یزد. دانشگاه یزد.

-مومنی­دمنه، ج.، ر. ایمانی. و ا. ملکی­اسدکندی. ۱۳۹۱٫ مقایسه‌ی موردی چهارروش BLM، FAO، EPM، MPSIAC در برآورد فرسایش و رسوب اقلیم­های نیمه­خشک. مطالعه‌ی موردی حوضه‌ی ریزاب شهرستان بردسکن. مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی راهکارهای دست‌یابی به توسعه‌ی پایدار. تهران.

-کاظمی، م.، ا. نوحه­گر. و ف. لگزیان. ۱۳۹۱٫ ارزیابی تاثیر تغییر کاربری اراضی بر خطر فرسایش آبی با تاکید بر فنون سنجش از دور و سامانه‌ی اطلاعات جغرافیایی. مطالعه‌ی موردی حوضه‌ی تنگ بستانک شیراز. مجموعه مقالات هشتمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری. لرستان. دانشگاه لرستان.

۴۳-Martinez-Grana, A. M., J. L. Goy and C. Zazo. 2014. Water and Wind Erosion Risk in Natural Parks – A Case Study in Las Batuecas – Sierra de Francia and Quilamas Protected Parks (Central System, Spain). International. J. Environ. Res., 8(1):61-68.

۴۴-Mundia, C. N. and M. Anyia. 2005. Analysis of land use/cover changes and urban expansion n of Nairobi city using remote sensing and GIS. International Journal of Remote Sensing. 26. 2831-2849.

۳۵-Bagherzadeh, A .and M. R. Mansouri Daneshvar. 2013. Evaluation Of Sediment Yield and soil loss by the MPCIAC Model using GIS at Goleston watershed, northeast of Iran. Arab Journal of Geosciences. Vol., 6, pp 3349-3362.

۱-۱- مقدمه

به ‌طور کلی، یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین عناصر طبیعت، خاک می‌باشد. انسان همواره برای ادامه‌ی حیات، از خاک به ‌عنوان بستری برای تولید کشاورزی و تامین نیازهای غذایی خود استفاده نموده است (رفاهی، ۱۳۸۸). در راستای این بهره‌برداری که در قرن گذشته و به ‌وی‍‍‍ژه در دهه‌های اخیر با یک بی‌رویگی و بی‌مسئولیتی نیز همراه بوده، آسیب‌های بی‌شماری از دیدگاه‌های کیفی و کمی به خاک وارد گردیده است. تا جایی‌ که بخش قابل ملاحظه‌ای از اراضی جنگلی مناطق مرتفع آبخیزها به اراضی کشاورزی تبدیل شده‌اند که باعث افزایش قابل توجه میزان فرسایش خاک و به تبع آن، کاهش حاصل‌خیزی آن شده است. افزایش سیل‌خیزی، کاهش کیفیت آب و تغییر سامان اقتصادی و اجتماعی مناطق مختلف آبخیز، از دیگر نتایج منفی استفاده‌ی خارج از توان و عدم رعایت تناسب منابع آب و خاک است (محمدی الوار و همکاران، ۱۳۹۲).

از سوی دیگر، رشد روز افزون جمعیت و تأثیر آن بر عرصه‌های طبیعی به همراه بهره‌برداری غیر ‌اصولی و تغییر کاربری‌ها سبب تخریب اکوسیستم‌ها شده است (کاظمی، ۱۳۹۰). تخریب و تغییر کاربری‌ها ممکن است در اثر عوامل مختلفی صورت بگیرد. به نظر موندیا و آنیا[۱] (۲۰۰۵)، عواملی همانند خشکسالی، آتش‌سوزی، سیلاب، آتش‌فشان‌ها و فعالیت‌های انسانی مانند چرای دام، گسترش شهرها، اراضی کشاورزی و نحوه‌ی مدیریت منابع طبیعی در تخریب و تغییر کاربری‌ها تأثیرگذار هستند. اصولاً، بهره‌برداری غیر اصولی از خاک، به ویژه در کشاورزی، باعث فرسایش خاک می‌گردد که از دیرباز به‌عنوان یک مشکل اساسی و زیربنایی شناخته شده است.

فرسایش خاک، یک فرآیند طبیعی است که در اثر فعالیت‌های انسانی تشدید می‌شود و امروزه یکی از مسایل اصلی جهان و به خصوص کشورهای در حال توسعه بوده و با تاثیرات مستقـیم و غیر مستقیم خود، همواره به‌‌ عنوان یکی از مشکلات و معضلات بزرگ طبیعی برای انسان مطرح می‌باشد. از بین رفتن خاک زراعی که در درازمدت منجر به کاهش بهره‌وری و از بین رفتن کشاورزی می‌گردد و در پی آن معضلات دیگری هم‌چون عدم امنیت غذایی، مهاجرت، بیکاری و غیره را به دنبال خواهد داشت، از دیگر آثار شوم فرسایش می‌باشد. تولید رسوب و حرکت آن به سمت مخازن سدها و انباشته شدن آن‌ها یکی دیگر از معضلات ناشی از فرآیند فرسایش است. پر شدن مخازن سدها از رسوب، باعث کاهش عمر مفید سدها شده و سرمایه‌گذاری‌های ملی را با مشکل روبرو می‌نمایند. البته، گرچه انسان با رفتار و عملکرد خود در اکثر اوقات باعث تشدید و تسریع این فرآیند می‌گردد، ولی پیوسته سعی داشته و دارد که با این فرآیند مبارزه نموده و تا جای ممکن آن را به کنترل در آورده و به روند طبیعی خود برگرداند (مقیم، ۱۳۹۰). از این­رو، با توجه به خساراتی که فرسایش خاک به بار می‌آورد و اهمیت و ارزشی که منابع تولیدی دارند، می‌توان بیان کرد که اقدامات حفاظت خاک و توسعه‌ی پایدار برای سلامت اکوسیستم‌ها و بقای انسان بسیار ضروری و حیاتی است. حفاظت خاک و آب، یکی از اصولی­ترین رکن‌های توسعه پایدار است و بی­توجهی به آن می‌تواند عواقب جبران­ناپذیری را از نظر اقتصادی-‌اجتماعی و امنیت غذایی به ‌دنبال داشته باشد. در این راستا، در دو دهه­ی اخیر فعالیت‌های زیادی در زمینه‌ی حفاظت خاک و آب صورت گرفته است که می‌توان عمده­ی این فعالیت‌ها را در مدیریت حوزه‌های آبخیز خلاصه و معرفی نمود. آگاهی از موقعیت مکان‌های فرسایش­پذیر حوزه‌های آبخیز، امکان مقایسه‌ی آن‌ها و شناسایی موقعیت­های بحرانی و اولویت‌بندی اجرای طرح­های آبخیزداری را فراهم می‌کند.

کشور ایران، با توجه به ساختار زمین‌شناسی خود و هم‌چنین شرایط آب و هوایی و اقلیمی حاکم بر آن، از جمله کشورهایی است که دارای پتانسیل فرسایش‌پذیری بالقوه و بالفعل می‌باشد. هدررفت بیش از دو میلیارد تن‌ خاک‌ در سال‌ از حوزه‌های‌ آبخیز کشور، (فائو، ۱۹۹۸) فراوانی‌ وقوع‌ سیل‌های‌ مخرب همراه‌ با از دسترس خارج‌ شدن‌ حدود نیمی‌ از ۴۱۳ میلیارد متر­مکعب ریزش­های ‌جوی‌ کشور، نابودی‌ جنگل­ها و مراتع‌، کاهش حاصل­خیزی‌ اراضی‌ و سایر مسائل‌ و مشکلات دیگر از جمله‌ معضلاتی‌ است که‌ ضرورت توجه‌ ویژه‌ و جامع‌ به‌ حوزه‌های آبخیز کشور از دیدگاه فرسایش و کنترل رسوب را نمایان‌ می‌سازد. به­ منظور مبارزه با فرسایش‌پذیری بالا یا خیلی‌بالا، به عنوان اولین گام،‌‌ لازم است این ­گونه مناطق شناسایی و موقعیت‌یابی گردند. در همین راستا، تولید نقشه‌های پهنه‌بندی خطر فرسایش‌پذیری به‌‌ عنوان اولین گام، پروژه‌های مبارزه و مقابله با فرسایش و تولید رسوب، در دستور کار متولیان حوزه‌ی آبخیز قرار می‌گیرد.

۱-۱-۱- فرسایش خاک

واژه‌ی فرسایش از ریشه‌ی لاتین «Erode» به معنی کنده شدن و سائیدن گرفته شده است. در زبان انگلیسی و فرانسوی به این واژه، اروژن یا اروژیون[۲] می‌گویند (رفاهی، ۱۳۸۸). بر اساس تعریف، فرسایش یک سری فعالیت‌هایی است که در آن خاک یا سنگ شسته، شل یا حل شده و یا از بخشی از زمین کنار گذاشته می‌شود و شامل فرایندهای آب‌شویی[۳]، حلالیت و انتقال است؛ به عبارت دیگر فرسایش به فرایندی گفته می‌شود که طی آن ذرات خاک از بستر اصلی خود جدا شده و به کمک یک عامل انتقال دهنده به مکانی دیگر حمل می‌گردد (مقیم، ۱۳۹۰).

آثار فرسایش را می توان در دو دسته‌ی آثار مستقیم (برجا، On-site) و آثار غیرمستقیم (نابرجا،off site) طبقه‌بندی کرد. اثرات برجا و فرسایش بر روی اراضی کشاورزی،‌ توزیع مجدد، جابجایی خاک و فروپاشی ساختار خاک تاثیرگذار است. کنترل مواد آلی و مواد مغذی به کاهش عمق خاک قابل کشت و کاهش بهره‌وری خاک منجر می‌شود (عاقلی کهنه­شهری، ۱۳۸۴). به طور کلی فرسایش، رطوبت خاک در دسترس را پایین آورده و به شرایط مستعد خشکی منجر می‌شود. برآیند این کار، کاهش بهره‌وری است که به افزایش مصرف کودهای شیمی‌آیی منجر می‌شود.

[۱]. Mundia & Anyia

Erosion

Leaching

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق فرسایش آبی و عوامل موثر بر آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.