تحقیق پوششهای زهکشی و عوامل مؤثر بر پایداری یا ناپایداری ذرات خاک و روشهای تحقیق بر روی پوششها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پوششهای زهکشی و عوامل مؤثر بر پایداری یا ناپایداری ذرات خاک و روشهای تحقیق بر روی پوششها دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱٫۱مقدمه    ۴
۱٫۲پوششهای زهکشی    ۷
۱٫۲٫۱پوششهای معدنی    ۸
۱٫۲٫۲پوششهای آلی    ۹
۱٫۲٫۳پوششهای مصنوعی    ۱۱
۱٫۳عوامل مؤثر بر پایداری یا ناپایداری ذرات خاک    ۱۱
۱٫۳٫۱بافت خاک    ۱۲
۱٫۳٫۲ساختمان خاک    ۱۲
۱٫۴پیشبینی نیاز یا عدم نیاز به پوشش    ۱۳
۱٫۴٫۱راهنماییهای سازمان خواربار و کشاورزی جهانی    ۱۴
۱٫۴٫۲راهنماییهای سامانی و ویلاردسون    ۱۵
۱٫۴٫۳راهنماییهای ولتمن و همکاران    ۱۶
۱٫۵طراحی پوششهای زهکشی    ۱۷
۱٫۵٫۱طراحی پوششهای معدنی    ۱۷
۱٫۵٫۲طراحی پوششهای مصنوعی    ۲۰
۱٫۶جریان به طرف زهکش    ۲۶
۱٫۷روشهای تحقیق بر روی پوششها    ۲۸
۱٫۷٫۱روشهای تحقیق مزرعهای    ۲۹
۱٫۷٫۲روشهای تحقیق آزمایشگاهی    ۲۹
۱٫۸منابع    ۴۱

منابع

بای­بوردی، م. ۱۳۸۷، اصول مهندسی زهکشی و بهسازی خاک، چاپ نهم، انتشارات دانشگاه تهران.

حسن اقلی،ع. ۱۳۷۵٫ بررسی عملکرد فنی لوله های زهکش زمین بافته در مقایسه با لوله های زهکشی رایج ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران.

حسن اقلی، ع.، لیاقت، ع. ۱۳۸۳٫ کاربرد پوششهای زمین بافت در زهکشی. سومین کارگاه فنی زهکشی.

کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران. ۱۳۸۱٫ کتاب نگرشی بر مسائل و مشکلات مطالعات و اجرای زهکشی زیر زمینی در ایران. انتشارات: کمیته ملی آبیاری و زهکشی.

کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران. ۱۳۸۳٫ کتاب مواد ومصالح سامانه های زهکشی زیرزمینی. انتشارات: کمیته ملی آبیاری و زهکشی.

کابوسی، ک.، لیاقت، ع. و رحیمی، ح. ۱۳۸۸٫ قابلیت کاربرد پوسته برنج به عنوان پوشش در زهکش زیر زمینی.مجله تحقیقات آّب و خاک ایران. نشریه شماره ۴۰٫ صفحه: ۱-۶٫

کیخا، م. ۱۳۷۷٫ کاربرد مصالح شنی سنگریزه ای و مواد زمین بافت به عنوان پوشش زهکش زیرزمینی شبکه زهکشی سیستان و معرفی پوشش مناسب زهکش. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاوزری، دانشگاه شیراز.

دربندی، ص. ۱۳۷۸٫ ساخت و بررسی عملکرد فنی پوشش (فیلتر) های مصنوعی زهکشی (ژئوتکستایل) و مقایسه آن با پوشش های شن و ماسه ای در مدلهای آزمایشگاهی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران.

موسسه تحقیقات فنی ومهندسی کشاورزی، سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی. ۱۳۷۵٫ گزارش نهایی بررسی عملکرد لوله­های زهکشی زمین بافته در مقایسه با لوله های زهکش رایج. نشریه شماره ۷۳٫

رحیمی، ح. ۱۳۷۵٫ بررسی عملکرد فنی لوله های زهکش ژئوتکستایل در مقایسه با لوله های زهکش رایج در مدلهای آزمایشگاهی. دومین کنگره ملی مسائل آب و خاک کشور.

روحانی، ع.۱۳۷۷٫ ارزیابی عملکرد یک نوع پوشش مصنوعی (ژئوتکستایل) در زهکشی زیرزمینی، پایان نامه دکترا، دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد علوم تحقیقات.

حقایقی مقدم ، س. الف. ۱۳۷۵٫ بررسی کاربرد مواد آلی به عنوان فیلتر و پوشش در زهکشی زیرزمینی. دومین کنگره ملی مسائل آب و خاک کشور.

مهدی نژادیانی، ب. ۱۳۸۵٫ ارزیابی آزمایشگاهی کاربرد پوشش مصنوعی در زهکشهای زیر زمینی و مقایسه آن با پوشش معدنی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.

وفائیان، م.۱۳۷۴٫ آزمایشهای مکانیک خاک. انتشارات سپاهان با همکاری انتشارات ارکان.

۱٫۱مقدمه

زهکشی عبارت است از خارج نمودن آب و املاح اضافی از خاک. زمینهایی که آبیاری می شوند به یک سیستم زهکشی نیازمند هستند و این زهکشی می تواند طبیعی باشد و یا به علت نوع خاک و سایر عوامل زمین شناسی مصنوعا تعبیه شود. در بعضی موارد نیز زهکشی مصنوعی تکمیل کننده زهکشی طبیعی می باشد(بای بوردی، ۱۳۸۷). زهکشی زیرزمینی یک تکنیک برای جابجا کردن آب اضافی از زمین به منظور ایجاد شرایط مناسب برای تولید محصول می باشد. در شرایطی که این احتمال وجود دارد که ذرات خاک وارد لوله های زهکشی شوند مواد مناسبی باید در اطراف لوله های زهکشی قرار داده بشوند (سکندار[۱]، ۱۹۸۳).

بر اساس آمار موجود، ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون هکتار از ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیون هکتار اراضی آبی جهان به طریق سطحی و یا زیرزمینی زهکشی می­شود. مساحت اراضی­ای که به زهکش­های زیرزمینی مجهز است به درستی معلوم نیست، اما واضح است که احداث زهکش­های زیرزمینی در جهان به طور فزاینده­ای رو به گسترش است. در کشور ایران در سال­های گذشته سرمایه­گذاری عظیمی برای توسعه آبیاری انجام گرفته است به طوری که سطح کل اراضی تحت شبکه­های مدرن آبیاری که در حال حاضر ۲/۱ میلیون هکتار می باشد، با اجرای طرح­های جدید به ۹/۱ میلیون هکتار خواهد رسید و متاسفانه بخشی از این اراضی به علت آبیاری بی­رویه یا فقدان سیستم زهکشی، زه­دار شده­اند(کمیته ملی آبیاری و زهکشی، ۱۳۸۱).

زهکشی در مناطقی نظیر ایران که تولید محصولات کشاورزی در آنها بستگی به آبیاری دارد، امری اجتناب ناپذیر بوده و با توجه به نقش و اهمیت زهکشی زیرزمینی و توجه ویژه به آن جهت کنترل سطح ایستابی، یافتن راه حلهای جدید و اقتصادی تر، خصوصا در ارتباط با تولید و بکارگیری انواع جدید لوله و مواد پوششی اطراف آنها ضروری است(حسن اقلی و لیاقت۱۳۸۳).

در مطالعات و طراحی شبکه های زهکشی به علت عدم توجه کافی به تجارب منطقه ای داخل کشور و اتکاء به مطالعات و تحقیقات منابع خارجی و روشهای توصیه شده در منابع علمی خارجی اغلب نتیجه مطلوبی نداشته است. در بیشتر پروژه های زهکشی شکست خورده عامل اصلی، طراحی و اجرای نا مناسب پوشش اطراف لوله های زهکشی گزارش شده است.  بنابراین در طرحهای زهکشی زیرزمینی اهمیت طراحی و اجرای صحیح پوشش اطراف لوله های زهکشی به مراتب بیش از پارامترهای دیگر طراحی است. پوششها بخش جدایی ناپذیر سیستم های زهکشی هستند که آسیب دیدن آنها موجب آسیب دیدن کل سیستم زهکشی می شود (قانع، ۱۳۸۵).  اگرچه پوششها راندمان زهکشی را از طریق کاهش مقاومت ورودی به زهکش افزایش می دهند ولی بیش از همه برای جلوگیری از ورود و آبشویی ذرات خاک به درون زهکش به کار می روند. بنابراین پوششها بخصوص در خاکهای شنی غیر چسبنده مورد نیاز هستند و در خاکهای رسی چسبنده و پایدار نیازی به بکارگیری پوششهای زهکشی نیست(دایریکس و یونکونگلو[۲]،۱۹۸۲).

در ایران مواد پوششی در پروژه های زهکشی کاربرد وسیعی داشته و صافی های گراولی که رایج ترین نوع پوشش لوله ها است، بیشترین هزینه اجرایی یک طرح را به خود اختصاص داده است(حسن اقلی و لیاقت، ۱۳۸۳). پوشش های گراولی که هنوز رایج ترین نوع پوشش ها می باشند، مشکلاتی مانند کمبود معادن گراول در محل اجرای پروژۀ زهکشی، حمل و نقل گراول به محل اجرای پروژه و عملیات اجرایی ( کندن ترانشه های عریض، دانه بندی گراول و غیره) دارند. همه این موارد باعث می شود که استفاده از این نوع پوشش ها هزینه اجرایی پروژه های زهکشی را بطور چشمگیری افزایش دهد، چنانچه حتی برخی پروژه ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشند. در چند سال اخیر محققین در صدد جایگزین نمودن پوشش های دیگر که هزینه کمتری دارند بجای پوشش های گراولی برآمده اند. پوشش های مصنوعی (زمین بافت[۳]) به خاطر مزایای زیادی که دارند، از جمله کاهش هزینه های نصب و اجرا، سرعت نصب بالا، کاهش تلفات زمین در اثر حفاری و غیره در کشورهایی مانند آمریکا، پاکستان، هلند و مصر در سطح وسیعی مورد استفاده قرار گرفته اند(قانع، ۱۳۸۵). زمین بافتها از جمله مصالحی هستند که امروزه بصورت گسترده ای در اجرای کارهای عمرانی مورد استفاده قرار می گیرند. از عمده ترین کاربردهای این مصالح، استفاده به عنوان پوشش می باشد. در طول چندین سال گذشته مبحث کاربرد زمین بافتها در مهندسی هیدرولیک و ژئوتکنیک بر اساس محاسن فنی و اقتصادی آنها در مقایسه با مصالح معمول افزایش روز افزونی داشته است. نتایج حاصل از تأثیر استفاده از این مصالح برای پوشش به عنوان جایگزین مصالح طبیعی و یا در ترکیب با آنها جهت کنترل تراوش آب در سازه های خاکی و کاهش هزینه های ساخت و تسریع در اجرا در مقایسه با سایر مصالح موجود در طراحی سیستم های صافی سازی و زهکشی کارهای خاکی، بویژه در مناطقی که مصالح با کیفیت مطلوب موجود نمی باشد و یا تأمین آنها هزینه زیادی را در بر دارد، کاربرد اساسی دارد.

علیرغم توسعه وسیع ساخت و کاربرد مواد مصنوعی در سطح جهان، کاربرد این مصالح در ایران هنوز آنچنان که شایسته می باشد مورد استقبال چندانی قرار نگرفته است که از جمله دلایل آن، می تواند عدم وجود تجربه و سابقه کاربرد این مصالح در ایران باشد. با توجه به رشد روزافزون صنایع پتروشیمی در کشور و تولید داخلی زمین بافتها با کیفیت مناسب و با بهره گیری از مواد پلیمری مصنوعی و ضایعات الیافی حاصل از کارخانجات فرش و موکت، جایگزینی آنها با مصالح سنتی از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه و عملی می باشد(حسن اقلی و لیاقت، ۱۳۸۳).

۱٫۲پوششهای زهکشی

به ماده متخلخلی که در اطراف یک زهکش زیرزمینی برای محافظت در برابر رسوب­گذاری و بهبود عملکرد هیدرولیکی آن قرار داده می­شود پوشش زهکش[۴] اطلاق شود(کمیته ملی آبیاری و زهکشی، ۱۳۸۳). پوششهای زهکشی و صافی ها[۵] دو تکنیک متفاوت برای حل مشکلات زهکشی هستند. پوششهای زهکشی مواد نفوذ پذیری مانند گراول هستند که در اطراف لوله زهکش به منظور بهتر کردن شرایط جریان آب قرار داده می شوند. صافی ها در زهکشی نیز مواد نفوذ پذیری هستند مانند ژئوتکستایلها، که به منظور جلوگیری از ورود ذرات ریز دانه از خاک اطراف لوله زهکش توسط جریان آب زیر زمینی به درون لوله زهکشی به کار برده می شوند(وزارت کشاورزی و غذا[۶]، ۲۰۰۰).

امروزه به منظور بیان پوشش اطراف لوله های زهکشی بدون توجه به نقش آن عمدتا از واژه پوشش استفاده می شود. در واقع پوشش لوله های زهکش، از ضروری ترین بخشهای هر سیستم زیرزمینی است که در خاکهای ناپایدار استفاده از آن کاملا ضروری می باشد(کیخا، ۱۳۷۷).

[۱] – Sekendar

[۲] – Dierickx and Yuncunglu

[۳] – Geotextile

[۴]– Envelope

[۵] – Filter

[۶] -Ministry of  Agriculture and  Food

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.